Jump to content
IGNORERAD

Nötkött -


Oden

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev thomas001:

Var i Sverige hittar du riktigt bra Entrecote for 90:-/kg. Bra hängmorad kostade minst 200:-/kg när jag bodde i Svedala.

Tempo butikerna brukar köra drive på dessa, riktigt fina är dom. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Oden

    16

  • kitungmakmak

    9

  • rowa

    8

  • Kenneth4618

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 minuter sedan, skrev Oden:

Tempo butikerna brukar köra drive på dessa, riktigt fina är dom. 

Tveksamt! Riktigt kott kostar. Man får vad man betalar for......

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev thomas001:

Tveksamt! Riktigt kott kostar. Man får vad man betalar for......

Inget tveksamt där. Jag skrev ju att jag köpt detta, vid flertal gånger.

 

Tempo gäller detta, i västra sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Festade loss något alldeles otroligt och köpte utskuren biff importerad från Tassmanien på Topps i Khon Kaen inför påsken. Djälka vad mört och fint det var. Men kostade 600 bath för två biffar. Det var det värt

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Åt just en fin entrecote gjord på färskt kött från Makro á 360 baht/kg

 

Inga som helst fel på den köttbiten

 

WP_20160328_19_37_28_Pro.thumb.jpg.2a2ad

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag låter frugans syster köpa file'n av nöt på marknaden flera månader innan jag kommer ner. Hon lägger det i frysen och det blir riktigt bra att grilla eller i stekpannan. 

Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
8 minuter sedan, skrev biran:

Jag låter frugans syster köpa file'n av nöt på marknaden flera månader innan jag kommer ner. Hon lägger det i frysen och det blir riktigt bra att grilla eller i stekpannan. 

Biran

Låter som en utmärkt idé, men popi (dottern) snor nog köttet innan jag hinner se nåt av den. Tösabiten är förbi och rensar mammas kyl/frys en gång i månaden. Väldigt snällt av henne, men det har nog mer att göra med att det är för mycket månad kvar i slutet på pengarna eller nåt. Jag vetefan... ???

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev apknug:

Måste vara juntans fel.......

 

Ja inte var det Thaksin som fixade till en god köttbit ! :whistle:

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Möra med annanas, lämnar det smak av annanas då? Exakt hur går processen till, pressar man ur saft ur annanasen och lägger köttet i eller?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper nyslaktat nötkött för 300 Baht/kilot i grannbyn.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Längst upp i Nordöstra Thailand kostar nötkött numera 350 baht per kg.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Vilken del av djuret avses då? Jag vet förr i tiden så var det enhetspris på köttet, oberoende av vilken del det var, men det har väl ändrats nuförtiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎03‎-‎28 at 06:48, skrev Burken:

När det skall kråsas med grillfest brukar vi köpa hel frusen innerfile' på Makro.

Importerad från Australien eller Nya Zeeland. Brukar gå på 1200 baht ungefär.

Bara lämna åt personalen i köttdisken så sågar de upp den i färdiga biffar.

Sent from my iPad using Tapatalk

Vi köpte en bit för 300 baht på Big C i hembyn, mycket billigare är din för 1200 baht.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi köpte en bit för 300 baht på Big C i hembyn, mycket billigare är din för 1200 baht.

Ja det är väl vikten som avgör priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Nemo:

 

Vilken del av djuret avses då? Jag vet förr i tiden så var det enhetspris på köttet, oberoende av vilken del det var, men det har väl ändrats nuförtiden?

Hej

Det är samma nu, ett pris för allt, lite märkligt tycker vi men så gör dom ännu.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Köper nyslaktat nötkött för 300 Baht/kilot i grannbyn.

Hej

Bra pris i dagens läge, hos oss är det flera år sedan nötkött fanns för 300 baht kg, men det beror väl på tillgången, hos oss är det brist på nötkött, inte ens på Big C i Udon Thani finns det färskt nötkött varje dag.

Här finns det öppningar för landets bönder, att köpa in kor är ju dyrt men lönsamheten skulle nog bli ganska bra, vi funderar själva på att utöka med kor eller bufflar i framtiden.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Snabbmöra går med Kiwi, Papaya eller Ananas

Gör då så här: 
- Skär köttet i centimetertjocka bitar max. Gärna tunnare.
- Ta en kiwi i handen, mosa den och gnid in köttet.
- Krydda upp som du brukar, vänta två minuter och lägg därefter på grillen.
- Vad som nu händer är att köttet snabbmöras utan att bli mosigt och situationen är räddad
- Skäms inte för att säga till gästerna att det hängt i din källare en vecka för att uppnå den fantastiska konsistensen - det är du värd!

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
7 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Snabbmöra går med Kiwi, Papaya eller Ananas

Gör då så här: 
- Skär köttet i centimetertjocka bitar max. Gärna tunnare.
- Ta en kiwi i handen, mosa den och gnid in köttet.
- Krydda upp som du brukar, vänta två minuter och lägg därefter på grillen.
- Vad som nu händer är att köttet snabbmöras utan att bli mosigt och situationen är räddad
- Skäms inte för att säga till gästerna att det hängt i din källare en vecka för att uppnå den fantastiska konsistensen - det är du värd!

Har du testat? 2 minuter lät ju väldans kort tid. Kanske han skrev fel på http://www.professionalsecrets.se/sv/ps/bloggar/entry/14/view/att-mora-med-kiwi

 

Kollade på  http://www.matklubben.nu/matprat/debattforum_3/n%E5gon_som_pr%F6vat_kiwimarinad_metoden__4683.html och

Citat
Vi brukar möra älgköttskivor ca 15 minuteroch uppåt. Det är lite svårt att säga. Vi mörade fläskkotletter alldeles för länge en gång och det blev nästan som en färsliknande fläskbit.

 

En kvart eller mer... låter ju mer rimligt än 2 minuter i alla fall.

 

Men jag har inte testat, öl och sånt har gått ner i marinaden men då ligger den ju i timmar i kylen efteråt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev kitungmakmak:

Har du testat? 2 minuter lät ju väldans kort tid. Kanske han skrev fel på http://www.professionalsecrets.se/sv/ps/bloggar/entry/14/view/att-mora-med-kiwi

 

Kollade på  http://www.matklubben.nu/matprat/debattforum_3/n%E5gon_som_pr%F6vat_kiwimarinad_metoden__4683.html och

 

En kvart eller mer... låter ju mer rimligt än 2 minuter i alla fall.

 

Men jag har inte testat, öl och sånt har gått ner i marinaden men då ligger den ju i timmar i kylen efteråt.

Hej

Tunna skivor kan nog möras på några minuter, denna process med ananas är väldigt snabb.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
10 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Har du testat? 2 minuter lät ju väldans kort tid. Kanske han skrev fel på http://www.professionalsecrets.se/sv/ps/bloggar/entry/14/view/att-mora-med-kiwi

 

Kollade på  http://www.matklubben.nu/matprat/debattforum_3/n%E5gon_som_pr%F6vat_kiwimarinad_metoden__4683.html och

 

En kvart eller mer... låter ju mer rimligt än 2 minuter i alla fall.

 

Men jag har inte testat, öl och sånt har gått ner i marinaden men då ligger den ju i timmar i kylen efteråt.

Om du hade läst inlägget så hade du säker noterat att det gällde tunna skivor på max 1 cm ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
12 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Om du hade läst inlägget så hade du säker noterat att det gällde tunna skivor på max 1 cm ;)

Jo, jag såg det men det är ju inte skav- eller carpaccio-tunna skivor ändå.

 

Blir ibland lite skeptisk när saker går så himla fort... Älgkräket skall hänga i 40-60 dygnsgrader ute för att möra, när man skulle kunna gnida den med kiwi ett par minuter innan tillagning.

Varför har vi då alltid hängt älg, får osv för att möra (i Sverige) istället... Nåt lurt är det..

 

Blir väl till att testa om jag kommer mig för.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
18 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Jo, jag såg det men det är ju inte skav- eller carpaccio-tunna skivor ändå.

 

Blir ibland lite skeptisk när saker går så himla fort... Älgkräket skall hänga i 40-60 dygnsgrader ute för att möra, när man skulle kunna gnida den med kiwi ett par minuter innan tillagning.

Varför har vi då alltid hängt älg, får osv för att möra (i Sverige) istället... Nåt lurt är det..

 

Blir väl till att testa om jag kommer mig för.

Säga vad man vill men du har verkligen lyckats med din avatar för du är lika negativ och tvivlande om det mesta precis som han

Är ni bröder ?????

;)

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Jo, jag såg det men det är ju inte skav- eller carpaccio-tunna skivor ändå.

 

Blir ibland lite skeptisk när saker går så himla fort... Älgkräket skall hänga i 40-60 dygnsgrader ute för att möra, när man skulle kunna gnida den med kiwi ett par minuter innan tillagning.

Varför har vi då alltid hängt älg, får osv för att möra (i Sverige) istället... Nåt lurt är det..

 

Blir väl till att testa om jag kommer mig för.

Kiwi, papaya och ananas växer inte i de norrländska skogarna. 

Ändrades av rowa
rättelse
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev knasen:

Möra med annanas, lämnar det smak av annanas då? Exakt hur går processen till, pressar man ur saft ur annanasen och lägger köttet i eller?

 

 

Googlat att vad det handlar om är att enzymer i frukterna bryter ner proteinet i köttet betydligt snabbare än den naturliga mörningen. I kiwi heter det actinidin, i papaya papain medan man i ananas hittar det starkaste av dem alla - bromelin. 

 

Funkar dock inte i kylskåpet utan i rumsvärme.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Säga vad man vill men du har verkligen lyckats med din avatar för du är lika negativ och tvivlande om det mesta precis som han

Är ni bröder ?????

;)

 

Den optimisten ;) Fick faktiskt tipset av en MPR-medlem till avataren.

 

1 timme sedan, skrev rowa:

Kiwi, papaya och ananas växer inte i de norrländska skogarna. 

 

Det gör inte svartpeppar heller, men det finns ju i dom flesta recepten.

 

Snokade lite, här är det en halvtimme. Låter lite mer troligt än två minuter i alla fall...

 

 

Snubblade över en MPR-tråd om gua falang (mörsalt) åxå

 

 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...