Fritz Inlagd Mars 28, 2016 Dela Inlagd Mars 28, 2016 58 minuter sedan, skrev rowa: Uppenbarligen, för är man folkbokföringsmässigt utskriven ur Sverige så är man också utskriven ur försäkringskassan. Inkomstbaserad aktivitetsersättning och sjukersättning får man även som utskriven, dock ej garanterad aktivitetsersättning. Nu har jag har jag kollat och du har rätt, som utskriven från Sverige blir man också utskriven från försäkringskassan. Men för mig har det i alla fall inte haft nån som helst betydelse. Jag får min sjukersättning insatt på mitt konto varje månad och jag får ibland brev från FK till min adress här i Thailand så nånstans finns jag med i alla fall. Naturligtvis bör man själv ta kontakt med FK och kolla att det är OK från deras sida innan man drar iväg till fjärran land. Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oden Inlagd Mars 28, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Mars 28, 2016 13 timmar sedan, skrev evert 1: F*n du får inte ens stanna någon längre tid i Thailand med den dåliga inkomsten. Du klarar dig inte ens på 40 000 baht/mån. Glöm inte att du måste betala för en dyr sjuförsäkring. Jo då, tänkte försöka på 35000bath i mån. Boende, mat, mindre nöjen och bara ta det lungt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oden Inlagd Mars 28, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Mars 28, 2016 10 timmar sedan, skrev borje222: Även jag har blivit väldigt seriös på gamla dar... Så därför låter jag min sons internetföretag kolla upp dig lite extra... Stanna gärna online om du har rent mjöl i påsen... Ohps, du kan nog logga ut... De har vad de vill ha... Eller fortsätta..? Mvh. borje222 Haha, hur gick det då ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oden Inlagd Mars 28, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Mars 28, 2016 8 timmar sedan, skrev Nemo: Nä, men då måste han ju hålla på och flänga ut och in i landet var tredje månad. Precis vad jag menar. Måste ha ett årsvisum. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oden Inlagd Mars 28, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Mars 28, 2016 7 timmar sedan, skrev rowa: Ser ut att vara en reseförsäkring som nog inte går att teckna om man är bosatt i Thailand. Räcker att man har adress i båda länder. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oden Inlagd Mars 28, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Mars 28, 2016 (ändrad) 7 timmar sedan, skrev rowa: För att vara inskriven hos Försäkringskassan så ska man vistas minst 6 månader per år i Sverige. Det stämmer till viss del, därför kontaktar man sin handläggare och ordnar detta innan man åker. Har en vän, som gjort så nu i rayong. Ändrades Mars 28, 2016 av Oden Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oden Inlagd Mars 28, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Mars 28, 2016 7 timmar sedan, skrev rowa: Jag har gift mig utan thaibröllop och sin sod, då hustrun varit gift och föräldrarna är avlidna. Däremot ställdes styvdotterns bröllop in, hon är 27 år och akademiker, då den tilltänkte, som är lärare inte kunde betala den överenskomna sin soden. Ok. Där ser man. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oden Inlagd Mars 28, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Mars 28, 2016 5 timmar sedan, skrev Fritz: Stämmer dessa påståenden så är jag i så fall undantaget som bekräftar dom reglerna. Fritz.. Ja dom har inte koll på alla. Men ibland beroende på hur det ser ut, så kan det funka endå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oden Inlagd Mars 28, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Mars 28, 2016 4 timmar sedan, skrev rowa: Uppenbarligen, för är man folkbokföringsmässigt utskriven ur Sverige så är man också utskriven ur försäkringskassan. Inkomstbaserad aktivitetsersättning och sjukersättning får man även som utskriven, dock ej garanterad aktivitetsersättning. Precis, därför får man ha en adress i sverige, tills man får sjukersättning vid 30. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oden Inlagd Mars 28, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Mars 28, 2016 4 timmar sedan, skrev Glenn Phuket: Ja du grabben, du får gå till en bar och lösa ut en sällskapsdam betala barfine till mamasan (sin sod)...och se vilka kostnader som uppstår .... Nej du, inga bar brudar här. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oden Inlagd Mars 28, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Mars 28, 2016 4 timmar sedan, skrev Benjamas: Du har åt helvete för bråttom, men inte helt ovanligt så du är i gott sällskap. Lägg ner alla planer på giftermål mm och åk hit och börja med att finna ut vilken plats här du vill bo på. Att fixa en tjej är inget problem men med din ekonomi behöver du en tjej med bra arbete och en sådan flyttar man inte på så lätt. Så finn först ut var i Thailand du vill bo och flytta dit och ta det lugnt, du kommer hitta en bra tjej om du är kräsen, ger det lite tid och INTE letar på barer och massage ställen. Du ska veta att ett liv som singel här inte är helt fel så ta det lugnt. Men om du frågar mig så är just Rayong en tråkig håla.. Du vet ju i stort sett inte ett smack om Thailand, kom hit och bli lite visare så slipper du göra samma misstag som alla andra med panisk ståkuk. Mycket bra tips, jag får åka ner och ta det som det kommer. Ja rayong har jag ingen erfarenhet av, men har vänner där, så nånstans får man börja. Jag kan tänka mig att resa runt lite i landet först, och se vart man trivs bäst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oden Inlagd Mars 28, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Mars 28, 2016 4 timmar sedan, skrev uptoyou: Hopps att du har några hundratusen innan du börjar din resa, annars kan du lägga ner. Menar i SEK och inte i THB. Fast att det är billigt i Thailand så går pengarna snabbt åt. Klart man har sparkapital, vad tror du om mig igentligen ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glenn Phuket Inlagd Mars 28, 2016 Dela Inlagd Mars 28, 2016 2 minuter sedan, skrev Oden: Nej du, inga bar brudar här. ja då får du väl tillhandlahålla en doja.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Mars 28, 2016 Dela Inlagd Mars 28, 2016 9 minuter sedan, skrev Oden: Precis vad jag menar. Måste ha ett årsvisum. Studentvisum kan vara nåt kanske? Pluggar du så lär du även känna landet bortom turiststråken. Och med begränsad ekonomi kan det vara en fördel att röra sig i studentkretsar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oden Inlagd Mars 28, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Mars 28, 2016 1 minut sedan, skrev frogfish: Studentvisum kan vara nåt kanske? Pluggar du så lär du även känna landet bortom turiststråken. Och med begränsad ekonomi kan det vara en fördel att röra sig i studentkretsar. Har funderat på Thaikurs vad gäller språket. Men åker nog ner på turist visum först. Tack för tips annars. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Mars 28, 2016 Dela Inlagd Mars 28, 2016 14 timmar sedan, skrev Oden: Tänkte höra vad som igentligen gäller vid giftemål i Thailand. Kan man hitta en Thailändska som helt enkelt inte kräver så stort bröllop liknande. Jag är 28år, med sjukpension och jag funderar på om jag kan hitta en trevlig dam, kring min ålder och starta giftemål, samt lösa visum för att kunna bosätta mig därnere. Är det omöjligt att komma ifrån deras seder, med pengar till föräldrarna och ett större bröllop ? En snygg 30årig thailändska, borde väl vara relativt kravlös, om hon hittar en farang i min ålder, tänker jag ? Ursäkt om inlägget är lite så där. Ja nu vet jag inte vilka upplevelser orsaken till din förtidspension kan upplevas hos andra men om det inte är alltför illa borde du kunna lösa det praktiska runt omkring. Som någon skrev, leta inte i baren utan bland de med vanligt jobb och karriär så har ni 2 inkomster vilket borde göra livet bekvämare för er båda. Ja det är möjligt att gifta sig "borgerligt" men en sinsod bör kunna förhandla så att den kommer tillbaka, inget att stressa över om du hittat rätt tjej och familj. / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Mars 28, 2016 Dela Inlagd Mars 28, 2016 (ändrad) 13 timmar sedan, skrev evert 1: Du tror inte att en thaitjej är krävande, då har du fått ALLT om bakfoten. Kan inte du bidraga med MINST lika mycket som hon gör till uppehället åker du fortare än kvickt. För de flesta thaitjejer är en falang en nödlösning om personen nu inte är väldigt rik och självklart generös. Är du en nödlösning? Låter trist om man isf ser sig på det viset. / SatanG Ändrades Mars 28, 2016 av SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evert 1 Inlagd Mars 28, 2016 Dela Inlagd Mars 28, 2016 Väldigt svårt för att inte säga omöjligt att få ett permanent uppehållstillstånd när man är under 50 år. För övrigt är Thailand inget paradis, varmt och rent ut sagt för djävligt ibland med tuppar som galer i arla morgonstund, flugor till förbannelse för att inte prata om dessa mygg/knott som kommer kvällstid. Inte sällan väldigt skitigt/smutsigt, odörer som kommer titt och tätt, dock vänjer man sig efter något år - eller inte. Vill man leva och bo billigt måste man ut på rena landsbygden och där förstår inte kreti pleti engelska, lätt att bli isolerad. Oden, du räknar lugnt och kallt med att bli förtidspensionerad, i så fall är du också i ganska dåligt skick (beklagar), det blir inte lättare att leva i Thailand med dessa förutsättningar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oden Inlagd Mars 28, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Mars 28, 2016 3 minuter sedan, skrev evert 1: Väldigt svårt för att inte säga omöjligt att få ett permanent uppehållstillstånd när man är under 50 år. För övrigt är Thailand inget paradis, varmt och rent ut sagt för djävligt ibland med tuppar som galer i arla morgonstund, flugor till förbannelse för att inte prata om dessa mygg/knott som kommer kvällstid. Inte sällan väldigt skitigt/smutsigt, odörer som kommer titt och tätt, dock vänjer man sig efter något år - eller inte. Vill man leva och bo billigt måste man ut på rena landsbygden och där förstår inte kreti pleti engelska, lätt att bli isolerad. Oden, du räknar lugnt och kallt med att bli förtidspensionerad, i så fall är du också i ganska dåligt skick (beklagar), det blir inte lättare att leva i Thailand med dessa förutsättningar. En livsstil som passar mig utmärkt Ingen fara, jag är ( damaged goods ) och får leva med de. Men nog ska man kunna få till en relativt okej livsstil, sålänge man inte har för stora förhoppningar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hasseryd Inlagd Mars 28, 2016 Dela Inlagd Mars 28, 2016 Tjena Anubaan tycker att du ska kolla lite på Chiangmai som Bosätningsort. Sen ang Visumet så kan det ju bli lite Jobbigt med regelbunda Resor ut ur Thailand men det går- Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benjamas Inlagd Mars 28, 2016 Dela Inlagd Mars 28, 2016 Mycket bra tips, jag får åka ner och ta det som det kommer. Ja rayong har jag ingen erfarenhet av, men har vänner där, så nånstans får man börja. Jag kan tänka mig att resa runt lite i landet först, och se vart man trivs bäst. Se till helheten när du träffar tjejer, familjen är viktig för dem och för en tjej i din ålder så har ofta svärmor alldeles för mycket att säga till om så du måste dejta och gilla även hennes familj.. Personligen föredrar jag när familjen bor på tryggt avstånd typ 70 mil bort och försöker ha så lite att göra med dem som det bara går. No 1 för min trivsel är vänner och bla därför jag gillar Hua Hin. Här finns massor av falanger och Svenskar och gott om civilisation och bra stränder mm. Glöm det här med gifta dig på ett antal år, du måste bo här på heltid rätt länge innan du vet om du ens gillar Thailand, den bild du har av landet nu stämmer troligvis jäkligt dåligt med den verklighet du finner efter ett par år. Ta det lugnt och bara flyt runt, finns ingen anl till att ha bråttom med nånting här och vad du än gör så köp fn inget hus eller condo. Investera inte pengar i Thailand är nog viktigaste rådet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oden Inlagd Mars 28, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Mars 28, 2016 2 minuter sedan, skrev hasseryd: Tjena Anubaan tycker att du ska kolla lite på Chiangmai som Bosätningsort. Sen ang Visumet så kan det ju bli lite Jobbigt med regelbunda Resor ut ur Thailand men det går- Ja Chiang mai har jag kollat på, och det verkar vettigt för min budget. Ja det får gå, tills man hittat en mer permanent lösning. Tack för tips Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oden Inlagd Mars 28, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Mars 28, 2016 3 minuter sedan, skrev Benjamas: Se till helheten när du träffar tjejer, familjen är viktig för dem och för en tjej i din ålder så har ofta svärmor alldeles för mycket att säga till om så du måste dejta och gilla även hennes familj.. Personligen föredrar jag när familjen bor på tryggt avstånd typ 70 mil bort och försöker ha så lite att göra med dem som det bara går. No 1 för min trivsel är vänner och bla därför jag gillar Hua Hin. Här finns massor av falanger och Svenskar och gott om civilisation och bra stränder mm. Glöm det här med gifta dig på ett antal år, du måste bo här på heltid rätt länge innan du vet om du ens gillar Thailand, den bild du har av landet nu stämmer troligvis jäkligt dåligt med den verklighet du finner efter ett par år. Ta det lugnt och bara flyt runt, finns ingen anl till att ha bråttom med nånting här och vad du än gör så köp fn inget hus eller condo. Investera inte pengar i Thailand är nog viktigaste rådet. Ja hua hin är väl en fristad för många svenska, vad jag hört Kanske lite dyrt för min budget dock. Ja jag får åka ner och bara ta det lungt, o se vad som händer efter en tid. Tack för mycket bra råd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benjamas Inlagd Mars 28, 2016 Dela Inlagd Mars 28, 2016 Ja Chiang mai har jag kollat på, och det verkar vettigt för min budget. Ja det får gå, tills man hittat en mer permanent lösning. Tack för tips [emoji4] Chiang Mai är nog fint men inga stränder och förbannat dålig luft om inte rent hälsovådlig i flera mån varje år. Sen är det varmt som helvete på sommaren och kallt på vintern. Bästa klimatet hittar du nere vid Siambukten och det är i stort sett bara orter som Bkk, Phuket, Ko Samui och andra öar som är dyra att leva på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kitung Inlagd Mars 28, 2016 Dela Inlagd Mars 28, 2016 Tjenare Oden Vad gäller 1-års visum som gift med thai, så måste du visa upp ett thai bankkonto med 400000 bath, eller en inkomst (arbete eller pension) på minst 40000 bath per månad. Dessutom en del andra villkor som dokument på att ni är gifta mm. Om du uppfyller dessa villkor så får du ett "Extension of stay" på ett år, där du måste visa upp dig på Immigration var 90´e dag. Man kan likna detta vid en typ av uppehållstillstånd som gäller i ett år. Den visum typ "Non immigrant O" som du hänvisade till är bara en av visumtyperna som är möjliga för att få resa in i Thailan, och helt riktigt så krävs det ingen inkomst för detta visum. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu