Jump to content
IGNORERAD

Ingen hjälm i Thailand – samhällstjänst på sjukhus


MPR Nyheter

Recommended Posts

Kenneth4618
3 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det har jag garanterat men då mest i hockey, bandy och fotboll.

Med vänlig hälsning isan lover

Har du aldrig funderat på varför man införde hjälmtvång i hockey och bandy ?

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 300
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    22

  • Singha711

    21

  • leifen

    19

  • Surin P3

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

GreenValley
4 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv är jag född på 50 talet och om jag inte minns fel kunde man söka dispens mot detta som vuxen i ytterligare några år, i NHL spelade man utan hjälm om man ville in på 70 talet och även i USA och Kanadas landslag, Pappa spelade bandy när jag var barn och han hade keps på sig.

Med vänlig hälsning isan lover

När på 50-talet?

Är du född 1959 så har du knappast sett svenska ishockeyspelare spela utan hjälm.

I NHL infördes regeln 1972, mycket till följd av vad som hände Bill Masterton.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Masterton

Dock var det en övergångsregel som sa att alla nya spelare måste bära hjälm, de som spelade i NHL sedan tidigare kunde välja. Den siste spelaren som spelade utan hjälm hette Craig MacTavish och han slutade spela 1997.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
20 timmar sedan, skrev Celsius:

Jag har med successivt höjda ögonbryn följt den här tråden. IL hade en poäng för en gångs skull med att proportionerna inte var vettiga. Han brukar ju inte kunna räkna så bra i vanliga fall.  Att detta verkar vara en populistisk grej som snart är glömd är vi också överens om.

 

Jag är själv övertygad hjälmanvändare från första början - inte en meter på moppe utan hjälm. Hjälmen har därefter räddat mitt liv vid ett tillfälle. Jag har sett en del i trafiken också. En tidig morgon i Indien såg jag en äldre mans hjärnsubstans på gatan efter en moppeolycka, utan hjälm givetvis. Singelolycka verkade det som, inga andra fordon i närheten. I Thailand har jag sett en trafikdödad femåring (cirka) ligga i dikeskanten. Barnen undrade vad som skett när jag kom hem gråtande och kramade om dom. Sådant förstärker övertygelsen.

 

Att det skulle vara effektivt om folk fick veta mer om vad som sker på akutmottagningen och vad det innebär att få en grav hjärnskada håller jag helt med om. Likaså att en stor och bred informationskampanj likt den vietnamesiska skulle kunna ha en effekt även i Thailand och att det vore en god idé att prova, även om Thailändare nog kan vara lite mer envisa än vietnameser när det gäller att ändra uppfattning om något. För dom mest hårdnackade motståndarna mot något sånt här fungerar till sist bara dryga böter. Så var det med bälteslagen i Sverige. Men med tiden kommer acceptansen hos dom också. Idag hör man inte många som anser det vara ett rättsövergrepp att dom tvingas bär bilbälte.

 

Men det är inte det detta handlar om. Från ursprungsinlägget: "... bestraffas med samhällstjänst på sjukhus och tvingas ta hand om patienter med hjärnskador. " Eller "... community service at hospitals and made to care for patients with brain damage. " Många tycks ha en dimmig uppfattning om vad samhällstjänst egentligen innebär. Det handlar inte om ett par timmars studiebesök, ett föredrag med PowerPoint presentation och lite broschyrer i näven och åka hem igen. Det skulle alltså rekryteras en förskräcklig massa amatörer till sjukhusen som var och en skulle springa i vägen (under minst en vecka vardera) för dom som kan något och som därmed inte skulle kunna göra sina jobb. Även om det inte skulle bli tiotals miljoner så skulle några hundra tusen sådana pryoelever på sjukhusen kunna ställa till med en ordentlig röra. Vore jag anhörig till en patient skulle jag aldrig tolerera att en massa outbildade människor vars bakgrund man kanske inte har särskilt bra koll på ska ta hand om min anhörige. Aldrig i livet! Det skulle självklart gå på samma vis som med en bekant som åkte dit för moppefylla och skulle göra två veckors samhällstjänst på ett barnhem. Dom skickade hem honom efter ett par timmar. Det skulle garanterat sjukhusen också göra, om dom fick en massa hjälmvägrande moppeförare på halsen. Alltså skulle hela skiten braka ihop vid det stadiet, om det mot förmodan kom så långt. Så kan vi vara överens om att det ursprungliga förslaget i inlägget inte var genomtänkt? Att det sedan kommit fram en mängd andra goda idéer här är en annan sak.

 

IL, när jag tycker du har rätt har jag inga problem att hålla med dig i sak, jag kan skilja på åsikt och person. Men när du trampar i klaveret, stå still! Då blir det mindre oväsen och alla kanske inte ser ditt misstag. Att du och någon till kallar det mobbing när du får mothugg för att du inte kollar dina källor ordentligt är bara löjligt. Du har nu också erkänt att din normala arbetsmetod (vi har sett det länge) är att söka tills du hittar något som verkar stödja den uppfattning du redan bestämt dig för innan, utan att ta reda på fakta från början. När du sedan hittar detta - i det här fallet bilden från något år INNAN kampanjen i Viet Nam - trumpetar du triumferande ut att alla andra har fel och kampanjen var en flopp och vietnameserna använder inte heller hjälm. Det är helt uppenbart fel, det har ju du också insett till slut. När du motbevisas av folk som kan källkontroll skyller du ifrån dig på din källa och att din mobiltelefon är för gammal (asgarvar!). Sen står du där med brallorna nere! LOL! Dina tillkortakommanden är inte någon annans fel och bara för att du inte kan kontrollera dina källor betyder det inte att du har rätt!

 

Snälla IL, sätt på din son en hjälm!

Hej

 

Visa mig det inlägg där jag påstår "trumpetar du triumferande ut att alla andra har fel och kampanjen var en flopp och vietnameserna använder inte heller hjälm" ?

Själv vill jag minnas att jag uttryckte mig ungefär så här "tycker att det vore konstigt om Vietnam var så annorlunda i denna fråga än grannländerna", "skulle bilden stämma ser det ju ungefär ut som i Thailand" och det är ju en betydlig skillnad på det du utläser och påstår.

 

Att kräva kontroll av källor till material som medlemmar använder som bilder m.m tycker jag är att gå lite väl långt, vi är ju inte vare sig proffsskribenter eller journalister, man får vät ta ett forum ungefär som ett snack kompisar emellan på jobbet och inte på så stort allvar som en del tycks göra, att högljutt påstå att någon ljuger, manipulerar material och far med lögn när så inte är fallet tycker jag är både ohederligt, barnsligt och jag kopplar det helt klart till dessa medlemmars stöd för kupper, juntor och diktatur vilket jag många gånger har kritiserat, när det visar sig att uppgiften i texten till bilden är felaktig och att någon har använt en annan persons bild och ändrat årtalet borde naturligtvis alla förstå att detta inte är mitt fel, gör man inte det så måste något annat ligga bakom t.ex att dessa personer ogillar mig som person för min befogade kritik av deras positiva inställning till kupper, juntor och diktatur i kombination med det förtryck det innebär.

Men det är ju så det gula gänget på forumet arbetar så jag är inte direkt förvånad.

 

Roligt att du precis som jag inser att det är helt orealistiskt och förmodligen skulle påverka vården negativt att ha en massa "samhällstjänstgörare" springande omkring på landets redan överfulla sjukhus.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
18 timmar sedan, skrev GreenValley:

När på 50-talet?

Är du född 1959 så har du knappast sett svenska ishockeyspelare spela utan hjälm.

I NHL infördes regeln 1972, mycket till följd av vad som hände Bill Masterton.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Masterton

Dock var det en övergångsregel som sa att alla nya spelare måste bära hjälm, de som spelade i NHL sedan tidigare kunde välja. Den siste spelaren som spelade utan hjälm hette Craig MacTavish och han slutade spela 1997.
 

Hej

Det fanns t.ex spelare utan hjälm i Canada cup 1976 och dom hade dispens för detta vilket jag påpekade i ett annat inlägg.

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
25 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Visa mig det inlägg där jag påstår "trumpetar du triumferande ut att alla andra har fel och kampanjen var en flopp och vietnameserna använder inte heller hjälm" ?

Själv vill jag minnas att jag uttryckte mig ungefär så här "tycker att det vore konstigt om Vietnam var så annorlunda i denna fråga än grannländerna", "skulle bilden stämma ser det ju ungefär ut som i Thailand" och det är ju en betydlig skillnad på det du utläser och påstår.

 

Att kräva kontroll av källor till material som medlemmar använder som bilder m.m tycker jag är att gå lite väl långt, vi är ju inte vare sig proffsskribenter eller journalister, man får vät ta ett forum ungefär som ett snack kompisar emellan på jobbet och inte på så stort allvar som en del tycks göra, att högljutt påstå att någon ljuger, manipulerar material och far med lögn när så inte är fallet tycker jag är både ohederligt, barnsligt och jag kopplar det helt klart till dessa medlemmars stöd för kupper, juntor och diktatur vilket jag många gånger har kritiserat, när det visar sig att uppgiften i texten till bilden är felaktig och att någon har använt en annan persons bild och ändrat årtalet borde naturligtvis alla förstå att detta inte är mitt fel, gör man inte det så måste något annat ligga bakom t.ex att dessa personer ogillar mig som person för min befogade kritik av deras positiva inställning till kupper, juntor och diktatur i kombination med det förtryck det innebär.

Men det är ju så det gula gänget på forumet arbetar så jag är inte direkt förvånad.

 

Roligt att du precis som jag inser att det är helt orealistiskt och förmodligen skulle påverka vården negativt att ha en massa "samhällstjänstgörare" springande omkring på landets redan överfulla sjukhus.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Du kanske skulle koppla det till att du tillskriver andra medlemmar åsikter de inte har så fort du får mothugg istället!

 

Krille tex, som du kallade mobbare och som fick utstå värsta svadan bara för att han hade fräckheten att påvisa att årtalet på din bild inte stämde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev knasen:

 

Du kanske skulle koppla det till att du tillskriver andra medlemmar åsikter de inte har så fort du får mothugg istället!

 

Krille tex, som du kallade mobbare och som fick utstå värsta svadan bara för att han hade fräckheten att påvisa att årtalet på din bild inte stämde.

Hej

Jag kritiserar människors åsikter och jag ser det inte som en slump att det nästan alltid (uppskattningsvis 99%) är öppet positiva till kupper, diktatur och juntastyre som ligger bakom påhoppen på mig och det oavsett vilken fråga det än gäller, man vränger ord, letar fel och påstår saker som jag inte alls har sagt, detta tycker jag är ohederligt och lågt.

Själv gör jag också misstag men jag hatar eller ogillar inte en person för dennes åsikter och politiska ställningstagande, man får försöka skilja på person och sak även om det inte är så lätt alltid.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-03-22 at 07:34, skrev Isan Lover:

Hej

Jag var godtrogen och litade på dom uppgifter som angavs och det sket sig.

Jag kan definitivt inget om data, den nya tekniken och använder fortfarande en gammal mobil med knappar på och dessutom utan kamera, det har jag påpekat många gånger.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Det handlar inte om teknik utan om kritiskt tänkande

 

Läs mer om detta här:

 

https://www.msb.se/sv/Insats--beredskap/Psykologiskt-forsvar/Vad-ska-man-tanka-pa-nar-det-galler-kallkritik-och-att-motverka-rykten/

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det har du helt rätt i. Men i det här fallet, så kom ju det kritiska tänkandet fram via "motståndarsidan" och jag är ganska säker på att IL kan tänka kritiskt om han vill.

Han ville ju bara ha fram en bild från Vietnam som visar hjälmlösa förare, för att rättfärdiga sitt uttalande om saken. Att det sen eventuellt skulle visa sig att bilden inte hade rätt datum, tror jag inte han brydde sig så mycket om när han googlade fram bilden. Han fick ju fram en bild (med rätt årtal) för att backa upp hans uttalande.  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det har du helt rätt i. Men i det här fallet, så kom ju det kritiska tänkandet fram via "motståndarsidan" och jag är ganska säker på att IL kan tänka kritiskt om han vill.

Han ville ju bara ha fram en bild från Vietnam som visar hjälmlösa förare, för att rättfärdiga sitt uttalande om saken. Att det sen eventuellt skulle visa sig att bilden inte hade rätt datum, tror jag inte han brydde sig så mycket om när han googlade fram bilden. Han fick ju fram en bild (med rätt årtal) för att backa upp hans uttalande.  [emoji3]

Kritiskt tänkande och källkritik är inte direkt IL's mest framträdande karaktärsdrag :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

Kritiskt tänkande och källkritik är inte direkt IL's mest framträdande karaktärsdrag :whistle:

 

Det vet jag inget om, men han gjorde ju rätt i att lägga ut bilden, även om den senare skulle visa sig vara feldaterad.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det vet jag inget om, men han gjorde ju rätt i att lägga ut bilden, även om den senare skulle visa sig vara feldaterad.

Nej. Han borde tänkt till och insett som många här påstår att hjälm är något de flesta bär i Vietnam och han hittar EN bild som verkar peka på motsatsen så är det något som inte stämmer och kollat lite noggrannare innan han kaxigt slog sig för bröstet och hävda att alla hade fel och han hade rätt.

Det enda han lyckades med var att om möjligt sänka sin trovärdighet ännu mer på forumet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
14 minuter sedan, skrev Sam sip sam:

Använd hjälm i alla lägen tips från coachen :boom:

Hej

Det håller jag med om även om jag inte föregår med gott exempel själv.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Nej. Han borde tänkt till och insett som många här påstår att hjälm är något de flesta bär i Vietnam och han hittar EN bild som verkar peka på motsatsen så är det något som inte stämmer och kollat lite noggrannare innan han kaxigt slog sig för bröstet och hävda att alla hade fel och han hade rätt.

Det enda han lyckades med var att om möjligt sänka sin trovärdighet ännu mer på forumet

Hej

Jag har inte slått mig för bröstet, jag bara påpekade att denna bild som angavs vara ifrån 2011 påminde om situationen i Thailand och grannländerna, ser inget kaxigt i detta.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det fanns t.ex spelare utan hjälm i Canada cup 1976 och dom hade dispens för detta vilket jag påpekade i ett annat inlägg.

Med vänlig hälsning isan lover

Så dina inlägg om hur det var i Sverige under tidigt 60-tal då man spelade ishockey utan hjälm (trots att det var obligatoriskt) på elitnivå handlade egentligen om Canada Cup 1976 och att äldre spelare som aldrig använt hjälm även då fick spela utan?:ahh:

Snart får man väl höra att din farsa minsann spelade i NHL iförd sin gamla keps!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag kritiserar människors åsikter och jag ser det inte som en slump att det nästan alltid (uppskattningsvis 99%) är öppet positiva till kupper, diktatur och juntastyre som ligger bakom påhoppen på mig och det oavsett vilken fråga det än gäller, man vränger ord, letar fel och påstår saker som jag inte alls har sagt, detta tycker jag är ohederligt och lågt.

Själv gör jag också misstag men jag hatar eller ogillar inte en person för dennes åsikter och politiska ställningstagande, man får försöka skilja på person och sak även om det inte är så lätt alltid.

Med vänlig hälsning isan lover

Stolle, du försvarar ditt misstag att söka fakta på privata hemsidor och bloggar, som det är det ansvarige utgivarens fel.

 

Hahahaha är väl ett normalt svar om man skyller på ansvarig utgivare på ett forum etc.

Erkänner du inte ditt lilla misstag att en i juntan måste ha fel men aldrig rätt om han tycker att hjälmanvändande är bra?

 

Får du kritik om en så bra reform men ändå lite orealistisk i detaljer, så går du i spinn och kallar försvarare av hjälmanvändning, gula, kuppvänliga, rojalister, demokratimotståndare mm. 

 

Hur kan man hamna i detta läge för en reform som skulle spara massor av liv och lidande???

 

Ta ett par vita veckor efter Isaans orenare spritdroppar är mitt råd.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
18 minuter sedan, skrev leifen:

Stolle, du försvarar ditt misstag att söka fakta på privata hemsidor och bloggar, som det är det ansvarige utgivarens fel.

 

Hahahaha är väl ett normalt svar om man skyller på ansvarig utgivare på ett forum etc.

Erkänner du inte ditt lilla misstag att en i juntan måste ha fel men aldrig rätt om han tycker att hjälmanvändande är bra?

 

Får du kritik om en så bra reform men ändå lite orealistisk i detaljer, så går du i spinn och kallar försvarare av hjälmanvändning, gula, kuppvänliga, rojalister, demokratimotståndare mm.

 

Hur kan man hamna i detta läge för en reform som skulle spara massor av liv och lidande???

 

Ta ett par vita veckor efter Isaans orenare spritdroppar är mitt råd.

Hej

Har du varit på flaskan eller sniffat lim.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Har du varit på flaskan eller sniffat lim.

Med vänlig hälsning isan lover

Då har det bara bivit en rad ;)

 

mvh Isaan Loser

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

I går kväll så satt vi på en restaurang i Chalong när det kom en MC i full fart, det lät som en Ducce fast inga 1000cc, när den passerat så kom jag att tänka tillbaka till förra vintern när vi var i Hua-Hin, vi kom ut från en affär när en  trimmad motobike passerade i full fart plötsligt hördes en dov smäll och motorn tystnade direkt, när vi åker hemåt så passerar vi platsen där han kört in i sidan på en PU, riktigt slabbigt på asfalten vid killens huvud, blod och likvorvätska i en rejäl pöl, jag hoppas tyvärr att han fick dö på platsen istället för att bli ett vård paket.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
18 timmar sedan, skrev leifen:

Då har det bara bivit en rad ;)

 

mvh Isaan Loser

Hej

Säg inte det du bytte i vart fall nick till Isaan Loser och det passar ju rätt bra.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

On 23 mars 2016 at 08:14, skrev Nemo:

 

Det har du helt rätt i. Men i det här fallet, så kom ju det kritiska tänkandet fram via "motståndarsidan" och jag är ganska säker på att IL kan tänka kritiskt om han vill.

Han ville ju bara ha fram en bild från Vietnam som visar hjälmlösa förare, för att rättfärdiga sitt uttalande om saken. Att det sen eventuellt skulle visa sig att bilden inte hade rätt datum, tror jag inte han brydde sig så mycket om när han googlade fram bilden. Han fick ju fram en bild (med rätt årtal) för att backa upp hans uttalande.  :D

 

Det är inga problem att plocka fram en bild frånVietnam full med hjälmlösa förare om man vill det...

 

Unknown-36.jpeg.5aa6aa0c9e2076ddc033b046

 

Visserligen snart 50 år gammal men om man skiter i källkritik kan man ju använda den som argument eller hur?

 

Söker man exempelvis visa Google Vietnam Traffic 2015 så får man fram en väldigt massa bilder som visar hjälmprydda förare och passagerare på motorbikes i Vietman, man får scrolla ner mycket långt i träfflistan för att hitta någon bild med någon utan hjälm och att då välja ut den (Som visade sig vara tagen långt innan hjälmlagen trädde i kraft) för att backa upp sin (felaktiga) tes om att ingen minsann använde hjälm i Vietnamn trots lagen är inte speciellt sund debatt teknik.

 

Men tyvärr är det som vanligt med den skribenten och han lär inte ändra sitt beteende.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Säg inte det du bytte i vart fall nick till Isaan Loser och det passar ju rätt bra.

Med vänlig hälsning isan lover

När argumenten tar slut tar påhoppen vid. Dra upp byxorna och gå vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 3/24/2016 at 03:22, skrev UglyFarang:

I går kväll så satt vi på en restaurang i Chalong när det kom en MC i full fart, det lät som en Ducce fast inga 1000cc, när den passerat så kom jag att tänka tillbaka till förra vintern när vi var i Hua-Hin, vi kom ut från en affär när en  trimmad motobike passerade i full fart plötsligt hördes en dov smäll och motorn tystnade direkt, när vi åker hemåt så passerar vi platsen där han kört in i sidan på en PU, riktigt slabbigt på asfalten vid killens huvud, blod och likvorvätska i en rejäl pöl, jag hoppas tyvärr att han fick dö på platsen istället för att bli ett vård paket.

 

Om du bara visste hur mycket jag önskar att jag själv fick höra det där.  Det finns ett par dårar här hemma som bränner på allt vad det går utanför på vägen (liten väg i ett bostadsområde). Jag håller tummarna varje dag, men ännu ingen tur.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Om du bara visste hur mycket jag önskar att jag själv fick höra det där.  Det finns ett par dårar här hemma som bränner på allt vad det går utanför på vägen (liten väg i ett bostadsområde). Jag håller tummarna varje dag, men ännu ingen tur.

 

Betydligt trevligare om man kan få folk att använda sunt förnuft och hänsyn, detta var ingen trevlig syn alls.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev UglyFarang:

 

Betydligt trevligare om man kan få folk att använda sunt förnuft och hänsyn, detta var ingen trevlig syn alls.

 Naturligtvis, men ibland går det inte och då får man drömmar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...