Jump to content
IGNORERAD

Ingen hjälm i Thailand – samhällstjänst på sjukhus


MPR Nyheter

Recommended Posts

52 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

När införde Vietnam lag på hjälm?

Här är några bilder ifrån Saigon 2011, dessa bilder påminner ju rätt mycket om situationen i Thailand.

trafik.jpg

Traffic Jam in Saigon, Vietnam | by J K Johnson

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Hjämlagen infördes i de 2007 tror jag. Det där kan aldrig vara bilder från 2011, är du verkligen säker på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 300
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    22

  • Singha711

    21

  • leifen

    19

  • Surin P3

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
26 minuter sedan, skrev Benriach:

Juli.  Varmt och fuktigt men ändå hade de hjälm. Dina bilder däremot ser mer ut som någon slags manifestation eller nåt sånt trams. Första maj, kanske...

Hej

I texten till bilderna stod det "traffic jam in Saigon" 2011.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Hjämlagen infördes i de 2007 tror jag. Det där kan aldrig vara bilder från 2011, är du verkligen säker på det?

Hej

Det var vad som angavs i texten till bilderna jag googlade fram.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

I texten till bilderna stod det "traffic jam in Saigon" 2011.

Med vänlig hälsning isan lover

Du är ju fan nästan i klass med BTT...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Kanske är det en annan årstid, det ser betydligt varmare ut på dom bilder jag lade in, på dina ser man vatenpölar och det ser lite kyligare ut, vinter?

Med vänlig hälsning isan lover

 

Du vet inte när det är dags att inse att man är besegrad va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev M33:

 

Du vet inte när det är dags att inse att man är besegrad va?

Hej

Det blir inte fler som använder hjälm av våran diskussion här men jag förvånades lite av att just Vietnam skulle sticka ut så jämfört med grannländerna och tänkte att en bild brukar ju säga en hel del, hittade dessa bilder som påstås vara ifrån 2011 och stämmer det verkar ju efterlevnaden av en hjälmlag vara sådär, man ser ju några men dom är inte direkt många.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Utbildning och upplysning ska få thailändarna att bära hjälm verkar många tro i denna tråd. Håller inte med. Jag tror att thailändarna redan är högst medvetna om vilka risker det kan medföra att åka utan hjälm. Bättre upp än  en utbildning så har de allra flesta en  eller flera familjemedlemmar eller vänner som dött eller blivit allvarligt skadad i trafiken. Inte f-n bär de hjälm för det, eller kör långsammare, eller tar på sig bältet...eller vilka åtgärder man nu vill nämna för ökad trafiksäkerhet.

 

För trygghetsknarkande svenskar kan detta beteende vara otroligt svårt att förstå, mentaliteten är helt enkelt annorlunda  i alla fall  somjag upplever det.. "Living day by day," typ. Ni vet.  Ett icke svenskt sätt att se på livet.  Vill man som svensk förstå, och inte bara vara Roger Rättrådig på MPR kan man tex prova med att tänka sig tillbaka någon generation och hur  Sverige var då. Själv brukar jag påminna mig om hur jag och brorsan låg och sov i baksätet i bilen på långresa mellan söder och norr, utan bälte. Med farsan i framsätet även han utan bälte och blossandes på en Bellmans Siesta, förhoppningsvis med rutan nervevad. Eller det Sverige som fanns innan lagen om cykelhjälm...

 

För egen del vill jag inte att Thailand ska bli vad Sverige har blivit idag, ett land fullt av trygghetsnarkomaner. Det var liksom därför jag lämnade. Men låt gå, att det är bra med hjälm på skallen när man åker MC  och bälte på i bilen kan jag utan tvekan köpa.  Men i ärlighetens hör jag också till dem som likt många thailändare oftast låter hjälmen vara...trots att jag liksom de vet om farorna med mitt beteende, och trots alla trafiksäkerhetskampanjer jag fick uppleva i skolan....

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det blir inte fler som använder hjälm av våran diskussion här men jag förvånades lite av att just Vietnam skulle sticka ut så jämfört med grannländerna och tänkte att en bild brukar ju säga en hel del, hittade dessa bilder som påstås vara ifrån 2011 och stämmer det verkar ju efterlevnaden av en hjälmlag vara sådär, man ser ju några men dom är inte direkt många.

Med vänlig hälsning isan lover

Så du menar att det är bara ett rent tillfälle att Benriach lyckades få till ett foto där alla bär hjälm?

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Sangwal:

Så du menar att det är bara ett rent tillfälle att Benriach lyckades få till ett foto där alla bär hjälm?

 

Rock on!

 

Man tar sig för pannan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev Sangwal:

Så du menar att det är bara ett rent tillfälle att Benriach lyckades få till ett foto där alla bär hjälm?

 

Rock on!

Hej

Inte alls, men det verkar inte vara alldeles självklart att det ser så ut alltid även under samma år om nu årtalet för bilden stämmer.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
16 minuter sedan, skrev spooncreek:

Utbildning och upplysning ska få thailändarna att bära hjälm verkar många tro i denna tråd. Håller inte med. Jag tror att thailändarna redan är högst medvetna om vilka risker det kan medföra att åka utan hjälm. Bättre upp än  en utbildning så har de allra flesta en  eller flera familjemedlemmar eller vänner som dött eller blivit allvarligt skadad i trafiken. Inte f-n bär de hjälm för det, eller kör långsammare, eller tar på sig bältet...eller vilka åtgärder man nu vill nämna för ökad trafiksäkerhet.

 

För trygghetsknarkande svenskar kan detta beteende vara otroligt svårt att förstå, mentaliteten är helt enkelt annorlunda  i alla fall  somjag upplever det.. "Living day by day," typ. Ni vet.  Ett icke svenskt sätt att se på livet.  Vill man som svensk förstå, och inte bara vara Roger Rättrådig på MPR kan man tex prova med att tänka sig tillbaka någon generation och hur  Sverige var då. Själv brukar jag påminna mig om hur jag och brorsan låg och sov i baksätet i bilen på långresa mellan söder och norr, utan bälte. Med farsan i framsätet även han utan bälte och blossandes på en Bellmans Siesta, förhoppningsvis med rutan nervevad. Eller det Sverige som fanns innan lagen om cykelhjälm...

 

För egen del vill jag inte att Thailand ska bli vad Sverige har blivit idag, ett land fullt av trygghetsnarkomaner. Det var liksom därför jag lämnade. Men låt gå, att det är bra med hjälm på skallen när man åker MC  och bälte på i bilen kan jag utan tvekan köpa.  Men i ärlighetens hör jag också till dem som likt många thailändare oftast låter hjälmen vara...trots att jag liksom de vet om farorna med mitt beteende, och trots alla trafiksäkerhetskampanjer jag fick uppleva i skolan....

Hej

 

Håller med helt, jag och brorsan låg bak på hatthyllan i farsans PV, bälten var inte uppfunna, man kunde sitta på skärmen på morfars traktor och åka eller uppe i hölasset.

 

Det fanns ingen lag om hjälm på moppe heller och ännu mindre för cykel, man hade inte hjälm när man spelade bandy och hockey ens på elitnivå, inte ens målvakterna.

 

Jag tror också att denna diskussion i grunden är en kulturkrock mellan "trygghetesnarkomaner" i ett överbeskyddat Sverige där människor har lärts till att slaviskt lyda staten och inte tänka själva, Thailändare vet precis som du säger att det är bra med en hjälm om man är med i en olycka, men väljer ändå att avstå och detta respekterar jag, dessutom kör jag ju utan precis som dom.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det blir inte fler som använder hjälm av våran diskussion här men jag förvånades lite av att just Vietnam skulle sticka ut så jämfört med grannländerna och tänkte att en bild brukar ju säga en hel del, hittade dessa bilder som påstås vara ifrån 2011 och stämmer det verkar ju efterlevnaden av en hjälmlag vara sådär, man ser ju några men dom är inte direkt många.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Nä - om man googlar "traffic jam saigon" så hittar man bilden högt upp bland sökresultaten och det står tydligt att den är från maj 2006. Fast då hade väl diskussionen inte blivit lika intressant? ;)

 

https://www.flickr.com/photos/jkjohnson/3298451423/

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Krille:

 

Nä - om man googlar "traffic jam saigon" så hittar man bilden högt upp bland sökresultaten och det står tydligt att den är från maj 2006. Fast då hade väl diskussionen inte blivit lika intressant? ;)

 

https://www.flickr.com/photos/jkjohnson/3298451423/

 

/Krille

Oooops å byxorna nere igen

Jag bodde i Vietnam 2008-2009 å var imponerad över alla som bar hjälm

IL:s självförsvar emot hjälmbärande är PATETISIKT å skitsnack ALLA bar hjälm

tom när en kompis skulle skjutsa mig i Nha Trang sade ingen hjälm ingen skjuts

B

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Det som vi gjorde som barn på 50 - 60 - 70 talet kallas idag för äventyrssport ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Drik:

Från januari 2015 i Saigon och inte ser man många hjälmlösa förare!

3 januari 2015.JPG

 

Å andra sidan ser man heller ingen som har lyset på.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Håller med helt, jag och brorsan låg bak på hatthyllan i farsans PV, bälten var inte uppfunna, man kunde sitta på skärmen på morfars traktor och åka eller uppe i hölasset.

 

Det fanns ingen lag om hjälm på moppe heller och ännu mindre för cykel, man hade inte hjälm när man spelade bandy och hockey ens på elitnivå, inte ens målvakterna.

 

Jag tror också att denna diskussion i grunden är en kulturkrock mellan "trygghetesnarkomaner" i ett överbeskyddat Sverige där människor har lärts till att slaviskt lyda staten och inte tänka själva, Thailändare vet precis som du säger att det är bra med en hjälm om man är med i en olycka, men väljer ändå att avstå och detta respekterar jag, dessutom kör jag ju utan precis som dom.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

 

Är  Folkhälsominister Piyasakoll Sakolsatayadorn en svensk trygghetsnarkoman, det var ju han som kom med förslaget?

Inte tänka själva är väl ett mycket tydligt exempel på att inte använda hjälm när man kör mc i en av världens farligaste trafik?

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Självklart minskar huvudskadorna med hjälm, men då bör det nog helst vara en riktig godkänd hjälm

Man skulle kunna minska antalet skador på andra kroppsdelar också genom att tvinga folk att bära knäskydd, armbågsskydd, axelskydd och ryggplatta, en riktig MC-overall och handskar skulle minska skrapskador o.s.v, så det finns mycket som man kan göra på detta område.

Med vänlig hälsning isan lover

Krossat knä är inte dödligt.

Krossat huvud är dödligt.

Skallskador är den absolut största orsaken till dödsfall på motorbike.

Motorbike är den absolut största orsaken till dödsfall i Thailands trafik.

Dvs skallskador står för största delen av alla döda trafikoffer i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag nu är i Hanoi så har jag sett några som är utan hjälm i Vietnam på plats, men dom är mycket lätträknade.

 

Samma var det 2013 i Saigon.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev M33:

 

Du vet inte när det är dags att inse att man är besegrad va?

 

Märklig logik!

 

Två bilder från samma årtal(?) dyker upp med lite olika budskap om användandet av hjälm.

 

Ändå tar ena sidans anhängare ut en 'seger' enbart på det faktum att det är IL som står på andra sidan.

 

Tyvärr är detta beteende inget undantag här på MPR där ryggdunkandet, mobbarfasoner och ren skär (offentligt demonstrerad) dumhet så sakteligen har blivit en oslagbar merit.

 

//Singha711

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Singha711:

 

Märklig logik!

 

Två bilder från samma årtal(?) dyker upp med lite olika budskap om användandet av hjälm.

 

Ändå tar ena sidans anhängare ut en 'seger' enbart på det faktum att det är IL som står på andra sidan.

 

Tyvärr är detta beteende inget undantag här på MPR där ryggdunkandet, mobbarfasoner och ren skär (offentligt demonstrerad) dumhet så sakteligen har blivit en oslagbar merit.

 

//Singha711

 

 

 

Nja, det är väl inte bara pga IL...

Det kunde lika gärna vara du. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Å andra sidan ser man heller ingen som har lyset på.

Där ska faktiskt Thaksin ha kredit för att ha införde lag på att motorcyklar måste ha lyset på på dagen. Sen kan man ifrågasätta varför bara motorcyklar? Min CBR 650F 2014 års modell går lyset inte att stänga av på. Före den lagen var jag relativt ensam om att ha halvljus på dagen. Varav thailändarna hela tiden kom och talade om för mig att jag iinte stängt av lyset. Samma sak om en thai kör min fortuner. Den har ljussensor och sätter på ljuset automatiskt när det blir mörkt. Så man behöver inte röra den alls. Dom stänger alltid av ljuset till off och stänger av AC. Väldigt irriterande varje gång man hoppar in i bilen. Då man är van att sådana saker startar av sig själv.

Har haft svågrar som ska lägga i neutralen vid varje rödlyse för att dom tror att det sliter mindre på växellådan.

Och sen har vi fenomenet där man tror det är bra att öppna motorhuven vid matstället när man stannar för att släppa ut värmen från motorn.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Nja, det är väl inte bara pga IL...

Det kunde lika gärna vara du. :D

 

Det hedrar dig att erkänna att det inte längre argumenten som räknas utan avvikelsegraden från mobbarmobbens mentala och sociala nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Och sen har vi fenomenet där man tror det är bra att öppna motorhuven vid matstället när man stannar för att släppa ut värmen från motorn.

Och inte att förglömma, motorn ska vara igång också :crazy:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...