Jump to content
IGNORERAD

Ingen hjälm i Thailand – samhällstjänst på sjukhus


MPR Nyheter

Recommended Posts

10 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag har nog ingen snabb och enkel lösning på detta, för mig påminner detta lite om lagen mot att gå mot röd gubbe i Sverige som numera är borttagen.

Det är svårt att upprätthålla en lag som en majoritet av innevånarna skiter i, men visst är det möjligt om man tillsätter resurser till just det, men då blir ju kanske andra och mer allvarliga brott eftersatta.

Jag tror att man får ge detta lite tid och mer på lång sikt försöka förändra folks betteende t.ex genom kampanjer och info i skolorna, men dit kör i.o.f.s barn på 8-9 år på MC vilket också är förbjudet.

Med vänlig hälsning isan lover

Hur svårt kan det vara ? Om bara bypoliserna skötte sina jobb och konsekvent satte dit moppeförare som kör berusade eller utan hjälm så skulle det naturligtvis få en stor effekt på antalet olyckor och drastiskt minska samhällets kostnader för dessa. För att inte tala om allt onödigt mänskligt lidande som skulle undvikas.

 

Men för dig påminner det hela om lagen att gå mot röd gubbe. :sFduh:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 300
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    22

  • Singha711

    21

  • leifen

    19

  • Surin P3

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2016-03-16 at 07:01, skrev thomas001:

Verkar vara ett rätt så lätt problem att lösa. Jag bor i en mindre stad som heter Khrong Khlong och här använder i princip ingen hjälm. Existerar knappt att snuten har några kontroller. 4.5 mil norr om oss ligger Kampeangphet och där ser det ut som om nästan alla använder hjälm. Men så har snutarna kontroller varje dag i flera korsningar. Så visst går det att lösa även i Thailand.

 

Håller med fullständigt. Med lite god vilja från polismyndigheterna så skulle man kunna bötfälla bort problemet.

Det funkar alltid att slå till mot plånboken.

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
36 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag har nog ingen snabb och enkel lösning på detta, för mig påminner detta lite om lagen mot att gå mot röd gubbe i Sverige som numera är borttagen.

Det är svårt att upprätthålla en lag som en majoritet av innevånarna skiter i, men visst är det möjligt om man tillsätter resurser till just det, men då blir ju kanske andra och mer allvarliga brott eftersatta.

Jag tror att man får ge detta lite tid och mer på lång sikt försöka förändra folks betteende t.ex genom kampanjer och info i skolorna, men dit kör i.o.f.s barn på 8-9 år på MC vilket också är förbjudet.

Med vänlig hälsning isan lover

Det är fortfarande ett brott i Sverige att gå mot röd gubbe!

http://www.ntf.se/konsument/default.asp?fragor_RecID=4408&katID=36

 

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev GreenValley:

Det är fortfarande ett brott i Sverige att gå mot röd gubbe!

http://www.ntf.se/konsument/default.asp?fragor_RecID=4408&katID=36

 

Hej

 

Läste det här i din bifogade länk.

"I Riksåklagarens bestämmelser om ordningsbot för vissa trafikbrott är numera ordningsboten borttagen, du kan alltså inte bli bötfälld för att du går mot rött."

 Däremot skulle du kunna dömas till penningböter enligt ansvarsbestämmelserna i trafikförordningen, t ex för vårdslöshet i trafiken.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Läste det här i din bifogade länk.

"I Riksåklagarens bestämmelser om ordningsbot för vissa trafikbrott är numera ordningsboten borttagen, du kan alltså inte bli bötfälld för att du går mot rött."

 Däremot skulle du kunna dömas till penningböter enligt ansvarsbestämmelserna i trafikförordningen, t ex för vårdslöshet i trafiken.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Du förstod uppenbart inte texten.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Läste det här i din bifogade länk.

"I Riksåklagarens bestämmelser om ordningsbot för vissa trafikbrott är numera ordningsboten borttagen, du kan alltså inte bli bötfälld för att du går mot rött."

 Däremot skulle du kunna dömas till penningböter enligt ansvarsbestämmelserna i trafikförordningen, t ex för vårdslöshet i trafiken.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

14 minuter sedan, skrev Tallviking:

Du förstod uppenbart inte texten.....

Det är förbjudet att gå mot rött ljus. Om man befinner sig på körbanan eller cykelbanan, då signalen slår om till rött, ska man fortsätta till andra sidan. Finns refug eller liknande anordning ska man stanna där tills signalen åter visar grönt ljus. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
14 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Det är förbjudet att gå mot rött ljus. Om man befinner sig på körbanan eller cykelbanan, då signalen slår om till rött, ska man fortsätta till andra sidan. Finns refug eller liknande anordning ska man stanna där tills signalen åter visar grönt ljus. 

28 minuter sedan, skrev Tallviking:

Du förstod uppenbart inte texten.....

Hej

Och brott detta förbud har man nu slutat att utfärda böter mot, hur tolkar du det?

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Och brott detta förbud har man nu slutat att utfärda böter mot, hur tolkar du det?

Med vänlig hälsning isan lover

 

Att det är förbjudet enl lag, det är många saker som är förbjudet enl lag men inte har någon fast bötessumma för det.

 

Tolkar du det som lagligt att gå mot rött ljus?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Att ha trafikundervisning i skolorna vore en bra början

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha trafikundervisning i skolorna vore en bra början

Vissa behöver nog kurs i läsförståelse också..

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga:
Gå mot röd gubbe
Får jag gå mot röd gubbe om det inte finns någon trafik på vägen vid övergångsstället?Om jag inte får det, hur mycket blir i så fall bötesbeloppet?
Svar:
Det är förbjudet att gå mot rött ljus. Om man befinner sig på körbanan eller cykelbanan, då signalen slår om till rött, ska man fortsätta till andra sidan. Finns refug eller liknande anordning ska man stanna där tills signalen åter visar grönt ljus.

I Riksåklagarens bestämmelser om ordningsbot för vissa trafikbrott är numera ordningsboten borttagen, du kan alltså inte bli bötfälld för att du går mot rött. Däremot skulle du kunna dömas  för vårdslöshet i trafiken.
 
Det var bland mycket annat, regler som dessa som gjorde att jag lämnade landet för gott.
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Och brott detta förbud har man nu slutat att utfärda böter mot, hur tolkar du det?

Med vänlig hälsning isan lover

 

Det betyder att man inte har en fast bot på det brottet längre utan bedömer allvarligheten i varje enskilt fall och avgör vilken typ av påföljd det blir. Kan bli t.ex "vårdslöshet i trafik" eller till och med "grov vårdslöshet i trafik" vilket till och med kan leda till dagsböter och fängelse finns i straffskalan för det grövre brottet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

För mej är det ofattbart att somliga resonerar att hjälm endast används för att slippa böter eller helt strunta i om man bara åker en kort sträcka på landet.

Nu kör jag inte så mycket moppe men när jag gör det är det alltid hjälm på för det kan hända en olycka. Jag har även alltid säkerhetsbälte när jag åker bil, även när jag sitter i baksätet. Kan ha att göra med att jag är ute i skolor och pratar om trafiksäkerhet i mellanstadiet.

Ni som tycker det är okej att köra utan hjälm kan ju göra ett litet test. En vattenmelon vägen ungefär som ett människohuvud. Håll upp den en dryg meter och släpp den i golvet får ni se vad som händer. Ska man se vad som kan hända om man kör i t.ex. 30 km/h så använd lite kraft när ni kastar. Ta sedan valfri hjälm och gör samma sak. Dock måste ni nog ha en ny melon... Även en simpel cykelhjälm eller modell äggskal är bättre än inget även om en hjälm gjord för moppekörning är att föredra.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev NiceBeaver:

För mej är det ofattbart att somliga resonerar att hjälm endast används för att slippa böter eller helt strunta i om man bara åker en kort sträcka på landet.

Nu kör jag inte så mycket moppe men när jag gör det är det alltid hjälm på för det kan hända en olycka. Jag har även alltid säkerhetsbälte när jag åker bil, även när jag sitter i baksätet. Kan ha att göra med att jag är ute i skolor och pratar om trafiksäkerhet i mellanstadiet.

Ni som tycker det är okej att köra utan hjälm kan ju göra ett litet test. En vattenmelon vägen ungefär som ett människohuvud. Håll upp den en dryg meter och släpp den i golvet får ni se vad som händer. Ska man se vad som kan hända om man kör i t.ex. 30 km/h så använd lite kraft när ni kastar. Ta sedan valfri hjälm och gör samma sak. Dock måste ni nog ha en ny melon... Även en simpel cykelhjälm eller modell äggskal är bättre än inget även om en hjälm gjord för moppekörning är att föredra.

 

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Är det realistiskt att försöka straffa folk med en lag som uppenbarligen inte tillämpas i stora delar av landet och som minst 50% fullkomligt struntar i?

Det skulle i vart fall krävas stora resurser för att upprätthålla denna lag och inte minst ta resurser ifrån den redan ansträngda sjukvården.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Visst är det realistiskt, med framförallt höjda böter och fler kontroller så kommer hjälm användningen att öka ganska snabbt, för utlänningar som åker fast flera gånger så kan man neka visum under tex 2 år.

 

Skickat från min Knut-Ester 222 via knäskålarna

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Singha711:

 

Siffran kan man ju diskutera.

 

Men tittar du på din egen text lite mera noggrant så tillåtar den en mängd olika tolkningar.

 

Menas med detta antalet personer som kör omkring utan hjälm minst en gång?

 

Eller avses antalet tillfällen som någon kör motorcyckel hjälmlös i Thailand per dag, vecka, månad eller år?

 

Eller varför inte antalet överträdelser mot 'hjälmförordningen' som är den i sammanhanget mest relevanta tolkningen.

 

Ja, tillämpar man denna (senaste) tolkning så springer siffran ganska snabbt i oanade höjder där vi nog får prata om miljarder snarare, eller hur?

 

//Singha711

 

 

20 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

 

 

Så, alla 3 inlägg citerade åt dej så du slipper att spekulera vilt i olika tillämpningar/tolkningar.

 

Vad i min text är det som "tillåtar en mängd olika tolkningar"??

 

Skickat från min Knut-Ester 222,5 via knäskålarna

 

Hallå Singa!!

Blev det för mycket med tre citat i ett inlägg för dej igår?

Kanske inte lätt med "lived po lanned" någonstans i Issan?

 

Skickat från min Knut-Ester 998 via knäskålarna

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

 

Hallå Singa!!

Blev det för mycket med tre citat i ett inlägg för dej igår?

Kanske inte lätt med "lived po lanned" någonstans i Issan?

 

Skickat från min Knut-Ester 998 via knäskålarna

 

Nej, inte alls.

 

Tyckte nog att du själv kunde lista ut vad som menas.

 

Om du har för vana att i skrift uttrycka dig tvetydigt eller med otillräckligt precision (=slarvigt) så är det nog inte min uppgift att få ordning på den saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Singha711:

 

Nej, inte alls.

 

Tyckte nog att du själv kunde lista ut vad som menas.

 

Om du har för vana att i skrift uttrycka dig tvetydigt eller med otillräckligt precision (=slarvigt) så är det nog inte min uppgift att få ordning på den saken.

 

Bara tomt dravel som vanligt då................

 

 

Skickat från min Knut-Ester 5555 via knäskålarna

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Bara tomt dravel som vanligt då................

 

 

Skickat från min Knut-Ester 5555 via knäskålarna

 

Grälsjuk tönt!

 

Är du nöjd nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Singha711:

 

Grälsjuk tönt!

 

Är du nöjd nu?

 

Var du så under "influens" igår så du bara ordbajsade utan att fatta vad du skrev??

Att du är en grälsjuk tönt det har framgått under många år...........

 

Du skrev: " Men tittar du på din egen text lite mera noggrant så tillåtar den en mängd olika tolkningar. "

 

Klarar du inte av att förklara det i nyktert tillstånd?

 

 

Skickat från min Knut-Ester 5555 via vänster skinka........

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Var du så under "influens" igår så du bara ordbajsade utan att fatta vad du skrev??

Att du är en grälsjuk tönt det har framgått under många år...........

 

Du skrev: " Men tittar du på din egen text lite mera noggrant så tillåtar den en mängd olika tolkningar. "

 

Klarar du inte av att förklara det i nyktert tillstånd?

 

 

Skickat från min Knut-Ester 5555 via vänster skinka........

 

Jag vill inte ha att göra med dig, egalt vad du anser om detta!

 

Respektera detta nu!

 

Over and out!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-03-16 at 14:37, skrev UglyFarang:

 

IL hävdade att ca 40-50 miljoner körde utan hjälm i ett land med ca 70 miljoner innevånare, realistiskt?

 

Skickat från min Knut-Ester 222 via knäskålarna

 

On 2016-03-16 at 15:03, skrev Singha711:

 

Siffran kan man ju diskutera.

 

Men tittar du på din egen text lite mera noggrant så tillåtar den en mängd olika tolkningar.

 

Menas med detta antalet personer som kör omkring utan hjälm minst en gång?

 

Eller avses antalet tillfällen som någon kör motorcyckel hjälmlös i Thailand per dag, vecka, månad eller år?

 

Eller varför inte antalet överträdelser mot 'hjälmförordningen' som är den i sammanhanget mest relevanta tolkningen.

 

Ja, tillämpar man denna (senaste) tolkning så springer siffran ganska snabbt i oanade höjder där vi nog får prata om miljarder snarare, eller hur?

 

//Singha711

 

 

2 timmar sedan, skrev Singha711:

 

Nej, inte alls.

 

Tyckte nog att du själv kunde lista ut vad som menas.

 

Om du har för vana att i skrift uttrycka dig tvetydigt eller med otillräckligt precision (=slarvigt) så är det nog inte min uppgift att få ordning på den saken.

 

22 minuter sedan, skrev Singha711:

 

Jag vill inte ha att göra med dig, egalt vad du anser om detta!

 

Respektera detta nu!

 

Over and out!

 

Jag ska "respektera detta" när du förklarat vad du menar med ditt svar i citat 2 vad gäller mitt inlägg i citat 1

Att jag själv ska "lista ut vad som menas" känns otroligt korkat då du kan fylla ett par sidor istället för att ge ett enkelt ja eller nej svar.

Over and in!!!!

 

 

Skickat från min Knut-Ester 5555 via knäskålarna

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Nemo:
Fråga:
Gå mot röd gubbe
Får jag gå mot röd gubbe om det inte finns någon trafik på vägen vid övergångsstället?Om jag inte får det, hur mycket blir i så fall bötesbeloppet?
Svar:
Det är förbjudet att gå mot rött ljus. Om man befinner sig på körbanan eller cykelbanan, då signalen slår om till rött, ska man fortsätta till andra sidan. Finns refug eller liknande anordning ska man stanna där tills signalen åter visar grönt ljus.

I Riksåklagarens bestämmelser om ordningsbot för vissa trafikbrott är numera ordningsboten borttagen, du kan alltså inte bli bötfälld för att du går mot rött. Däremot skulle du kunna dömas  för vårdslöshet i trafiken.
 
Det var bland mycket annat, regler som dessa som gjorde att jag lämnade landet för gott.

 

Tror du missförstått något totalt om du tycker att just ovanstående är orimligt då det är en av få rimliga regler i Sverige ;) Vad är det som är så fel?

 

Du får alltså gå mot rött utan böter men om du orsakar en trafikolycka när du gör det så kan du dömas för vårdslöshet  - verkar väl fullt rimligt?

 

/Krille

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Att det är förbjudet enl lag, det är många saker som är förbjudet enl lag men inte har någon fast bötessumma för det.

 

Tolkar du det som lagligt att gå mot rött ljus?

Hej

Absolut eftersom anledningen till att boten togs bort var att allmänheten inte brydde sig om lagen och polisen struntade i att bötfälla folk, ser stora likheter med hjämlagen på Thailands landsbygd.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
26 minuter sedan, skrev Krille:

 

Tror du missförstått något totalt om du tycker att just ovanstående är orimligt då det är en av få rimliga regler i Sverige ;) Vad är det som är så fel?

 

Du får alltså gå mot rött utan böter men om du orsakar en trafikolycka när du gör det så kan du dömas för vårdslöshet  - verkar väl fullt rimligt?

 

/Krille

 

Hej

Har du hört talas om gångare på övergångsställen som blir dömda för vårdslöshet i trafik även om dom har gått mot röd gubbe, själv har jag aldrig uppmärksammat något sådant fall ännu i media.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...