Jump to content
IGNORERAD

Ingen hjälm i Thailand – samhällstjänst på sjukhus


MPR Nyheter

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev Surin P3:

Oj, nu när du säger det så var det bra länge sen jag såg en polis på moppe utan hjälm. 

2010 i Cha Am tror jag såg den sista på moppe. 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 300
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    22

  • Singha711

    21

  • leifen

    19

  • Surin P3

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
9 timmar sedan, skrev SatanG:

Måste precis ALLA in i systemet, är det inte bra om även en mindre andel får hjälp att inse det nödvändiga i att köra med hjälm? Jag menar att det bör gå rikta insatserna ev. mot yngre som sannolikt annars inte kommer ändra sitt beteende.

 

/ SatanG

Hej

Att bara bötfälla några och på bara några platser har man ju prövat nu i flera årtionden utan framgång, själv tror jag att man borde eftersträva lika regler och tillämpning i hela landet om rejäla resultat ska uppnås, men själv hoppas jag innerst inne att detta dröjer några årtionden till.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
16 minuter sedan, skrev leifen:

Tror nog mer på att grannländerna har varit ockuperade och har fått ärva ett styrelseskick med viss ordning och förståelse över en rättsordning och lagar.

 

Thailand är nästan rättslöst när det gäller att följa lagar och visa respekt för regler.

 

"I am thai, and I do what I want"

 

Därför finner man gott nybakat bröd i alla grannländerna :D

Hej

Din teori håller nog i Vietnam och Singapore, men definitivt inte dom forna kolonierna Burma, Laos, Kambodja, Filippinerna och Indonesien.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev knasen:

 

Ditt resonemang förutsätter ju att alla skyldiga blir ertappade och lagförda för sina överträdelser, vilket ju är lika orealistiskt som det du själv stolpar upp.

Hej

Är det realistiskt att försöka straffa folk med en lag som uppenbarligen inte tillämpas i stora delar av landet och som minst 50% fullkomligt struntar i?

Det skulle i vart fall krävas stora resurser för att upprätthålla denna lag och inte minst ta resurser ifrån den redan ansträngda sjukvården.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tänker man lite på a_kallimero.jpg

när det handlar om cykelhjälmar.

Men alla sätt är bra för att få folk till att ha hjälm, så lite

kan rädda många från onödigt lidande. Så visst hota om

samhällstjänst kanske räddar några.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev leifen:

Då får man visa bilder från akuten och riktigt blodiga trafikoffer. 

Sant, är det något folk reagerar på så är det smärta, gärna med ljud på scenerna. Detta borde de även göra gällande droger, för den värsta sidan ser bara sjukhuspersonal. Då skulle det kunna rädda en del med att visa när de ligger i kramper panik mm mm och all skit som tillhör drogernas baksida.

36 minuter sedan, skrev leifen:

Tror nog mer på att grannländerna har varit ockuperade och har fått ärva ett styrelseskick med viss ordning och förståelse över en rättsordning och lagar.

 

Thailand är nästan rättslöst när det gäller att följa lagar och visa respekt för regler. 

 

"I am thai, and I do what I want"

 

Därför finner man gott nybakat bröd i alla grannländerna :D 

Det fetade, du menar inte Sverige och flyktingarnas beteende mot värdlandets befolkning och våra lagar?

"I am flykting, and I do what I want"

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Din teori håller nog i Vietnam och Singapore, men definitivt inte dom forna kolonierna Burma, Laos, Kambodja, Filippinerna och Indonesien.

Med vänlig hälsning isan lover

Hoppar du medvetet över Malaysia, ett grannland. 
Både Laos och Cambodja har bra ordning och gott bröd.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
17 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Är det realistiskt att försöka straffa folk med en lag som uppenbarligen inte tillämpas i stora delar av landet och som minst 50% fullkomligt struntar i?

Det skulle i vart fall krävas stora resurser för att upprätthålla denna lag och inte minst ta resurser ifrån den redan ansträngda sjukvården.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Klart att det är realistiskt att straffa de som bryter mot lagen. Sen om just detta straff är det rätta eller inte har väl ingen betydelse för hur många som bryter mot aktuell lag..

 

Det krävs ju redan nu ofantliga resurser för att uppenbara och bötfälla alla dessa syndare, tycker du att de ska sluta med det för att lägga resurser på något annat istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Singha711:

 

Läs hela inlägget och inte bara det som du vill/orkar tillgodogöra dig!

 

Då ser du att jag har tagit upp precis vad du nu vänligtvis även upprepar här.

 

Men, uppriktigt sagt, tror jag snarare att du bara blir för ivrig och upprörd när du läser 'vissas' inlägg.

 

Det syns iaf att du ofta missar grovt i din läsförståelse då.

 

Men å andra sidan har du naturligtvis rätt i sak. Det skulle vara fullständigt omöjligt att bötfälla alla som kör omkring utan hjälm. Det saknas helt enkelt rersurser för detta och det var indirekt detta som  IL påpekade och genast fick mothugg för.

 

//Singha711

 

 

 

 

 

alla system är jämnvikts-system

 

när böterna rullar ut åker hjälmarna på långt innan alla blivit bötfällda

 

detta trodde jag du förstod, att IL inte förstår det är en sak , men du min brutus

 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Är det realistiskt att försöka straffa folk med en lag som uppenbarligen inte tillämpas i stora delar av landet och som minst 50% fullkomligt struntar i?

Det skulle i vart fall krävas stora resurser för att upprätthålla denna lag och inte minst ta resurser ifrån den redan ansträngda sjukvården.

Med vänlig hälsning isan lover

Jomenvisst är det det ! När säkerhetsbältena " uppfanns " så försökte svenska myndigheter via dyrbara kampanjer att få bilisterna att använda dessa men till ingen nytta. Inte förrän man instiftade en lag om bilbältesanvändning och satte stora resurser på kontroller efter vägarna så gav det effekt. Tack vare det så sätter numera dom flesta på sig bältet automatiskt vilket räddar massor med liv.

Din analys om att kostnaderna för kontroller av hjälmtvång skulle tära på kostnader för sjukvården ger jag inte mycket för, snarare tvärt om enligt min uppfattning.

 

Fritz..

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spooncreek.

 

De var de jag funderade på, om att de här kunde vara en orsaken till att fler bar hjälm i Vietnam, tack!

Hjälmen i sig minskar inte olyckor, men kanske räddar några liv.

Att få ner olyckorna på sikt, då får man kanske arbeta med många parametrar åt gången.

Endast en dunder salva lär nog inte lösa de här problemet.

Man får arbeta med hela kulturen omkring den här frågan i samhället.

De handla mycket om attityder som skall ändras på…vad som är rätt och fel. 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Nicholas:

 

alla system är jämnvikts-system

 

när böterna rullar ut åker hjälmarna på långt innan alla blivit bötfällda

 

detta trodde jag du förstod, att IL inte förstår det är en sak , men du min brutus

 

 

 

 

Ja naturligtvis är det så.

 

Men nu hade diskussionen en annan måhända teoretiskt utgångspunkt, nämligen 'om ALLA som inte använder hjälm skulle dömas till samhällstjänst...'.

 

Nog om detta!

 

Ibland fantiserar jag om hur det skulle gå till om thailändsk polis och rättsväsende strikt skulle följa traffikexperternas rekommendationer från något farangland med framgångsrik traffikutveckling, typ Sverige.

 

Jag är helt övertygad att man inom relativ kort tid skulle bringa ner det höga antalet traffikdöda högst väsentligt. En halvering på ett år bedömmer jag inte allför orimligt. Och en anpassning till 'civiliserade' nivåer på 10-års sikt, dvs inte allt för långt från genomsnittet i jämförbara utvecklade länder.

 

Detta skulle naturligtvis även förutsätta större investeringar i fordonspark och vägnätet men i slutändan skulle det inte behöva bli en allför stor merkostnad om man även här tillämpade bättre kapitatmanagement. Mycket av Thailands totalkostnader för gjorda investeringar förorsakas av dålig eller obefintligt underhåll samt den allomfattande korruptionen.

 

M.a.o. är jag övertygad att man på sikt mycket väl och framgångsrikt kan förbättra den thailändska traffikmissären. Fungerande metoder finns iaf även för Thailand.

 

Problemet är bara att den politiska viljan saknas och då menar jag inte enbart att man ogärna lyssnar på utländska experternas rekommendationer.

 

//Singha711

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

2 timmar sedan, skrev Singha711:

Men nu hade diskussionen en annan måhända teoretiskt utgångspunkt, nämligen 'om ALLA som inte använder hjälm skulle dömas till samhällstjänst...'.

 

 

Sorry men du fick inte med hela den teoretiska utgångspunkten. De var det där men 40-50 miljoner också 

 

On 2016-03-15 at 19:49, skrev Isan Lover:

Om alla som inte använder hjälm skulle dömas till samhällstjänst skulle det väl leda till att ca 40-50 miljoner människor skulle vara i behov av plats för att utföra denna samhällstjänst, flertalet dessutom förmodligen flera gånger om året, det låter som ett både dåligt

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Surin P3:

Oj, nu när du säger det så var det bra länge sen jag såg en polis på moppe utan hjälm. 

 

Måste vara lokalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Imperiale:

Spooncreek.

 

De var de jag funderade på, om att de här kunde vara en orsaken till att fler bar hjälm i Vietnam, tack!

Hjälmen i sig minskar inte olyckor, men kanske räddar några liv.

Att få ner olyckorna på sikt, då får man kanske arbeta med många parametrar åt gången.

Endast en dunder salva lär nog inte lösa de här problemet.

Man får arbeta med hela kulturen omkring den här frågan i samhället.

De handla mycket om attityder som skall ändras på…vad som är rätt och fel. 

 

Själv tror jag att "det naturliga urvalet" är den bästa metoden. Kan ju ta sin tid, men så småningom blir det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Skulle inte samhällstjänsten kunna vara att hjälpa till/ta hand om en redan skadad eller så - nån som inte längre kan ta hand om sig själv utan hjälp av familjen/andra.

 

Jag antar att dom skulle ha lite grann att diskutera om ur fränt det är att köra utan hjälm tex. och sen vara tvungen att låta nån annan torka ändan på dom då dom "går" på dass.

 

Dvs efter att sjukvården gjort det dom kan, och skickat hem personen för att föra en tynande tillvaro.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar ärligt talat inte hur falanger törs vingla om kring på sina hyrmoppar, oftast folk med NOLL erfarenhet av mc-körning, körkortslösa och ingen förståelse för den Thailändska trafiken.

 

Jag har personligen kört så pass mycket MC i Sverige(bla året runt i tre år, billös) så jag förstår att det är extremt farligt i Thailand och därför undviker det i det längsta, försöker ta bilen överallt, även korta sträckor i byn.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Mankan:

Sorry men du fick inte med hela den teoretiska utgångspunkten. De var det där men 40-50 miljoner också 

 

 

Visserligen kan man ha synpunkter på denna siffra men det ändrar ju inget på resonemanget.

 

Miljoner kommer alltid att förbli miljoner, egalt om det är 40-50, 20 eller 10.

 

Det kommer alltid att vara dessa miljoner för mycket för att betraktas som ett realistiskt alternativ i Thailand.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nemo:

 

Måste vara lokalt.

 

Ändå bra att det finns ställen där polisen alltid bär hjälm.

För det är väl ett sundhetstecken och något att sträva efter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bär hjälm gör nog polisen för det mesta, sällan man ser någon polis utan hjäm.

Problemet är väl att hjälmen inte är applicerad på riktigt sätt....hur ofta är remmen runt hakan tex?

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

 

Ändå bra att det finns ställen där polisen alltid bär hjälm.

För det är väl ett sundhetstecken och något att sträva efter. 

 

Javisst.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Jag fattar ärligt talat inte hur falanger törs vingla om kring på sina hyrmoppar, oftast folk med NOLL erfarenhet av mc-körning, körkortslösa och ingen förståelse för den Thailändska trafiken.

 

Jag har personligen kört så pass mycket MC i Sverige(bla året runt i tre år, billös) så jag förstår att det är extremt farligt i Thailand och därför undviker det i det längsta, försöker ta bilen överallt, även korta sträckor i byn.

 

Måste ha varit kallt på vintern. :rolleyes:    Kommer ihåg när man blev 16 och fick köra 125:a, åkte omkring med den redan i februari. Kallt som faaan, men man var ju ung och dum.  smiley-gen125.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Måste ha varit kallt på vintern. :rolleyes:    Kommer ihåg när man blev 16 och fick köra 125:a, åkte omkring med den redan i februari. Kallt som faaan, men man var ju ung och dum.  smiley-gen125.gif

Jovist, men uppvärmda hadtag o skor samt bra kläder funkar.

Kan man åka skoter kan man åka mc på vinter.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
13 timmar sedan, skrev knasen:

 

Klart att det är realistiskt att straffa de som bryter mot lagen. Sen om just detta straff är det rätta eller inte har väl ingen betydelse för hur många som bryter mot aktuell lag..

 

Det krävs ju redan nu ofantliga resurser för att uppenbara och bötfälla alla dessa syndare, tycker du att de ska sluta med det för att lägga resurser på något annat istället?

Hej

Jag har nog ingen snabb och enkel lösning på detta, för mig påminner detta lite om lagen mot att gå mot röd gubbe i Sverige som numera är borttagen.

Det är svårt att upprätthålla en lag som en majoritet av innevånarna skiter i, men visst är det möjligt om man tillsätter resurser till just det, men då blir ju kanske andra och mer allvarliga brott eftersatta.

Jag tror att man får ge detta lite tid och mer på lång sikt försöka förändra folks betteende t.ex genom kampanjer och info i skolorna, men dit kör i.o.f.s barn på 8-9 år på MC vilket också är förbjudet.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Singha711:

 

Visserligen kan man ha synpunkter på denna siffra men det ändrar ju inget på resonemanget.

 

Miljoner kommer alltid att förbli miljoner, egalt om det är 40-50, 20 eller 10.

 

Det kommer alltid att vara dessa miljoner för mycket för att betraktas som ett realistiskt alternativ i Thailand.

 

Nu var det inte bara siffran som var orimlig i resonemanget.  

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...