Surin P3 Inlagd Mars 10, 2016 Dela Inlagd Mars 10, 2016 2 timmar sedan, skrev Soengsang: Skaplig tank om ni fick i för 2900 med tanke på dagens bränslepris....... Skickat från min LG-D855 via Tapatalk Jo, det var en riktig bil. Fast det var för nåt år sen, så priserna var inte riktigt som idag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 10, 2016 Dela Inlagd Mars 10, 2016 5 timmar sedan, skrev Surin P3: Finns ju faktiskt outbildade som jobbar med annat. Men om man vägrar jobba med nåt annat så får man väl skylla sig själv. Personligen skulle jag se till att få mat på bordet på vilket sätt det bara går. Rena galenskaper att odla ris om man bara förlorar pengar på det. Hej Ingen odlar nog ris för att förlora på det, alla vill och tror nog att det ska löna sig. Själv har jag faktiskt en viss förståelse för att folk som äger mark och aldrig har gjort något annat än odlat ris i många generationer försöker odla igen fast myndigheterna rekommenderar dom att inte göra detta, dom kan inget annat och har bundit sina tillgångar i en markbit och lite utrustning för att kunna bruka jorden och odla ris att överge sin familj, sitt hus, sin släkt och by är ett stort steg för någon som kanske aldrig ens har besökt dom närmaste städerna och kanske inte ens kan läsa. Men för bättre bemedlade och utbildade bönder är det nog betydligt lättare tt hörsamma uppmaningar om att inte odla ris, kanske väljer dom en annan gröda eller tar ett jobb närmaste stad, men alla har vare sig dom ekonomiska eller erfarenhetsmässiga kunskaperna för detta, dessutom chansade nog kanske en och annan på att "experterna" skulle ha fel. Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 10, 2016 Dela Inlagd Mars 10, 2016 4 timmar sedan, skrev Surin P3: De är sålda för länge sen pga dålig lönsamhet inom risbranschen. Våra risfält är också uthyrda till mindre matematiskt begåvade. Hej Vad får ni per rai i hyra? Hos oss är hyran för jordbruksmark 1000 baht per rai, alternativt 40% av skörden. Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Mars 10, 2016 Dela Inlagd Mars 10, 2016 23 minuter sedan, skrev Isan Lover: Hej Ingen odlar nog ris för att förlora på det, alla vill och tror nog att det ska löna sig. Själv har jag faktiskt en viss förståelse för att folk som äger mark och aldrig har gjort något annat än odlat ris i många generationer försöker odla igen fast myndigheterna rekommenderar dom att inte göra detta, dom kan inget annat och har bundit sina tillgångar i en markbit och lite utrustning för att kunna bruka jorden och odla ris att överge sin familj, sitt hus, sin släkt och by är ett stort steg för någon som kanske aldrig ens har besökt dom närmaste städerna och kanske inte ens kan läsa. Men för bättre bemedlade och utbildade bönder är det nog betydligt lättare tt hörsamma uppmaningar om att inte odla ris, kanske väljer dom en annan gröda eller tar ett jobb närmaste stad, men alla har vare sig dom ekonomiska eller erfarenhetsmässiga kunskaperna för detta, dessutom chansade nog kanske en och annan på att "experterna" skulle ha fel. Med vänlig hälsning isan lover Som min fru säger, alla säger det blir torka varenda år så dom är nog mycket medvetna om när det blir torka eller inte. thaifarmare lever och har levt där hela sitt liv även om dom inte har så bra utbildning vet nog dom bättre än vi om inte vore alla döda Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 10, 2016 Dela Inlagd Mars 10, 2016 2 minuter sedan, skrev Boa52: Som min fru säger, alla säger det blir torka varenda år så dom är nog mycket medvetna om när det blir torka eller inte. thaifarmare lever och har levt där hela sitt liv även om dom inte har så bra utbildning vet nog dom bättre än vi om inte vore alla döda Hej Har själv stort förtroende för risodlande bönder på platser där man i stort sett har odlat ris i 4000 år nu, många får säkert till en skörd fast juntan har sagt åt dom att inte odla, men en del misslyckas uppenbarligen och el ninjo är ju lite speciellt. Men jag har som sagt svårt för att se vad dessa risbönder skulle göra istället för att odla ris, det är ju som att säga till en fiskare att han inte ska fiska eller en skogsarbetare att han ska sluta fälla träd, det är ju som sagt lätt att säga för andra som har sin inkomst tryggad, men vad ska just dessa göra för att få mat på bordet? Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Mars 10, 2016 Dela Inlagd Mars 10, 2016 Precis nyss, skrev Isan Lover: Hej Har själv stort förtroende för risodlande bönder på platser där man i stort sett har odlat ris i 4000 år nu, många får säkert till en skörd fast juntan har sagt åt dom att inte odla, men en del misslyckas uppenbarligen och el ninjo är ju lite speciellt. Men jag har som sagt svårt för att se vad dessa risbönder skulle göra istället för att odla ris, det är ju som att säga till en fiskare att han inte ska fiska eller en skogsarbetare att han ska sluta fälla träd, det är ju som sagt lätt att säga för andra som har sin inkomst tryggad, men vad ska just dessa göra för att få mat på bordet? Med vänlig hälsning isan lover Dom har ju alltid haft mat på bordet men inga pengar som dom nu behöver för att barnen ska gå längre i skolan och ris har alltid fått, så mat har dom haft Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Mars 10, 2016 Dela Inlagd Mars 10, 2016 5 minuter sedan, skrev Boa52: Dom har ju alltid haft mat på bordet men inga pengar som dom nu behöver för att barnen ska gå längre i skolan och ris har alltid fått, så mat har dom haft jag skriver som en kratta men h. armen är ett stort paket. Vad jag vill säga är att Thaifolket har inte behövt så mycket pengar förut, nu behöver dom pengar till barnens studier men får dom tag i pengar kan dom inte handskas med dom, mycket dålig på att räkna och planera Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
in-ka Inlagd Mars 10, 2016 Dela Inlagd Mars 10, 2016 bondelivet här uppe i isan är nog mycket likt som det var i sverige på slutet av 1800 talet så om dom fått leva ifred utan inblandning av pickupper mopeder mobiler osv så skulle dom nog haft det ok, mat på bordet/golvet och inte så mycket skulder, det kommer nog att rulla på så här några år till men snart tar det nog slut det finns inte folk att få tag i när det ska skördas till och med farangen/jag blev indragen i risskörden snorungarna med moppar å mobiler är för lata , men det kommer alltid att behövas bönder (försök att äta sej mätt på en dator) eller en mobilapp, som någon skrev "dom får väll hitta på något annat" tycker jag tyder på dålig insikt om vad som behövs för att leva dvs mat, min far va bonde å det va ofta liknande problem i sverige som här för torrt eller för blött, detta med el-nino statistiskt så var tredje till vart femte så nästa år blir nog bra får vi hoppas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 10, 2016 Dela Inlagd Mars 10, 2016 1 timme sedan, skrev Boa52: Dom har ju alltid haft mat på bordet men inga pengar som dom nu behöver för att barnen ska gå längre i skolan och ris har alltid fått, så mat har dom haft Hej Ja det har du ju rätt i, numera handlar det ju inte bara om mat på bordet på landet, det finns ju elräkningar, telefonräkningar, bensin och diesel utgifter m.m, dessutom har ju många lån, barn i skolan och andra fasta utgifter, livet är lite mer komplicerat och pengaberoende även på landet. Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Mars 10, 2016 Dela Inlagd Mars 10, 2016 11 timmar sedan, skrev Surin P3: Två val... Leva på nåt annat eller inte. Man ska leva, för varandra ;-) https://youtu.be/-z4reDADamg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Mars 10, 2016 Dela Inlagd Mars 10, 2016 13 timmar sedan, skrev Isan Lover: Hej Tråkigt att så många drabbas av torka i år och så tidigt, det är ju månader kvar tills det börjar regna, är det el-ninjo som spökar? Med vänlig hälsning isan lover det är väl redan konstaterat att 2015-16 är två års el-ninjo. Men vad har växthuseffekten för betydelse? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Mars 11, 2016 Dela Inlagd Mars 11, 2016 7 timmar sedan, skrev Isan Lover: Hej Vad får ni per rai i hyra? Hos oss är hyran för jordbruksmark 1000 baht per rai, alternativt 40% av skörden. Med vänlig hälsning isan lover Vi tar för tillfället ca 600kg ris för 42 rai och år. Det är fruns brorsa som fått ta över jordbruket eftersom han verkar tycka det är kul. Och eftersom jag vet att det inte blir mycket över så ville vi bara ha ris att äta i hyra. Han är jätteglad och jag slipper bry mig om skördar hit och gödsel dit. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Mars 11, 2016 Dela Inlagd Mars 11, 2016 21 timmar sedan, skrev Isan Lover: Hej Sant men vad ska man göra om man lever just på att odla ris? Med vänlig hälsning isan lover Lyssna på folk som har kunskap? Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 11, 2016 Dela Inlagd Mars 11, 2016 8 timmar sedan, skrev Wangthong: det är väl redan konstaterat att 2015-16 är två års el-ninjo. Men vad har växthuseffekten för betydelse? Hej Den påverkar säkerligen Thailand också precis som övriga länder, men växthuseffekten påverkar ju både positivt och negativt beroende på om man bor norrut eller söderut, vi i Sverige gynnas ju av ett lite varmare klimat, våra skogar växer fortare, jordbruket får en längre odlingssäsong, sommaren blir längre och vintrarna kortare o.s.v, men i stort är naturligtvis denna påverkan negativ. Märkligt nog upplever jag det som om klimatet har påverkats positivt även i norra Isaan, det regnar mer än tidigare, det regnar oftare även utanför regntiden, vi har mer vatten i dammar och vattendrag nu än för 20-30 år sedan, sen tycker jag att natur och temperatur har påverkats positivt åtminstone lokalt men kanske mest p.g.a att många, många tusen rai med öppna i princip trädlösa risfält har ersatts av mil efter mil med gummiträd, eucalyptus och sockerrörsodlingar, dessa skuggar ju jorden, binder fukt och ger svalka + att det har påverkat djurlivet positivt. Men detta är ju mina egna högst subjektiva tankar om hur klimatet har påverkats lokalt i just vår del av Isaan, det finns väl inga vetenskapliga undersökningar som bevisar detta. Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Mars 11, 2016 Dela Inlagd Mars 11, 2016 6 minuter sedan, skrev UglyFarang: Lyssna på folk som har kunskap? Host, host....vi talar om Thailändare!!!! Lyssna på vadå? En fattig risbonde utan utbildning, kanske nästan analfabet har bara ett rättesnöre, tradition och familjens arv! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 11, 2016 Dela Inlagd Mars 11, 2016 9 minuter sedan, skrev UglyFarang: Lyssna på folk som har kunskap? Hej Så vad tycker du att en familj borde göra som har mark och lån samt i princip får alla sina inkomster ifrån just risodling? Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Mars 11, 2016 Dela Inlagd Mars 11, 2016 3 minuter sedan, skrev Isan Lover: Hej Så vad tycker du att en familj borde göra som har mark och lån samt i princip får alla sina inkomster ifrån just risodling? Med vänlig hälsning isan lover Precis det jag skrev: "Lyssna på folk som har kunskap? " Vad av det var det du inte förstod? Jag menar att om det från myndighets håll kommer varningar om att det inte kommer att gå bra att odla ris en tid framöver så är det slöseri med pengar(utsädet) och arbetskraft att försöka odla. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Mars 11, 2016 Dela Inlagd Mars 11, 2016 bondelivet här uppe i isan är nog mycket likt som det var i sverige på slutet av 1800 talet så om dom fått leva ifred utan inblandning av pickupper mopeder mobiler osv så skulle dom nog haft det ok, mat på bordet/golvet och inte så mycket skulder, det kommer nog att rulla på så här några år till men snart tar det nog slut det finns inte folk att få tag i när det ska skördas till och med farangen/jag blev indragen i risskörden snorungarna med moppar å mobiler är för lata , men det kommer alltid att behövas bönder (försök att äta sej mätt på en dator) eller en mobilapp, som någon skrev "dom får väll hitta på något annat" tycker jag tyder på dålig insikt om vad som behövs för att leva dvs mat, min far va bonde å det va ofta liknande problem i sverige som här för torrt eller för blött, detta med el-nino statistiskt så var tredje till vart femte så nästa år blir nog bra får vi hoppas I boendelivet i Sverige frös du ihjäl i minus 20 grader om du inte hade dina saker i ordning. I Thailand kan du dricka lao kao hela dagarna skita i allt och överleva. Lite skillnad faktiskt. Raskens av Wilhelm Moberg beskriver dansen på rosorna. Utvandrarna också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Mars 11, 2016 Dela Inlagd Mars 11, 2016 14 minuter sedan, skrev Isan Lover: Hej Den påverkar säkerligen Thailand också precis som övriga länder, men växthuseffekten påverkar ju både positivt och negativt beroende på om man bor norrut eller söderut, vi i Sverige gynnas ju av ett lite varmare klimat, våra skogar växer fortare, jordbruket får en längre odlingssäsong, sommaren blir längre och vintrarna kortare o.s.v, men i stort är naturligtvis denna påverkan negativ. Märkligt nog upplever jag det som om klimatet har påverkats positivt även i norra Isaan, det regnar mer än tidigare, det regnar oftare även utanför regntiden, vi har mer vatten i dammar och vattendrag nu än för 20-30 år sedan, sen tycker jag att natur och temperatur har påverkats positivt åtminstone lokalt men kanske mest p.g.a att många, många tusen rai med öppna i princip trädlösa risfält har ersatts av mil efter mil med gummiträd, eucalyptus och sockerrörsodlingar, dessa skuggar ju jorden, binder fukt och ger svalka + att det har påverkat djurlivet positivt. Men detta är ju mina egna högst subjektiva tankar om hur klimatet har påverkats lokalt i just vår del av Isaan, det finns väl inga vetenskapliga undersökningar som bevisar detta. Med vänlig hälsning isan lover Resten av Thailand verkar ha brist på vatten, tur att Isaan har bra med vatten! Framförallt så påverkar väl växthuseffekten med extremare klimat. Torkan blir värre, stormarna värre, nederbörden kraftigare ..... Förmodligen finns det inga undersökningar som påvisar vad som händer lokalt i Isaan. Det finns väl heller inga riktiga fastslagna teorier om hur växthuseffekten påverkar el ninjo. Fast man tror väl att den kommer att bli extremare även den, under första tiden. Till dess att vattentemperaturen i haven utjämnas så att både botten och ytvatten i havet fått jämnare temperatur. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 11, 2016 Dela Inlagd Mars 11, 2016 26 minuter sedan, skrev UglyFarang: Precis det jag skrev: "Lyssna på folk som har kunskap? " Vad av det var det du inte förstod? Jag menar att om det från myndighets håll kommer varningar om att det inte kommer att gå bra att odla ris en tid framöver så är det slöseri med pengar(utsädet) och arbetskraft att försöka odla. Hej Om jag ställer frågan så här då, vad skulle dessa familjer ha odlat för att få pengar till sin försörjning? Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Mars 11, 2016 Dela Inlagd Mars 11, 2016 1 minut sedan, skrev Isan Lover: Hej Om jag ställer frågan så här då, vad skulle dessa familjer ha odlat för att få pengar till sin försörjning? Med vänlig hälsning isan lover De ska inte odla något alls. Det finns massa jobb för outbildade om man bara vill. Men de kanske inte vill göra annat än odla ris? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Mars 11, 2016 Dela Inlagd Mars 11, 2016 5 minuter sedan, skrev Isan Lover: Hej Om jag ställer frågan så här då, vad skulle dessa familjer ha odlat för att få pengar till sin försörjning? Med vänlig hälsning isan lover Som du redovisat på¨detta forum några gånger så har det under ganska många år funnits olika program/bidrag till omställning till andra odlingar än ris, men att sitta och glo medan riset växer passar en viss kategori människor fint. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 11, 2016 Dela Inlagd Mars 11, 2016 3 minuter sedan, skrev Surin P3: De ska inte odla något alls. Det finns massa jobb för outbildade om man bara vill. Men de kanske inte vill göra annat än odla ris? Hej I min värld är det nog inte så lätt för många eftersom ett vanligt löntagarjobb på 300 baht per dag knappast räcker till både försörjning, skolgång och lån. Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 11, 2016 Dela Inlagd Mars 11, 2016 1 minut sedan, skrev UglyFarang: Som du redovisat på¨detta forum några gånger så har det under ganska många år funnits olika program/bidrag till omställning till andra odlingar än ris, men att sitta och glo medan riset växer passar en viss kategori människor fint. Hej Det är en ganska lågsiktig investering att t.ex satsa på eucalyptus 4 år, teak 10-20 år, cassava 1-1.5 år, kaffe 3 år o.s.v, många klarar inte en så lång tid utan inkomst och fortsätter därför med grödor som ger inkomster upptill 2-3 gånger per år. Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Mars 11, 2016 Dela Inlagd Mars 11, 2016 1 minut sedan, skrev Isan Lover: Hej I min värld är det nog inte så lätt för många eftersom ett vanligt löntagarjobb på 300 baht per dag knappast räcker till både försörjning, skolgång och lån. Med vänlig hälsning isan lover 300 bht räcker enligt mig längre än noll Baht. Och då har de bara jobbat en dag. Visst kan rådet om att det inte blir lönsamt att odla ris i år vara fel, men jag själv hade nog inte chansat om jag varit tvungen att låna pengar för att ens komma igång med skörden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu