Jump to content
IGNORERAD

Sova med AC eller inte ?


Micke031

Recommended Posts

On ‎2016‎-‎03‎-‎13 at 17:19, skrev Tekkor:

Av en händelse sprang jag på en av de mer ekonomiska varianterna, hoppas nu att nån här provbygger en. Vore kul och se hur bra de fungerar...

Sparat bilderna i en rätt stor fil för de som vill läsa så går det att zooma in texten om man sparar ner dem.

CG Claesson har skrivit artikel, vem det nu är.

DSCN2593x.thumb.jpg.d2bbc837c951464836d7

 

 

DSCN2592x.thumb.jpg.b9f0449346266f04a09f

Funkar bra där det är låg luftfuktighet, tveksam om det skulle funka i tex Bangkok.

 

Har förresten bott i Iran, högt uppe i bergen i Tabriz, där hade vi en "Nordpolsmaskin" som funkade fint, man fyllde på några liter vatten och startade en fläkt som blåste genom ett fuktigt filter, då avdunstade vattnet och det blev jätte kallt och skönt!

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Cavemannen

    16

  • Tommy

    13

  • Fritz

    12

  • Surin P3

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oregistrerad

Efter snart 40 år i samma säng med frugan, räcker det att Ho ger maj en blick, då behövs ingen AC  :13:

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här har vi det. En takfläkt som vispar ner kalluften över sängen. Kör med Inverter och 25 grader. Kanon för oss.

002.JPG.9c1f4cec871a32045bd70fa69c4047e4

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
13 minuter sedan, skrev thomas001:

Så här har vi det. En takfläkt som vispar ner kalluften över sängen. Kör med Inverter och 25 grader. Kanon för oss.

002.JPG.9c1f4cec871a32045bd70fa69c4047e4

Räcker det inte med en av dom, flugkarusellen när det inte är så jäkla hett och ACn när det är det.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Räcker det inte med en av dom, flugkarusellen när det inte är så jäkla hett och ACn när det är det.

För oss en perfekt lösning. När AC en har kylt ner till 25 grader stängs kylan av men fläkten snurrar ju ändå. 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
8 minuter sedan, skrev thomas001:

För oss en perfekt lösning. När AC en har kylt ner till 25 grader stängs kylan av men fläkten snurrar ju ändå. 

Kan nog hända oss åxå, men det beror på att båda somnat. Kör bara ACn lite på kvällen för att få ner tempen - sen gör naturen resten.

 

Termostater litar jag inte på, kostar säkert i alla fall. Men jag är ju lite egen ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thomas001:

Så här har vi det. En takfläkt som vispar ner kalluften över sängen. Kör med Inverter och 25 grader. Kanon för oss.

002.JPG.9c1f4cec871a32045bd70fa69c4047e4

Vi hade samma lösning i förra huset vi hyrde och en dag när jag tittade in i sovrummet så låg fläkten på sängen. Jag blev alldeles kallsvettig, tänk om den rasat ner som en annan slåttermaskin när man låg på rygg med flaggan i topp, hemska tanke !! :ahh:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Fritz:

Vi hade samma lösning i förra huset vi hyrde och en dag när jag tittade in i sovrummet så låg fläkten på sängen. Jag blev alldeles kallsvettig, tänk om den rasat ner som en annan slåttermaskin när man låg på rygg med flaggan i topp, hemska tanke !! :ahh:

 

Fritz..

Nema problema här. Har satt upp fläkten själv. Den är forankrad i en 2 meter lång 2x2 tums regel i undertaket. Så ingen risk att man blir nyrakad i veka livet!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-03-15 at 15:29, skrev Tommy:

Funkar bra där det är låg luftfuktighet, tveksam om det skulle funka i tex Bangkok.

 

Har förresten bott i Iran, högt uppe i bergen i Tabriz, där hade vi en "Nordpolsmaskin" som funkade fint, man fyllde på några liter vatten och startade en fläkt som blåste genom ett fuktigt filter, då avdunstade vattnet och det blev jätte kallt och skönt!

 

 

MVH Tommy

 

Vet du om dessa går att köpa i sverige?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev thomas001:

Nema problema här. Har satt upp fläkten själv. Den är forankrad i en 2 meter lång 2x2 tums regel i undertaket. Så ingen risk att man blir nyrakad i veka livet!

 

Inga termiter i grannskapet?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mitt uppe i ett test.

 

AC:n ska inte stängas av på en månad. 

28° på dagen och 25° på natten.

 

Förra månaden var elräkningen 5400 Baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hos oss kör vi bara AC på 26 grader på nätterna i sovrummet och fläktar på dagarna. Livet som gift är ett ständigt kompromissande. :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ingen AC utan takfläkt och golvfläkt,sover sött mina 7-8 timmar och vaknar pigg och nyter,månadskostnad för el 1100-1200baht.De gångerna vi övernattat på hotell har jag dragit på mig snuva varje gång,så AC är inte aktuellt hos oss. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Vet du om dessa går att köpa i sverige?

Det finns ju luftfuktare, men vet inte om det finns med ventilationsfläkt?

 

Tror inte det...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
3 timmar sedan, skrev Drivern:

<...>De gångerna vi övernattat på hotell har jag dragit på mig snuva varje gång,så AC är inte aktuellt hos oss. 

Samma elände som för mig, även en buss eller flyg kan ge mig problem. Inte alltid, men ofta. Fasiken om jag vet vad det är - kallt har jag ju hemma så det räcker.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

28 grader nattetid , avfuktningsläge.

 

Rengör filtren ofta, det samlas skit där och du blir sjuk.

Ändrades av Juha
För jag kan.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Tommy:

Det finns ju luftfuktare, men vet inte om det finns med ventilationsfläkt?

 

Tror inte det...

 

MVH

 

Jag har kollat runt lite, Pricerunner och lite annat, men inte hittat något som beskrivs som du gjorde, tyvärr då det verkade vettigt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Evaporations kylning, finns att köpa i Europa http://www.breezair.com/europe/

Hur det funkar syns i filmen i länken: http://www.breezair.com/europe/why-evaporative/how-evaporative-works

 

Skall visst kunna spara 90% av kostnaden vid kylning, fast de hänvisar till Öken (Nevada) och bergs trakter (Colorado) säkert inga platser med hög luftfuktighet, det står ock i texten.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev Tommy:

Evaporations kylning, finns att köpa i Europa http://www.breezair.com/europe/

Hur det funkar syns i filmen i länken: http://www.breezair.com/europe/why-evaporative/how-evaporative-works

 

Skall visst kunna spara 90% av kostnaden vid kylning, fast de hänvisar till Öken (Nevada) och bergs trakter (Colorado) säkert inga platser med hög luftfuktighet, det står ock i texten.

 

 

MVH

De brukar ha en variant i en del nöjesparker där en stor fläkt med vattenspridare kyler luften

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska enkelt med AC i baan. När vi går på sängen sätter jag på AC n. Med golvfläkten. När det blivit svalt stängs AC av. Och golvfläkten snurrar hela natten.

Tapatalkat

Link to comment
Dela på andra sajter

Våra Mitsubishis levererar jämn kyla utan att gå av och på.

Och så kan de blåsa lite om vi vill och då slipper vi fläkt:big_smile:.

 

Sover hellre med bara en fläkt än en dålig AC.

Har gjort det ofta och det är inte skönt.

Pga av många förfrågningar i forum så blev det rätt när jag valde grejer.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

De brukar ha en variant i en del nöjesparker där en stor fläkt med vattenspridare kyler luften

Sett sådana i Pattaya funkar bra 

Link to comment
Dela på andra sajter

Omöjligt å sova utan ac på 25 å har vant mig vid ljudet, blir för tyst utan å så hör man alla ljud ute istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev ollas-viktor:

Sover mest med frugan ,oavsett AC.-

 

Lika kallt? :big_smile:

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...