Jump to content
IGNORERAD

Sova med AC eller inte ?


Micke031

Recommended Posts

14 timmar sedan, skrev Tommy:

Tror dej, jag har varit djup nere i en gruva i Kiruna mitt i vintern, och det var inte ens svalt, det var varmt å skönt...

Men någonstans, en bit under ytan borde det väl vara som du skrev, dygnsmedel temeratur, eller ännu hellre årsmedel temp?

 

MVH Tommy

Har också varit ner i gruvor som djupast på 700m nivå om jag kommer ihåg rätt. Hade skaplig overoll på mig men det upplevdes inte kallt i varje fall. Vad jag inte vet är om dom värmer luften med aerotemprar. Ventilationen vet jag i varje fall kostar mycket pengar. I moderna gruvor känner de positionen på personal och fordon och anpassar ventilationen därefter. När ingen är närvarande så har de minimal ventilation och ett dieselfordon innebär maximal ventilation.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Cavemannen

    16

  • Tommy

    13

  • Fritz

    12

  • Surin P3

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Fritz:

I Indien och där du bor så är det ju oftast minst 10 graders skillnad på natt- och dagtemperatur vilket gör att det borde kunna fungera. Men i Fiskebyn där tempen är ungefär same same både dygnet och året runt vette tusan.

 

Fritz..

 

Indien är ganska stort.

Där de testerna gjordes som jag läst om, hade de dagstemp på 40 och natt-temp på ca 25.

Ganska likt här, skulle jag säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Surin P3:

Man behöver bara ner på minst 1,8m i Thailand och andra varma länder för att få en jordkyla som är optimal. 

 

Har läst en hel del om detta och även köpt rören för ändamålet. 

 

Enligt indiska beräkningar, där de tydligen gjort en hel del av jordkylesystem,  skulle vi kunna med 40 meter rör få en inluft på ca 24-28 grader oavsett utetemp. 

 

För mig känns det som två plus med systemet, billig svalare-än-ute-luft samt ett litet övertryck inomhus. 

Tror inte det ersätter en ac, men kommer att installera ändå. 

Vilka rör valde du för detta?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Vilka rör valde du för detta?

 

 

Vi köpte 50m E-FLEX korrugerat, kraftigt, svart 8 tums rör för detta.

Funkar det inte, så blir jag lite ledsen. :D 

 

Exempel nedan från deras hemsida.

Skärmavbild 2017-04-07 kl. 15.29.24.jpg

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Vi köpte 50m E-FLEX korrugerat, kraftigt, svart 8 tums rör för detta.

Funkar det inte, så blir jag lite ledsen. :D 

Vad har du för densitet på de? :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte annat så ser de lite gladare ut än JanneH´s trötta avloppsrör :D 

 

p3.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Vad har du för densitet på de? :D 

 

Ändrade inlägget ovan så det blev en bild också.

Där kan du se densiteten om du mäter med lite salt och måttband.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Ändrade inlägget ovan så det blev en bild också.

Där kan du se densiteten om du mäter med lite salt och måttband.

@janne_h vad tror du om det här?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Wangthong:

Har också varit ner i gruvor som djupast på 700m nivå om jag kommer ihåg rätt. Hade skaplig overoll på mig men det upplevdes inte kallt i varje fall. Vad jag inte vet är om dom värmer luften med aerotemprar. Ventilationen vet jag i varje fall kostar mycket pengar. I moderna gruvor känner de positionen på personal och fordon och anpassar ventilationen därefter. När ingen är närvarande så har de minimal ventilation och ett dieselfordon innebär maximal ventilation.

I våran gruva här uppe i Svalbard(Svea Gruva) så pumpar vi in all överskott från energiverket rätt ner i gruvan, och vi håller ca 5-6 +grader året om.

Lilla gruvan(vi har bara 2st aktiva idag) som kallas gruva-7 har vi ingen överskottsvärme i, och den håller -5 grader året om

 

 

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

[mention=3145]janne_h[/mention] vad tror du om det här?


Det är väl bara att kolla på kuken så förstår du hur densitet fungerar. Varmt så växer den kalt så krymper den. :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Din teori funkar sådär, precis som vanligt.....

När jag badar bastu, då menar jag RIKTIG SAUNA! så ser "lillebror" inte så stark ut, hur förklarar du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag tvivlar på att jorden blir kallare ju längre ner man gräver sig, snarare tvärt om. Gräver man tillräckligt djupt så skvalpar det ju omkring flytande järn och då jäklar är det varmt gosse. ;)

 

Fritz..

 

 

Klart det är kallare i de övre jordlagren, typ från ett par meter ned......hur långt ned kan jag inte svar på.

När jag byggde det sista huset så grävde vi 2 m djupa gropar där vi satt pelarna i, och där nere var det svalt och skönt, även mitt vatten från brunnen är relativt kallt när det kommer upp, jag ska mäta temperaturen på de uppkommande vattnet när jag kommer hem, för skojs skull, men tippar på att det ligger runt 20 gr. Iskallt o duscha i om det inte fått stå i tanken och göttat till sig över dagen.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1QAAq

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev janne_h:

1QAAq

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Nu har du ju helt jävla fel igen!

Kan du inte berätta lite som supervisor om P3s val av rör i det här fallet, i mitt tycke valde han för tjocka rör och de leder in värmen/kylan på tok för dåligt, kanske vanliga galvade spirorör hade både blivit billigare och gjort ett bättre jobb. Vad är din åsikt?

 

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja för att ha gått väg i fickan var den till och med rolig.
Korrekt svar är ju naturligtvis att blodet lämnar båda dina huven och sänker din iq. :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev janne_h:

Ja för att ha gått väg i fickan var den till och med rolig.
Korrekt svar är ju naturligtvis att blodet lämnar båda dina huven och sänker din iq. :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Citat

 

Och supervisorns svar om rörvalet är?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Cavemannen:

I våran gruva här uppe i Svalbard(Svea Gruva) så pumpar vi in all överskott från energiverket rätt ner i gruvan, och vi håller ca 5-6 +grader året om.

Lilla gruvan(vi har bara 2st aktiva idag) som kallas gruva-7 har vi ingen överskottsvärme i, och den håller -5 grader året om

 

 

Helt utanför ämnet men Svea gruva på Svalbard?? är den igång än?  jag hade en släkting (från Ludvika trakten) som var där och jobbade i början av 1900 - talet. När han kom hem och började i gruvorna i Bergslagen pratade han hela livet om att det fanns farlig gas i kolgruvorna, det fanns det aldrig i järnmalmsgruvornai Bergslagen ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Jed:

Helt utanför ämnet men Svea gruva på Svalbard?? är den igång än?  jag hade en släkting (från Ludvika trakten) som var där och jobbade i början av 1900 - talet. När han kom hem och började i gruvorna i Bergslagen pratade han hela livet om att det fanns farlig gas i kolgruvorna, det fanns det aldrig i järnmalmsgruvornai Bergslagen ;)

Visst är koldioxid en gas som dödar, därför  har ALLA en mätare som både mäter och varnar.

Fallet du talar om finns väldokumenterat och mannen som dog  när de gick igenom en vägg finns det massor av fakta om,  bara goola

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
7 timmar sedan, skrev Fritz:

I Indien och där du bor så är det ju oftast minst 10 graders skillnad på natt- och dagtemperatur vilket gör att det borde kunna fungera. Men i Fiskebyn där tempen är ungefär same same både dygnet och året runt vette tusan.

 

Fritz..

Blir lite trixit att få ner 40-50 meter rör på din tomt ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Blir lite trixit att få ner 40-50 meter rör på din tomt ;)

Nä utanför pastorsexpeditionen finns det ingen plats, nix pix. Men frugan håller på att sätta upp ett litet hus på sin tomt i hembyn och där vore det kanske ide'. Där kan det vara jäkligt kallt på nätterna och varmt på dagarna. Kanske Petteri kan lägga in en länk till hemsidan för som säljer systemet så man får se pris osv.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fritz:

Nä utanför pastorsexpeditionen finns det ingen plats, nix pix. Men frugan håller på att sätta upp ett litet hus på sin tomt i hembyn och där vore det kanske ide'. Där kan det vara jäkligt kallt på nätterna och varmt på dagarna. Kanske Petteri kan lägga in en länk till hemsidan för som säljer systemet så man får se pris osv.

 

Fritz..

Jag har jobbat med detta i datahallar i Svalbard,kontorsbyggnader i stockholm  bl.a skatteskrapan på söder och kv Getingen på Sveavägen åt finansinspektinen.

Visst funkar det med rätt rör :D

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Fritz:

Nä utanför pastorsexpeditionen finns det ingen plats, nix pix. Men frugan håller på att sätta upp ett litet hus på sin tomt i hembyn och där vore det kanske ide'. Där kan det vara jäkligt kallt på nätterna och varmt på dagarna. Kanske Petteri kan lägga in en länk till hemsidan för som säljer systemet så man får se pris osv.

 

Fritz..

 

Det är nog ingen som säljer hela systemet i Thailand. Man får trixa själv liksom. 

 

Hål, rör, filter och fläkt. Bara skruva själv. 

 

Jag kommer gräva en oval under vårt hus och styra upp luften i en förberedd innervägg med ventiler in till rummen som får denna, förhoppningsvis, lite svalare luft. 

 

Men jag vet ju fortfarande inte om det kommer att fungera alls. 

Då har jag kastat ca 20.000 i sjön rent kylmässigt, men vi får ju fortfarande ett övertryck som är en av anledningarna till varför jag vill prova detta. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Surin P3:

 

Det är nog ingen som säljer hela systemet i Thailand. Man får trixa själv liksom. 

 

Hål, rör, filter och fläkt. Bara skruva själv. 

 

Jag kommer gräva en oval under vårt hus och styra upp luften i en förberedd innervägg med ventiler in till rummen som får denna, förhoppningsvis, lite svalare luft. 

 

Men jag vet ju fortfarande inte om det kommer att fungera alls. 

Då har jag kastat ca 20.000 i sjön rent kylmässigt, men vi får ju fortfarande ett övertryck som är en av anledningarna till varför jag vill prova detta. 

Njaeä, är det på det viset så blir det standardlösning, golvfläktar och filtar. ;) Men berätta gärna sen om hur det funkar när det blir klart.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Det är nog ingen som säljer hela systemet i Thailand. Man får trixa själv liksom. 

 

Hål, rör, filter och fläkt. Bara skruva själv. 

 

Jag kommer gräva en oval under vårt hus och styra upp luften i en förberedd innervägg med ventiler in till rummen som får denna, förhoppningsvis, lite svalare luft. 

 

Men jag vet ju fortfarande inte om det kommer att fungera alls. 

Då har jag kastat ca 20.000 i sjön rent kylmässigt, men vi får ju fortfarande ett övertryck som är en av anledningarna till varför jag vill prova detta. 

Övertryck är ju jättelätt att  få till, en badrumsfläkt på toa ger undertryck i resterande lokaler.

 

ps. jag svarar som en noby, men just detta har jag jobbat med i många år och jag följer tråden med intresse

 

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Övertryck är ju jättelätt att  få till, en badrumsfläkt på toa ger undertryck i resterande lokaler.

 

ps. jag svarar som en noby, men just detta har jag jobbat med i många år och jag följer tråden med intresse

 

 

Fast jag vill ju ha lite övertryck. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...