Jump to content
IGNORERAD

Problem med avloppslukt

Burken

Recommended Posts

Om inte avluftarens anslutning sitter på högsta punkt kan det finnas restgaser kvar i avloppsröret eller om du har bakfall så det står kvar fekalier i ledningen kommer inte gaserna ut som dom ska! Men det låter som en anslutningsläcka!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

• Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Burken

15

• janne_h

9

• Baa

7

• Tallviking

5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Baa:

Om inte avluftarens anslutning sitter på högsta punkt kan det finnas restgaser kvar i avloppsröret eller om du har bakfall så det står kvar fekalier i ledningen kommer inte gaserna ut som dom ska! Men det låter som en anslutningsläcka!

Hej

Själv hade jag nog låtit avluftningsröret gå upp på taket och inte sluta på väggen.

Med vänlig hälsning isan lover

Dela på andra sajter

De satte det först direkt runt hörnet vid terassen... Då fick jag de att dra om röret till baksidan och upp på väggen. Man känner endast lukten från avluftningen när man står nära. Ursäkta nu men jag förstår inte hur dessa gubbar tänker, som faktiskt bygger hus alla dagar. Är det lathet eller bryr de sig inte? När man kollar upp och visar på dåligt utfört jobb eller obefintlig tankegång så säger de förstås att det är inga problem...

Man blir så trött att de inte har kunskap och yrkesstolthet.

Sent from my iPad using Tapatalk

Dela på andra sajter

kitungmakmak

Aha, sitter här klockan 04 och kom på varför...

Skojjar bara, men jag tyckte den passade in på nåt vis ;)

ทีรัก

Dela på andra sajter

Den stora dagen är kommen. Fanns gummiring på plats.

Det enda jag kommer på som kan orsaka luktläckan är att det finns

betong som går in några millimeter över röret, se bild.

Men kan det faktiskt göra så gummiringen inte tätar? Killen som tog bort stolen hävdade att det var för lite vit fog runt stolsfoten mot klinker... När jag visade att stolen är ju öppen i bakkant så det har ingen betydelse om de så lägger dit 10 Kg fog såg han fundersam ut? Vilka amatörer det jobbar i detta land!

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Ändrades av Burken
Dela på andra sajter

jaa man upphör aldrig att förvånas, många "byggjobbare" har otur när dom tänker (om dom tänker överhuvud taget), tx när jag träffade min fru som nästan byggt färdigt huset där vi nu bor på vintern, jo jag påpekade att avloppsröret från köket gick först i en uppförsbacke och sen ner så det funkade ju när rören var nya å det inte hade stannat en massa matavfall på lägsta punkten, efter ett år var det stopp naturligtvis så det va bara att kapa bort å göra om, att röret fick gå i en liten böj uppåt berodde på att det var hårt i marken å svårt att gräva lathet alltså, (bara att vattna så blir det skitlätt att gräva) finns säkert många duktiga byggjobbare men ärthjärnor dominerar nog

Dela på andra sajter

jaa man upphör aldrig att förvånas, många "byggjobbare" har otur när dom tänker (om dom tänker överhuvud taget), tx när jag träffade min fru som nästan byggt färdigt huset där vi nu bor på vintern, jo jag påpekade att avloppsröret från köket gick först i en uppförsbacke och sen ner så det funkade ju när rören var nya å det inte hade stannat en massa matavfall på lägsta punkten, efter ett år var det stopp naturligtvis så det va bara att kapa bort å göra om, att röret fick gå i en liten böj uppåt berodde på att det var hårt i marken å svårt att gräva lathet alltså, (bara att vattna så blir det skitlätt att gräva) finns säkert många duktiga byggjobbare men ärthjärnor dominerar nog

Det beror nog på att dom levererar den servicen som kunden efterfrågar.

Många kunder som är halvchefer nånstans även om dom knappt sett ett rör på vykort, så tror dom sig veta bättre än rörmokaren. Och vill då leda arbetet så att det blir billigt. Kan tänka mig att många hantverkare tröttnat och låter kunden få som dom vill, bara dom får betalt och kan åka därifrån. Att sen jobbet bara håller en stund skiter både kund och hantverkare i. Bara det är billigt!!!!!!!

Har sett otaliga av dessa stolpskott till kunder som inte är intresserade av att betala för kvalitet. Så länge det är billigt skiter dom i resultatet.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Det beror nog på att dom levererar den servicen som kunden efterfrågar.

Många kunder som är halvchefer nånstans även om dom knappt sett ett rör på vykort, så tror dom sig veta bättre än rörmokaren. Och vill då leda arbetet så att det blir billigt. Kan tänka mig att många hantverkare tröttnat och låter kunden få som dom vill, bara dom får betalt och kan åka därifrån. Att sen jobbet bara håller en stund skiter både kund och hantverkare i. Bara det är billigt!!!!!!!

Har sett otaliga av dessa stolpskott till kunder som inte är intresserade av att betala för kvalitet. Så länge det är billigt skiter dom i resultatet.

Talar du om Sverige ;)

Dela på andra sajter

Talar du om Sverige [emoji6]

Nej om Thailand. Jag lever ju och äger en rörfirma här. Så jag har ganska stor insikt i frågan.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev janne_h:

Nej om Thailand. Jag lever ju och äger en rörfirma här. Så jag har ganska stor insikt i frågan.

var mest ett skämt, vet att många hantverkare i Sverige tycker att kunderna vet alltid bäst...

Dela på andra sajter

var mest ett skämt, vet att många hantverkare i Sverige tycker att kunderna vet alltid bäst...

Jag har ju även firma i Sverige. Och där visar dom flesta respekt för hantverkaren. Och lyssnar mera på råd. Går inte att jämföra på en fläck. Den gensnittlige svenska kunden är superenkel jämfört med dom Thailändska.

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
30 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag har ju även firma i Sverige. Och där visar dom flesta respekt för hantverkaren. Och lyssnar mera på råd. Går inte att jämföra på en fläck. Den gensnittlige svenska kunden är superenkel jämfört med dom Thailändska.

Det kan jag tänka mig. Dom är ju inga godtrogna svenskar som gladeligen betalar 2000 kr i arbetskostnad för att byta ut en köksblandare :D

Dela på andra sajter

Det kan jag tänka mig. Dom är ju inga godtrogna svenskar som gladeligen betalar 2000 kr i arbetskostnad för att byta ut en köksblandare [emoji3]

Problemet ligger nog på ett annat plan.

I Thailand så är samhället väldigt klssificierat. Och har man lite position där man är van att ha underställda. Så kan man ju inte tappa ansiktet och ta råd av en simpel rörmokare utan status.

I sverige har man då en lite enklare inställning där man inte ser ner på hantverkaren. Angående kostnadsläget så är ju detta som allt annat, tillgång och efterfrågan.

Eller som ordspråket säger. Om du tycker att en bra hantverkare är dyr. Prova då en billig så får du se hur billigt det vart i slutänden.

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
6 minuter sedan, skrev janne_h:

Problemet ligger nog på ett annat plan.

I Thailand så är samhället väldigt klssificierat. Och har man lite position där man är van att ha underställda. Så kan man ju inte tappa ansiktet och ta råd av en simpel rörmokare utan status.

I sverige har man då en lite enklare inställning där man inte ser ner på hantverkaren. Angående kostnadsläget så är ju detta som allt annat, tillgång och efterfrågan.

Eller som ordspråket säger. Om du tycker att en bra hantverkare är dyr. Prova då en billig så får du se hur billigt det vart i slutänden.

Har haft med en del hantverkare att göra och att de som fläskar på faktureringen  per automatik skulle vara bättre finns det nog fler än jag som ifrågasätter.

Dela på andra sajter

Har haft med en del hantverkare att göra och att de som fläskar på faktureringen  per automatik skulle vara bättre finns det nog fler än jag som ifrågasätter.

Alla blir ju saliga på sin tro.

Det är relativt vanligt att vi i Sverige och i Thailand för den delen. Får göra om jobb som dessa "billiga" firmor ställt till med.

Ska man ha duktigt folk som jobbat ett tag i branschen så kostar det.

Det finns sen säkert en del av dessa firmor som är billiga och även bra. Då inträder nästa problem. Dessa firmor brukar vara uppbokade över öronen. Vilket gör dom till en bristvara. Och man får i alla lätta på lädret för att slippa vänta flera månader. Så ser verkligheten ut.

Dela på andra sajter

Då vi i afton sätter igång fläkten så kommer det fortfarande odör från stolen. Nu har vi haft fem experter här som inte lyckats lösa problemet.

Sent from my iPad using Tapatalk

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Burken:

Den stora dagen är kommen. Fanns gummiring på plats.

Det enda jag kommer på som kan orsaka luktläckan är att det finns

betong som går in några millimeter över röret, se bild.

Men kan det faktiskt göra så gummiringen inte tätar? Killen som tog bort stolen hävdade att det var för lite vit fog runt stolsfoten mot klinker... När jag visade att stolen är ju öppen i bakkant så det har ingen betydelse om de så lägger dit 10 Kg fog såg han fundersam ut? Vilka amatörer det jobbar i detta land!

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

En sak jag ser direkt som är en trolig orsak till lukt läckage. Det är ju att röret ser ut på bilden att vara skadat. När man då trycker ner gunnibussningen så blir det en liten glipa som lukten passerr igenom. Testa att silikona ordentligt runt yttre kanten på gummibussningen så kanske det löser sig.

Dela på andra sajter

De la ordentligt med fog runt gummiringen efter att de tagit bort gammal betong. Röret var inte skadat. Märkligt är att det luktade inget när stolen var borta fast avloppsröret var öppet och vi körde fläkten.

Dela på andra sajter

Tejpa igen hålet bak på toastolen med en bit plast så det blir lufttätt och se om du märker någon skillnad

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Det kan ju faktiskt vara en spricka i poslinet p wc som inte syns. Inte första eller sista gången det händer.

Dela på andra sajter

Jobbigt problem du har. Är du helt 100 på att lukten kommer från toan?

Har du kollat:

1. Att tätningen mellan avloppet från handfatet och "golvet" är ok?

2. Att den löstagbara vattenlåsinsatsen vid duschbrunnen är rätt insatt? Sitter den lite snett så kanske o-ringen inte sluter tätt.

3. Att inte vattenlåsen sugs tomma när du spolar i toan? Vid feldragen luftstam kan det bli baksug så vattenlåsen sugs tomma. Fyll alla vattenlåsen direkt efter

toaspolning och vänta och se om lukten kommer tillbaka. 

Dela på andra sajter

Jag är 100 % säker på att odören kommer från stolen. Känner ingen lukt varken från tvättfat etter golvbrunn, inte heller utifrån via fläkten. Badrummet är så tätt att dörren släpper från magnetlåset då man startar fläkten. Funderar på att man kanske borde ha en tilluftsventil för att minska undertrycket men det lär ju inte lösa problemet.

Jag misstänker att det fortfarande inte är helt tätt mellan gummiring och avloppsröret.

Åker om en vecka och får ta nya tag i höst. Nu skiter jag i det!

Dela på andra sajter

Kenneth4618
2 minuter sedan, skrev Burken:

Jag är 100 % säker på att odören kommer från stolen. Känner ingen lukt varken från tvättfat etter golvbrunn, inte heller utifrån via fläkten. Badrummet är så tätt att dörren släpper från magnetlåset då man startar fläkten. Funderar på att man kanske borde ha en tilluftsventil för att minska undertrycket men det lär ju inte lösa problemet.

Jag misstänker att det fortfarande inte är helt tätt mellan gummiring och avloppsröret.

Åker om en vecka och får ta nya tag i höst. Nu skiter jag i det!

Vad händer om du har toadörren öppen och startar fläkten ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev mooton:

Inte den här hantverkaren, det vet du väl. Ger sig aldrig förrän han har fått sista ordet......  :lol:

PS. janne_h,  hoppas att du tar det som ett skämt.  :)

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...