Jump to content
IGNORERAD

Nytt turistvisa


Elarbetare

Recommended Posts

Kenneth4618
1 minut sedan, skrev Fritz:

Ok men vad i så fall ska din fruga sätta sin namnteckning på ? ;)  Hur som helst har jag förnyat mina körkort utan några problem. Brukar anlita en konsult utanför kk-myndigheten som fyller i papper och fixar kopior för en billig penning, värt varenda batting. :)

 

Fritz..

Det är kopian på frugans pass/idkort som ska bifogas .

Du har ju redan visa i ditt pass och vad jag hört så ska man ha ettårsvisa för förlängning med 5 år. Jag hade det förra gången för fem år sedan och i Kumphawapi

är det bäst att gardera sig med både hängslen, svångrem och säkerhetsnål

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    4

  • Baa

    4

  • Scandinaviancorner

    4

  • kitungmakmak

    3

Mest aktiva i denna tråd

22 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Det är kopian på frugans pass/idkort som ska bifogas .

Du har ju redan visa i ditt pass och vad jag hört så ska man ha ettårsvisa för förlängning med 5 år. Jag hade det förra gången för fem år sedan och i Kumphawapi

är det bäst att gardera sig med både hängslen, svångrem och säkerhetsnål

Elemetärt! Du skriver din namnteckning på dina kopior och frun skriver sin på sina kopior.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Har du åkt in och ut med turistvisa mer än tre gånger i rad så blir det nått annat..

 

Turistvias beviljas på ambassader och konsulat!

Så där har du fel. 

 

Man får bara resa in 3 gånger i följd på Vias på ankomst visa. 30dagar. 15 dagar via landgräns. 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Det är kopian på frugans pass/idkort som ska bifogas .

Du har ju redan visa i ditt pass och vad jag hört så ska man ha ettårsvisa för förlängning med 5 år. Jag hade det förra gången för fem år sedan och i Kumphawapi

är det bäst att gardera sig med både hängslen, svångrem och säkerhetsnål

Ja du Kenneth...dom här kontorsnissarna Kumphawapi är inte o leka med......har träffat på ett antal "vrångkukar" på amphur i Kumpha i samband med att frugan skulle fixa nåra papper på tomten vi köpte.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Ska skaffa ett multiple ettårsvisa denna gång då jag ska förnya körkortet + att då har jag visa klart för vinterresan också

Vad menas med det rödmärkta ?

5. A copy of your valid spouse Thai I.D. card / Thai passport ***Copy must be certified true copy by the owner**

Räcker det med frugans namnteckning bara ?

 

Tänkte också söka för spouse i höst, men då min frus ID-kort går ut i vår, blir det i stället retired. Lite krångligare med papper bara :(

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev pigge01:

 

Turistvias beviljas på ambassader och konsulat!

Så där har du fel. 

 

Man får bara resa in 3 gånger i följd på Vias på ankomst visa. 30dagar. 15 dagar via landgräns. 

"Visa Exemption" (utan visum) menar du förstås.

 

http://www.thaiembassy.com/Thailand/changes-visa-exempt.php

 

"Visa on arrival" (Visum vid ankomst) gäller inte oss Svenskar

 

http://www.thaiembassy.com/Thailand/visa-on-arrival.php

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
1 timme sedan, skrev pigge01:

 

Turistvias beviljas på ambassader och konsulat!

Så där har du fel. 

 

Man får bara resa in 3 gånger i följd på Vias på ankomst visa. 30dagar. 15 dagar via landgräns. 

Det är ju det jag skriver att man bara får resa in tre gånger i följd på turist visa  För djävulen kan du inte läsa 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Det är kopian på frugans pass/idkort som ska bifogas .

Du har ju redan visa i ditt pass och vad jag hört så ska man ha ettårsvisa för förlängning med 5 år. Jag hade det förra gången för fem år sedan och i Kumphawapi

är det bäst att gardera sig med både hängslen, svångrem och säkerhetsnål

Har du hängslen. livrem, säkerhetsnål och utöver det frugan som backup så är jag övertygad om att du lyckas ! :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 timme sedan, skrev Scandinaviancorner:

Det är ju det jag skriver att man bara får resa in tre gånger i följd på turist visa  För djävulen kan du inte läsa 

Pigge pratar nog om visa exemption (15/30-dagar som man får när man som Svensk anländer utan visum) och du verkar prata om visum (som ansöks om på ambassad och konsulat) om jag fattar det rätt. Sen har jag inte sett nån tid emellan ut och inpassering eller antal angivet tydligt, men en brasklapp om att tjänstemannen på IM gör som dom vill.

 

Antar att om dom ser att man använder 15dagars visa exemption många gånger så antar dom kanske att man jobbar olagligt i landet. Var ju nåt sånt tjorv i södra Thailand för ett tag sen.

Gränsen för det kanske är 3 gånger. Fransosen hade ju lyckats med visum i åratal men det kanske var en gränsstation dit inte informationen riktigt nått ännu. Det är svårt att veta.

 

Men hur dom bedömer är kanske lite svårt att sia om när jag läst rykten om att 30 dagars förlängning kan kosta mer än 1900B ibland åxå, vilket det inte skall kunna göra. Betalar man 1900B i det fallet så får man bara 7 dagar. Hostar man upp 5000B så fick man tydligen 30 dagar... Men rykten, inget jag råkat ut för själv.

Fast vad vet jag...

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får 15 eller 30 dagars UPPEHÅLLSTILLSTÅND när du ankommer Thailand. det kan du KANSKE förlänga med ytterligare 30 dagar på valfri immigration mot en kostnad av 1900 baht, passkopia, foto TM 7 blankett och uppvisande av utresebiljett.

Är dock upp till varje enskild tjänsteman att bevilja dessa ytterligare 30 dagarna, därav kanske (ryktet) om att om du pröjsar 5000 baht är garanterat ok.

3 inresor/år och automatiskt 15/30 dagars uppehållstillstånd, längre tid, sök visum på ambassad/konsulat.

Har du haft overstay kan det dock bli problem - ingen erfarenhet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
21 minuter sedan, skrev evert 1:

Du får 15 eller 30 dagars UPPEHÅLLSTILLSTÅND när du ankommer Thailand. det kan du KANSKE förlänga med ytterligare 30 dagar på valfri immigration mot en kostnad av 1900 baht, passkopia, foto TM 7 blankett och uppvisande av utresebiljett.

Är dock upp till varje enskild tjänsteman att bevilja dessa ytterligare 30 dagarna, därav kanske (ryktet) om att om du pröjsar 5000 baht är garanterat ok.

3 inresor/år och automatiskt 15/30 dagars uppehållstillstånd, längre tid, sök visum på ambassad/konsulat.

Har du haft overstay kan det dock bli problem - ingen erfarenhet. 

Nåt sånt har jag åxå fattat det förutom antal inresor med visa exemption där jag inte sett ett antal, TM.30 fick jag fylla i åxå för förlängning (skall väl hyresvärden fylla i egentligen, att jag bott där men det gick bra med att jag krafsade ner nåt) och sen kastade jag med en kopia på senaste hyran (vet inte om den behövdes).

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On 2016-03-04 at 19:58, skrev evert 1:

Du får 15 eller 30 dagars UPPEHÅLLSTILLSTÅND när du ankommer Thailand. det kan du KANSKE förlänga med ytterligare 30 dagar på valfri immigration mot en kostnad av 1900 baht, passkopia, foto TM 7 blankett och uppvisande av utresebiljett.

Är dock upp till varje enskild tjänsteman att bevilja dessa ytterligare 30 dagarna, därav kanske (ryktet) om att om du pröjsar 5000 baht är garanterat ok.

3 inresor/år och automatiskt 15/30 dagars uppehållstillstånd, längre tid, sök visum på ambassad/konsulat.

Har du haft overstay kan det dock bli problem - ingen erfarenhet. 

 

Sen när gäller det?

 

Själv har jag de sista 5 åren kört utan visa, anländer och får mina 30 dagar som jag sedan, vid behov, utökar på immigration med 60 dagar till för 1900 B då jag är gift/har thailändska barn. Kommer alltid fler än 3 ggr/år och alltid på enkelbiljett.

Yup jag vet att jag borde skaffa ett visa, får ta och göra det snart. Någon som vet bästa stället i närheten av Thailand för ett Non-O multiple entry? Kommer inte till Sverige något mer detta året iaf vad jag vet så det går inte.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
 

Turistvias beviljas på ambassader och konsulat!

Så där har du fel. 

 

Man får bara resa in 3 gånger i följd på Vias på ankomst visa. 30dagar. 15 dagar via landgräns. 

Finns inga skrivna regler på det, är upp till gemene immigrationspolis att bedömma.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...