Jump to content
IGNORERAD

20% av bangkoks barn är överviktiga


MPR Nyheter

Recommended Posts

Tror att det kommer att bli värre med tiden.

http://www.bangkokpost.com/business/news/882600/mcthai-cooks-up-big-store-expansion-plan

"McThai Co, the operator of McDonald's burger restaurants, plans to spend at least 5 billion baht to almost double its number of stores over the next five years."
 

Så man får vara glad att man är gift med en traditionell kvinna som äter vanlig thaimat med extra chilli.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Persistant

    6

  • Nemo

    5

  • Baa

    3

  • Kenneth4618

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

7 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Barnfetma

Fetma ökar bland barn och ungdomar i Sverige. Ca 20 - 25% av ungdomar i 10-årsåldern i Sverige är överviktiga och drygt 3% lider av sjukdomen fetma. Barn med fetma utvecklar insulinresistens, blodfettrubbningar och leverpåverkan. Prognosen för barn med fetma och övervikt avseende möjligheten att utan behandling bli normalviktiga som vuxna är idag dålig; ca 80% av de barn som i 6 - 7-årsåldern är överviktiga eller lider av fetma är fortfarande överviktiga eller feta i de sena tonåren.

Tidig fetmautveckling är allvarlig för den framtida hälsan. Medellivslängden sjunker ju tidigare under vuxenåren som fetman har detekterats. Vid BMI 45 vid 20 års ålder sjunker den genomsnittliga kvarvarande levnaden med 13 år. Flera studier styrker också att fetma är en väsentlig faktor för cancerutveckling. Sammanfattningsvis kan man med fog betrakta barn- och ungdomsfetma som en ny folksjukdom.

 

enl

http://www.e-boris.se/barnfetma.html

 

Ja där ser man.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mig se alllt förmånga välsituerade icke feta föräldrar med feta småbarn som dom stolt visar upp, vräker i ungarna pommes frittes, hamburgare och glass i stora lass, det skall synas att man har stålar utan att bry sig ett skit om ungarnas framtida hälsa, själva går kärringarna på spa och gubbarna på gym, men barnen, nix!

En slående detalj, nu har UDFC anammat den underliga seden med att ha småungar som maskot vid lagpresentationen före matcherna, någon höjdare i stan har naturligtvis sett till att hans två smällfeta barn har hedersplatsen vid domaren, ser förjävligt ut med två små feta ungar som skall representera barnen i sporten!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Baa:

Tycker mig se alllt förmånga välsituerade icke feta föräldrar med feta småbarn som dom stolt visar upp, vräker i ungarna pommes frittes, hamburgare och glass i stora lass, det skall synas att man har stålar utan att bry sig ett skit om ungarnas framtida hälsa, själva går kärringarna på spa och gubbarna på gym, men barnen, nix!

En slående detalj, nu har UDFC anammat den underliga seden med att ha småungar som maskot vid lagpresentationen före matcherna, någon höjdare i stan har naturligtvis sett till att hans två smällfeta barn har hedersplatsen vid domaren, ser förjävligt ut med två små feta ungar som skall representera barnen i sporten!

Klassiskt faktiskt. Nyrika göder sina barn. Gamla ekonomins barn lär sig tidigt att det är fint att vara smal.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Tallviking:

I USA är det i huvudsak de fattiga som är överviktiga

 

 

........och till största delen är det svarta kvinnor. Undrar om det kan ha att göra med följande:

 

"Each day, African American children see twice as many calories advertised in fast food commercials as White children. The products most frequently marketed to African Americans are high-calorie, low-nutrition foods and beverages. Billboards and other forms of outdoor advertisements, which often promote foods of low nutritional value, are 13 times denser in predominantly African American neighborhoods than White neighborhoods."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
10 timmar sedan, skrev Rope:

Det är inte bara fetma som de drabbas av när vattnet byts ut mot läsk och mellanmålet byts ut mot godis.

Tandstatusen bland barn/unga i Thailand är ibland skrämmande dålig.

Hej

Detta problem har vi även på landsbygden, för mycket läsk och annat sött i kombination med för lite tandborstning leder till förödande resultat hos en del barn, vare sig barnen eller deras föräldrar verkar ta problemet på allvar.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Storstads befolkningen skaffar väl också mindre antal barn? Lättare att ge dem mera då.

I Kina har detta blivit ett jätte problem med överviktiga barn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Persistant
17 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

I I-länder är fetma p.g.a snabbmat, läsk och godis helt klart något som i första hand drabbar fattiga och lågutbildade.

Men i U-länder är det lite annorlunda tror jag, det är inte landets fattiga och lågutbildade du hittar på snabbmats restaurangerna där, dessa har helt enkelt inte råd.

Det blir istället medelklassen som drabbas i U-länderna, dom har råd och bor ofta i städer med tillgång till snabbmat.

Med vänlig hälsning isan lover

Hej

Tror att du har fel , i Iländer såväl som i Uländer är de fattiga som saknar kunskap om att äta rätt 

likväl som att ta sig tid att handla långsiktigt , dvs inte handla när hungern är som störst

Se bara på en marknad när barnen är med samma situation som i ett I land när barnen följer

mamma och handlar . Det köps SKITMAT för att stilla hunger och skrik

Utbildning , utbildning ,  info , info från familj till skola till vuxenlivet . Slopa idi*tisk tv reklam tex Eurocake osv

Men varför har ALLA regimer i Thailand missat detta ????

Persistant

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 timmar sedan, skrev Persistant:

Hej

Tror att du har fel , i Iländer såväl som i Uländer är de fattiga som saknar kunskap om att äta rätt

likväl som att ta sig tid att handla långsiktigt , dvs inte handla när hungern är som störst

Se bara på en marknad när barnen är med samma situation som i ett I land när barnen följer

mamma och handlar . Det köps SKITMAT för att stilla hunger och skrik

Utbildning , utbildning ,  info , info från familj till skola till vuxenlivet . Slopa idi*tisk tv reklam tex Eurocake osv

Men varför har ALLA regimer i Thailand missat detta ????

Persistant

 

Hej

Jag känner inte igen detta alls vare sig ifrån Thailand, Indien, Fillipinerna, Indonesien eller Laos, dom allra flesta är helt enkelt alldeles för fattiga för att ha råd att låta barnen äta så mycket av det vi kallar snabbmat på dessa kedjors restauranger, det blir ris, grönsaker, frukt och väldigt lite kött och fisk hemma för fattigt folk och i dessa länder utgör dom fattiga mellan 50-90% av befolkningen.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sant att det vi kallar skräpmat är väldigt dyrt i förhållande till "bas mat"

Men jag ser ofta att det finns lite pengar över till en läsk/saft eller lite godis problemet är det sker ganska ofta.

Det är små belopp som går dit om man tittar per dag men över tid så blir det en del.

Inga barn fara illa av lite läsk eller godis :-) .

Där är inte problemet att det är mycket per gång, utan frekvensen.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 3/2/2016 at 10:17, skrev Kenneth4618:

Å du din stackare har nog inte råd att äta god mat :y8:

 

Lite off topic, men jag måste fråga dig varför du jämt (tror det är tredje gången på raken när du citerar mig) ska försöka att framställa mig som fattig, inte ha råd med olika saker, och rent allmänt försöka visa att du har det bättre ställt än mig? Varför gör du detta, jag är faktiskt intresserad av att få ett svar?

Och försök inte skyla över citeringarna med att de skulle vara ironiska eller inlagda med humor eller med glimten i ögat, för det vet både du och jag att så inte är fallet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
10 timmar sedan, skrev Rope:

Det är sant att det vi kallar skräpmat är väldigt dyrt i förhållande till "bas mat"

Men jag ser ofta att det finns lite pengar över till en läsk/saft eller lite godis problemet är det sker ganska ofta.

Det är små belopp som går dit om man tittar per dag men över tid så blir det en del.

Inga barn fara illa av lite läsk eller godis :-) .

Där är inte problemet att det är mycket per gång, utan frekvensen.

Hej

Att fattiga i u-länder kan ha råd att dricka läsk och äta godis regelbundet håller jag med om och att dom p.g.a detta får dåliga tänder, ex.vis läsk är väldigt billigt även i U-länder.

Håller även med dig om att det vi kallar skräpmat på MC Donalds, Pizza Company och KFC är normalt sett är alldeles för dyrt för en fattig familj som knappt har råd med vanlig hemlagad mat.

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

 det vi kallar skräpmat på  KFC

 

Ja den är faktiskt ganska snarlik den hemlagade maten här i Thailand. Mycket om inte det mesta friteras ju i olja, därav blir det ju ganska mycket "skräpmat" även där, fast mycket billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Ja den är faktiskt ganska snarlik den hemlagade maten här i Thailand. Mycket om inte det mesta friteras ju i olja, därav blir det ju ganska mycket "skräpmat" även där, fast mycket billigare.

Hej

Delvis sant men i ex.vis Isaan friteras det inte speciellt mycket mat, inte heller steks det mycket, den mesta maten äts faktiskt rå, grillad eller kokt.

Men jag förmodar att du menar dom friterade bananer, sötpotatis och liknande som säljs på marknader?

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
5 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Lite off topic, men jag måste fråga dig varför du jämt (tror det är tredje gången på raken när du citerar mig) ska försöka att framställa mig som fattig, inte ha råd med olika saker, och rent allmänt försöka visa att du har det bättre ställt än mig? Varför gör du detta, jag är faktiskt intresserad av att få ett svar?

Och försök inte skyla över citeringarna med att de skulle vara ironiska eller inlagda med humor eller med glimten i ögat, för det vet både du och jag att så inte är fallet.

 

Därför att du är en patetisk liten fjant med dina menlösa inlägg i snart varje tråd.

Ditt klagande på Thailand hela och dumma kommentarer om andras bilder mm

Har fått uppfattningen av dina inlägg att du lider av förföljelsemani och tror att himlen snart ska falla ner i huvudet på dig ;)

"och rent allmänt försöka visa att du har det bättre ställt än mig? "        Måste vara ett fantasifoster av dig för det har jag aldrig skrivit

Hade tänkt att inte citera dig mer men du kunde inte hålla dig så det gick inte.

 

 

Tick Tick Tick Tick Tick........................

 

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Persistant
15 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag känner inte igen detta alls vare sig ifrån Thailand, Indien, Fillipinerna, Indonesien eller Laos, dom allra flesta är helt enkelt alldeles för fattiga för att ha råd att låta barnen äta så mycket av det vi kallar snabbmat på dessa kedjors restauranger, det blir ris, grönsaker, frukt och väldigt lite kött och fisk hemma för fattigt folk och i dessa länder utgör dom fattiga mellan 50-90% av befolkningen.

Med vänlig hälsning isan lover

Hej

Käre vän

Du har säkert varit på åtskilliga marknader i Thailand .

Där finns åtskillig SKITMAT , som är ONYTTIGT . Detta är också ett ofog

liksom att det säljs SKITMAT utanför skolområdet.

Detta  syftar jag på att det är en kostfälla för de fattiga 

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
19 timmar sedan, skrev Persistant:

Hej

Käre vän

Du har säkert varit på åtskilliga marknader i Thailand .

Där finns åtskillig SKITMAT , som är ONYTTIGT . Detta är också ett ofog

liksom att det säljs SKITMAT utanför skolområdet.

Detta  syftar jag på att det är en kostfälla för de fattiga

Persistant

Hej

Vi har både godis på skolan och friterad mat på marknader men vi har inga fetma problem av den typ som det rapporterades om ifrån Bangkok i denna tråds inledning.

Verkar som om det krävs något mer och själv misstänker jag tillgång på pengar och onyttig snabbmaten ifrån dom stora kedjorna.

Men tandproblem har vi hos många barn p.g.a av att dom äter sött och onyttigt.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

On 02/03/2016 at 23:25, skrev Isan Lover:

Hej

I I-länder är fetma p.g.a snabbmat, läsk och godis helt klart något som i första hand drabbar fattiga och lågutbildade.

Men i U-länder är det lite annorlunda tror jag, det är inte landets fattiga och lågutbildade du hittar på snabbmats restaurangerna där, dessa har helt enkelt inte råd.

Det blir istället medelklassen som drabbas i U-länderna, dom har råd och bor ofta i städer med tillgång till snabbmat.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Du kan få 3 liter med Cola BIG för 30 baht....

 

Din by kommer att bli fet snart, min brorson, åtta år har blivit det... cola.....:pudency:

Ändrades av Juha
extra

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Vi har både godis på skolan och friterad mat på marknader men vi har inga fetma problem av den typ som det rapporterades om ifrån Bangkok i denna tråds inledning.

Verkar som om det krävs något mer och själv misstänker jag tillgång på pengar och onyttig snabbmaten ifrån dom stora kedjorna.

Men tandproblem har vi hos många barn p.g.a av att dom äter sött och onyttigt.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Genetiska faktorer kanske?  Finns det möjligen mer "kinesiskt blod" i Bangkok än i Isan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 timmar sedan, skrev Juha:

 

Du kan få 3 liter med Cola BIG för 30 baht....

 

Din by kommer att bli fet snart, min brorson, åtta år har blivit det... cola.....:pudency:

Hej

Cola har dom ju i.o.f.s haft tillgång till i byn i minst 30 år redan utan att någon fetma har blivit följden, men nyttigt är det inte.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Persistant
On 2016-03-05 at 06:08, skrev Isan Lover:

Hej

Vi har både godis på skolan och friterad mat på marknader men vi har inga fetma problem av den typ som det rapporterades om ifrån Bangkok i denna tråds inledning.

Verkar som om det krävs något mer och själv misstänker jag tillgång på pengar och onyttig snabbmaten ifrån dom stora kedjorna.

Men tandproblem har vi hos många barn p.g.a av att dom äter sött och onyttigt.

Med vänlig hälsning isan lover

Hej

Det kvittar om jag tar fram de studier som finns , så skall medelklassen ha stryk

Du ger dig aldrig. Till sist hur många månader bor du i Thailand ???

Eftersom du hänvisar till dina studier

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Inte vetenskapligt alls, men jag tror ungarna på landet rör på sig mer. Dom jag sett (inte är det många feta öht, men jag kollar inte så noga) verkar vara ganska normala i alla fall.

Finns några knubbisar i stan men det verkar komma lite längre upp i åldern får jag för mig. Antar att dom har med pengar för lunch och buss och sen råkar prioritera fel på lunchen.

 

I byn blir det mer frukt (sorter som jag inte vet vad det är ens) och höjdpunkten på veckan är när jag bjuder på glass åt såväl stora som små. Men det är inga enorma portioner det heller utan några småfjuttar till glassar som nog Svenska barn skulle fnysa åt.

 

Nog har jag sett kraftigare byggd Thailändare åxå, men då var det en kille på runt 20 bast (systerson om jag fattade det rätt) som tog bilen överallt. Skulle han till grannen så tog han bilen, 20 meter eller vad det kan varit.

 

Men dom importerar nog dåliga vanor från tex USA snart om det inte redan börjat, och då kan det gå ganska fort utför. Ingen vill nog vara fet, det bara liksom händer.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
15 timmar sedan, skrev Persistant:

Hej

Det kvittar om jag tar fram de studier som finns , så skall medelklassen ha stryk

Du ger dig aldrig. Till sist hur många månader bor du i Thailand ???

Eftersom du hänvisar till dina studier

Persistant

Hej

Jag vidhåller bestämt att dom många fattiga helt enkelt inte har råd med den förhållandevis dyra snabbmaten som dom internationella kedjorna erbjuder, annars är vi i princip överens om resten.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Persistant
On 2016-03-05 at 06:08, skrev Isan Lover:

Hej

Vi har både godis på skolan och friterad mat på marknader men vi har inga fetma problem av den typ som det rapporterades om ifrån Bangkok i denna tråds inledning.

Verkar som om det krävs något mer och själv misstänker jag tillgång på pengar och onyttig snabbmaten ifrån dom stora kedjorna.

Men tandproblem har vi hos många barn p.g.a av att dom äter sött och onyttigt.

Med vänlig hälsning isan lover

Hej

Det kvittar om jag tar fram de studier som finns , så skall medelklassen ha stryk

Du ger dig aldrig. Till sist hur många månader bor du i Thailand ???

Eftersom du hä

Link to comment
Dela på andra sajter

Persistant
9 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag vidhåller bestämt att dom många fattiga helt enkelt inte har råd med den förhållandevis dyra snabbmaten som dom internationella kedjorna erbjuder, annars är vi i princip överens om resten.

Med vänlig hälsning isan lover

Hej skall nu avsluta denna argumentation med dig enligt nedan

För fattiga människor medför ökad inkomst ökad konsumtion av mat först och främst snabbmat och därmed ökad vikt . Medan för mer välbärgade människor med överviktsproblem kan ökad inkomst leda till minskad vikt då de har en benägenhet att använda ökad inkomst på aktiviteter/ konsumtion som leder till minskad vikt. Detta resonemang finns dokumenterat i många studier

Alltså , utbildning , utbildning , stävjande av reklam som befrämjar skitmats kulturen, mmmmmm

Tack för idag

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...