Jump to content
IGNORERAD

Thailandsresenär som går bärsärkagång på flyget


apknug

Recommended Posts

Vad drog för slutsats av detta?

Ungefär samma som den Svenska Transportstyrelsen

http://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Flygresenar/Sakerhet/Fragor--svar-for-flygradda/Infor-flygning/Ratt-branslemangd/    

Reglerna är ju internationella som du säkert känner till. Precis som för sjöfarten förmodar jag

Rätt bränslemängd

Inför alla flygningar gör man bränsleberäkningar och tankar flygplanet för att det ska kunna flyga till sin destination. På den beräknade bränslemängden gör man sedan ett procentuellt tillägg för att kunna hantera olika variationer av de beräknade vindarna för sträckan.

Förutom att det ska finnas bränsle för den ordinarie flygningen ska det också finnas bränsle för att klara en avbruten landning över destinationsflygplatsen och en stigning till en tillräcklig marschhöjd för att flyga till en alternativflygplats som ska ha ett så bra väder vid den beräknade ankomsttiden att det är möjligt att landa.

Dessutom ska det för kolvmotordrivna flygplan finnas reservbränsle för 45 minuters flygning (30 minuter för turbindrivna flygplan) över alternativflygplatsen. Det är för att det ska vara möjligt att vänta på tillfälliga fördröjningar, som till exempel snöröjning på banan.

Det är inte möjligt att ta med bränsle så att det räcker för att kunna flyga hela sträckan tillbaka till startflygplatsen. Det är också i passagerarnas intresse att komma till ett alternativ som ligger så nära destinationsflygplatsen som möjligt.

Någon skrev att den ändringen av kursen inte kan påverka bränsleförbrukningen men det kan den visst då det kan vara mer motvind på rutten till exempel

Så här skriver piloten Christer Lundholm

En flygning måste bränsleplaneras så att man kan ta sig till destinationen i motvind, göra ett landningsförsök,

flyga till en alternativflygplats med bättre väderprognos, göra en inflygning längsta vägen,

landa och fortfarande ha bränsle för 45 minuters flygning kvar i tankarna.

http://flygutbildare.se/vara-pilot/piloten-christer-lundholm/

Därmed tänker inte skriva mer om detta.  Men som vanligt finns det säkert noviser som vet mer än de som har flygning som yrke  ;)

 

.

 

 
 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    23

  • Wangthong

    22

  • Soengsang

    13

  • Sam sip sam

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ungefär samma som den Svenska Transportstyrelsen

http://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Flygresenar/Sakerhet/Fragor--svar-for-flygradda/Infor-flygning/Ratt-branslemangd/    

Reglerna är ju internationella som du säkert känner till. Precis som för sjöfarten förmodar jag

Rätt bränslemängdInför alla flygningar gör man bränsleberäkningar och tankar flygplanet för att det ska kunna flyga till sin destination. På den beräknade bränslemängden gör man sedan ett procentuellt tillägg för att kunna hantera olika variationer av de beräknade vindarna för sträckan.

Förutom att det ska finnas bränsle för den ordinarie flygningen ska det också finnas bränsle för att klara en avbruten landning över destinationsflygplatsen och en stigning till en tillräcklig marschhöjd för att flyga till en alternativflygplats som ska ha ett så bra väder vid den beräknade ankomsttiden att det är möjligt att landa.

Dessutom ska det för kolvmotordrivna flygplan finnas reservbränsle för 45 minuters flygning (30 minuter för turbindrivna flygplan) över alternativflygplatsen. Det är för att det ska vara möjligt att vänta på tillfälliga fördröjningar, som till exempel snöröjning på banan.

Det är inte möjligt att ta med bränsle så att det räcker för att kunna flyga hela sträckan tillbaka till startflygplatsen. Det är också i passagerarnas intresse att komma till ett alternativ som ligger så nära destinationsflygplatsen som möjligt.

Någon skrev att den ändringen av kursen inte kan påverka bränsleförbrukningen men det kan den visst då det kan vara mer motvind på rutten till exempel

Så här skriver piloten Christer Lundholm

En flygning måste bränsleplaneras så att man kan ta sig till destinationen i motvind, göra ett landningsförsök,

flyga till en alternativflygplats med bättre väderprognos, göra en inflygning längsta vägen,

landa och fortfarande ha bränsle för 45 minuters flygning kvar i tankarna.

http://flygutbildare.se/vara-pilot/piloten-christer-lundholm/

Därmed tänker inte skriva mer om detta.  Men som vanligt finns det säkert noviser som vet mer än de som har flygning som yrke  [emoji6]

 

.

 

  

Tro du på AB, så konstTerar jag att fler flyg inte hade problem nämda natt, samt att jag förstår att KLM:s deviation inte medförde den landningen.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tro du på AB, så konstTerar jag att fler flyg inte hade problem nämda natt, samt att jag förstår att KLM:s deviation inte medförde den landningen.

 

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

 

 

Ja Ja du vara pilot så nu lägger jag ner

 

igen

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Ja du vara pilot så nu lägger jag ner

 

igen

Nä, men jag e navigeringskunnig på en rätt hög nivå och läskunnig.

Och ser lätt hur liten skildad detta gjort....

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, men jag e navigeringskunnig på en rätt hög nivå och läskunnig.

Och ser lätt hur liten skildad detta gjort....

 

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

 

 

Att du är navigeringskunnig tvivlar jag inte dugg på men läskunnig vete fan ;)skillnaden att åka på vatten och att flyga

är alla dessa vindar som finns på olika flygnivåer och rutter. Men du kanske känner till dessa vindar också ?

Till exempel tar det 11 timmar att flyga Bangkok - Istanbul med turkarna som flyger den sydligare rutten över Indien som KLM flög denna gång

och det tar Thai 10 1/2 timme till Stockholm som är mycket längre sträcka men där flyger man samma rutt över Indien som KLM brukar flyga normalt

Hade ni förresten inte bra medvind när du flög till Thailand sist då ni landade långt före tidtabell ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du är navigeringskunnig tvivlar jag inte dugg på men läskunnig vete fan ;)skillnaden att åka på vatten och att flyga

är alla dessa vindar som finns på olika flygnivåer och rutter. Men du kanske känner till dessa vindar också ?

Till exempel tar det 11 timmar att flyga Bangkok - Istanbul med turkarna som flyger den sydligare rutten över Indien som KLM flög denna gång

och det tar Thai 10 1/2 timme till Stockholm som är mycket längre sträcka men där flyger man samma rutt över Indien som KLM brukar flyga normalt

Hade ni förresten inte bra medvind när du flög till Thailand sist då ni landade långt före tidtabell ?

Gärna en specifikation av de olika sträckorna i km, så man hänger med i debatten, :)  Till havs har man avdrift av vind och strömmar och är ganska säker man använder samma för flyget.   Den finns variationer som en navigatör ska ta hänsyn varje timme av en resa.

Är mycket säker på "Soengsang" kan detta även i sömnen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gärna en specifikation av de olika sträckorna i km, så man hänger med i debatten, :)  Till havs har man avdrift av vind och strömmar och är ganska säker man använder samma för flyget.   Den finns variationer som en navigatör ska ta hänsyn varje timme av en resa.

Är mycket säker på "Soengsang" kan detta även i sömnen.

 BKK - IST  7460 km

BKK . ARN  8268 km

Navigationstekniken är densamma men i luften har du konstanta luftströmmar som cirklar runt jorden på olika höjder som kan vara jäkligt starka

De kan även ändra sig ibland p g a väder  m m. Det är med dem som de som flugit luftballong runt jorden använt sig av för att ta sig runt.

Om man tittar på flyginfo på skärmarna i planet så brukar det stå hur stark motvinden är.

Finns även jetströmmar som både kan ge med som motvind

http://www.svd.se/plan-i-jetstrom-fick-full-fart

Det KLM plan som vi diskuterar här  hade säkert och med bränsle för normal rutt men fick efter start flyga en annan

som då kan påverka bränsleförbrukningen.  Men 100 % säker kan nog ingen vara förutom kapten på planet.

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär samma som den Svenska Transportstyrelsen

http://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Flygresenar/Sakerhet/Fragor--svar-for-flygradda/Infor-flygning/Ratt-branslemangd/    

Reglerna är ju internationella som du säkert känner till. Precis som för sjöfarten förmodar jag

Rätt bränslemängd

Inför alla flygningar gör man bränsleberäkningar och tankar flygplanet för att det ska kunna flyga till sin destination. På den beräknade bränslemängden gör man sedan ett procentuellt tillägg för att kunna hantera olika variationer av de beräknade vindarna för sträckan.

Förutom att det ska finnas bränsle för den ordinarie flygningen ska det också finnas bränsle för att klara en avbruten landning över destinationsflygplatsen och en stigning till en tillräcklig marschhöjd för att flyga till en alternativflygplats som ska ha ett så bra väder vid den beräknade ankomsttiden att det är möjligt att landa.

Dessutom ska det för kolvmotordrivna flygplan finnas reservbränsle för 45 minuters flygning (30 minuter för turbindrivna flygplan) över alternativflygplatsen. Det är för att det ska vara möjligt att vänta på tillfälliga fördröjningar, som till exempel snöröjning på banan.

Det är inte möjligt att ta med bränsle så att det räcker för att kunna flyga hela sträckan tillbaka till startflygplatsen. Det är också i passagerarnas intresse att komma till ett alternativ som ligger så nära destinationsflygplatsen som möjligt.

Någon skrev att den ändringen av kursen inte kan påverka bränsleförbrukningen men det kan den visst då det kan vara mer motvind på rutten till exempel

Så här skriver piloten Christer Lundholm

En flygning måste bränsleplaneras så att man kan ta sig till destinationen i motvind, göra ett landningsförsök,

flyga till en alternativflygplats med bättre väderprognos, göra en inflygning längsta vägen,

landa och fortfarande ha bränsle för 45 minuters flygning kvar i tankarna.

http://flygutbildare.se/vara-pilot/piloten-christer-lundholm/

Därmed tänker inte skriva mer om detta.  Men som vanligt finns det säkert noviser som vet mer än de som har flygning som yrke  ;)

 
 

Läser man vad piloten Christer Lundbom skriver så är det väl tydligt att KLM inte har gjort som han anger att de ska göra.

De har inte ens klarat första delen av meningen av det han sa. De har alltså inte bränsleplanerat så att de kunde ta sig till destinationen i motvind. 

Hade de gjort det hade de reserver att flyga till en alternativflygplats och göra en inflygning längsta vägen, landa och ha bränsle för ytterligare 45 minuter kvar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser man vad piloten Christer Lundbom skriver så är det väl tydligt att KLM inte har gjort som han anger att de ska göra.

De har inte ens klarat första delen av meningen av det han sa. De har alltså inte bränsleplanerat så att de kunde ta sig till destinationen i motvind. 

Hade de gjort det hade de reserver att flyga till en alternativflygplats och göra en inflygning längsta vägen, landa och ha bränsle för ytterligare 45 minuter kvar.

 

De har de säkert gjort men om rutten ändras efter start är det jävligt svårt att stanna till vid macken och fylla på mer med ett flygplan

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

 BKK - IST  7460 km

BKK . ARN  8268 km

Navigationstekniken är densamma men i luften har du konstanta luftströmmar som cirklar runt jorden på olika höjder som kan vara jäkligt starka

De kan även ändra sig ibland p g a väder  m m. Det är med dem som de som flugit luftballong runt jorden använt sig av för att ta sig runt.

Om man tittar på flyginfo på skärmarna i planet så brukar det stå hur stark motvinden är.

Finns även jetströmmar som både kan ge med som motvind

http://www.svd.se/plan-i-jetstrom-fick-full-fart

Det är ju precis detta som piloten ska kunna ta hänsyn till när han beräknar bränsleåtgången. Klarar han inte att beräkna detta med marginal så blir det landning innan destinationen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju precis detta som piloten ska kunna ta hänsyn till när han beräknar bränsleåtgången. Klarar han inte att beräkna detta med marginal så blir det landning innan destinationen. 

Vad är det du inte förstår ???????

Han planerar rutten som den är tänkt att gå men så ändras den när han är i luften och han förbrukar mer bränsle så han inte kan hålla marginalerna vid landning

Då måste han göra en teknisk mellanlandning för att fylla på mer

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du inte förstår ???????

Han planerar rutten som den är tänkt att gå men så ändras den när han är i luften och han förbrukar mer bränsle så han inte kan hålla marginalerna vid landning

Då måste han göra en teknisk mellanlandning för att fylla på mer

Flygs det verkligen med dessa små marginaler?

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Flygs det verkligen med dessa små marginaler?

Det är de marginalerna som reglerna tillåter och de tar hellre mer frakt än onödigt med bränsle och hamnar man i en stark motvind så går det mer soppa

Men det tillhör ovanligheterna att blir så

Ett landningsförsök och ha bränsle för en alternativ flygplats + 45 minuter till är normalt en god marginal

Man flyger ju Stockholm -  Köpenhamn på en timme

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du inte förstår ???????

Han planerar rutten som den är tänkt att gå men så ändras den när han är i luften och han förbrukar mer bränsle så han inte kan hålla marginalerna vid landning

Då måste han göra en teknisk mellanlandning för att fylla på mer

Det jag inte förstår är hur det kan vara möjligt att planera rutten så att man inte klarar av att t.ex gå runt ett oväder utan att få brist på bränsle. Jag har flugit så pass mycket och pratat med piloter så pass att jag vet att det inte är ovanligt med motvind och oväder som de måste gå runt. Även om piloten skriver att de bara ska beräkna för motvind så vet varje pilot att de kan bli tvungna att gå runt ett oväder och måste även ha marginal för detta. 

Men du vet ju bäst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag inte förstår är hur det kan vara möjligt att planera rutten så att man inte klarar av att t.ex gå runt ett oväder utan att få brist på bränsle. Jag har flugit så pass mycket och pratat med piloter så pass att jag vet att det inte är ovanligt med motvind och oväder som de måste gå runt. Även om piloten skriver att de bara ska beräkna för motvind så vet varje pilot att de kan bli tvungna att gå runt ett oväder och måste även ha marginal för detta. 

Men du vet ju bäst!

Nej det gör jag inte. Utan  DU vet bäst tydligen

De går ju igen väderprognoser och flygrutt vid briefing innan start och planerar efter den + vikten. Om rutten sedan ändras efter start så ändras förutsättningarna

Började med flyg när jag var 16 år och har haft flygcertifikat så lite har snappat upp under åren som gått (46 år) då flyg alltid varit ett stort intresse för mig

Fortfarande medlem i Uppsala Flygklubb

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det gör jag inte. Utan  DU vet bäst tydligen

De går ju igen väderprognoser och flygrutt vid briefing innan start och planerar efter den + vikten. Om rutten sedan ändras efter start så ändras förutsättningarna

Började med flyg när jag var 16 år och har haft flygcertifikat så lite har snappat upp under åren som gått (46 år) då flyg alltid varit ett stort intresse för mig

Fortfarande medlem i Uppsala Flygklubb

Var i mitt svar står det att jag vet? Kan du läsa så står det något helt annat! 

Innebär ditt svar att de behöver eller inte behöver ta hänsyn till att de kanske måste gå runt oväder när de beräknar bränsleåtgången?

Kan rutten ändras pga oväder? 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Innebär ditt svar att de behöver eller inte behöver ta hänsyn till att de kanske måste gå runt oväder när de beräknar bränsleåtgången?

Kan rutten ändras pga oväder? 

De går igenom vädret för hela rutten vid briefing och planerar då för ev oväder som kan komma in under flygningen

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

De går igenom vädret för hela rutten vid briefing

Det förstår jag! Men fortfarande förstår jag inte...

Innebär ditt svar att de behöver eller inte behöver ta hänsyn till att de kanske måste gå runt oväder när de beräknar bränsleåtgången?

Kan rutten ändras pga oväder? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förstår jag! Men fortfarande förstår jag inte...

Innebär ditt svar att de behöver eller inte behöver ta hänsyn till att de kanske måste gå runt oväder när de beräknar bränsleåtgången?

Kan rutten ändras pga oväder? 

Oftast känner de till alla oväder som är på gång efter rutten.

Men visst kan rutten ändras på grund av oväder men de är sällsynt då de oftast känner till dem innan start

Nu vet vi inte vad som orsakade ändring av flygrutten för KLM planet för det behöver inte bero på väder

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du är navigeringskunnig tvivlar jag inte dugg på men läskunnig vete fan ;)skillnaden att åka på vatten och att flyga

är alla dessa vindar som finns på olika flygnivåer och rutter. Men du kanske känner till dessa vindar också ?

Till exempel tar det 11 timmar att flyga Bangkok - Istanbul med turkarna som flyger den sydligare rutten över Indien som KLM flög denna gång

och det tar Thai 10 1/2 timme till Stockholm som är mycket längre sträcka men där flyger man samma rutt över Indien som KLM brukar flyga normalt

Hade ni förresten inte bra medvind när du flög till Thailand sist då ni landade långt före tidtabell ?

Enligt Billiga flygbiljetter.se  tar det 11.25 för Thai mellan Bangkok - Stockholm

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Billiga flygbiljetter.se  tar det 11.25 för Thai mellan Bangkok - Stockholm

// mrco

Thai.thumb.JPG.ae7fb68120c006f5a8b2046f9

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai.thumb.JPG.ae7fb68120c006f5a8b2046f9

Den bild du har lagt in är flygtiden vid svensk sommartid, av någon anledning så tar det längre tid att flyga på vintern enligt bokningssiterna. Samma gäller mellan Bangkok och Istanbul, det tar 10.25 sommartid och 10.55 vintertid. Hur det kan vara så vet jag inte.

Utresa
Total restid 10:15, Direkt
car_TG.gif Thai Airways
Stockholm (ARN) » Bangkok (BKK)
20 Feb 13:30 » 
21 Feb 05:45
Restid: 10:15, Flightnr: TG0961
Landar nästa dag
Hemresa
Total restid 11:25, Direkt
car_TG.gif Thai Airways
Bangkok (BKK) » Stockholm (ARN)
13 Mar 01:25 » 06:50
Restid: 11:25, Flightnr: TG0960
 
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det där är väl inte facit? Estimerad tid. Sist jag åkte tog det under 10h ner och över 11h hem.

Nej, det finns inget facit, varje resa är unik...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det där är väl inte facit? Estimerad tid. Sist jag åkte tog det under 10h ner och över 11h hem.

Nej, det finns inget facit, varje resa är unik...

 

 

facit låg i Åtvidaberg 

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...