Jump to content
IGNORERAD

Fackförbund

Sangwal

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Just nu är jag jävligt glad att jag var med och firman hade ett kollektivavtal när jag råkade ut för en arbetsplatsolycka

Annars hade jag förlorat ca 20000:- i månaden + att Afa betalar alla sjukhusbesök, mediciner, sjukgymnast, avgifter för pension mm

Hittills har jag också fått 20000 för sveda &värk och mer blir det. Blir det besående men så kan det även bli livränta och invalidersättning

Hej

Det finns helt klart positiva saker med medlemsskap i fackföreningar, avtal och försäkringar också, många väljer att fokusera på kostnaderna men glömmer det skydd som både medlemmar och arbetsgivare får när avtal finns.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

• Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Kenneth4618

14

• Fritz

11

• audirs2

10

• Nicholas

9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

många forsäkringar är det foretaget som betalar 

for att gå ur facket så är det bara att sluta att betala så blir du utesluten  (det snabba sättet)

och det finns ju en statlig A-kassa som man kan vara med i

jag gick over till syndikalisterna bara for att retas med "Metal" när dom holl på foretaget och inte hjälpte mig

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

många forsäkringar är det foretaget som betalar 

for att gå ur facket så är det bara att sluta att betala så blir du utesluten  (det snabba sättet)

och det finns ju en statlig A-kassa som man kan vara med i

jag gick over till syndikalisterna bara for att retas med "Metal" när dom holl på foretaget och inte hjälpte mig

Hej

Dom försäkringar, arbetskläder, semesterlön, fikarum, hälsovård, skyddsutrustning, utbildningar m.m som företag betalar har väl blivit verklighet tack vare krav ifrån fackföreningarna och många års förhandlingar med företagarna?

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Hej

Det finns helt klart positiva saker med medlemsskap i fackföreningar, avtal och försäkringar också, många väljer att fokusera på kostnaderna men glömmer det skydd som både medlemmar och arbetsgivare får när avtal finns.

Mvh isan lover

Visst e det bra med facken och deras försäkringar, i.af. innan ens barn e vuxna.- Själv har jag bara försäkringen februari ut, sen får ente frugan nåra kaffepengar mer.- Ente vill man påskynda förloppet heller, finns alldeles för möed odrucken sprit juh :D

Dela på andra sajter

Det sägs vara frivilligt att gå med i en fackförening, men de som tackar vänligt nej, blir utfrysta....

Är medveten att de som inte går med, rider på medlemmarnas och fackets förhandlingar i lönefrågor...

Men de metoder som facket använder sig av ibland, är inget jag står bakom....

Rock on!

Inte alla, jag gick ur parasitfacket för drygt 20 år sedan (för sent), har inte haft nytta av parasitfackets löneförhandlare på över 30 år, har haft bra arbetsgivare som alltid betalat mer än vad parasitfacket har lyckats förhandla sig till gentemot arbetsgivarna.

Att jag gick ur parasitfacket beror på att de gjorde ett dåligt jobb efter att jag råkat ut för en arbetsplatsolycka, med hjälp av dem så fick jag ut ett 6-siffrigt belopp i ersättning som jag inte var nöjd med, när jag påtalade det för dem så sa se bara att det är så dålig ersättning så du får inte mer.

Då tog jag kontakt med en privat skadekonsult som läste igenom mina papper om olyckan, när hon läst igenom papperna tog hon kontakt med mig och sa att den ersättningen jag fått skulle jag absolut inte vara nöjd med. Efter cirka 2 månader hade hon ordnat till så jag fick en lika stor 6-siffrig ersättning till, jag fick ju betala henne närmare 5000 kronor i arvode men det gjorde ju ingenting.

Efter det gick jag till parasitfacket och visade dem vad jag fått mer i ersättning genom konsultens hjälp, begärde mitt utträde och bad dem dra åt helvete.

Nä fy fan för dessa arbetsskygga as som inte bryr sig om sina medlemmar, har absolut inget till övers för dem.  

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Visst har man varit rasande när läst om div korkade saker de gjort och man har varit på väg att gå ut ur facket

Men de som skriker högst är oftast de som inte är med över huvud taget och åker snålskjuts på alla andra som är med men ändå kräver samma rättigheter

De tycker jag är de största skitstövlarna

Hear hear ! Och alla dom som åker snålskjuts på dom som betalar sin fackavgift kan ju flytta till det fackföreningsfientliga drömlandet USA. Där kan en vanlig knegare få hela två veckors semester per år...om han vågar ta ut den förstås. ;) http://www.kollega.se/fa-vagar-ta-semester-i-usa

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Jag ser att fackets propaganda har slagit igenom.

Facket tar åt sig mycket som inte har med deras arbete att göra men gärna säger att det är fackets förtjänst.

Många saker kom genom lagstiftning inte genom avtal. 

Lagstiftning som facket var inte ens med och diskuterat, men ära tar de åt sig .

Dela på andra sajter

Facket av idag är ett spektakel ut av dess like, det går endast ut på att gynna ett fåtal, dvs förtoendevalda och uppåt, som gottar sig på medlemmars avgifter.

Att största parti inom LO är SD säger väl allt?

Samtidigt som medlemmarnas pengar går till kurser o seminarium för småpåvarna(prästerna) där de bla övar argumentationstaktik mot bla SD....patetiskt på min ära!

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Diskutionen är intresssant. Facket var väldigt bra för svenska arbetare. Som jag skrev förrut . Hade arbetsgivare och fack besinnat sig hade allt varit bra även idag. Där har vi alla ett ansvar.På senare tid har facket tappat sin indentitet. T.ex I förhållandet till SD. Ett fack ska vara politiskt neutral. Den ska jobba för alla medlemmar bästa. Inte vilken politik man själv tycker är bäst. Idag diskuterar man också låglönejobb. Allt för våra nysvenskar. Det tycker jag är helt fel.  Facket ska tillsammans med arbetgivarna arbeta för drägliga förhållande och försöka gynna nyetableringar. Så att nya jobb skapas. RIKTIGA JOBB. Inte instegsjobb. Som snedvrider konkurensen.

Nyadeln tror att om vi skapar jobb med skitlöner för våra nyanlända så får vi fart på sverige. Vilket jävla skitsnack. Borgarflum.  I så fall måste vi också rasera alla sociala förmåner som vi idag betalar världens högsta skatter för. Annars måste vi via skattsedeln kompensera lönerna med bidrag. Totalt vansinne I så fall.

Alla som talar om detta vansinne. Vilka är det  . Vilka löner har dom själva och vilka förmåner har dom. Varför börjar dom inte med sig själva och visar att det fungerar I praktiken

Njut nu av kylan denna sköna söndag

Ändrades av John Khonken
Dela på andra sajter

En annan sak som måste framgå är mentaliteten eller vad som sitter I väggarna. Du kommer aldrig upp dig inom facket eller sossarna om du inte slicker rätt personer. Idealister göra sig icke besvär.

Troligtvis är det samma inom borgligheten. Rövslickare

Dela på andra sajter

Hur tror ni arbetsmarknaden sett ut om inte facket funnits ?

Som vid Ådalen 31 när de kallade in militär mot missnöjda arbetare ?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ådalshändelserna

När gränserna öppnades av EU ?

Skulle vi då ha haft polska eller rumänska löner idag ?

Ingen som helst trygghet på jobbet utan stå där med mössan i handen

Kunna få sparken omedelbart som det passar arbetsgivaren

Listan kan göras lång

Visst har det hänt mycket skit också men tror nog att fördelarna överväger för om arbetsgivarna fått härja fritt vete fan hur det gått med välfärden

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Listan kan göras lång

Visst har det hänt mycket skit också men tror nog att fördelarna överväger för om arbetsgivarna fått härja fritt vete fan hur det gått med välfärden

Jag vet inte vad du har för arbetsgivare. Men min arbetsgivare har alltid varit mån om anställda.

Vi fick fler förmåner än vad avtal ger. Facket var t.om emot de bonusar och lönehöjningar vi fick.

Deras argument var att på andra företag kommer de aldrig att få så bra som vi fick. 

Det har gått så långt att avdelningen begärde förhandling om bonusen. De tyckte det är orättvist att en del anställda får ful bonus 

samtidig som andra för nöja sig med bara någon hundra lapp. Vi bytte arbetsuppgifter och det visade sig att de som inte ville anstränga sig 

försatte att få låg bonus. 

Vem ville facket gynna ? 

Dela på andra sajter

Jag vet inte vad du har för arbetsgivare. Men min arbetsgivare har alltid varit mån om anställda.

Vi fick fler förmåner än vad avtal ger. Facket var t.om emot de bonusar och lönehöjningar vi fick.

Deras argument var att på andra företag kommer de aldrig att få så bra som vi fick. 

Det har gått så långt att avdelningen begärde förhandling om bonusen. De tyckte det är orättvist att en del anställda får ful bonus 

samtidig som andra för nöja sig med bara någon hundra lapp. Vi bytte arbetsuppgifter och det visade sig att de som inte ville anstränga sig 

försatte att få låg bonus. 

Vem ville facket gynna ? 

Bara för att det finns en arbetsgivare (ja två då med min) som är bra så betyder det inte att alla är det

Hur tror du själv att det sett ut i Sverige om vi inte haft något fack alls ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Ett annat exempel på fackets oduglighet.

Vi tog tillbaka till Sverige allt produktion som var utplacerat i låglöneländer.

Fackets motargument !!! Anställda i Sverige kommer att belastas med för mycket arbete.

Det blir stress och säkert sjukskrivningar, samtidig som att det kommer att skapa arbetslöshet i andra länder.

Samtidig att Sverige gick i lågkonjunktur och om företaget inte tog tillbaka produktionen så 

skulle många bli arbetslösa  i Sverige pga arbetsbrist.

Ändrades av JJC
Dela på andra sajter

Listan kan göras lång

Om en svensk jobbar tillfälligt i Polen eller Rumänien, ska han ha polsk eller rumänsk lön?  

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Om en svensk jobbar tillfälligt i Polen eller Rumänien, ska han ha polsk eller rumänsk lön?  

Om jan jobbar åt en pols eller rumänsk firma, så ska han ha samma lön som polackerna/ rumänerna.

Dela på andra sajter

Om jan jobbar åt en pols eller rumänsk firma, så ska han ha samma lön som polackerna/ rumänerna.

så alltså om polacker och rumäner jobbar i Sverige för en polsk eller rumänsk firma ska de ha polska eller rumänska löner.

INTE svenska. Men facket kräver att de ska ha samma löner som i Sverige.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
så alltså om polacker och rumäner jobbar i Sverige för en polsk eller rumänsk firma ska de ha polska eller rumänska löner.

INTE svenska. Men facket kräver att de ska ha samma löner som i Sverige.

Skillnaden är väl att det inte hade gått att få en svensk att jobba i Polen för en polsk lön. Så då blir det iofs en hypotetisk fråga.

Själv tycker jag att polacker inte ska vara här för att dom är billigare. Dom ska bara här för att vi inte har egen kapacitet eller eventuellt är bättre.

Dela på andra sajter

Bara för att det finns en arbetsgivare (ja två då med min) som är bra så betyder det inte att alla är det

Hur tror du själv att det sett ut i Sverige om vi inte haft något fack alls ?

Jag tror tuffa starka svenska män hade löst det där ändå! Spotta i nävarna och :boom:För svenska män är väl inga pussys?:lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Gäller detta bara Jan?

Nä då, kanske Malyzcki kan va med åxå! :lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Kunskapen är lika bra här som i alla andra frågeställningar, många vet lite men tycker väldigt mycket. Ett svenskt beteende som förstärkts av inflyttade finnar.

Dags att skilja på fackens bästa sida med kraftfull juridisk kompetens vid avskedanden och nerläggelse av företag, kontra vissa ombudsmäns olämpliga beteende och även personer i förbundsstyrelse som blivit fartblinda.

När det behövs kan den hummerätande med champagne i glaset  vilsna ombudsmannen vara den som vänder en förhandling till medlemmens fördel i de flesta fall.

Ofta behöver man bra nämna facket och arbetsgivaren blir på helspänn.

Tyvärr så har fackförbunden de sista 20 åren begåvats med en massa rötägg då det inte går att få frivilliga eldsjälar på lokal nivå. Ombudsmän och jurister rekryteras numera direkt från högskolor utan förankring i ett arbetsliv. Även via kompisar.

Glöm att facket är en kamporganisation med strejkrätt som förr. Det lyckades LO byta bort för nästan en generation sen i utbyte mot LAS och MBL.

Större och många andra mindre företag är ofta bättre på fackliga regler än fackförbunden och dess ombudsmän och jurister.

Medarbetaresamtal och individiulla lönesättningar har förändrat den svenska arbetsmarknaden på gott och ont. Det kollektiva tänket försvinner. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Leifen

En fråga till dig som är lite äldre. När vi började vår arbetsbana var det fint att ställa upp på facket. Många kämpar stred för våra principer. Idag har det blivit ett kall. Där man glider omkring  som en värsta pamp. Ett exempel. Varför ska en del förbund sitta på fina addresser. Det är medlemmarnas pengar som bekostar det. Idealisterna har försvunnit eller sugits upp genom egoismens vägar

Eller vad sager du

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...