Jump to content
IGNORERAD

Bojkotta ICA!


Tommy

Recommended Posts

Ett bra och mycket lönsamt karriärsval för många av samhällets storskurkar är att bli storföretagsledare eller bankchefer., Gäller inte bara i Sverige (avseende storföretag senast SCA-härvan som bra exempel, internationellt kan man väl fortfarande tänka Lehman Brothers om man känner för att bygga upp en stor ilska). Ofta lever de dessutom i symbios med varandra (Handelsbanken och Industrivärden, SEB och Investor etc). Föder och göder varandra.

Jag inledde som ung och nyexad min tänkta  bankkarriär i dåvarande PK Banken på 80-talet. Före och under den stora bankkrisen. Mer historier än tillgängligt utrymme finna att berätta om den tiden, men ett bestående minne är när cheferna på min huvudkontorsavdelning (vi ansvarade för bankens utländska krediter, garantier och betalningar) bjöd alla oss anställda på extra julpresent i form av hummer och vitt vin, på sedvanlig julavslutning. Efter att ha berättat om de fantastiska rekordvinster vi gjort (mycket utländska fastighetsaffärer, där banken lånade ut till orimliga övervärden i t.ex. London, Docklands var hetast då om jag minns rätt. Hans Thulin var en storkund, om nån minns honom.), så avslutar utlandschefen lätt flinande med följande: "fast det kommer ju aldrig att hålla i längden" . Till nästa jul var han sannspådd, sparkad med sedvanligt avgångsvederlag, bankakuten inrättad och krediterna på väg att överföras till statliga Securum för att rädda vad som räddas kan. 

På den här tiden var jag ung och med ålderns rätt  ordentligt principfast, så efter några månaders funderande sa jag upp mig och tog ett år i arbetslöshet innan jag sökte nya vägar. Efter det har jag mest haft kontakt med banker såsom kund, men haft stor nytta av att veta vilken cynism som råder på Sveriges banker. Lite mindre insatt nu,  men så särskilt mycket bättre verkar det inte  blivit,  även om Sveriges storbanker fixade senaste krisen bra jämfört med flertalet av sina europeiska och amerikanska kollegor. 

 Dolda avgifter, för höga avgifter, floating, spekulationsaffärer, obskyra finansiella instrument som inte motsvarar reella värden, där ligger bankernas core- business, och så kommer det säkert att förbli. Gott dock att EU försöker stävja något, men bankerna skulle behöva mer rigida regler enligt mitt tycke.  Banksystemet  som sådant skulle behöva en ordentlig rekonstruktion, men en sådan skulle kunna reda till total samhälleligt kollaps som ngn var inne på i ett inlägg innan, och därför kommer stater när det behövs att fortsätta rädda sina banker och dess storskurkar till det är dags för samma visa nästa gång, och vi skattebetalare får ta notan.....

Bank-rant over.(för den här gången)

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 158
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    30

  • apknug

    26

  • Nicholas

    14

  • HuaHindinnge

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ett bra och mycket lönsamt karriärsval för många av samhällets storskurkar är att bli storföretagsledare eller bankchefer., Gäller inte bara i Sverige (avseende storföretag senast SCA-härvan som bra exempel, internationellt kan man väl fortfarande tänka Lehman Brothers om man känner för att bygga upp en stor ilska). Ofta lever de dessutom i symbios med varandra (Handelsbanken och Industrivärden, SEB och Investor etc). Föder och göder varandra.

Jag inledde som ung och nyexad min tänkta  bankkarriär i dåvarande PK Banken på 80-talet. Före och under den stora bankkrisen. Mer historier än tillgängligt utrymme finna att berätta om den tiden, men ett bestående minne är när cheferna på min huvudkontorsavdelning (vi ansvarade för bankens utländska krediter, garantier och betalningar) bjöd alla oss anställda på extra julpresent i form av hummer och vitt vin, på sedvanlig julavslutning. Efter att ha berättat om de fantastiska rekordvinster vi gjort (mycket utländska fastighetsaffärer, där banken lånade ut till orimliga övervärden i t.ex. London, Docklands var hetast då om jag minns rätt. Hans Thulin var en storkund, om nån minns honom.), så avslutar utlandschefen lätt flinande med följande: "fast det kommer ju aldrig att hålla i längden" . Till nästa jul var han sannspådd, sparkad med sedvanligt avgångsvederlag, bankakuten inrättad och krediterna på väg att överföras till statliga Securum för att rädda vad som räddas kan. 

På den här tiden var jag ung och med ålderns rätt  ordentligt principfast, så efter några månaders funderande sa jag upp mig och tog ett år i arbetslöshet innan jag sökte nya vägar. Efter det har jag mest haft kontakt med banker såsom kund, men haft stor nytta av att veta vilken cynism som råder på Sveriges banker. Lite mindre insatt nu,  men så särskilt mycket bättre verkar det inte  blivit,  även om Sveriges storbanker fixade senaste krisen bra jämfört med flertalet av sina europeiska och amerikanska kollegor. 

 Dolda avgifter, för höga avgifter, floating, spekulationsaffärer, obskyra finansiella instrument som inte motsvarar reella värden, där ligger bankernas core- business, och så kommer det säkert att förbli. Gott dock att EU försöker stävja något, men bankerna skulle behöva mer rigida regler enligt mitt tycke.  Banksystemet  som sådant skulle behöva en ordentlig rekonstruktion, men en sådan skulle kunna reda till total samhälleligt kollaps som ngn var inne på i ett inlägg innan, och därför kommer stater när det behövs att fortsätta rädda sina banker och dess storskurkar till det är dags för samma visa nästa gång, och vi skattebetalare får ta notan.....

Bank-rant over.(för den här gången)

Fått viss insyn i cynismen jag med.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 

 

Skum citering.............................

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 

Citerings funktionen suger getpung!!

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det gör den faktiskt.

Andra forum har inga problem att låta bli att visa formateringskoder i tapatalk.

Stort mysterium.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att bankernas avgifter är korrekt prissatta?

Vem bestämmer vad som är "korrekt pris" ?

Vad tycker du är ett korrekt pris? 

Helt omöjlig fråga att svara på.

I en konkurrensutsatt marknad väljer man den leverantör vars priser och tjänster man anser vara OK. Hittar man ingen får man stoppa pengarna i madrassen

TV, du är ganska kul "vad tycker du" = han vill ha din åsikt, vad är det som är "omöjligt" med det?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu funkade citeringen!!

Kors i röven som pigan sa när ho satte sej på lien!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Har gjort slag i saken och ansökt om ett Norwegian kort. Ingen årsavgift så det kostar ju inget om jag inte använder det.

 

1.75% i växlingsavgift så tar ut 40 000kr ger det en avgift på 700kr gämfört med ICA kortet 500kr (1,25%) om jag räknat rätt. Men då tillkommer årsavgiften på drygt 300kr för ICA kortet. 

 

ICA kortet har blåst mig på ett uttag i Filippinerna där jag aldrig fick ut några pengar. Dessutom tycker jag det är bökigt med ICA kortets 2 olika konton. Har åkt på straffavgift för att jag hamnat på minus då jag satt in pengar på fel konto. Dessutom försämrat nu med valutaväxlingspåslag så jag känner för att prova något annat. Tänkte nog skaffa mig ett Thaikort nästa resa också.

 

Om jag förstår saken rätt, går det med Norwegian kortet att ta ut pengar utan avgift och ränta på krediten så länge man betalar krediträkningen i tid. Då ser jag ingen anledning att hålla på att flytta över pengar innan.

 

Är det någon som har kortet som kan bekräfta det?

 

https://www.banknorwegian.se/Kreditkort/Priser

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Norwegian kortet är OK då det inte har årsavgift samt att man får rätt ok med poäng om man väljer att köpa flygbiljetter med norwegian för poängen och med kortet.

Bästa kortet för utlandet är nog Santander just nu.

Ingen årsavgift.
Ingen uttagsavgift.
Inget valutapåslag.

Vid kontantutag måste man dock fylla på kontot innan. Coop är liknande men de har årsavgift nu.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade för mig att man slipper 35 kr i uttagsavgifter i europa på bankomater.

Men tydligen inte i Norge,tycker det är lite sorgligt om det bara är eu som detta gäller i.

Sverige och Norge borde väl kunna komma överens om detta även om inte Norge tillhör en.

Link to comment
Dela på andra sajter

har Norwegian sedan tidigarel, bra för biljetterna.

 

stängde ner ICA och bytte det till COOP medmera

 

 

like a boss

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Norwegian kortet är OK då det inte har årsavgift samt att man får rätt ok med poäng om man väljer att köpa flygbiljetter med norwegian för poängen och med kortet.

Bästa kortet för utlandet är nog Santander just nu.

Ingen årsavgift.
Ingen uttagsavgift.
Inget valutapåslag.

Vid kontantutag måste man dock fylla på kontot innan. Coop är liknande men de har årsavgift nu.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

Jag skaffade mig ett sådant kort, frågade hur man sätter in pengar dom svarade att man kan inte sätta in pengar utan detta är ett kreditkort man får en "räkning" på det man har handlat ellet tagit ut, tar man ut pengar är dom inte räntefria.

 

Satander skriver själva om kortet: 

  • Upp till 60 dagars räntefrihet på det du handlar (gäller ej kontantuttag)

 

Mvh.Dolle

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Norwegian kortet är OK då det inte har årsavgift samt att man får rätt ok med poäng om man väljer att köpa flygbiljetter med norwegian för poängen och med kortet.

Bästa kortet för utlandet är nog Santander just nu.

Ingen årsavgift.
Ingen uttagsavgift.
Inget valutapåslag.

Vid kontantutag måste man dock fylla på kontot innan. Coop är liknande men de har årsavgift nu.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

Santander går numera bara att få som kreditkort. Det finns alltså inte något konto kopplat där man kan sätta in pengar. Det innebär ränta direkt på pengarna man tar ut kontant.

 

Jag kollade själv med Santander för några månader sedan.

 

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Mankan:

Santander går numera bara att får som kreditkort. Det finns alltså inte något konto kopplat där man kan sätta in pengar. Det innebär ränta direkt på pengarna man tar ut kontant.

 

Jag kollade själv med Santander för några månader sedan.

 

Coop har valutaväxlingspåslag med 1,75% plus årsavgift från oktober i år vad jag kunde se.

https://www.coop.se/Betalkort-och-bank/Vara-betal--och-kreditkort/

COOP MEDMERA
MER

Inget valutapåslag eller uttagsavgifter i automat

worldwide

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Nicholas:

https://www.coop.se/Betalkort-och-bank/Vara-betal--och-kreditkort/

COOP MEDMERA
MER

Inget valutapåslag eller uttagsavgifter i automat

worldwide

 

Du har rätt. Fel av mig kollade på fel Coop kort. Men Tydligen en årsavgift på 348kr/år från oktober

 

https://www.coop.se/Global/Banken/Prislistor 1.8 2016-10-01 Prislista - Mer.pdf

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mankan:

Du har rätt. Fel av mig kollade på fel Coop kort. Men Tydligen en årsavgift på 348kr/år från oktober

 

https://www.coop.se/Global/Banken/Prislistor 1.8 2016-10-01 Prislista - Mer.pdf

 

 

 

bor man en del i Thailand kan man räkna hem dom 348kr

 

motsvarar uttag på 23200kr @1.5%  valutapåslag

 

men kul är det inte och alternativen minskar stadigt.

 

flexibiliteten att kunna ha pengarna hemma i svensk bank kostar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nicholas:

 

 

bor man en del i Thailand kan man räkna hem dom 348kr

 

motsvarar uttag på 23200kr @1.5%  valutapåslag

 

men kul är det inte och alternativen minskar stadigt.

 

flexibiliteten att kunna ha pengarna hemma i svensk bank kostar.

 

Ja ju mer pengar man tar ut med kortet minskar betydelsen av årsavgiften jämfört med valutaväxlingspåslaget.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Santander går numera bara att få som kreditkort. Det finns alltså inte något konto kopplat där man kan sätta in pengar. Det innebär ränta direkt på pengarna man tar ut kontant.

 

Jag kollade själv med Santander för några månader sedan.

 

 



Kreditkort är det helt klart. Vilket iof är en fördel när man behöver klaga eller reklamera nåt, bara att vägra betala räkningen och bestrida till kortföretaget.

Jag har både Santander och Coop korten, kredit, och kan bekräfta att det bara är att betala in pengar innan för att sen ta ut dem ATM senare utan avgifter.

Kan tänka mig att det inte direkt uppmuntras av kundtjänst för de tjänar Inga stålar på det men det funkar.

Skickat från min NEX SMILE5 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev apknug:

 


Kreditkort är det helt klart. Vilket iof är en fördel när man behöver klaga eller reklamera nåt, bara att vägra betala räkningen och bestrida till kortföretaget.

Jag har både Santander och Coop korten, kredit, och kan bekräfta att det bara är att betala in pengar innan för att sen ta ut dem ATM senare utan avgifter.

Kan tänka mig att det inte direkt uppmuntras av kundtjänst för de tjänar Inga stålar på det men det funkar.

Skickat från min NEX SMILE5 via Tapatalk
 

 

När det gäller Santander går inte det. Finns inget konto kopplat till det (vid nytecknade). Möjligen funkar det för er som hade kortet innan dom ändrade.

 

Jag ringde deras kundtjänst för några månader sedan och då sa dom i alla fall att man numera inte kunde få ett kort kopplat till ett konto. Därför valde jag bort Santander.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller Santander går inte det. Finns inget konto kopplat till det (vid nytecknade). Möjligen funkar det för er som hade kortet innan dom ändrade.

 

Jag ringde deras kundtjänst för några månader sedan och då sa dom i alla fall att man numera inte kunde få ett kort kopplat till ett konto. Därför valde jag bort Santander.



Det finns inget konto på vare sig Santander eller Coop det är kreditkort helträtt. Men inbetalning görs precis som när man betalar kreditkorts fakturan och man får då ett plussaldo på kontokortet, detta saldo används den för att tas ut i ATM helt utan avgifter. Jag gör det själv hela tiden. Har plussaldo på båda korten nu, kollade inför medelhavsresan.

Båda mina kort är nya. Funkar galant och prisvärt minstsagt.

Pga årsavgift är nog Santander bäst om man propt inte vill ha Coop bonus och handlar mycket på just Coop.

Skickat från min NEX SMILE5 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

19 minuter sedan, skrev apknug:

 


Det finns inget konto på vare sig Santander eller Coop det är kreditkort helträtt. Men inbetalning görs precis som när man betalar kreditkorts fakturan och man får då ett plussaldo på kontokortet, detta saldo används den för att tas ut i ATM helt utan avgifter. Jag gör det själv hela tiden. Har plussaldo på båda korten nu, kollade inför medelhavsresan.

Båda mina kort är nya. Funkar galant och prisvärt minstsagt.

Pga årsavgift är nog Santander bäst om man propt inte vill ha Coop bonus och handlar mycket på just Coop.

Skickat från min NEX SMILE5 via Tapatalk
 

 

 

Jag kör med Coop MedMera Mer och där kan jag ha hur mycket som helst insatt.

Jag har Coop MedMera Mera och jag har pengar på kontot så jag behöver inte använda krediten, + att jag får 2% på coop och 1% utanför Coop där får jag igen min årsavgift intjänad. 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 

Jag kör med Coop MedMera Mer och där kan jag ha hur mycket som helst insatt.

Jag har Coop MedMera Mera och jag har pengar på kontot så jag behöver inte använda krediten, + att jag får 2% på coop och 1% utanför Coop där får jag igen min årsavgift intjänad. 



Exaktemente bara att köra på coop eller santander. Bäst för uttag och utag utomlands!

Skickat från min NEX SMILE5 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev apknug:

 


Det finns inget konto på vare sig Santander eller Coop det är kreditkort helträtt. Men inbetalning görs precis som när man betalar kreditkorts fakturan och man får då ett plussaldo på kontokortet, detta saldo används den för att tas ut i ATM helt utan avgifter. Jag gör det själv hela tiden. Har plussaldo på båda korten nu, kollade inför medelhavsresan.

Båda mina kort är nya. Funkar galant och prisvärt minstsagt.

Pga årsavgift är nog Santander bäst om man propt inte vill ha Coop bonus och handlar mycket på just Coop.

Skickat från min NEX SMILE5 via Tapatalk
 

 

 Jag förklarar för hon i kundtjänst att jag vill kunna ta ut pengar utomlands utan avgift men får tacka för mig efter som hon inte har någon produkt som erbjuder just detta. De har även diskuterats på andra forum att Santander haft ett kort med tillhörande konton men som nu inte finns. Där av mitt val att skippa Santander.

 

Men det går att slippa ränta på uttagna kontanter förstår jag av vad du skriver. Men i princip måste jag fört då handla något så jag får en faktura som jag sätter in för mycket pengar på. Får jag slut på pengar kan jag inte fylla på när jag vill antar jag.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Mankan:

 Jag förklarar för hon i kundtjänst att jag vill kunna ta ut pengar utomlands utan avgift men får tacka för mig efter som hon inte har någon produkt som erbjuder just detta. De har även diskuterats på andra forum att Santander haft ett kort med tillhörande konton men som nu inte finns. Där av mitt val att skippa Santander.

 

Men det går att slippa ränta på uttagna kontanter förstår jag av vad du skriver. Men i princip måste jag fört då handla något så jag får en faktura som jag sätter in för mycket pengar på. Får jag slut på pengar kan jag inte fylla på när jag vill antar jag.

 

På mitt SEB Mastercard har jag samma OCR varje månad så då bör jag kunna göra en insättning när jag vill, har iofs inte provat.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev M33:

 

På mitt SEB Mastercard har jag samma OCR varje månad så då bör jag kunna göra en insättning när jag vill, har iofs inte provat.

 

Funkar just så med mitt Statoil-kort från SEB Kort. Bara att göra en extra betalning med samma OCR etc som vid fakturabetalning.

 

har provat ett antal gånger och det fungerar utan problem. tar ca 2 dagar innan pengarna finns på kortet

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...