Jump to content
IGNORERAD

29,6 miljoner besökare i Thailand under 2015


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailand må ha startat som den ultimata backpacker-destinationen, men i framtiden hoppas man attrahera resenärer av det mer välbärgade slaget, detta sade landets turismminister under gårdagen när man utannonserade årets turistantal.
Den vitala turismindustrin kvarstår som en av få ekonomiska ljusglimtar efter ett år där den militärledda regeringen stretat med att sparka igång landets tröga ekonomi. Vid årets slut kommer Thailand ha mottagit fler än 29,6 miljoner utländska besökare, meddelade turism- och sportminister Kobkarn Wattanavrangkul. "Vårt mål är att fokusera på kvalitet och hur man får turister att stanna längre och spendera mer pengar," sade Kobkarn, och tillade att man kommer rikta in sig på kvinnor, lyxsemesterfirare och sportturism.
Årets turistantal är ett stort kliv från förra årets 24,8 miljoner – när politiska protester och en militärkupp drabbade landet – och 2013:s 26,5 miljoner.

Källa: http://Bangkok.coconuts.co/2015/12/25/breaking-records-30-million-visited-Thailand-year

tourism_1.thumb.jpg.0d6dc7d1916c4b394cef

Ändrades av MPR Nyheter
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    10

  • Wangthong

    7

  • Jive

    5

  • leifen

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vet ej hur de siffrorna stämmer men i Chiang Mai alla som jobbar med turism talar om tydlig nedgång på minst 25-30 procent.

Många företag klarar ej sina kostnader länge, samt personal för gå hem. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer senare i januari att få tillgång till siffrorna fördelat per land men det är väl ingen större skräll om det är fastlands kineserna som ökat mest och är den absolut största gruppen-tyvärr för turistindustrin följer inte de traditionella resmönster i Thailand så de flesta som bedriver "normala" turistverksamheter lider.

Kineserna kommer i en sorts "All inclusive" package tours där de har betalt allt i Kina, de bor på halvsunkiga hotell i förorten, åker buss till kinesiska restauranger av typen lagerhall där deras guide och tourleader har provision. Besöker en hel del buddaprylar samt givetvis gem-stones marknader. Det kan inget annat än Mandarin och vågar sig sällan utanför hotellet så därför ser de ormala restaurangerna, ölbarerna, diskoteken, hotellen och liknande inte röken av denna ökning.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Samtidigt har det nog minskat  med ryssar då deras rubel tydligen sjunkit med 70% mot dollar och euro

Enligt nyheterna här om kvällen så var resebranschen i kris i Ryssland då de inte fick åka till Turkiet och Egypten heller numera

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer senare i januari att få tillgång till siffrorna fördelat per land men det är väl ingen större skräll om det är fastlands kineserna som ökat mest och är den absolut största gruppen-tyvärr för turistindustrin följer inte de traditionella resmönster i Thailand så de flesta som bedriver "normala" turistverksamheter lider.

Kineserna kommer i en sorts "All inclusive" package tours där de har betalt allt i Kina, de bor på halvsunkiga hotell i förorten, åker buss till kinesiska restauranger av typen lagerhall där deras guide och tourleader har provision. Besöker en hel del buddaprylar samt givetvis gem-stones marknader. Det kan inget annat än Mandarin och vågar sig sällan utanför hotellet så därför ser de ormala restaurangerna, ölbarerna, diskoteken, hotellen och liknande inte röken av denna ökning.

Naturligtvis har TAT sett detta och vill satsa på andra grupper än dessa "cheap chines". Att de marknadsför sig gentemot kvinnor, lyxsemesterfirare och sportturism kommer ju att locka till sig en hel del andra grupper också, förmodar jag. En grupp som ökar enligt mina bekanta är indier ska bli kul att se hur dessa ser ut i statistiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vännen var ute på WS i pattis igår och såg faktiskt en hel del kineser, själv låg jag hemma och trynade så jag vet ju inte om det stämmer men det låter ju inte otroligt.

Dom håller hårt i pengarna om man uttrycker sig milt, en flaggbärare och en gåsflock efter som inte går in nånstans. Tja, enligt vad jag fick berättat för mig i alla fall - har inte sett en kines än så länge, men jag kollar inte så noga heller.

Så skall dom ha upp antalet så visst, men skall dom ha pengar så är nog inte andra asiater ett förstahandsval utan kanske göra det lite enklare för faranger från USA/EU att stanna längre, driva företag, äga mark osv. Annars är ju risken att man väljer ett "enklare" land att flytta till. Så det är nog inte bara turisterna som drar in pengar - det gör nog företagen åxå.

Satsa på lyxturism, tja - nån skall väl bygga dessa lyxhotell först i så fall och det tror jag inte juntan slantar upp med pengar till. Locka hit kvinnor? Dom har nog fått mycket om bakfoten ibland, visst gillar kvinnor Thailand men att inrikta sig på kvinnor verkar lite gambia stuk.

Nä, jag är lite sur - måste betala räkningar och sånt så jag är inte på mitt bästa humör just nu.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Vännen var ute på WS i pattis igår och såg faktiskt en hel del kineser, själv låg jag hemma och trynade så jag vet ju inte om det stämmer men det låter ju inte otroligt.

Dom håller hårt i pengarna om man uttrycker sig milt, en flaggbärare och en gåsflock efter som inte går in nånstans. Tja, enligt vad jag fick berättat för mig i alla fall - har inte sett en kines än så länge, men jag kollar inte så noga heller.

Så skall dom ha upp antalet så visst, men skall dom ha pengar så är nog inte andra asiater ett förstahandsval utan kanske göra det lite enklare för faranger från USA/EU att stanna längre, driva företag, äga mark osv. Annars är ju risken att man väljer ett "enklare" land att flytta till. Så det är nog inte bara turisterna som drar in pengar - det gör nog företagen åxå.

Satsa på lyxturism, tja - nån skall väl bygga dessa lyxhotell först i så fall och det tror jag inte juntan slantar upp med pengar till. Locka hit kvinnor? Dom har nog fått mycket om bakfoten ibland, visst gillar kvinnor Thailand men att inrikta sig på kvinnor verkar lite gambia stuk.

Nä, jag är lite sur - måste betala räkningar och sånt så jag är inte på mitt bästa humör just nu.

En bra grej är kanske att de seriöst börjar lära sej lite engelska, så de kan bli medvetna om och tillgodose den här nya kvalitetsmålgruppens förväntningar och krav.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra grej är kanske att de seriöst börjar lära sej lite engelska, så de kan bli medvetna om och tillgodose den här nya kvalitetsmålgruppens förväntningar och krav.

Överlåter de inte det  snacket till burmeserna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Överlåter de inte det  snacket till burmeserna?

Nu hänger jag inte med riktigt hur du tänker.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte kineserna skulle vara köpstarka?

Var har ni fått era uppgifter ifrån.

Har läst att de är de köpstarkaste turisterna.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra grej är kanske att de seriöst börjar lära sej lite engelska, så de kan bli medvetna om och tillgodose den här nya kvalitetsmålgruppens förväntningar och krav.

555, det är min thaiengelska som är rostig bara - filar jag bara lite på den så snackar nästan alla på turistorterna perfekt thengelska.

Men det är nog inte det som lockar - det gäller att profilera sig på nåt annat sätt tror jag. Sen vad man önskar och vad som händer brukar vara två helt olika saker.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte de "rika" kineserna som kommer till Thailand så oavsett hur många överlyxiga varuhus de smäller upp med märkesbutiker för än det ena eller andra märket så har de rika kineserna pengar og att åka till Paris, Milano eller London och köpa grejorna på deras "hemmaplan" så att säga.

För det smäller ju högre att ha köpt en Prada väska i Milano än på Paragon i Bangkok.

Lyxsemester firare har väldigt många fantastisk ställen att välja på runt om i världen så det ska bli intressant att få höra hur TAT ska lyckas att locka just dem?

Kvinnor, det har de tjatat om i många år nu och Thailand har eller hade iallafall för några år sedan en nästan helt jämn balans mellan kvinnliga och manliga turister. Spa och wellness, visst men de har de ju kört med länge?

Sportturism? Här finns det potential som Thailand inte lyckats utnyttja. Var med på ett projekt för några år sedan som gick ut på att 3-4 allsvenska lag skulle ha sin  försäsongsträning i Thailand och spela en miniturnering inför Allsvenskan-det föll då på att den tänkta spelplatsen-Phuket saknade rätt faciliteter för att lagen skulle kunna träna och spela matcher där i den omfattningen de ville. Det har ju visserligen förändrat unde senare år med fler och bättre möjligheter men nu åker många lag til exempelvis Dubai eftersom de ekonomiska förutsättningarna helt enklet ä bättre där.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har just pratat med en vän på Maninarakorn hotell i Chiang Mai på Sri Donchai rd. Alltså i centrum nära till NightBazaar och LoiKroh rd,

Quiet Quiet Quiet beläggningen är lägre än vid lågsäsong trots kraftig sänkta priser. 

Hennes turistbyrå och taxi/transport verksamhet går också på mycket låga varv trots avtal med kinesiska resebyråer och många direktflyg från Kina så 

har hon inte många kunder. Sedan Kina har devalverat Yuan så antal kineser har minskat kraftig om inte de ens halverats.

I somras var Maninarakorn fullbelagt just med kineser och Saudiaraber och en svensk/österrikare 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hänger jag inte med riktigt hur du tänker.

Om man anställer billiga burmeser som pratar engelska med kunderna så slipper man själv se till att lärarna i den ordinära skolan kan lära ut engelska.

Är väl ganska enkel thailogik?  

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man anställer billiga burmeser som pratar engelska med kunderna så slipper man själv se till att lärarna i den ordinära skolan kan lära ut engelska.

Är väl ganska enkel thailogik?  

Ok

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Sportturism? Här finns det potential som Thailand inte lyckats utnyttja. Var med på ett projekt för några år sedan som gick ut på att 3-4 allsvenska lag skulle ha sin  försäsongsträning i Thailand och spela en miniturnering inför Allsvenskan-det föll då på att den tänkta spelplatsen-Phuket saknade rätt faciliteter för att lagen skulle kunna träna och spela matcher där i den omfattningen de ville. Det har ju visserligen förändrat unde senare år med fler och bättre möjligheter men nu åker många lag til exempelvis Dubai eftersom de ekonomiska förutsättningarna helt enklet ä bättre där.

Pattaya där finns allt dom behöver och närheten till bkk 

Link to comment
Dela på andra sajter

Pattaya där finns allt dom behöver och närheten till bkk 

Antar att det skulle bli ett ramaskri hemma i Sverige om några allsvenska klubbar förlade försäsongs träningen och turnering till just den pittoreska lilla fiskebyn...

Men ett upplägg med ett lag i Chiang Mai, ett lag i Phuket, ett lag i Kohn Kaen, ett lag i Pat....ööhh Naklua och ett lag i Buri Ram där de tränar en vecka eller två och möter varandra inför publik så kan man ha finalen i Bangkok som avslutning? 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det skulle bli ett ramaskri hemma i Sverige om några allsvenska klubbar förlade försäsongs träningen och turnering till just den pittoreska lilla fiskebyn...

Men ett upplägg med ett lag i Chiang Mai, ett lag i Phuket, ett lag i Kohn Kaen, ett lag i Pat....ööhh Naklua och ett lag i Buri Ram där de tränar en vecka eller två och möter varandra inför publik så kan man ha finalen i Bangkok som avslutning? 

Har du kollat fotbollsstadion i Nongprue som är Pattayas hemmaarena? Jag är ingen fotbollsfan, men nog tycker jag den ser ut att duga med elbelysning och läktare under tak.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte Thailändarna bevisat gång på gång att dom är för korkade för att öka turismen med egenpåkomna ideer ?

Det enda som kan öka den är väl yttre omständighet som t.ex gynnsamma valuta kurser .

 

Dom pratar om att öka turismen men sen så kommer dom med kontraproduktiva dekret .

Avgiften till nationalparker tio x högre för turister, inträden till diverse sevärdheter dubbla kostnaden eller mer 

gör ju inte att turisterna känner sig mer välkommen. 

 

Det är förmodligen ingen idè att någon utomstående försöker förklara det för dom heller 

då Thai kan och vet allt bäst själv...

 

 

Mvh Hobbe  

 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte Thailändarna bevisat gång på gång att dom är för korkade för att öka turismen med egenpåkomna ideer ?

Det enda som kan öka den är väl yttre omständighet som t.ex gynnsamma valuta kurser .

 

Dom pratar om att öka turismen men sen så kommer dom med kontraproduktiva dekret .

Avgiften till nationalparker tio x högre för turister, inträden till diverse sevärdheter dubbla kostnaden eller mer 

gör ju inte att turisterna känner sig mer välkommen. 

 

Det är förmodligen ingen idè att någon utomstående försöker förklara det för dom heller 

då Thai kan och vet allt bäst själv...

 

 

Mvh Hobbe  

 

Ska dom inte bli helt utan turister, så är det nog rätt att försöka hitta den här nya och pengastarka målgruppen, för med de senaste årens prisökningarna med snitt 30 %, så lär de "vanliga" turisterna söka sej andra resmål än Thailand. Undrar dock om de har en susning vad de skall locka denna grupp med.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man anställer billiga burmeser som pratar engelska med kunderna så slipper man själv se till att lärarna i den ordinära skolan kan lära ut engelska.

Är väl ganska enkel thailogik?  

Vet ej hur du tänker men i Chiang Mai provinsen har militärjunta rensat bland alla företag och verksamheter.

Det är omöjligt att ha anställda från Burma inte ens i barer och massagesalonger. 

Myndigheter gör faktisk ganska ofta kontroller av personal kassaböcker register osv osv.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var i sep/okt på Asiatiska Mästerskapen i bordtennis på Indoor Stadium i Pattaya

det var väl max 100 i publiken varje dag, men 3 st broadcast TV-bolag  sände därifrån på heltid.

det var 1-4:an på världsrankingen för både herrar & damer, och det var väl där dom marknadsförde

Pattaya i 5 dagar i framförallt Kina. På vägen till Stadium satt det 3x2 meter stora bilder på Världs-

stjärnorna, jag vet inte för vad men såg säkert 100 sådanna skyltar på varannan lyckstolpe. 555

1 reklamskylt för varje besökare i publiken, jäkligt snygg hall iallafall :)

Bord1.jpg

ledglob.jpg

tamowan.jpg

Sutanee1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte de "rika" kineserna som kommer till Thailand så oavsett hur många överlyxiga varuhus de smäller upp med märkesbutiker för än det ena eller andra märket så har de rika kineserna pengar og att åka till Paris, Milano eller London och köpa grejorna på deras "hemmaplan" så att säga.

För det smäller ju högre att ha köpt en Prada väska i Milano än på Paragon i Bangkok.

Lyxsemester firare har väldigt många fantastisk ställen att välja på runt om i världen så det ska bli intressant att få höra hur TAT ska lyckas att locka just dem?

Kvinnor, det har de tjatat om i många år nu och Thailand har eller hade iallafall för några år sedan en nästan helt jämn balans mellan kvinnliga och manliga turister. Spa och wellness, visst men de har de ju kört med länge?

Sportturism? Här finns det potential som Thailand inte lyckats utnyttja. Var med på ett projekt för några år sedan som gick ut på att 3-4 allsvenska lag skulle ha sin  försäsongsträning i Thailand och spela en miniturnering inför Allsvenskan-det föll då på att den tänkta spelplatsen-Phuket saknade rätt faciliteter för att lagen skulle kunna träna och spela matcher där i den omfattningen de ville. Det har ju visserligen förändrat unde senare år med fler och bättre möjligheter men nu åker många lag til exempelvis Dubai eftersom de ekonomiska förutsättningarna helt enklet ä bättre där.

Ja sport gubbar och gummor har alltid en jäkla krav på allt! Ta tex Blattis som blev ledsen nu när han inte får leka i Os syltkrukan mera! :rotfl: 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat fotbollsstadion i Nongprue som är Pattayas hemmaarena? Jag är ingen fotbollsfan, men nog tycker jag den ser ut att duga med elbelysning och läktare under tak.

Försäsongen lär väl vara mars/april kantänka. Precis som du är jag ingen större fotbollsfan. Men jag har provat att träna med dottern i Thailand under tiden hon spelade i länslaget här hemma. Trots att vi tog det lugnt var det många grader för varmt för oss. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ej hur du tänker men i Chiang Mai provinsen har militärjunta rensat bland alla företag och verksamheter.

Det är omöjligt att ha anställda från Burma inte ens i barer och massagesalonger. 

Myndigheter gör faktisk ganska ofta kontroller av personal kassaböcker register osv osv.  

Vet inte hur det fungerar i andra delar av Thailand. Ska CM vara så unikt. Vad jag tycker mig har hört öppnar man väl upp för att ha folk från grannländerna anställda? Är det inte bara så att de kollar att de har arbetstillstånd och får löner som ligger vettigt till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...