Jump to content
IGNORERAD

29,6 miljoner besökare i Thailand under 2015


MPR Nyheter

Recommended Posts

Försäsongen lär väl vara mars/april kantänka. Precis som du är jag ingen större fotbollsfan. Men jag har provat att träna med dottern i Thailand under tiden hon spelade i länslaget här hemma. Trots att vi tog det lugnt var det många grader för varmt för oss. 

Perfekt årstid för Thailand94b02f8bdb8a44582fac9f0d36d8b534.jpg

Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    10

  • Wangthong

    7

  • Jive

    5

  • leifen

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vet inte hur det fungerar i andra delar av Thailand. Ska CM vara så unikt. Vad jag tycker mig har hört öppnar man väl upp för att ha folk från grannländerna anställda? Är det inte bara så att de kollar att de har arbetstillstånd och får löner som ligger vettigt till?

Vad är mening att anställa en burmes till vettig pris om man kan ha en thailändare till samma pris. 

Meningen med burmeser var att de jobbade för halva pris. Nu när man ska betala full lön så är det ingen idé att ha de anställda 

särskild att kontroller är många

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Perfekt årstid för Thailand94b02f8bdb8a44582fac9f0d36d8b534.jpg

 

Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

 

Där ser man. Då är det bara för dom att köra. Vilka lag åker inte hellre till Thailand än till Dubai? 

Kanske de med PR ansvar i klubbarna inte blir så förtjusta i om vissa orter kommer i fråga? 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är mening att anställa en burmes till vettig pris om man kan ha en thailändare till samma pris. 

Meningen med burmeser var att de jobbade för halva pris. Nu när man ska betala full lön så är det ingen idé att ha de anställda 

särskild att kontroller är många

 

Kanske en av anledningarna kan vara att burmeserna är bättre på engelska än lågutbildade thailändare. Men finns det thailändare som vill jobba så skulle jag föredra en sådan, för ett rimligt pris vill säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det där med prissättningen för faranger stör mig väldigt mycket och det händer att jag vänder när jag får veta skillnaden. Det drabbar dock inte kineser då de inte räknas som faranger. Vet inte hur det är med Ne__rer för de har ett annat namn på thai.. Ett djävulskt påfund är det....

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoj

Var på Koh Samet en vecka före jul, och märkte en stor skillnad mot hur det var de tidigare gångerna jag varit där: Mycket mindre med turister. Det var överlägset mest kineser, sedan tror jag det var svenskar som kom tvåa. Priserna var kraftigt sänkta på tex. strandstolar, massage, moppehyra och öl på stranden 

Så det var riktigt trevligt att besöka ön denna gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoj

Var på Koh Samet en vecka före jul, och märkte en stor skillnad mot hur det var de tidigare gångerna jag varit där: Mycket mindre med turister. Det var överlägset mest kineser, sedan tror jag det var svenskar som kom tvåa. Priserna var kraftigt sänkta på tex. strandstolar, massage, moppehyra och öl på stranden 

Så det var riktigt trevligt att besöka ön denna gång.

Vissa går emot Thailogik som säger att om inkomsterna minskar så måste man öka priset för att få in samma summa då.

Alltid trevligt med låga priser men jag är lite orolig för att dom lägger ner helt om det inte går runt. Och finns det bara cheap-charlies så fattar jag inte hur dom skall få lyxhotell att gå runt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer senare i januari att få tillgång till siffrorna fördelat per land men det är väl ingen större skräll om det är fastlands kineserna som ökat mest och är den absolut största gruppen-tyvärr för turistindustrin följer inte de traditionella resmönster i Thailand så de flesta som bedriver "normala" turistverksamheter lider.

Kineserna kommer i en sorts "All inclusive" package tours där de har betalt allt i Kina, de bor på halvsunkiga hotell i förorten, åker buss till kinesiska restauranger av typen lagerhall där deras guide och tourleader har provision. Besöker en hel del buddaprylar samt givetvis gem-stones marknader. Det kan inget annat än Mandarin och vågar sig sällan utanför hotellet så därför ser de ormala restaurangerna, ölbarerna, diskoteken, hotellen och liknande inte röken av denna ökning.

Intressant. Om nu tourismen ökat i T till närmare 30 milj, hur kan då MÅNGA klaga på lite turister.

1 statistiken ljuger 

2 Thaiare klagar alltid

3 många fler barer , restauranger och hotell har öppnats under året

4 nyöppnat Marriott hotell , ledigt först i april , 97000 bath för 10 dagar

 5 Annat hotell 90000 , endast två rum lediga nu

6 All inclusive , allt betalt i Kina. Ok så det ger inga pengar till Thailand

7 I Shanghai finns 100 000 millionärer , medelklassen är välmående

8 Shopping i BKK av kineser är stor , se på flygplatsen när de åker hem. 

9 kineser är bättre turister än snåla faranger

10 Någon skrev om devalveringen i Kina. Ja , rätt . Men Sverige har devalverat kronan sedan 

 70 talet och svenskarna turistar fortfarande. En prioriteringsfråga

11 Någon vill att Thailand skall dev. bathen. Citerar valutachefen i T , varför detta , bättre Europa sköter

sin ekonomi. S har en riksbankschef som håller nere värdet på kronan så exportindustrin gynnas

och inflationen hålles under 2 %.

Finns mycket mer att tillägga , men turismen följer ofta trender

Vi får se

Persistant

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant. Om nu tourismen ökat i T till närmare 30 milj, hur kan då MÅNGA klaga på lite turister.

1 statistiken ljuger 

2 Thaiare klagar alltid

3 många fler barer , restauranger och hotell har öppnats under året

4 nyöppnat Marriott hotell , ledigt först i april , 97000 bath för 10 dagar

 5 Annat hotell 90000 , endast två rum lediga nu

6 All inclusive , allt betalt i Kina. Ok så det ger inga pengar till Thailand

7 I Shanghai finns 100 000 millionärer , medelklassen är välmående

8 Shopping i BKK av kineser är stor , se på flygplatsen när de åker hem. 

9 kineser är bättre turister än snåla faranger

10 Någon skrev om devalveringen i Kina. Ja , rätt . Men Sverige har devalverat kronan sedan 

 70 talet och svenskarna turistar fortfarande. En prioriteringsfråga

11 Någon vill att Thailand skall dev. bathen. Citerar valutachefen i T , varför detta , bättre Europa sköter

sin ekonomi. S har en riksbankschef som håller nere värdet på kronan så exportindustrin gynnas

och inflationen hålles under 2 %.

Finns mycket mer att tillägga , men turismen följer ofta trender

Vi får se

Persistant

 

 

Nja. punkt #6. nog får Thailand betalt för hotell, mat och utflykter fast det bokats i Kina.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara intressant att se oberoende siffror på antalet turister, kommer siffrorna från Thai så är jag inte hundra% säker på att dom stämmer faktiskt. 

Visst är det ganska mycket folk här nu (jul/nyår) men jag hör att många klagar.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara intressant att se oberoende siffror på antalet turister, kommer siffrorna från Thai så är jag inte hundra% säker på att dom stämmer faktiskt. 

Visst är det ganska mycket folk här nu (jul/nyår) men jag hör att många klagar.

Skulle tro att det är IM på flygplatserna som har korrekta siffror på besökare, med det betyder inte att alla är turister.

Alla måste ju fylla i ett arrivalcard och flygbolagen har ju passagerarlistor.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro att det är IM på flygplatserna som har korrekta siffror på besökare, med det betyder inte att alla är turister.

Alla måste ju fylla i ett arrivalcard och flygbolagen har ju passagerarlistor.

Jo IM borde ha koll, men på nåt vis så litar jag mer på personer som driver hotell eller bar och säger att den inte går lika bra nu.

Visst så kan dom ju klaga ungefär som vi Svenskar alltid klagar på vädret, men kikar jag i barerna/restaurangerna (inte nu jul/nyår utan lite före) så var det ju ganska dött. Och ändå så skall turismen ha ökat... om jag nu inte läste siffrorna fel. Det går bara inte ihop. 

En sammanställning från flygbolagen skulle faktiskt vara mer intressant  även om inte alla är turister. Bara antal pax som flyger in ger ju en indikation.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Små hotell, resorter och barer drar inte kineserna. Dom kan bara mandarin som språk och klarar sig inte på egen hand utom ett fåtal.

Blev förvånad då vi besökte Koh Tao och Koh Nangyan i september och det kom säkert 1000 kineser i chartrade båtar och stannade i tre timmar.

Välorganiserat med mat åt alla som i en militär-matsal på ett visst klockslag.

Ta en sväng till Koh Larn och kolla vilka som dominerar när ryssarna inte har råd längre.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo IM borde ha koll, men på nåt vis så litar jag mer på personer som driver hotell eller bar och säger att den inte går lika bra nu.

Visst så kan dom ju klaga ungefär som vi Svenskar alltid klagar på vädret, men kikar jag i barerna/restaurangerna (inte nu jul/nyår utan lite före) så var det ju ganska dött. Och ändå så skall turismen ha ökat... om jag nu inte läste siffrorna fel. Det går bara inte ihop. 

En sammanställning från flygbolagen skulle faktiskt vara mer intressant  även om inte alla är turister. Bara antal pax som flyger in ger ju en indikation.

Antalet turister ökar sannolikt, men antalet dagar de stannar per besökare är sannolikt mindre. Kineser på gruppresa är här kortare antal dagar än familjen Svensson på semester på Koh Lanta.,Antalet turistnätter behöver därmed inte öka i samma takt som antalet turister. Sen är kinesturisterna, liksom indier och araber  jämnare fördelad över året än farangturismen, eller i alla fall inte alls koncentrerad till våra storhelger.

När det gäller barer och restauranger..som skrivits här förr flera gånger..de går på andra ställen än farangerna.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Antalet turister ökar sannolikt, men antalet dagar de stannar per besökare är sannolikt mindre. Kineser på gruppresa är här kortare antal dagar än familjen Svensson på semester på Koh Lanta.,Antalet turistnätter behöver därmed inte öka i samma takt som antalet turister. Sen är kinesturisterna, liksom indier och araber  jämnare fördelad över året än farangturismen, eller i alla fall inte alls koncentrerad till våra storhelger.

När det gäller barer och restauranger..som skrivits här förr flera gånger..de går på andra ställen än farangerna.

Tja, kan ju vara så - syns mycket gör dom inte i alla fall. Ser bussar med kinesiska skyltar ibland men inte en käft. Tja, nästan ingen då... man skall inte överdriva.

Men du har en poäng med att man borde räkna turistnätter eller på nåt vis klura ut hur mycket en person spenderar mer än bara räkna antalet.

Sett nån siffra på vilka länders turister som spenderar mest/dag och har för mig att Svenskar kom på andra plats. Men sen beror det ju på hur länge man stannar åxå.

Men jag litar inte riktigt på källan om det är Thailändska turistmyndigheten, vet inte varför men det känns lite mer dött än tidigare år - eller sen har jag bara farit till andra ställen (inte isaan osv för där finns det inte nån farang nästan så jag jämför inte med det) utan tex i pattis/jomtien.

Men förklaringen med att turisterna som kommer nu inte går ut alls på lokala ställen kan jag köpa, lite all inclusive-syndromet som slår till.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, kan ju vara så - syns mycket gör dom inte i alla fall. Ser bussar med kinesiska skyltar ibland men inte en käft. Tja, nästan ingen då... man skall inte överdriva.

Men du har en poäng med att man borde räkna turistnätter eller på nåt vis klura ut hur mycket en person spenderar mer än bara räkna antalet.

Sett nån siffra på vilka länders turister som spenderar mest/dag och har för mig att Svenskar kom på andra plats. Men sen beror det ju på hur länge man stannar åxå.

Men jag litar inte riktigt på källan om det är Thailändska turistmyndigheten, vet inte varför men det känns lite mer dött än tidigare år - eller sen har jag bara farit till andra ställen (inte isaan osv för där finns det inte nån farang nästan så jag jämför inte med det) utan tex i pattis/jomtien.

Men förklaringen med att turisterna som kommer nu inte går ut alls på lokala ställen kan jag köpa, lite all inclusive-syndromet som slår till.

In med lite bilder från ett Isaan utan faranger, jag möter massor varje dag.

Högsäsong i risbyarna just nu.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

In med lite bilder från ett Isaan utan faranger, jag möter massor varje dag.

Högsäsong i risbyarna just nu.

OK, inte hela Isaan, men sisaket och nån by som knappt har ett namn är jag ensam farang i byn när jag är där, byungarna smyger runt knuten för att smygkolla på farangen. Finns en affär såklart men inte en djävel där pratar engelska heller, så jag försökte med ha chang och inte ens det fungerade. Vet faktiskt inte vad dom pratar. Men jag plockade ut 5 öl ur kylen och betalade, fungerade alldeles utmärkt. 

Bott ett tag i maha sharakam åxå och det var ganska farangfritt även där i byarna lite utanför (runt borabue) men visst finns dom inne i stan nånstans, men jag ser då ingen i byn där jag håller till nu (tja är inte där just i detta ögonblick) i alla fall. 

Så i hela isaan finns det nog faranger men jag tänkte mer på där jag håller till.

Sen är det svårt att fotografera saker som inte finns. Så jag är ju rökt i alla fall ;)

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, inte hela Isaan, men sisaket och nån by som knappt har ett namn är jag ensam farang i byn när jag är där, byungarna smyger runt knuten för att smygkolla på farangen. Finns en affär såklart men inte en djävel där pratar engelska heller, så jag försökte med ha chang och inte ens det fungerade. Vet faktiskt inte vad dom pratar. Men jag plockade ut 5 öl ur kylen och betalade, fungerade alldeles utmärkt. 

Bott ett tag i maha sharakam åxå och det var ganska farangfritt även där i byarna lite utanför (runt borabue) men visst finns dom inne i stan nånstans, men jag ser då ingen i byn där jag håller till nu (tja är inte där just i detta ögonblick) i alla fall. 

Så i hela isaan finns det nog faranger men jag tänkte mer på där jag håller till.

Sen är det svårt att fotografera saker som inte finns. Så jag är ju rökt i alla fall ;)

Finns ju korkade vägskyltar, hundar i parning, munkar och tempel att fota, 

Fortsätter du relationen så blir det du i byn med din älskling som inte har faranger. 

Byar med mer än 20 hus brukar ha faranger så ge inte upp.

Där jag bor är vi 12 falanger på 800 thai och säkert flera tusen i city. Men det är inget försvar att du inte kan fota en buffelröv eller en Kubota.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju korkade vägskyltar, hundar i parning, munkar och tempel att fota, 

Fortsätter du relationen så blir det du i byn med din älskling som inte har faranger. 

Byar med mer än 20 hus brukar ha faranger så ge inte upp.

Där jag bor är vi 12 falanger på 800 thai och säkert flera tusen i city. Men det är inget försvar att du inte kan fota en buffelröv eller en Kubota.

Tja, men att uppfylla önskningen "In med lite bilder från ett Isaan utan faranger" blir ju lite svårt - finns faranger där nånstans och där dom inte finns så går dom ju inte att fotografera. Men jag la upp bilder i nån tråd (lite från huset jag får bo i, i alla fall), tror det var Nilsson68 som ville se. Men vilken tråd det var i vet jag inte.

Men många semesterfirare tror jag inte tar sig till isaan i alla fall, och den uppfattningen släpper jag inte om jag inte blir överbevisad.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, men att uppfylla önskningen "In med lite bilder från ett Isaan utan faranger" blir ju lite svårt - finns faranger där nånstans och där dom inte finns så går dom ju inte att fotografera. Men jag la upp bilder i nån tråd (lite från huset jag får bo i, i alla fall), tror det var Nilsson68 som ville se. Men vilken tråd det var i vet jag inte.

Men många semesterfirare tror jag inte tar sig till isaan i alla fall, och den uppfattningen släpper jag inte om jag inte blir överbevisad.

I min lilla by nära Sisaket är vi 3 jänkare. 1 japan. 1 tysk 1 finne samt jag (svensk). inom en radie av 1 mil finns det ca 60 utlänningar (faranger). Så kolla runt å

fråga lite så hittar du oss!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök att promenera 100 meter i Udon city utan att se en farang, då är det dags för vit käpp.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, frågade vännen om det fanns nån farang i byn och hon visste inte om nån i alla fall i närheten (fast hon bor ju inte där själv längre), finns en ett par km bort dock - men han är aldrig där. Nån typ av sommarstuga låter det som.

I större ställen hittar man säker lite fler. Men inte är dom så jäkla många i alla fall.

Så nästan 30 miljoner besökare (inte fastboende) fördelat på 70miljoner thai borde ju märkas mer även uppe i tjottaheiti för alla åker väl inte till Pattaya.

Men synen är nog inte den bästa, det kan jag hålla med om.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Vännen var ute på WS i pattis igår och såg faktiskt en hel del kineser, själv låg jag hemma och trynade så jag vet ju inte om det stämmer men det låter ju inte otroligt.

Dom håller hårt i pengarna om man uttrycker sig milt, en flaggbärare och en gåsflock efter som inte går in nånstans. Tja, enligt vad jag fick berättat för mig i alla fall - har inte sett en kines än så länge, men jag kollar inte så noga heller.

Så skall dom ha upp antalet så visst, men skall dom ha pengar så är nog inte andra asiater ett förstahandsval utan kanske göra det lite enklare för faranger från USA/EU att stanna längre, driva företag, äga mark osv. Annars är ju risken att man väljer ett "enklare" land att flytta till. Så det är nog inte bara turisterna som drar in pengar - det gör nog företagen åxå.

Satsa på lyxturism, tja - nån skall väl bygga dessa lyxhotell först i så fall och det tror jag inte juntan slantar upp med pengar till. Locka hit kvinnor? Dom har nog fått mycket om bakfoten ibland, visst gillar kvinnor Thailand men att inrikta sig på kvinnor verkar lite gambia stuk.

Nä, jag är lite sur - måste betala räkningar och sånt så jag är inte på mitt bästa humör just nu.

Nu är du lite väl inriktad på Pattaya! Thailand är mycket mer än så och det är där man ser farang kvinnor he he he. Inta bara Gambia för att få sig en mörk falukorv mellan benen

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, inte hela Isaan, men sisaket och nån by som knappt har ett namn är jag ensam farang i byn när jag är där, byungarna smyger runt knuten för att smygkolla på farangen. Finns en affär såklart men inte en djävel där pratar engelska heller, så jag försökte med ha chang och inte ens det fungerade.  ;)

Jag förstår att att det inte fungerade att beställa 5 elefanter 

ha bia chang hade nog fungerat bättre:boom::Yes:

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...