Jump to content
IGNORERAD

Misstänkta i Koh Tao-fallet dömda till döden


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

Visst var dom snabba och då hoppades man ju att det var rätt personer också.

Men problemet med tortyr är ju att alla erkänner allting oavsett om dom är skyldiga eller ej.

Nu finns det uppenbarligen en rad frågetecken.

Mvh isan lover

Korruption är ett helvete för världen. När till och med polisen är korrupt så är det svårt att värna rättssäkerheten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    24

  • MaiChai

    7

  • Wangthong

    5

  • Kenneth4618

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Korruption är ett helvete för världen. När till och med polisen är korrupt så är det svårt att värna rättssäkerheten. 

Hej

Visst är det så, men frågan är om inte dom korrupta domstolarna ställer till större skada för landet, demokratin och samhället i stort än polisen?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst är det så, men frågan är om inte dom korrupta domstolarna ställer till större skada för landet, demokratin och samhället i stort än polisen?

Mvh isan lover

Nä, i det här fallet är det den av polisen skräddarsydda utredningen vars syfte är att peka ut burmeserna som är orsaken. Samt polisens vägran att följa det uppenbara spåret med byhövdingens son. Domstolen kan bara döma på den utredning som polisen lägger fram, de kan inte göra egna utredningar.

Enligt Transperancy International så anser endast 18 % av Thailändarna att domstolarna är de mest korrupta medan 71 % anser att polisen är de mest korrupta-så de flesta verkar anse att polisen är med råge mer korrupt än domstolarna.

http://www.transparency.org/gcb2013/country?country=Thailand

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, i det här fallet är det den av polisen skräddarsydda utredningen vars syfte är att peka ut burmeserna som är orsaken. Samt polisens vägran att följa det uppenbara spåret med byhövdingens son. Domstolen kan bara döma på den utredning som polisen lägger fram, de kan inte göra egna utredningar.

Enligt Transperancy International så anser endast 18 % av Thailändarna att domstolarna är de mest korrupta medan 71 % anser att polisen är de mest korrupta-så de flesta verkar anse att polisen är med råge mer korrupt än domstolarna.

http://www.transparency.org/gcb2013/country?country=Thailand

Hur ofta har thailändarna kontakt med domstolarna kontra poliserna i det dagliga livet.  Kanske därav procenten är högre för maf... polisen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, i det här fallet är det den av polisen skräddarsydda utredningen vars syfte är att peka ut burmeserna som är orsaken. Samt polisens vägran att följa det uppenbara spåret med byhövdingens son. Domstolen kan bara döma på den utredning som polisen lägger fram, de kan inte göra egna utredningar.

Enligt Transperancy International så anser endast 18 % av Thailändarna att domstolarna är de mest korrupta medan 71 % anser att polisen är de mest korrupta-så de flesta verkar anse att polisen är med råge mer korrupt än domstolarna.

http://www.transparency.org/gcb2013/country?country=Thailand

I Sverige hade det varit en åklagare som lett utredningen, funkar det inte så här i Thailand ?

Fritz..

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige hade det varit en åklagare som lett utredningen, funkar det inte så här i Thailand ?

Fritz..

 

Polisen gör utredningen sedan lägger åklagaren fram den inför domstolen. I Sverige kan en åklagare välja att lägga ner utredningen eller att inte ta den till domstol om han inte anser det finns tillräckligt för att fälla de misstänkta. Vet inte om en thailändsk åklagare kan göra de eller hur pass involverad han är i själva utredningen men jag har för mig att det är ungefär som i Sverige och åklagaren hålls underrättad under utredningens gång.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte dit folk från England och skulle kolla dna mm och hur gick det med det ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Polisen gör utredningen sedan lägger åklagaren fram den inför domstolen. I Sverige kan en åklagare välja att lägga ner utredningen eller att inte ta den till domstol om han inte anser det finns tillräckligt för att fälla de misstänkta. Vet inte om en thailändsk åklagare kan göra de eller hur pass involverad han är i själva utredningen men jag har för mig att det är ungefär som i Sverige och åklagaren hålls underrättad under utredningens gång.

FU. I 23 kapitlet, 3 § i rättegångsbalken[1] står:

"Har förundersökningen inletts av polismyndighet och är saken inte av enkel beskaffenhet, skall ledningen av förundersökningen avseende brottet övertas av åklagaren, så snart någon skäligen kan misstänkas för brottet. Åklagaren skall också i annat fall överta ledningen när det är påkallat av särskilda skäl."

En förundersökningsledares arbete är att så noggrant som möjligt utreda ett brott och vara samordningsansvarig. Till sin hjälp har förundersökningsledaren utredare på den eller de polismyndigheter som berörs. Förundersökningsledaren begär att vittnesmål ska inhämtas, att olika undersökningar ska göras (exempelvis på Nationellt forensiskt centrum, NFC, i Linköping), och så vidare. I sin roll som åklagare kan förundersökningsledaren också anhålla misstänkta. Därefter begär åklagaren hos tingsrätten att en misstänkt häktas.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur ofta har thailändarna kontakt med domstolarna kontra poliserna i det dagliga livet.  Kanske därav procenten är högre för maf... polisen.

Hej

Skulle gissa att du slog huvudet på spiken där, dom flesta tvingas väl ibland betala några hundra baht till polisen men saknar förmodligen erfarenhet ifrån domstolarna.

Men domstolarna kan ju faktiskt beröva oskyldigt folk livet, se till att mördare går fria, beslagta tillgångar felaktigt, fria poliser för övervåld och tortyr, fria militärer för övervåld och tortyr, vräka folk ifrån sina hem när någon rik vill åt deras mark, avgöra demokratiska val, avsätta regeringar m.m.

Så i det lite större perspektivet är nog ändå att tvingas betala några hundra baht inte landets största problem.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst är det så, men frågan är om inte dom korrupta domstolarna ställer till större skada för landet, demokratin och samhället i stort än polisen?

Mvh isan lover

Så länge polisen är korrupt hur ska du få fram bevis? De kan klampa in på en brottsplats och sabba precis allt. Om inte polisen gör sitt jobb så har du väldigt svårt att få fram någon slags rättvisa. Finns nog väldigt få domstolar som klarar av att göra något om de inte får polisen att göra det de ska göra. Naturligtvis är det ännu värre när både polis och domstolar är korrupta. När polis, domstolar, tjänstemän och politiker är korrupta är det riktigt illa. 

I sista meningen har vi Thailand i ett nötskal. Det konstiga är att det finns folk som funderar varför det går så dåligt för Thailand. När i princip alla samhällsfunktioner i hela landet är korrupt är det väl inget att fundera över. Man kan alltid göra som du gör och skylla på någon annan. Vore det bara en eller någon part som vore korrumperad fanns alltid en chans att någon annan part kunde ställa tillrätta det den parten ställt till. Tala om för mig vem som ska ställa, till rätta det som thailändarna ställt till med? Förtroendet för landet är förbrukat!  Av polis, domstolar, tjänstemän, politiker och junta finns ingen som har ett förtroendekapital längre.  

För att ytterligare strö salt i såren sker detta i en tid när grannländerna visar positiva tendenser.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är Three Pagoda gränsövergången till Burma/Myanmar stängd. Den ligger i Kanchanaburi.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Polisen gör utredningen sedan lägger åklagaren fram den inför domstolen. I Sverige kan en åklagare välja att lägga ner utredningen eller att inte ta den till domstol om han inte anser det finns tillräckligt för att fälla de misstänkta. Vet inte om en thailändsk åklagare kan göra de eller hur pass involverad han är i själva utredningen men jag har för mig att det är ungefär som i Sverige och åklagaren hålls underrättad under utredningens gång.

Som förundersökningsledare är åklagaren ansvarig för att brottet utreds på bästa möjliga sätt. Utredningen genomförs av polisen efter åklagarens direktiv. Åklagaren följer utredningen fortlöpande och tar hela tiden ställning till vilka utredningsåtgärder och beslut som krävs. När utredningen gäller grov och komplicerad brottslighet deltar åklagaren ofta direkt i utredningen som vid rekonstruktioner av brottet eller vid viktiga förhör.

http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Forundersokningen/

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

I sverige är rättsordningen så att domstolen får bara ta ställning till det som parterna yrkar i målet samt bevisning förs fram. Om polisen underlåter att framföra bevisning i viss riktning så kan inte domstolen själv undersöka detta eller ta ställning till bevis som aldrig lagts fram i målet. Skulle dom göra det så blir målet underkänt i högre instans.

Dock kan ju domare i Thailand strunta i detta och döma åt ett annat håll ändå. Eller bortse från bevis. Vad jag förstått så har domstolen i detta fall fått lita på polisens undersökning. Och så länge den med till exempel dna pekar ut dom anklagade. Så kan inte domstolen bara för att den tycker det underkänna polisens bevisning. Så länge den framläggs enligt gällande praxis för bevisföring.

Så i just detta fall så skulle jag nog peka mot polisen.

Dock motsäger jag inte korruption i domstolar.

Men det är lite för mycket lyse på detta fall för att just domstolen skulle kunna ha utrymme för korruption. Däremot polisen kan göra mycket innan det blir officiellt.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Hej

Att ha ett jobb i en Thailändsk domstol måste vara ett av dom mest lönsamma jobben som finns i landet, rättsväsendet är en fars ifrån början till slut, hela kedjan är korrupt.

Mvh isan lover

Jag skrev att du var snabb med att berömma polisen. Snabbare än Prayuth?

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så länge polisen är korrupt hur ska du få fram bevis? De kan klampa in på en brottsplats och sabba precis allt. Om inte polisen gör sitt jobb så har du väldigt svårt att få fram någon slags rättvisa. Finns nog väldigt få domstolar som klarar av att göra något om de inte får polisen att göra det de ska göra. Naturligtvis är det ännu värre när både polis och domstolar är korrupta. När polis, domstolar, tjänstemän och politiker är korrupta är det riktigt illa. 

I sista meningen har vi Thailand i ett nötskal. Det konstiga är att det finns folk som funderar varför det går så dåligt för Thailand. När i princip alla samhällsfunktioner i hela landet är korrupt är det väl inget att fundera över. Man kan alltid göra som du gör och skylla på någon annan. Vore det bara en eller någon part som vore korrumperad fanns alltid en chans att någon annan part kunde ställa tillrätta det den parten ställt till. Tala om för mig vem som ska ställa, till rätta det som thailändarna ställt till med? Förtroendet för landet är förbrukat!  Av polis, domstolar, tjänstemän, politiker och junta finns ingen som har ett förtroendekapital längre.  

För att ytterligare strö salt i såren sker detta i en tid när grannländerna visar positiva tendenser.

Hej

Enligt mig är det inte bara polisen som är korrupt och som tjänar pengar på sånt här, hela kedjan är naturligtvis medvetna om hur det ligger till och får betalt för att göra sin del i dessa smutsiga och stinkande affärer, det verkar ju du vara inne på också, hela samhällsapparaten är uppbyggt på att rika ska kunna köpa sig fördelar, slippa straff och skaffa sig förmåner genom att polis, domstolar, tjänstemän, politiker, militärer och myndigheter ingår i och kan berika sig själva via det rådande korrupta systemet.

Ser inga som helst lösningar på dessa problem under återstoden av min livstid, är inte ens säker på att min son som ännu inte ens har fyllt 8 år kommer att få uppleva några större förändringar heller.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I sverige är rättsordningen så att domstolen får bara ta ställning till det som parterna yrkar i målet samt bevisning förs fram. Om polisen underlåter att framföra bevisning i viss riktning så kan inte domstolen själv undersöka detta eller ta ställning till bevis som aldrig lagts fram i målet. Skulle dom göra det så blir målet underkänt i högre instans.

Dock kan ju domare i Thailand strunta i detta och döma åt ett annat håll ändå. Eller bortse från bevis. Vad jag förstått så har domstolen i detta fall fått lita på polisens undersökning. Och så länge den med till exempel dna pekar ut dom anklagade. Så kan inte domstolen bara för att den tycker det underkänna polisens bevisning. Så länge den framläggs enligt gällande praxis för bevisföring.

Så i just detta fall så skulle jag nog peka mot polisen.

Dock motsäger jag inte korruption i domstolar.

Men det är lite för mycket lyse på detta fall för att just domstolen skulle kunna ha utrymme för korruption. Däremot polisen kan göra mycket innan det blir officiellt.

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

Hej

Vid en vad som verkar vara en uppenbar komplott där förmodat oskyldiga ska dömmas till döden för brott som media inte tror att dom har begått lär garanterat alla inblandade vilja ha sin bit av kakan, domstolen skulle aldrig missa en sån här chans att tjäna pengar.

Den som är beredd att betala för att undgå ett straff vill naturligtvis helst redan innan rättegången ha garantier för att resultatet blir det han vill och då är det ju bäst att göra upp även inför det sista steget i processen, har man väl bestämt sig så gäller det ju att komma i mål, kosta vad det kosta vill.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt mig är det inte bara polisen som är korrupt och som tjänar pengar på sånt här, hela kedjan är naturligtvis medvetna om hur det ligger till och får betalt för att göra sin del i dessa smutsiga och stinkande affärer, det verkar ju du vara inne på också, hela samhällsapparaten är uppbyggt på att rika ska kunna köpa sig fördelar, slippa straff och skaffa sig förmåner genom att polis, domstolar, tjänstemän, politiker, militärer och myndigheter ingår i och kan berika sig själva via det rådande korrupta systemet.

Ser inga som helst lösningar på dessa problem under återstoden av min livstid, är inte ens säker på att min son som ännu inte ens har fyllt 8 år kommer att få uppleva några större förändringar heller.

Mvh isan lover

Ett klassamhälle och du stödjer det, speciellt om det är rätt parti vid köttgrytan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vid en vad som verkar vara en uppenbar komplott där förmodat oskyldiga ska dömmas till döden för brott som media inte tror att dom har begått lär garanterat alla inblandade vilja ha sin bit av kakan, domstolen skulle aldrig missa en sån här chans att tjäna pengar.

Den som är beredd att betala för att undgå ett straff vill naturligtvis helst redan innan rättegången ha garantier för att resultatet blir det han vill och då är det ju bäst att göra upp även inför det sista steget i processen, har man väl bestämt sig så gäller det ju att komma i mål, kosta vad det kosta vill.

Mvh isan lover

Det märks att du inte är så insatt i juridik!

Vad du inte förstår är att polisen har mycket större utrymme att styra ett fall. Och serverar polisen det rätt så spelar domstolen ingen roll. Då dom ändå bara kan döma på det som finns i målet. Och därmed har mer låsta händer än polisen som kan mickla med bevis som dom vill utan att det märks.

Inte för att jag begär att du ska förstå skillnaden.

Men jag ville bara belysa hur det är.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Den information allmänheten har i detta speciella fall kommer väl mestadels (om inte allt) från massmedia. Min fråga är: Hur objektiv har massmedia varit? Fråga no 2 Har massmedia fått/eller inte fått en objektiv information?

Troligtvis har massmedia endast delgivits det som myndigheterna ansetts vara lämpligt.

Är det någon som läst förundersökningen och är någotsånär insatt i de förhållanden som varit?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

 

Det märks att du inte är så insatt i juridik!

Vad du inte förstår är att polisen har mycket större utrymme att styra ett fall. Och serverar polisen det rätt så spelar domstolen ingen roll. Då dom ändå bara kan döma på det som finns i målet. Och därmed har mer låsta händer än polisen som kan mickla med bevis som dom vill utan att det märks.

Inte för att jag begär att du ska förstå skillnaden.

Men jag ville bara belysa hur det är.

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

Hej

Du får gärna fortsätta tro att domstolarna inte är korrupta precis som övriga delar i rättsväsendet, det är upp till dig.

Men själv har jag min uppfattning klar i dessa frågor.

Precis som inom andra statliga institutioner, myndigheter och organisationer är alla inblandade med och delar på inkomsterna ifrån den dagligen förekommande korruptionen, det är en del av anställningsvillkoren och inkomsten för statligt anställda inom alla yrken.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I Sverige hade det varit en åklagare som lett utredningen, funkar det inte så här i Thailand ?

Fritz..

 

Hej

Jo dom har åklagare här i landet också även om en del verkar bortse ifrån detta i diskussionen och bara pratar om polisen,  dom har t.o.m försvarare i Thailand om det inte är ett brott som tas upp i en militärdomstol, för dom hanterar ju även mål mot civila nu under diktaturen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok: -- MYANMAR’S AMBASSADOR to Thailand, U Win Maung, yesterday met with Law Society president Dej-Udom Krairit to discuss an appeal in the Koh Tao double-murder case. Two workers from Myanmar were sentenced to death last week for the murder two British tourists on the island last year.

http://www.nationmultimedia.com/national/Law-Society-talks-possible-appeal-with-Myanmar-env-30275949.html

Link to comment
Dela på andra sajter

The police have arrested a suspect in the murder of two British tourists in Koh Tao and are still hunting for a second suspect who has escaped into Bangkok.

Eighth Region Police Command commissioner Pol Lt-Gen Panya Mamen identified the first suspect as Mon.

He is the brother of a village headman in Koh Tao.

He was arrested after evidence which police collected were examined and proved he was involved, he said.

He also said another suspect is also a son of that village headman. But he has already to Bangkok.

He said both suspects were captured by CCTV cameras and the police have gathered enough evidence to implicate them in the murders.

Artikeln fortsätter.

http://englishnews.thaipbs.or.th/one-tourist-murder-suspect-now-arrested-another-run

Vad är det som händer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...