Jump to content
IGNORERAD

Korruptionsdomstolar på väg till Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Känns som det är något hack i skivan ;)

eller upprepar man samma sak tillräckligt många gånger så blir det sant :im_happy:

Något hack? Den är så repig att det är ett under att den går att spela överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    27

  • Khun Ken

    11

  • Tallviking

    10

  • NiceBeaver

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Har man varit med ett tag så har man ju upplevt åtskilliga s.k insatser, kampanjer och åtgärder ifrån diverse regeringar, juntor och myndigheter motkorruption, vissa resultat har ibland uppnåtts men inga av dom har tyvärr varit bestående.

Det enda man kan vara säker på oavsett hur många insatser som påstås genomföras så verkar ändå korruptionen bestå och inte påverkas nämnvärt, det är naturligtvis med dessa erfarenheter i bagaget som många är skeptiska mot även denna insats resultat.

Om man sen lägger till den nuvarande juntans påstådda insatser och krafttag mot människohandeln i söder så blir man ju än mer skeptisk, där slutade det ju med att den ansvarige polischefen samt familj hotades till livet och tvingades lämna landet när han grep höga militära befäl som ledde människohandeln där nere.

Mycket talar väl för att resultatet skulle bli det samma om denna korruptionsmyndighet ingrep mot höga militärer, då skulle nog även dessa hotas till livet och kanske bli tvungna att lämna landet med sina familjer också. 

Mvh isan lover

Tjeena.

Tillhör "skatteplanering" för ett antal miljarder av en "folkvald" regering denna kategori? Det var ju en fin åtgärd för att gynna en miljardär. Något som du är tämligen ensam om att tycka.

Tjeena.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen ett känsligt ämne , men Frogfish och Isan Lover kan ju berätta för mig ,

 för vilket ändamål KORRUPTION  gagnar ett land

Ett försök att stävja detta bör väl först få starta innan man betyg sätter detta.

Men  ni har kanske pratat men en spåkärring ???

Jag har heller inte så stora förhoppningar heller, men jag avvaktar med att kasta skit på den ene

eller den andra initiativtagaren. Görs inga försök får man heller aldrig se resultat .

Påminner mig om alla dessa medarbetare som emellanåt kom med klyschan

DET GÅR INTE !!!!

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen ett känsligt ämne , men Frogfish och Isan Lover kan ju berätta för mig ,

 för vilket ändamål KORRUPTION  gagnar ett land

Ett försök att stävja detta bör väl först få starta innan man betyg sätter detta.

Men  ni har kanske pratat men en spåkärring ???

Jag har heller inte så stora förhoppningar heller, men jag avvaktar med att kasta skit på den ene

eller den andra initiativtagaren. Görs inga försök får man heller aldrig se resultat .

Påminner mig om alla dessa medarbetare som emellanåt kom med klyschan

DET GÅR INTE !!!!

Persistant

Vet inte varför du är så aggressiv? Det är tydligen mer känsligt för dig än övriga här.

Och kan inte du berätta för mig var jag skriver att korruption gagnar ett land? Jag är verkligen nyfiken på var du hittat det. Det enda som borde gå att utläsa av mina inlägg här är att jag är oerhört skeptisk till att banditer ska läxa upp banditer. Du får gärna ha en annan syn på det hela, men respektera att även jag har en egen åsikt i frågan.

Och vill du avvakta så gör det, jag väljer att visa min skepsism.

Sen har jag inget med IL att höra, håll oss gärna isär. Man gba verkar ju vara din paradgren.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tjeena.

Tillhör "skatteplanering" för ett antal miljarder av en "folkvald" regering denna kategori? Det var ju en fin åtgärd för att gynna en miljardär. Något som du är tämligen ensam om att tycka.

Tjeena.

Hej

Ja jag vidhåller faktiskt att skatteplanerande som det så vackert kallas är något som alla större internationella koncerner numera ägnar sig åt,då inte minst våra Svenska storföretag och våra rikaste familjer, Thailand är naturligtvis inget undantag här.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag vidhåller faktiskt att skatteplanerande som det så vackert kallas är något som alla större internationella koncerner numera ägnar sig åt,då inte minst våra Svenska storföretag och våra rikaste familjer, Thailand är naturligtvis inget undantag här.

Mvh isan lover

 

Tjeena.

Koncerner. Visst, även om jag tycker det är fel. Senast hörde jag ett reportage om AssaAbloy där deras dotterbolag i afrikanska länder undvek att betala skatt där, för dom skickade vad dom kallade franchiseavgifter till ett moderbolag i Luxemburg. Dom har nu lite att fundera på. Så trots att du påstår dej vara för dom fattiga verkar du tycka att det är helt i sin ordning att dom rika blir ännu rikare. Märklig inställning från en som säger sig komma från arbetarklassen.

Som "folkvald" PM och kan styra hur lagar sätts=Gå i fängelse utan att passera gå!

Skulle detta förfarande dock finnas i något demokratiskt land är du välkommen att presentera det. Berlusconi, Vitryssland och Nord Korea räknas inte. Då lovar jag att aldrig ta upp ämnet igen och kommer erkänna att jag hade fel. Om du inte kommer med något bevis visar du att du är maniskt röd och gör allt för att försvara en korrupt miljardär och inget du skriver har något med demokrati att göra. Okej?

Tjeena.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag vidhåller faktiskt att skatteplanerande som det så vackert kallas är något som alla större internationella koncerner numera ägnar sig åt,då inte minst våra Svenska storföretag och våra rikaste familjer, Thailand är naturligtvis inget undantag här.

Mvh isan lover

 

..och skatteplaneringen blir ju ack så mycket enklare om man samtidigt är PM och äger det regerande partiet när det kommer till familjeföretagets skatteplanerande.

Det är ju fullständigt normal skatteplanering då att man stiftar lagar som endast gynnar familjeföretaget eller hur?

För de flesta andra så är det höjden av maktmissbruk från en folkvald PM vilket ju naturligtvis borde resulterat i riksrätt och fängelse.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag vidhåller faktiskt att skatteplanerande som det så vackert kallas är något som alla större internationella koncerner numera ägnar sig åt,då inte minst våra Svenska storföretag och våra rikaste familjer, Thailand är naturligtvis inget undantag här.

Mvh isan lover

 

Kan du nämna något exempel där VD i bolaget dessutom är Premiärminister och där lagar anpassas av PM för att göra VD:s skatteplanering "laglig" ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du nämna något exempel där VD i bolaget dessutom är Premiärminister och där lagar anpassas av PM för att göra VD:s skatteplanering "laglig" ?

Berlusconi  kommer väl ganska nära i alla fall...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Berlusconi  kommer väl ganska nära i alla fall...

Så åkte han ju dit också

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så åkte han ju dit också

Tja, men han klarade sig ett bra tag. Såg nu att han har nämnts tidigare. Farlig knapp den där "märk hela forumet som läst".

Men jag pallade inte med att läsa över 500 inlägg idag.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, men han klarade sig ett bra tag. Såg nu att han har nämnts tidigare. Farlig knapp den där "märk hela forumet som läst".

Men jag pallade inte med att läsa över 500 inlägg idag.

Ja. Thaksin och Berlusconi tävlar om jumboplatsen i "demokratiligan"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Thaksin och Berlusconi tävlar om jumboplatsen i "demokratiligan"

Mja, varför hoppa över juntan, Nordkorea, Kuba och Venezuela?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, varför hoppa över juntan, Nordkorea, Kuba och Venezuela?

Diktaturer får inte delta i VM för världens värsta demokratier eftersom dom inte kallar sig eller är demokratier

Dom har en helt annan liga "världens värsta diktaturer"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag vidhåller faktiskt att skatteplanerande som det så vackert kallas är något som alla större internationella koncerner numera ägnar sig åt,då inte minst våra Svenska storföretag och våra rikaste familjer, Thailand är naturligtvis inget undantag här.

Mvh isan lover

 

Har man inställningen att den sortens flagranta fall av korruption är helt ok så är det knappast märkligt att man inte gillar domstolar för att bekämpa korruption heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tjeena.

Tillhör "skatteplanering" för ett antal miljarder av en "folkvald" regering denna kategori? Det var ju en fin åtgärd för att gynna en miljardär. Något som du är tämligen ensam om att tycka.

Tjeena.

Hej

Det var företagets pengar och inte folkets det handlade om och det vet du nog?

Men en del av det skulle kunna ha blivit folkets pengar om inte åtgärder för att slippa beskattning hade vidtagits, men å andra sidan talar väl allt för att Thaksin då hade avstått ifrån att sälja och valt en annan lösning, så dina påståenden om några "folkets pengar" är rent hypotetiska och tagna ur luften.

Hur många miljarder tror du att Svenska företag avstår att betala i skatt årligen genom avancerad skatteplanering och olika upplägg?

mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det var företagets pengar och inte folkets det handlade om och det vet du nog?

Men en del av det skulle kunna ha blivit folkets pengar om inte åtgärder för att slippa beskattning hade vidtagits, men å andra sidan talar väl allt för att Thaksin då hade avstått ifrån att sälja och valt en annan lösning, så dina påståenden om några "folkets pengar" är rent hypotetiska och tagna ur luften.

Hur många miljarder tror du att Svenska företag avstår att betala i skatt årligen genom avancerad skatteplanering och olika upplägg?

mvh isan lover

 

Tjeena.

Men skatten som han ändrade lagen för att slippa betala var väl inte företagets, eller? Och varför valde han i så fall inte "en annan lösning"? Jo därför att han var, är och förblir en girig egoist. Men fortsätt försvara handlandet. Det är alltid lika roligt. Men jag ska komma ihåg att du inte tycker att skatt tillhör befolkningen. Vem tillhör det i så fall?

Även om många företag ägnar sig åt skatteplanering så är det ändå inte tillåtet. Många åker dit för det. Och i Thaksins fall är det ju det exeptionellt då han även var "folkvald". Och du glömde komma med något bevis för att detta förfarande är tillåtet i något annat demokratiskt land. Jag väntar.

Tjeena.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kuriosa:

Taxen tog sitt namn efter denna gamla kung och provins.

Han stavar sitt namn utan h på thai precis som tak.

King Taksin was vice-governor of Tak before the Ayutthaya kingdom fell during the war with Burma. As his name was Sin, he became called Tak-Sin during his time in Tak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tjeena.

Men skatten som han ändrade lagen för att slippa betala var väl inte företagets, eller? Och varför valde han i så fall inte "en annan lösning"? Jo därför att han var, är och förblir en girig egoist. Men fortsätt försvara handlandet. Det är alltid lika roligt. Men jag ska komma ihåg att du inte tycker att skatt tillhör befolkningen. Vem tillhör det i så fall?

Även om många företag ägnar sig åt skatteplanering så är det ändå inte tillåtet. Många åker dit för det. Och i Thaksins fall är det ju det exeptionellt då han även var "folkvald". Och du glömde komma med något bevis för att detta förfarande är tillåtet i något annat demokratiskt land. Jag väntar.

Tjeena.

Tjeena själv

Eftersom lagändringen skedde innan försäljningen var naturligtvis aldrig några av dessa pengar statens, dom tillhörde företaget och ägarna hela tiden, hade ingen lagändring skett hade företaget aldrig sålts och då hade inte heller några pengar kommit staten till godo.

Att skatteplanering inte skulle vara tillåtet i både Sverige och omvärlden vänder jag mig kraftigt emot, detta har varit en verklighet under åtskilliga årtionden nu, alla företag och privatpersoner med hyfsat stora tillgångar erbjuds hjälp med skatteplanering av både Svenska banker, f.d skattejjurister och internationellt verksamma företag i denna bransch, stora koncerner har t.o.m egna anställda experter på att sköta detta.

Skatteplanering är snarare mer en moralisk fråga än en kriminell, men visst händer det att företag och privatpersoner förlorar tvister i såna här ärenden också, men oftast känns det som om lagstiftningen inte hinner med att täppa till alla hål och luckor i systemet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjeena.

Men skatten som han ändrade lagen för att slippa betala var väl inte företagets, eller? Och varför valde han i så fall inte "en annan lösning"? Jo därför att han var, är och förblir en girig egoist. Men fortsätt försvara handlandet. Det är alltid lika roligt. Men jag ska komma ihåg att du inte tycker att skatt tillhör befolkningen. Vem tillhör det i så fall?

Även om många företag ägnar sig åt skatteplanering så är det ändå inte tillåtet. Många åker dit för det. Och i Thaksins fall är det ju det exeptionellt då han även var "folkvald". Och du glömde komma med något bevis för att detta förfarande är tillåtet i något annat demokratiskt land. Jag väntar.

Tjeena.

Lägger mig inte i ert övriga tjafs, men rätt ska ändå vara rätt.

Att skatteplanering inte skulle vara tillåtet är ju bara trams, det är något som jag skulle rekommendera de flesta som arbetar (eller driver företag) att göra om de inte vill skänka bort allt de arbetat in. Det är däremot olagligt att använda metoder som ligger utanför landets lagar för att undvika att betala skatt (och därmed ej tillåtet). Ordet skatteplanering betyder inte att nåt olagligt (eller om man vill kalla det otillåtet) per automatik är i görningen. Så nu vet du det.

God fortsättning på er alla:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det var företagets pengar och inte folkets det handlade om och det vet du nog?

Men en del av det skulle kunna ha blivit folkets pengar om inte åtgärder för att slippa beskattning hade vidtagits, men å andra sidan talar väl allt för att Thaksin då hade avstått ifrån att sälja och valt en annan lösning, så dina påståenden om några "folkets pengar" är rent hypotetiska och tagna ur luften.

Hur många miljarder tror du att Svenska företag avstår att betala i skatt årligen genom avancerad skatteplanering och olika upplägg?

mvh isan lover

 

Hur länge kommer du att hävda att Taksin är oskyldig och bara ägnat sig åt normal skatteplanering? Det blir bara mer och mer komiskt varje gång du försvarar honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger mig inte i ert övriga tjafs, men rätt ska ändå vara rätt.

Att skatteplanering inte skulle vara tillåtet är ju bara trams, det är något som jag skulle rekommendera de flesta som arbetar (eller driver företag) att göra om de inte vill skänka bort allt de arbetat in. Det är däremot olagligt att använda metoder som ligger utanför landets lagar för att undvika att betala skatt (och därmed ej tillåtet). Ordet skatteplanering betyder inte att nåt olagligt (eller om man vill kalla det otillåtet) per automatik är i görningen. Så nu vet du det.

God fortsättning på er alla:big_smile:

Om du anser rätt skall vara rätt får du nog tänka om

Skatteplanering är varken lagligt eller olagligt förrän det prövats i domstol

Många företag har ansett sig agera lagligt ända tills dom dömts i domstol för att ha agerat olagligt

Det finns till och med dom som fortfarande anser síg gjort rätt trots att dom dömts för skattebrott

Och skattebrott är inte ett brott som alla andra för det döms enligt en särskild lag i en särskild domstol och skall inte rakt av jämföras med "vanliga" lagbrott som döms enligt de vanliga lagarna

Det komplicerar det hela dessutom sedan det bestämts att man inte både kan dömas för skattebrott och lagbrott och bestraffas "två gånger"

Så antingen straffas man enligt skattebrottet med böter/straffavgift eller får sitta inne för brottet, t.ex grov trolöshet mot huvudman/lurendrejeri/bedrägeri.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du anser rätt skall vara rätt får du nog tänka om

Skatteplanering är varken lagligt eller olagligt förrän det prövats i domstol

Många företag har ansett sig agera lagligt ända tills dom dömts i domstol för att ha agerat olagligt

Det finns till och med dom som fortfarande anser síg gjort rätt trots att dom dömts för skattebrott

Och skattebrott är inte ett brott som alla andra för det döms enligt en särskild lag i en särskild domstol och skall inte rakt av jämföras med "vanliga" lagbrott som döms enligt de vanliga lagarna

Det komplicerar det hela dessutom sedan det bestämts att man inte både kan dömas för skattebrott och lagbrott och bestraffas "två gånger"

Så antingen straffas man enligt skattebrottet med böter/straffavgift eller får sitta inne för brottet, t.ex grov trolöshet mot huvudman/lurendrejeri/bedrägeri.

Jag hävdar fortfarande att skatteplanering per automatik inte innebär att man gör nåt otillåtet. Det är fullt möjligt att planera sin skattebetalning på olika sätt utan att göra olagligheter, eller att det behöver prövas i nån domstol.

Så inget av det du skrev motbevisar på nåt sätt det jag skrev. Men det kommer väl en TV-föreläsning om eventuella brottsbalkar mm nu......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hävdar fortfarande att skatteplanering per automatik inte innebär att man gör nåt otillåtet. Det är fullt möjligt att planera sin skattebetalning på olika sätt utan att göra olagligheter, eller att det behöver prövas i nån domstol.

Så inget av det du skrev motbevisar på nåt sätt det jag skrev. Men det kommer väl en TV-föreläsning om eventuella brottsbalkar mm nu......

Du förstod uppenbarligen inte innebörden av det jag sa. Många anser sin "skatteplanering" vara laglig men medvetet undanhålla medel från skatt är just definitionen på ett skattebrott

Men det finns olika sätt att göra det som är mer eller mindre svåra att avslöja och döma någon för

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...