Jump to content
IGNORERAD

Engelska bilar, mörker eller tjohooo?


audirs2

Recommended Posts

19??

 

Skickat från min D6503 via Tapatalk

 

 

32!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Det sägs ju att det var Joseph Lucas som uppfann mörkret. Hans elsystem fanns i flera engelska bilar och även Triumph mc.

Ja, teknik verkar inte vara deras grej.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilar med rullgardin framför kylaren har man haft

Många svenskar åkte runt med kartongbitar instoppade framför kylaren på´vintern för att motorerna skulle bli varma fortare och kylarna i frysa ihop

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Många svenskar åkte runt med kartongbitar instoppade framför kylaren på´vintern för att motorerna skulle bli varma fortare och kylarna i frysa ihop

Har du läst boken "kvarken trafiken" som handlar om 1939 - 1940 när svenska åkare körde krigsmaterial till broder landet Finland?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilar med rullgardin framför kylaren har man haft

Same same, bl.a ett par Saab tvåtaktare av årsmodell 60-talet nån gång. Dessa trecylindriga djungeltrummor hade nog  för stort kylsystem i förhållande till vad som krävdes och dessutom var ju inte termostatfläkt uppfunnen så fläkten pinnade ju på vare sig det behövdes eller inte. Men dom var lättstartade i kyla i alla fall,  det fanns ju inget oljetråg som vevstaken skulle dras runt i olja seg som sirap när det var kallt. :good:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många svenskar åkte runt med kartongbitar instoppade framför kylaren på´vintern för att motorerna skulle bli varma fortare och kylarna i frysa ihop

Det hade jag på en Alfa Romeo 164 V6 i mitten på 90-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade för några år sedan en Land Rover Freelander. Det var nog den bil jag haft som sög mest pengar ur plånboken. Dessutom en del lustiga lösningar rent mekaniskt och karossmässigt.

Står så här på sidan det länkas till:

 Det finns ett talesätt i England som säger, ungefär, "Du behöver inte vara en mekaniker för att köpa en Land Rover. Men du kommer att bli en". 

Ack så sant, så sant

Jag har förresten kvar en ny drivaxel vänster fram i kartong, köpt för ca 1500 från England, om någon behöver. Självklart gratis för MPR'are.  :-)

(annars rekommenderar jag att du också säljer bilen)

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade för några år sedan en Land Rover Freelander. Det var nog den bil jag haft som sög mest pengar ur plånboken. Dessutom en del lustiga lösningar rent mekaniskt och karossmässigt.

Står så här på sidan det länkas till:

 Det finns ett talesätt i England som säger, ungefär, "Du behöver inte vara en mekaniker för att köpa en Land Rover. Men du kommer att bli en". 

Ack så sant, så sant

Jag har förresten kvar en ny drivaxel vänster fram i kartong, köpt för ca 1500 från England, om någon behöver. Självklart gratis för MPR'are.  :-)

(annars rekommenderar jag att du också säljer bilen)

 

 

 

 

 

 

 

En "lustig" sak var att när bakluckan skulle öppnas så åkte vindrutan först ner en decimeter, för att dörren bak rent fysiskt skulle kunna öppnas. Detta innebar att på vintern, när rutan förstås frös fast, så kunde man inte använda bilens baklucka. Mycket praktiskt.

Min_Bil.thumb.jpg.d313c1386bbccf8e5f1673

Att sedan öppningsspaken till motorhuven fanns på passagerarsidan ..... total förvirring råder .....

 

Link to comment
Dela på andra sajter

För att inte tala om Lucas elsystem

Lucas mannen som uppfann mörkret

215230349_4ad4de12-5ba9-4780-93ca-fc16ab

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Det sägs ju att det var Joseph Lucas som uppfann mörkret. Hans elsystem fanns i flera engelska bilar och även Triumph mc.

Ja, teknik verkar inte vara deras grej.

 

Lite orättvist att dra det där Lucas var uppfinnare ingenjör och tilverkade fina lampor att dom sen började tillverka elsystem till bilar långt efter hans död kunde han ju inte rå för. Engelska bilar hade förr plusjord vilket kunde förvirra hemmamekar av gamla bilar lite grann. 

En "lustig" sak var att när bakluckan skulle öppnas så åkte vindrutan först ner en decimeter, för att dörren bak rent fysiskt skulle kunna öppnas. Detta innebar att på vintern, när rutan förstås frös fast, så kunde man inte använda bilens baklucka. Mycket praktiskt.

Min_Bil.thumb.jpg.d313c1386bbccf8e5f1673

Att sedan öppningsspaken till motorhuven fanns på passagerarsidan ..... total förvirring råder .....

 

jafy f*n :XD:kul att du  delar med dig av dina erfarenheter. Bilen har inte så gott rykte i hemlandet heller och där kör dom på fel sida av vägen , därför sitter öppningsspaken på passagerarsidan.  

Jaja engelska bilar är i regel tråkiga utom TWR och  dom som av nån underlig anleding fått en amerikansk motor som Bristol   och MG ZT .

Är ingen fan av jänkebilar men blandningen av jänkemotor och engelsk bil blir kul.

 

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Jag var för några år sedan inne på att köpa mig en Jaguar eller en Daimler men jag besinnade mig, tack och lov.

Men om jag någon gång skulle tycka att jag har för mycket kosing så kan det hända att det blir en sådan här.

Daimler_3-6-litre_front.thumb.jpg.987f7d

Eller kanhända en sådan här med en saftig V-12:a

Jaguar_XJ12_Reg_November_1972_5343cc.thu

Cockpit

1978-jaguar-xj12-interior.thumb.jpg.bd9f

// Luke the Drifter

 

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var för några år sedan inne på att köpa mig en Jaguar eller en Daimler men jag besinnade mig, tack och lov.

Men om jag någon gång skulle tycka att jag har för mycket kosing så kan det hända att det blir en sådan här.

Daimler_3-6-litre_front.thumb.jpg.987f7d127b7de35488c436c2ce55452f.jpg

Eller kanhända en sådan här med en saftig V-12:a

Jaguar_XJ12_Reg_November_1972_5343cc.thumb.jpg.deb517756d57def6de643cf788d91fdf.jpg

Cockpit

1978-jaguar-xj12-interior.thumb.jpg.bd9fe1e6dde678573d1a74bbfb95ea56.jpg

// Luke the Drifter

 

Den senare med 6 liters v12

Jag var så nära att köpa en i perfekt skick för 25000 i min ungdom.

Tyvärr besinnade jag mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var för några år sedan inne på att köpa mig en Jaguar eller en Daimler men jag besinnade mig, tack och lov.

Men om jag någon gång skulle tycka att jag har för mycket kosing så kan det hända att det blir en sådan här.

Daimler_3-6-litre_front.thumb.jpg.987f7d

Eller kanhända en sådan här med en saftig V-12:a

Jaguar_XJ12_Reg_November_1972_5343cc.thu

Cockpit

1978-jaguar-xj12-interior.thumb.jpg.bd9f

// Luke the Drifter

 

En sån XJ6 står och skräpar utanför mitt garage i Sverige. Bara att komma med ett skambud. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

En "lustig" sak var att när bakluckan skulle öppnas så åkte vindrutan först ner en decimeter, för att dörren bak rent fysiskt skulle kunna öppnas. Detta innebar att på vintern, när rutan förstås frös fast, så kunde man inte använda bilens baklucka. Mycket praktiskt.

Min_Bil.thumb.jpg.d313c1386bbccf8e5f1673

Att sedan öppningsspaken till motorhuven fanns på passagerarsidan ..... total förvirring råder .....

 

:rotfl::rotfl::rotfl::rotfl:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var nära att de skulle bli en XF nu när det var dags för ny bil. Jag "fegade" dock ur och det blir en en tysk bil igen istället.

Samtidigt måste man ju äga minst en Jaguar i livet så det kanske blir en sådan sommarbil framöver.

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Landrover är ingen engelsman. Fast att vara indisk är väl ingen större kvalitetsökning för vinterbeteendet. Fast engelsmännen byggde den väl ursprungligen för att användas i england och kolonierna, commonwelth. Där har de väl aldrig haft så många dagar kallare än +10 celsius att det lönat sig att vinteranpassa dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite orättvist att dra det där Lucas var uppfinnare ingenjör och tilverkade fina lampor att dom sen började tillverka elsystem till bilar långt efter hans död kunde han ju inte rå för. Engelska bilar hade förr plusjord vilket kunde förvirra hemmamekar av gamla bilar lite grann. 

jafy f*n :XD:kul att du  delar med dig av dina erfarenheter. Bilen har inte så gott rykte i hemlandet heller och där kör dom på fel sida av vägen , därför sitter öppningsspaken på passagerarsidan.  

Jaja engelska bilar är i regel tråkiga utom TWR och  dom som av nån underlig anleding fått en amerikansk motor som Bristol   och MG ZT .

Är ingen fan av jänkebilar men blandningen av jänkemotor och engelsk bil blir kul.

 

jobbade på 70-talet på Ford i Umeå, zephyr, Anglia, Corsiar och Ford Cortina alla hade lucas att säga att Lucas uppfann mörkret är nog lite fel, deras generatorer och startmotorer var mycke enkla att renovera sen att Lucas inte hängde med när Bosch drog igång är en annan sak

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...