Jump to content
IGNORERAD

Internationellt körkort


Naam jai

Recommended Posts

Har privatbilen inte en försäkring som gäller för fler än ägaren så spelar det ingen roll vilket KK eller om du är thai eller utlänning.

Viktigt att kolla upp.

Det är just det som den högsta försäkringsklassen ska gälla för

Men nu blir man ju osäker när folk skriver att det inte stämmer

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    18

  • Nemo

    15

  • Soengsang

    14

  • Tallviking

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har lärt mig att väldigt mycket som skrivs här faktiskt inte stämmer.

Forumet verkar bestå av väldigt många som tror sig veta därför att dom läst detta på ja just MPR.

Därför vill jag gärna ha det ordentligt bekräftat innan jag tar något som skrivs här för en sanning.

Varför frågar du här då ????

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket bolag? Gäller det alla? Har du själv sett texten eller är det hörsägen?

Hörsägen & sesägen från flera oberoende källor. En av anledningarna att jag skaffade ett thaiKK för några år sen.

Här är en som jag skummade fram rätt kvickt.

Olika försäkringsbolag har olika villkor.  Dessutom gäller det internationella bara i 90 dagar efter inresa oavsett giltighetstid på det.

Vad jag vet är att i försäkringen på vår Izusu-pickis ska det uppges mamn på de personersom får köra bilen.

Vill du vara säker, så kontakta försäkringsbolaget och fråga!

Här nedan t.ex.en diskussion på Thaivisa:

http://www.thaivisa.com/forum/topic/858914-car-insurance-whos-name/

 

#19 icon_share.pngtransam

V8 RULES

  • photo-thumb-41816.jpg?_r=1449716074
  • Advanced Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 34,384 posts

Posted 2015-09-28 17:46:23

IMPORTANT............Check with the insurance co that you are covered with a NON Thai license.........

 

#20 icon_share.pngworrab

Member

  • 2b5db666ebd792f2a7a32e8b681e9003?s=100&d
  • Members
  • PipPip
  • 14 posts

Posted 2015-09-28 18:05:57

Thanks for that one transam. Again another worthwhile check that will only take a few minutes but could save a mass of grief later on. 
 

#21 icon_share.pngcurtklay

Senior Member

  • photo-thumb-93392.jpg?_r=1439649405
  • Advanced Members
  • PipPipPipPip
  • 614 posts

Posted 2015-09-29 01:21:26

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyrbil/motorcykel räcker med svenskt kk + det ettåriga IKK . Har du INTE IKK gäller ej försäkringarna.

Försäkringarna? Vilka är det som inte gäller?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du turist i Thailand, för att vara laglig, inneha behörighet att framföra det fordon du använder = svenskt kk, DESSUTOM ett IKK som gäller för den tiden. Permanentboende, något annorlunda regler.

ENDAST det ETTÅRIGA internationella körkortet gäller i Thailand - kanske värt att veta

Ja eller Thaikörkort då om man vill ta det som turist.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mankan, försäkringarna jag menar är:

1. bilens försäkring - inget kk eller ikk, du kan m.a.o. åka på att betala bilens skador och TROLIGTVIS motpartens - även om du inte är vållande.

2 din personliga försäkring, typ reseförsäkring, svenska försäkringsbolaget kan komma och kommer att kräva tillbaka utlagda kostnader (typ läkarkostnader, försenad hemresa o.s.v.) - olovlig körning, läs försäkringsvillkoren!

Polisen accepterar vid kontroll oftast ett vanligt kk - inte alltid men oftast, men vid en olycka då hjälper det INTE om du inte har ett ikk.

För övrigt helt rätt att ett 1 årigt ikk BARA gäller 3 månader i Thaland

Link to comment
Dela på andra sajter

Mankan, försäkringarna jag menar är:

1. bilens försäkring - inget kk eller ikk, du kan m.a.o. åka på att betala bilens skador och TROLIGTVIS motpartens - även om du inte är vållande.

2 din personliga försäkring, typ reseförsäkring, svenska försäkringsbolaget kan komma och kommer att kräva tillbaka utlagda kostnader (typ läkarkostnader, försenad hemresa o.s.v.) - olovlig körning, läs försäkringsvillkoren!

Polisen accepterar vid kontroll oftast ett vanligt kk - inte alltid men oftast, men vid en olycka då hjälper det INTE om du inte har ett ikk.

För övrigt helt rätt att ett 1 årigt ikk BARA gäller 3 månader i Thaland

Jo det har varit snack om detta åtskilliga gånger att försäkringar inte gäller. Jag har gjort mer än så än att läsa försäkringsvillkoren. Jag har frågat försäkringsbolaget Länsförsäkringar. Dom hade inget krav på att man skulle ha giltigt körkort för att få ut ersättning om man skadar sig. De var också någon annan som postade det ett mejlsvar från ett försäkringsbolag där man också dementerade att det fanns något körkortskrav på att reseförsäkringen skulle gälla. Hittar inte tråden nu

Så man kan inte generellt påstå att inga försäkringar gäller för att du kör utan körkort. Det bara något som har blivit till en sanning i forumvärlden för att folk förutsätter att det är så.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det har varit snack om detta åtskilliga gånger att försäkringar inte gäller. Jag har gjort mer än så än att läsa försäkringsvillkoren. Jag har frågat försäkringsbolaget Länsförsäkringar. Dom hade inget krav på att man skulle ha giltigt körkort för att få ut ersättning om man skadar sig. De var också någon annan som postade det ett mejlsvar från ett försäkringsbolag där man också dementerade att det fanns något körkortskrav på att reseförsäkringen skulle gälla. Hittar inte tråden nu

Så man kan inte generellt påstå att inga försäkringar gäller för att du kör utan körkort. Det bara något som har blivit till en sanning i forumvärlden för att folk förutsätter att det är så.

Gäller inte frågan om en thailändsk bil med thailändsk bilförsäkring täcker skador orsakade av en förare med utländskt körkort ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller inte frågan om en thailändsk bil med thailändsk bilförsäkring täcker skador orsakade av en förare med utländskt körkort ?

Mankan svarade på punkt 2 i everts inlägg 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mankan svarade på punkt 2 i everts inlägg 

OK

Känns risky att lita till sin svenska reseförsäkring (som gäller begränsat antal dagar) för att köra thailändsk privatbil

Svemska reseförsäkringen täcker ju inte skador på andra personer inblandade i olyckan och inte skador på några av de inblandade fordonen inklusive det fordon du kör

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Några läsvärda länkar. 

Serveral insurance companies have a fine print staing that the driver should hold a valid thai driving licence to be fully covered.

http://driving.information.in.th/driving-licence.html

http://www.thaivisa.com/forum/topic/666573-do-i-need-a-thai-driving-license-for-an-insurance-claim/page-3

 

 

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

OK

Känns risky att lita till sin svenska reseförsäkring (som gäller begränsat antal dagar) för att köra thailändsk privatbil

Svemska reseförsäkringen täcker ju inte skador på andra personer inblandade i olyckan och inte skador på några av de inblandade fordonen inklusive det fordon du kör

Jo det har jag inte heller hävdat att man skall göra. Jag vill bara påpeka att det påstås ofta att inga försäkringar gäller om man begått ett fel som att köra utan giltigt körkort. Möjligen är det så när det gäller själva bilförsäkringen i Thailand. Men jag skulle inte ta gift på det för att det har hävdats ett antal gånger på diverse forum utan egentlig källa. Sedan får man väl självklart hålla reda på hur länge försäkringarna man har gäller.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, det är utfärdat i Sverige... Kan det vara skillnad mot att få ett IKK i Thailand?

Felcitat

Skickat från min SM-T710 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur kan utlänningar ta ut internationella kk i Thailand ,hur ska dom kunna översätta ex mitt svenska till andra språk ,internationellt kk får man utfärda i sitt hemland 

Hej

Det är mycket riktigt dom Thailändska körkorten som numera kan bytas ut mot internationella sådana och det gör tydligen både Thailändare och falanger nu.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jo det har varit snack om detta åtskilliga gånger att försäkringar inte gäller. Jag har gjort mer än så än att läsa försäkringsvillkoren. Jag har frågat försäkringsbolaget Länsförsäkringar. Dom hade inget krav på att man skulle ha giltigt körkort för att få ut ersättning om man skadar sig. De var också någon annan som postade det ett mejlsvar från ett försäkringsbolag där man också dementerade att det fanns något körkortskrav på att reseförsäkringen skulle gälla. Hittar inte tråden nu

Så man kan inte generellt påstå att inga försäkringar gäller för att du kör utan körkort. Det bara något som har blivit till en sanning i forumvärlden för att folk förutsätter att det är så.

Hej

Försäkringar gäller åtminstone för Thailändare även om föraren saknar körkort, det är enligt dom fordonet som är försäkrat och det oavsett vem som kör och om denne har körkort eller ej, men hur det blir för falanger vet jag inte.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Försäkringar gäller åtminstone för Thailändare även om föraren saknar körkort, det är enligt dom fordonet som är försäkrat och det oavsett vem som kör och om denne har körkort eller ej, men hur det blir för falanger vet jag inte.

Mvh isan lover

Nej det gör de inte, de måste ha körkort.

Thailändare eller utlänning samma sak.

Byareglerna i mönsterbyn till all ära, men juridiskt så håller de nog inte ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att det ännu inte är någon bilägare här på forumet som hittat kravet på thaikörkort i det finstilta på sin bilförsäkring.

Fortfarande bara hänvisningar till "forumsanningar".

Någon här borde väl ha försäkringsvillkoren på sin bil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att det ännu inte är någon bilägare här på forumet som hittat kravet på thaikörkort i det finstilta på sin bilförsäkring.

Fortfarande bara hänvisningar till "forumsanningar".

Någon här borde väl ha försäkringsvillkoren på sin bil.

Möjligtvis att det kan vara så att försäkringsvillkoren står på Thai.

Vill minnas att Skrapis(Jonas Two Lion) råkade ut för detta en gång när han levde. Då bolaget först ville neka honom ersättning då han visade upp sitt svenska körkort till en början. När han sedan tog fram sitt Thai körkort så vart det annat ljud i skällan. Varav han vart ersatt. Reglerna kan ju ha ändrats sen dess?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

DirectAsia:s försäkringsregler skriver i punkt 9.4 under "Exclusion of Other Usages" att ersättning inte utgår enligt:

9.4  Driving  by  a  person  who  has  never  obtained  a  license  to  drive  any  motor  vehicle,  or who  has  obtained  it  before  but  it  is  disqualified  to  drive  by  law,  or  uses  a  driving license for motorcycle to driver a motor vehicle.

http://www.directasia.co.th/DirectAsiaThailand/media/documents/en/type1.pdf

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Janne_h. scannad eller fotad sida där det står på thai i försäkringsvilkoren räcker för mig.

Inget av dessa exempel gäller ett giltigt internationellt körkort. Skrapis visade tydligen fram ett svenskt körkort vilket inte är giltigt i Thailand. Eftersom han även hade ett thaikörkort så visade han troligen inte ett giltigt internationellt körkort tillsammans med det svenska.

Tallviking! Den punkten är inte tillämplig då jag har ett giltigt internationellt körkort. Den säger inget om att det måste vara ett thailändskt körkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Janne_h. scannad eller fotad sida där det står på thai i försäkringsvilkoren räcker för mig.

Inget av dessa exempel gäller ett giltigt internationellt körkort. Skrapis visade tydligen fram ett svenskt körkort vilket inte är giltigt i Thailand. Eftersom han även hade ett thaikörkort så visade han troligen inte ett giltigt internationellt körkort tillsammans med det svenska.

Tallviking! Den punkten är inte tillämplig då jag har ett giltigt internationellt körkort. Den säger inget om att det måste vara ett thailändskt körkort.

Om du vet att endast ett ikk är godkänt, eller rättare sagt är godkänt?

Varför vill du då ha bevis när du tydligen redan kan svaret på?

:)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Om du vet att endast ett ikk är godkänt, eller rättare sagt är godkänt?

Varför vill du då ha bevis när du tydligen redan kan svaret på?

:)

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

Jag vill inte ha bevis för om det är godkänt eller ej. Jag vill veta svart på vitt om försäkringsbolag i Thailand kräver att föraren skall ha ett thailändskt körkort vilket påstås i forumvärlden, även här.

Om det nu är så att försäkringsbolagen kräver att föraren skall ha ett thailändskt körkort och det nu står i det finstilta så måste väl någon bilägare här på forumet kunna visa var det står, om det så är på thai.

Om ingen kan visa det så är ju sannolikheten stor att de är just en forumskröna.

Ändrades av Dannep4
Link to comment
Dela på andra sajter

Janne_h. scannad eller fotad sida där det står på thai i försäkringsvilkoren räcker för mig.

Inget av dessa exempel gäller ett giltigt internationellt körkort. Skrapis visade tydligen fram ett svenskt körkort vilket inte är giltigt i Thailand. Eftersom han även hade ett thaikörkort så visade han troligen inte ett giltigt internationellt körkort tillsammans med det svenska.

Tallviking! Den punkten är inte tillämplig då jag har ett giltigt internationellt körkort. Den säger inget om att det måste vara ett thailändskt körkort.

Jag visar ju att det inte krävs något thailändska körkort i det finstilta utan enbart ett giltigt körkort.

Var det inte det du ville veta ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visar ju att det inte krävs något thailändska körkort i det finstilta utan enbart ett giltigt körkort.

Var det inte det du ville veta ?

Jo precis!

Ditt inlägg talar för att det där med kravet på ett thailändskt körkort är just en skröna. För du hittade väl inget annat? Vilket försäkringsbolag har du?

Finns det någon här som har en försäkring där det står i det finstilta att föraren måste ha ett thailändskt körkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo precis!

Ditt inlägg talar för att det där med kravet på ett thailändskt körkort är just en skröna. För du hittade väl inget annat? Vilket försäkringsbolag har du?

Finns det någon här som har en försäkring där det står i det finstilta att föraren måste ha ett thailändskt körkort?

Jag skrev försäkringsbolaget i inlägget och länkade till det finstilta

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...