Jump to content
IGNORERAD

Internationellt körkort


Naam jai

Recommended Posts

Det är väl ingen som behöver kunna thai på motormännen ,det tar dom väl in en tolk eller översättningsbyrå som översätter ,sedan är det bara att trycka upp 

 

Thaikorten är ju på engelska.   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    18

  • Nemo

    15

  • Soengsang

    14

  • Tallviking

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är väl ingen som behöver kunna thai på motormännen ,det tar dom väl in en tolk eller översättningsbyrå som översätter ,sedan är det bara att trycka upp 

Sedan är frågan om man kan få ett svenskt kk  översatt i Thailand och det är godkänt ?och att det blir det ettåriga osv ?

Kan man få ett svenskt översatt och giltigt av ett företag i Florida borde väl inte det vara en omöjlighet

Det är ju på inget sätt ett juridiskt offentligt dokument och kan inte användas till något utan orginalkörkortet med. Det är bara en översättning som fylls i på en standardiserad bok/dokument

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaikorten är ju på engelska.   :)

Ja men dom svenska är på svenska och behöver då översättning till thai ,jag tror inte alla poliser i Thailand kan varse sig svenska eller engelska :39:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men dom svenska är på svenska och behöver då översättning till thai ,jag tror inte alla poliser i Thailand kan varse sig svenska eller engelska :39:

Jovisst, tänkte på det du sa om att Motormännen inte behöver kunna thai.   :)        De svenska går väl att få översatta till engelska i Thailand, om man ska ta ett ettårigt thaikk. Då slipper man ju teoriprovet.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men dom svenska är på svenska och behöver då översättning till thai ,jag tror inte alla poliser i Thailand kan varse sig svenska eller engelska :39:

Sista sidan i det standardiserade internationella körkortet är på thai

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hur som haver kan man i sverige bara få ikk om man har svenskt kk

,så misstänker att det är samma linje över hela världen att man bara kan utfärda sitt eget lands kk

  • IKK får endast utfärdas för den som innehar svenskt körkort.
  • IKK får endast utfärdas för den som innehar ett svenskt körkort som är utlämnat, det vill säga att man inte får utfärda IKK på grundval av intyg om avklarat körkortsprov.
  • IKK kan endast utfärdas för person som uppnått 18 års ålder.
  • IKK kan aldrig gälla i det land där det är utfärdat. Till detta kommer att man inom de nordiska länderna kommit överens om att ett IKK utfärdat i ett nordiskt land inte ska gälla i övriga nordiska länder.
  • IKK gäller endast vid tillfälliga turistbesök i andra länder. Person som tar arbete eller bosätter sig i andra länder eller som kör i yrkesmässig trafik, kan inte räkna med att IKK accepteras alls eller för någon längre tid.
  • IKK kan endast utfärdas att gälla för de fordonskategorier som det svenska körkortet ger behörighet för.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hur som haver kan man i sverige bara få ikk om man har svenskt kk

,så misstänker att det är samma linje över hela världen att man bara kan utfärda sitt eget lands kk

  • IKK får endast utfärdas för den som innehar svenskt körkort.
  • IKK får endast utfärdas för den som innehar ett svenskt körkort som är utlämnat, det vill säga att man inte får utfärda IKK på grundval av intyg om avklarat körkortsprov.
  • IKK kan endast utfärdas för person som uppnått 18 års ålder.
  • IKK kan aldrig gälla i det land där det är utfärdat. Till detta kommer att man inom de nordiska länderna kommit överens om att ett IKK utfärdat i ett nordiskt land inte ska gälla i övriga nordiska länder.
  • IKK gäller endast vid tillfälliga turistbesök i andra länder. Person som tar arbete eller bosätter sig i andra länder eller som kör i yrkesmässig trafik, kan inte räkna med att IKK accepteras alls eller för någon längre tid.
  • IKK kan endast utfärdas att gälla för de fordonskategorier som det svenska körkortet ger behörighet för.

Du kan skaffa ett här

http://www.international-license.com/

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det kan jag inte ,för jag kan inte utrikiska och för det andra får jag rätt ikk 1949 års 

Jag kan det i alla fall eftersom jag kan engelska

Dom utfärdar både ettåriga och femåriga enligt de internationella standarderna

79 USD inklusive frakt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan det i alla fall eftersom jag kan engelska

Dom utfärdar både ettåriga och femåriga enligt de internationella standarderna

79 USD inklusive frakt

Jo jag vet att du kan ,men det 5 åriga är det ngt nytt,det är väl 3 årigt ?

blir ju billigare att beställa det här hemma på nätet 

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vet att du kan ,men det 5 åriga är det ngt nytt,det är väl 3 årigt ?

blir ju billigare att beställa det här hemma på nätet 

Sorry. Menade 3-årigt

Visst blir det billigare här hemma om man själv befinner sig i Sverige men sitter man i Thailand eller andra delar av världen med svenskt körkort och vill få ett IKK är det kanske både enklare och billigare att göra det där än skicka allt till Sverige fram och tillbaka.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry. Menade 3-årigt

Visst blir det billigare här hemma om man själv befinner sig i Sverige men sitter man i Thailand eller andra delar av världen med svenskt körkort och vill få ett IKK är det kanske både enklare och billigare att göra det där än skicka allt till Sverige fram och tillbaka.

Ja då blir det och är ju bra att det alternativet finns om man kommer på att man behöver :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men dom svenska är på svenska och behöver då översättning till thai ,jag tror inte alla poliser i Thailand kan varse sig svenska eller engelska :39:

Tror att de ska översättas till engelska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu till frågan om det verkligen står i det finstilta i försäkringen att den som kör en privat bil i Thailand måste ha ett thailändskt körkort.

Är det en skröna eller ej? Om det nu står så vilka bolag gäller det? Finns det något bolag där det kravet inte finns.

För mig som bara är i Thailand ibland så är det betydligt krångligare att fixa ett thailändskt kk än ett internationellt.

Och jag vill köra privatbil i stället för hyrbil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu till frågan om det verkligen står i det finstilta i försäkringen att den som kör en privat bil i Thailand måste ha ett thailändskt körkort.

Är det en skröna eller ej? Om det nu står så vilka bolag gäller det? Finns det något bolag där det kravet inte finns.

För mig som bara är i Thailand ibland så är det betydligt krångligare att fixa ett thailändskt kk än ett internationellt.

Och jag vill köra privatbil i stället för hyrbil.

Ja det är mycket bra fråga det va en av den största anledningen ja fixade thai kk antar att man måste ha erfarenhet från detta för att veta till 100% men den erfarenheten borde väl finnas här på MPR

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lärt mig att väldigt mycket som skrivs här faktiskt inte stämmer.

Forumet verkar bestå av väldigt många som tror sig veta därför att dom läst detta på ja just MPR.

Därför vill jag gärna ha det ordentligt bekräftat innan jag tar något som skrivs här för en sanning.

Ändrades av Dannep4
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du turist i Thailand, för att vara laglig, inneha behörighet att framföra det fordon du använder = svenskt kk, DESSUTOM ett IKK som gäller för den tiden. Permanentboende, något annorlunda regler.

ENDAST det ETTÅRIGA internationella körkortet gäller i Thailand - kanske värt att veta

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du turist i Thailand, för att vara laglig, inneha behörighet att framföra det fordon du använder = svenskt kk, DESSUTOM ett IKK som gäller för den tiden. Permanentboende, något annorlunda regler.

ENDAST det ETTÅRIGA internationella körkortet gäller i Thailand - kanske värt att veta

Jag vet det. Det är just om det är krav eller ej på thaikk som jag vill vara säker på när det inte gäller hyrbil.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Har du (frugan/släkting) thai-försäkring på en privatbil är thai-körkort ett måste för att försäkringen ska gälla när du kör (finns i det finstilta)

 

 

Johan

 

Vilket bolag? Gäller det alla? Har du själv sett texten eller är det hörsägen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyrbil/motorcykel räcker med svenskt kk + det ettåriga IKK . Har du INTE IKK gäller ej försäkringarna.

Evert! Jag har IKK och vill köra en privatägd bil! Jag frågar om försäkringen gäller eller ej. Inte om mitt körkort är giltigt!

On med flera här har påstått att det står i det finstilta i försäkringsvillkoren att föraren måste ha ett thailändskt körkort.

Det har ju alltså inte jag om jag har ett IKK från Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu till frågan om det verkligen står i det finstilta i försäkringen att den som kör en privat bil i Thailand måste ha ett thailändskt körkort.

Är det en skröna eller ej? Om det nu står så vilka bolag gäller det? Finns det något bolag där det kravet inte finns.

För mig som bara är i Thailand ibland så är det betydligt krångligare att fixa ett thailändskt kk än ett internationellt.

Och jag vill köra privatbil i stället för hyrbil.

Som jag har fått lära mig så måste privatbilen ha försäkring klass 1 om den ska få köras på ett utländskt körkort

Jag hoppas detta stämmer för det har jag gjort i många år 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har fått lära mig så måste privatbilen ha försäkring klass 1 om den ska få köras på ett utländskt körkort

Jag hoppas detta stämmer för det har jag gjort i många år 

 

Har privatbilen inte en försäkring som gäller för fler än ägaren så spelar det ingen roll vilket KK eller om du är thai eller utlänning.

Viktigt att kolla upp.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...