Jump to content
IGNORERAD

Internationellt körkort


Naam jai

Recommended Posts

Du' är enbart korkat och läser inte vad jag skriver på 10 år så får jag ett år i taget vad är fel på

mitt visa ? 

Om du har visa exemption eller turistvisa så får du bara ett år i taget.

Det fodras ett NON-IMM-visa för att förlänga till 5-årigt.

Även ett single-entry 90-dagars NON-IMM O-visa duger för att förlänga till ett 5-årigt KK.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    18

  • Nemo

    15

  • Soengsang

    14

  • Tallviking

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Alla är nog medvetna om att med rätt kontakter och/eller tillräckligt stor plånbok kan man komma undan även med mord i Thailand. Det är nog ingen som ifrågasätter att man kan genomföra ett försäkringsbedrägeri genom att vara kompis med och/eller betala polisen.

Att däremot använda det som argument för att man varken behöver körkort och försäkring i Thailand känns lite långsökt. Jag vet dom som råkat mycket illa ut trots att de varit oskyldiga och haft både försäkring och körkort. Allt beroende på att motparten kände polisen.

/Krille

 

Hej

Mitt inlägg var inget försök till att argumentera för att köra utan körkort och försäkring, men faktum är dock att folk uppenbarligen får ut sin försäkring vid olyckor även om körkort saknas och att det t.o.m är möjligt om både körkort och försäkring saknas.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja du får båda bil o mc fast på vart sitt kort, själv har jag enbart fått på ett år i taget i ett antal år men andra här

inne har fått 5 årigt

Hej

Själv är jag nu inne på mitt andra 5 åriga körkort, ett för MC och ett för Bil

Kostnaden vid förnyelsen var 300 baht för MC och 500 baht för Bil.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Om du har visa exemption eller turistvisa så får du bara ett år i taget.

Det fodras ett NON-IMM-visa för att förlänga till 5-årigt.

Även ett single-entry 90-dagars NON-IMM O-visa duger för att förlänga till ett 5-årigt KK.

Han fattar inte, låt honom förnya. Han kanske tycker det är kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som tilltalar mig är att det är så enkelt att skaffa thai KK. Klart samma dag, Inga prov.

Ungefärlig kostnad? 

/biker

 

Du ska översätta ditt svenska KK och få stämplat på ambassaden + få din adress bekräftad där om du intehar gul bok (folkbokförd i Thailand) Du kan få adressen bekrätad på lokala amphur, men det är väldigt besvärligt och fodrar vittnen på att du bor där du bor. På ambassaden godtar dom uppgifter du lämnar där utan pappers-exercis.

Det kostar en del baht och tid också. Andra medlemmar vet nog vad det kostar nu förtiden.

 

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Du ska översätta ditt svenska KK och få stämplat på ambassaden + få din adress bekräftad där om du intehar gul bok (folkbokförd i Thailand) Du kan få adressen bekrätad på lokala amphur, men det är väldigt besvärligt och fodrar vittnen på att du bor där du bor. På ambassaden godtar dom uppgifter du lämnar där utan pappers-exercis.

Det kostar en del baht och tid också. Andra medlemmar vet nog vad det kostar nu förtiden.

 

Då stämmer det alltså inte att det går att visa upp IKK + svenskt körkort, och få det klart samma dag?

Så som Nemo skriver tidigare i tråden.

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Då stämmer det alltså inte att det går att visa upp IKK + svenskt körkort, och få det klart samma dag?

Så som Nemo skriver tidigare i tråden.

biker

 

Men Svenskt KK + IKK går det utmärkt att få Thailändskt körkort på en dag.

Har man inte IKK så får man fixa en översättng via ambasaden

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Mitt inlägg var inget försök till att argumentera för att köra utan körkort och försäkring, men faktum är dock att folk uppenbarligen får ut sin försäkring vid olyckor även om körkort saknas och att det t.o.m är möjligt om både körkort och försäkring saknas.

Mvh isan lover

Hej! Förstår dig men det känns ganska naturligt att man kan få ut på sin försäkring om man ljuger och backas upp av polisen man känner ;)

Det har ju inget med försäkringsvillkoren att göra eller att försäkringsbolaget är generösa - istället beror det ju på att man begår ett försäkringsbedrägeri.

Desto större anledning att som utlänning försöka ha koll på körkorts- och försäkringsregler. Har man inte det är nog risken stor att det kan bli dyrt - speciellt om motparten känner polisen.

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Då stämmer det alltså inte att det går att visa upp IKK + svenskt körkort, och få det klart samma dag?

Så som Nemo skriver tidigare i tråden.

biker

 

"visa upp" låter lite lättvindigt uttryckt.........Thailand är ett av de mest byrokratiska länderna i världen!

Du behöver:

Nämda översättning av ditt svenska KK från ambassaden

Bekräftelse av din adress från ambassaden, (eller gula boken)

Läkarintyg för KK från nån klinik

kopior av ditt pass. 1:a sidan + visumsidan och kopior av in/utreselappen

 

Dubbla kopior av allt om du ska ha bil & MC-kort

Du får sen göra några enkla test av reaktionstid, färg-vid&djupseende. Foton behöver du inte. Det tar dom själva.

Korten får du sen i handen samma dag.

 

Ambassaden öppnar kl8, men du kan nog inte räkna med att få pappren därifrån förrän framåt eftermiddagen.

Transportministeriet där man ansöker ligger ute i näheten av Jatuchak, inom gångavstånd från BTS Mo Chit station.

Så du får nog räkna med 2 dagar i Bangkok för thaikörkortena.

 

 

 

 

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

 

"visa upp" låter lite lättvindigt uttryckt.........Thailand är ett av de mest byrokratiska länderna i världen!

Du behöver:

Nämda översättning av ditt svenska KK från ambassaden

Bekräftelse av din adress från ambassaden, (eller gula boken)

Läkarintyg för KK från nån klinik

kopior av ditt pass. 1:a sidan + visumsidan och kopior av in/utreselappen

 

Dubbla kopior av allt om du ska ha bil & MC-kort

Du får sen göra några enkla test av reaktionstid, färg-vid&djupseende. Foton behöver du inte. Det tar dom själva.

Korten får du sen i handen samma dag.

 

Ambassaden öppnar kl8, men du kan nog inte räkna med att få pappren därifrån förrän framåt eftermiddagen.

Transportministeriet där man ansöker ligger ute i näheten av Jatuchak, inom gångavstånd från BTS Mo Chit station.

Så du får nog räkna med 2 dagar i Bangkok för thaikörkortena.

 

 

 

 

Ja men har man ikk så behövs ingen översättning från ambassaden 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men har man ikk så behövs ingen översättning från ambassaden 

Helt riktigt.

IKK är en översättnings som godtas tillsammans med det svenska körkortet då man gör ett Thailändskt körkort.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men har man ikk så behövs ingen översättning från ambassaden 

Tack, det var så jag tänkte. IKK är ju en översättning av

körkortet. Då behöver alltså ambassaden inte blandas in.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt riktigt.

IKK är en översättnings som godtas tillsammans med det svenska körkortet då man gör ett Thailändskt körkort.

Tack, det var så jag tänkte. IKK är ju en översättning av

körkortet. Då behöver alltså ambassaden inte blandas in.

mvh

biker

 

precis och god jul på er

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Svenskt KK + IKK går det utmärkt att få Thailändskt körkort på en dag.

Har man inte IKK så får man fixa en översättng via ambasaden

Är du 100 % säker på att transport, även ute i landet, godtar IKK + svenkt KK utan ambassadens stämplar och vidimering?

Jag hade IKK när jag tog mitt första 1:åriga i Nakhon Sawan, men fick speeda till Bangkok för översätta KK:et i alla fall och stämplat och underskrivet.

Det var visserligen för 4år sen, så det kan ju ha ändrats....eller olika regler beroende på var nånstans.....

Och har nån byråkrat bestämt något själv, så ändrar dom sig aldrig, hur mycket "bevis" man än har....

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Är du 100 % säker på att transport, även ute i landet, godtar IKK + svenkt KK utan ambassadens stämplar och vidimering?

Jag hade IKK när jag tog mitt första 1:åriga i Nakhon Sawan, men fick speeda till Bangkok för översätta KK:et i alla fall och stämplat och underskrivet.

Det var visserligen för 4år sen, så det kan ju ha ändrats....eller olika regler beroende på var nånstans.....

Och har nån byråkrat bestämt något själv, så ändrar dom sig aldrig, hur mycket "bevis" man än har....

ABSOLUT 100% säker(om man nu kan vara 100 på något i Thailand)

Men ok det är ju Thailand, så kanske på något ställe inte översättningen från Ambassad godtas, eller IKK godtas.

Jag har gjort 2 temporära har aldrig varit till ambasaden för det, det första för ca 12 -13 år sedan på Samui, inte ens visum då.

Det andra temporära för 3-4 år sedan i NangRong, med visum.

Permanent för ca 2 år sedan med visum, och då det temporära som stöd.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Om du har visa exemption eller turistvisa så får du bara ett år i taget.

Det fodras ett NON-IMM-visa för att förlänga till 5-årigt.

Även ett single-entry 90-dagars NON-IMM O-visa duger för att förlänga till ett 5-årigt KK.

Har alltid (sen thai kk) åkt på NON-IMM

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Han fattar inte, låt honom förnya. Han kanske tycker det är kul.

Jag fattar i motsättning till dej korkskalle, jag åker alltid på NON- IMMM men jag bråkar inte med myndigheter

om småsaker i Thailand, tar mej 5 minuter att inhämta läkarintyg och åka o få nytt kk så vem bryr sej `?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

ABSOLUT 100% säker(om man nu kan vara 100 på något i Thailand)

Men ok det är ju Thailand, så kanske på något ställe inte översättningen från Ambassad godtas, eller IKK godtas.

Jag har gjort 2 temporära har aldrig varit till ambasaden för det, det första för ca 12 -13 år sedan på Samui, inte ens visum då.

Det andra temporära för 3-4 år sedan i NangRong, med visum.

Permanent för ca 2 år sedan med visum, och då det temporära som stöd.

Du vet alla här inne som tycker att det är värdelöst med "Gula boken", dom skulle se hur enkelt all byråkrati som

begär adressverifiering det blir när en visar den. Behöv inga jädrans kopior o intyg från hyresvärdar, flickvänner

eller andra obskyra källor då 55555555555555555555555555

Enbart en liten betraktelse från hörnan av soffan på julafton , skål alla jävla fyllon 5555555555555555555555

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar i motsättning till dej korkskalle, jag åker alltid på NON- IMMM men jag bråkar inte med myndigheter

om småsaker i Thailand, tar mej 5 minuter att inhämta läkarintyg och åka o få nytt kk så vem bryr sej `?

Bry dig inte om den där korken:boom:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bry dig inte om den där korken:boom:

Du har så rätt, men en är väl aningen lätträtad så här på morgonen 555555555555

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har så rätt, men en är väl aningen lätträtad så här på morgonen 555555555555

Ordnar väl till sig när du fått ett par återställare he he ditt gamla riksfyllo 55555555

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå är på gång

Hur kopplar man in spisen ??

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv är jag nu inne på mitt andra 5 åriga körkort, ett för MC och ett för Bil

Kostnaden vid förnyelsen var 300 baht för MC och 500 baht för Bil.

Mvh isan lover

500 hundra det var dyrt, för mig var det samma summa för varje körkort, kommer inte ihåg exakt men närmare 300 än 500 ;)

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då stämmer det alltså inte att det går att visa upp IKK + svenskt körkort, och få det klart samma dag?

Så som Nemo skriver tidigare i tråden.

biker

 

Nu har man rört till det mer än nödvändigt.

Om man har IKK så går det att översätta., Dock måste man bestyrka sin adress i Thailand. Detta kan göras antingen med ett Adressintyg som Svenska Ambassaden skriver ut och stämplar. Eller som i mitt fall Med mitt arbetstillstånd(Blå boken) eller med gula boken.

Det går på dan huruvida om man tar provet eller byter in IKK mot Thailändskt körkort.

Således har Nemo Rätt

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har man rört till det mer än nödvändigt.

Om man har IKK så går det att översätta., Dock måste man bestyrka sin adress i Thailand. Detta kan göras antingen med ett Adressintyg som Svenska Ambassaden skriver ut och stämplar. Eller som i mitt fall Med mitt arbetstillstånd(Blå boken) eller med gula boken.

Det går på dan huruvida om man tar provet eller byter in IKK mot Thailändskt körkort.

Således har Nemo Rätt

ikk är ju översättningen , går bra om ngn thai intygar adressen och få det stämplat på immigration 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...