Jump to content
IGNORERAD

Internationellt körkort


Naam jai

Recommended Posts

Jag vill inte ha bevis för om det är godkänt eller ej. Jag vill veta svart på vitt om försäkringsbolag i Thailand kräver att föraren skall ha ett thailändskt körkort vilket påstås i forumvärlden, även här.

Om det nu är så att försäkringsbolagen kräver att föraren skall ha ett thailändskt körkort och det nu står i det finstilta så måste väl någon bilägare här på forumet kunna visa var det står, om det så är på thai.

Om ingen kan visa det så är ju sannolikheten stor att de är just en forumskröna.

Mycket omskrivningar var det här. Verkar som du trasslat in dig. Att vilja ha svart på vitt och vilja ha bevis är samma sak.

Om ikk är tillåtna så kräver dom ju inte thai körkort exklusivt.

Personligen har jag aldrig lagt någon större energi på att ta reda på detta. Då jag i alla fall sen 15 år har thai körkort. Varav det inte spelar någon roll för mig personligen.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    18

  • Nemo

    15

  • Soengsang

    14

  • Tallviking

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 

Mycket omskrivningar var det här. Verkar som du trasslat in dig. Att vilja ha svart på vitt och vilja ha bevis är samma sak.

Om ikk är tillåtna så kräver dom ju inte thai körkort exklusivt.

 

Personligen har jag aldrig lagt någon större energi på att ta reda på detta. Då jag i alla fall sen 15 år har thai körkort. Varav det inte spelar någon roll för mig personligen.

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

Varför svarar du när du inte vet, konstigt. Danne vill ju veta säkert 7 sidor och ingen kan förklara. Provar en fråga vår bil står på fruns bror med försäkring  ( våran bil  men står på brodern)  kan jag köra den med svenskt och internationellt körkortsbevis från Sverige. Ni som bor i Thai borde veta inte 7 sid till och ingen vet. Ni brukar ju skriva att jag bor i thai så jag vet, vi semestergubbar vet inget

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte ha bevis för om det är godkänt eller ej. Jag vill veta svart på vitt om försäkringsbolag i Thailand kräver att föraren skall ha ett thailändskt körkort vilket påstås i forumvärlden, även här.

Om det nu är så att försäkringsbolagen kräver att föraren skall ha ett thailändskt körkort och det nu står i det finstilta så måste väl någon bilägare här på forumet kunna visa var det står, om det så är på thai.

Om ingen kan visa det så är ju sannolikheten stor att de är just en forumskröna.

Vad spelar det för roll? Det går inte att ge ett generellt svar då försäkringsvillkoren varierar från bolag till bolag. Ett försäkringsbolag i Thailand skulle mycket väl kunna skriva in ett villkor i försäkringen som gör att endast gäller för förare med thailändskt körkort.

Enda sättet att vara säker att att kontrollera just den specifika försäkringen som gäller för bilen du tänker köra.

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför svarar du när du inte vet, konstigt. Danne vill ju veta säkert 7 sidor och ingen kan förklara. Provar en fråga vår bil står på fruns bror med försäkring  ( våran bil  men står på brodern)  kan jag köra den med svenskt och internationellt körkortsbevis från Sverige. Ni som bor i Thai borde veta inte 7 sid till och ingen vet. Ni brukar ju skriva att jag bor i thai så jag vet, vi semestergubbar vet inget

Jag gav ett exempel på en person som blivit drabbad av detta. Men som allt annat i Thailand så går det inte att besvara generellt då villkoren skiljer sig mellan bolagen.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade med mig internationellt körkort tror det var förra året efter att gumman tjatat.

Oftast hade jag smakat vätskor så jag inte fick  åka eller så var jag så skakig så jag inte vågade åka.

Semester smålullig nästan hela tiden och bil är inte så lätt och kombinera och jag hade heller ingen lust och försöka köra i Thailändskt stadstrafik.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej det gör de inte, de måste ha körkort.

Thailändare eller utlänning samma sak.

Byareglerna i mönsterbyn till all ära, men juridiskt så håller de nog inte ;)

Hej

Det räden allmänna uppfattningen här och i släkten har vi flera exempel på att det har fungerat på detta viset, vi har både körkortslösa och rattfulla släktingar där försäkringen har gällt och använts vid olyckor.

Ett exempel på detta är ju när frugans systerdotter körde på ett litet barnför några år sedan,jag skrev om detta i denna tråden, hon saknade körkort men försäkringsbolaget betalade allt, både för hennes del och det påkörda barnet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej det gör de inte, de måste ha körkort.

Thailändare eller utlänning samma sak.

Byareglerna i mönsterbyn till all ära, men juridiskt så håller de nog inte ;)

Hej

Det är den allmänna uppfattningen här, och i släkten har vi flera exempel på att det har fungerat på detta viset, vi har både körkortslösa och rattfulla släktingar där försäkringen har gällt och använts vid olyckor.

Ett exempel på detta är ju när frugans systerdotter körde på ett litet barnför några år sedan,jag skrev om detta i denna tråden, hon saknade körkort men försäkringsbolaget betalade allt, både för hennes del och det påkörda barnet.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad spelar det för roll? Det går inte att ge ett generellt svar då försäkringsvillkoren varierar från bolag till bolag. Ett försäkringsbolag i Thailand skulle mycket väl kunna skriva in ett villkor i försäkringen som gör att endast gäller för förare med thailändskt körkort.

Enda sättet att vara säker att att kontrollera just den specifika försäkringen som gäller för bilen du tänker köra.

/Krille

Bravo! Bästa svaret hittills. Och för att förenkla för Danne4, så vore det allra enklaste att han skaffade sig ett thailändskt körkort. Han har ju redan ett IKK som han kan visa upp tillsammans med det svenska kortet, vilket innebär att han inte behöver göra teoriprovet eller uppkörningen. Han kanmed andra ord få sitt thailändska körkort under dagen.   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är den allmänna uppfattningen här, och i släkten har vi flera exempel på att det har fungerat på detta viset, vi har både körkortslösa och rattfulla släktingar där försäkringen har gällt och använts vid olyckor.

Ett exempel på detta är ju när frugans systerdotter körde på ett litet barnför några år sedan,jag skrev om detta i denna tråden, hon saknade körkort men försäkringsbolaget betalade allt, både för hennes del och det påkörda barnet.

Mvh isan lover

Cool by, både körkortslösa och de rattfyllon skyddas av försäkringen....

Du förstår säkert det orimliga i att det är så i resten av Thailand.

Skickat från min SM-T710 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför svarar du när du inte vet, konstigt. Danne vill ju veta säkert 7 sidor och ingen kan förklara. Provar en fråga vår bil står på fruns bror med försäkring  ( våran bil  men står på brodern)  kan jag köra den med svenskt och internationellt körkortsbevis från Sverige. Ni som bor i Thai borde veta inte 7 sid till och ingen vet. Ni brukar ju skriva att jag bor i thai så jag vet, vi semestergubbar vet inget

Tallviking har ju gett länken med engelsk översättning från sitt försäkringsbolag!

Där famgår tydligt (om du kan engelska) att du kan köra en bil med försäkring som står i ett annat namn om försäkringstagaren har medgett det.

Självrisk 2000B för motpartens och 3:de parts skador och 6000B självrisk för skador på eget fordon tillkommer då, om det är en klass1-försäkring med vagnskada

Förutsättningen är också ett giltigt körkort, viket inte definieras vidare texten. Svenskt + IKP bör vara ok upp till 3 månader efter ankomst. Efter det är det thaiKK som gäller. men detta ska kollas med respektive bolag.

Självrisken går att slippa om du ansetts inte vållande och motparten är namngiven. Försäkringsbolaget kräver då motparten på självrisken.

 

Det var väl inte svårt att läsa, så du kan väl läsa tråden i stället för att häckla om 7 sidor till!

 

PS. det står ochså att försäkringen inte gäller om föraren ha en alkoholhalt på  över "150 mg procent"

Är det någon som kan översätta det till promille???

0,15 eller 1,5 promille??

 

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Cool by, både körkortslösa och de rattfyllon skyddas av försäkringen....

 

Du förstår säkert det orimliga i att det är så i resten av Thailand.

 

Skickat från min SM-T710 via Tapatalk

 

 

Hej

Hur det är i övriga Thailand överlåter jag åt andra att beskrivs, men rekordet var ju att den moppe som frugans systerdotter körde på barnet med saknade försäkring också, men då föreslog polisen att vi skulle byta moppe och hävda att det var denna som hade använts vid olyckan.

Så blev det, efter ett besök pågår lokala polisstation ändrades reg numret i rapporten till en av morbrödernas moppar, så fungerade allt och bolaget betalade.

Säga vad man vill om Thailand men det är väldigt olikt Sverige på många, många sätt, men det vet väl alla redan.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Hur det är i övriga Thailand överlåter jag åt andra att beskrivs, men rekordet var ju att den moppe som frugans systerdotter körde på barnet med saknade försäkring också, men då föreslog polisen att vi skulle byta moppe och hävda att det var denna som hade använts vid olyckan.

Så blev det, efter ett besök pågår lokala polisstation ändrades reg numret i rapporten till en av morbrödernas moppar, så fungerade allt och bolaget betalade.

Säga vad man vill om Thailand men det är väldigt olikt Sverige på många, många sätt, men det vet väl alla redan.

Mvh isan lover

Alla är nog medvetna om att med rätt kontakter och/eller tillräckligt stor plånbok kan man komma undan även med mord i Thailand. Det är nog ingen som ifrågasätter att man kan genomföra ett försäkringsbedrägeri genom att vara kompis med och/eller betala polisen.

Att däremot använda det som argument för att man varken behöver körkort och försäkring i Thailand känns lite långsökt. Jag vet dom som råkat mycket illa ut trots att de varit oskyldiga och haft både försäkring och körkort. Allt beroende på att motparten kände polisen.

/Krille

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bravo! Bästa svaret hittills. Och för att förenkla för Danne4, så vore det allra enklaste att han skaffade sig ett thailändskt körkort. Han har ju redan ett IKK som han kan visa upp tillsammans med det svenska kortet, vilket innebär att han inte behöver göra teoriprovet eller uppkörningen. Han kanmed andra ord få sitt thailändska körkort under dagen.   :)

Man kan alltså skaffa thai KK så enkelt, om man uppvisar svenskt KK + IK?

Jag har AB i Sverige, får alltså för bil och mc på thai KK också?

Hur lång giltighetstid blir det på det thailändska körkortet?

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan alltså skaffa thai KK så enkelt, om man uppvisar svenskt KK + IK?

Jag har AB i Sverige, får alltså för bil och mc på thai KK också?

Hur lång giltighetstid blir det på det thailändska körkortet?

mvh

biker

 

Ja du får båda bil o mc fast på vart sitt kort, själv har jag enbart fått på ett år i taget i ett antal år men andra här

inne har fått 5 årigt

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa körkortstrådar har verkligen substans, nästa som en el-tråd :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa körkortstrådar har verkligen substans, nästa som en el-tråd :)

Värre dom tar aldrig slut

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Värre dom tar aldrig slut

Bara DQ trådar är drygare, de verkar liksom räcka hur länge som helst ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara DQ trådar är drygare, de verkar liksom räcka hur länge som helst ;)

DQ trådar är en aning konstigare , om man skall lämna ett forum .... varför starta en tråd om det ???

Varför inte bara logga ut och........klart ????

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som tilltalar mig är att det är så enkelt att skaffa thai KK. Klart samma dag, Inga prov.

Ungefärlig kostnad? 

/biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som tilltalar mig är att det är så enkelt att skaffa thai KK. Klart samma dag, Inga prov.

Ungefärlig kostnad? 

/biker

 

Några hundra bht per styck, kommer inte ihåg exakt, men ingen summa att lägga på minnet.

+ hela 50 bht för den omfattande läkarundersökningen 5555

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan alltså skaffa thai KK så enkelt, om man uppvisar svenskt KK + IK?

Jag har AB i Sverige, får alltså för bil och mc på thai KK också?

Hur lång giltighetstid blir det på det thailändska körkortet?

mvh

biker

 

2 år, sedan förnyar du dem till 5 år.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

2 år, sedan förnyar du dem till 5 år.

Nej , det beror på vart du gör det,

Har du inte lärt dej nåt eller bor du inte i Thailand eller läste du inte mitt inlägg ?

Efter 10 år på samma ort får jag fortfarande ett års körkort o andra med mej

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej , det beror på vart du gör det,

Har du inte lärt dej nåt eller bor du inte i Thailand eller läste du inte mitt inlägg ?

Efter 10 år på samma ort får jag fortfarande ett års körkort o andra med mej

Då har du fel visa vid förnyelsen.

http://www.dlt.go.th /th/index.php?option=com_content&view=article&id=4867:- 1-2-1-23-2558-&catid=48:ข่าวประชาสัมพันธ์&Itemid=87

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Några hundra bht per styck, kommer inte ihåg exakt, men ingen summa att lägga på minnet.

+ hela 50 bht för den omfattande läkarundersökningen 5555

Det var dyrt! Senast pyntade jag 30 Baht. Behövde inte ens gå med in. Tog en röka utanför medans frun var inne på kliniken och fixade läkarintyget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du' är enbart korkat och läser inte vad jag skriver på 10 år så får jag ett år i taget vad är fel på

mitt visa ? 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...