Jump to content
IGNORERAD

Medlemmar som man saknar.

Krafta

Recommended Posts

• Svar 1,8k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• audirs2

126

• Soengsang

108

• Enis

72

• Kenneth4618

67

1 timme sedan, skrev frogfish:

@Boa52, var är du?

Dåligt med huva nuförtiden🐸

Jag kommer igen nu, men får se hur länge det blir innan Surin stänger av mej igen. Jag tänker

inte lika som många av er sörläningar därför blir jag anmäld till Surin många gånger. Vi får se har mycke bilder att visa men det brukar bli kaos av allti hop

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Jag kommer igen nu, men får se hur länge det blir innan Surin stänger av mej igen. Jag tänker

inte lika som många av er sörläningar därför blir jag anmäld till Surin många gånger. Vi får se har mycke bilder att visa men det brukar bli kaos av allti hop

Härligt, Boa! Kör så det ryker. Från mig blir det inga anmälningar. Och vore kul att få se nåt av dina projekt🍻

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
4 minuter sedan, skrev Boa52:

Kör på du!

Det är bara små krakar som håller på med anmälningar till P3.

Jag har aldrig anmält någon och skulle inte bry mig det minsta om någon anmäler mig.

Veteran

Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning:

Kör på du!

Det är bara små krakar som håller på med anmälningar till P3.

Jag har aldrig anmält någon och skulle inte bry mig det minsta om någon anmäler mig.

Nä jag bryr mej inte så mycke heller men man blir avstängd många ggr. Vi har varit i Thai

i 30 dagar och 1, 45 timmar gick djälvigt bra med all papper utom i dubai där tog dom inte

min frus telefon thaipass så vi fick leta nån som kopiera till a 4. 5 dollar. En fråga Varför åker man på svenskt pass och in i Thai på Thaipass. Min fru år svensk med all försäkringar om vår hemför

säkring och vad det innebär. Även om hon är Thai I thai så är hon inte försäkrad för större 

problem, benbrott, hjärtfel och sånt, Fel tråd jag vet

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Nä jag bryr mej inte så mycke heller men man blir avstängd många ggr. Vi har varit i Thai

i 30 dagar och 1, 45 timmar gick djälvigt bra med all papper utom i dubai där tog dom inte

min frus telefon thaipass så vi fick leta nån som kopiera till a 4. 5 dollar. En fråga Varför åker man på svenskt pass och in i Thai på Thaipass. Min fru år svensk med all försäkringar om vår hemför

säkring och vad det innebär. Även om hon är Thai I thai så är hon inte försäkrad för större 

Det där med försäkringen får du kolla upp. För som medborgare i Thailand kan hon med största sannolikhet inte använda sin svenska försäkring. 

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Precis nyss, skrev Boa52:

Jag är inte proffs på detta med pass men kan säga detta.

Ett svenskt pass gäller i mer än 150 länder och är lätta att resa med.

Ett thaipass gäller i en tredjedel så många  länder ungefär och är inte lika lätt att resa med i världen.

Thai använder sitt eget pass vid inresa för dom slipper visa som ett svenskt pass behöver.

Veteran

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning:

Jag är inte proffs på detta med pass men kan säga detta.

Ett svenskt pass gäller i mer än 150 länder och är lätta att resa med.

Ett thaipass gäller i en tredjedel så många  länder ungefär och är inte lika lätt att resa med i världen.

Thai använder sitt eget pass vid inresa för dom slipper visa som ett svenskt pass behöver.

Det är rätt att om du stannar längre än 30 dar så är Thai pass bra men om du stannar 30 dar

och har svenskt pass är du försäktrad i sverige Jag som har varit där i 20 år kan för små

grejer ,sår och dylikt betala samma som Thai, små summer

Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev samet:

Det där med försäkringen får du kolla upp. För som medborgare i Thailand kan hon med största sannolikhet inte använda sin svenska försäkring. 

Min sambo kunde det på bkk-Pattaya Hospital. 

Pattaya

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Stoneys:

Då åkte hon in i Thai på det svenska passet, eller hur

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Stoneys:

Ja, det funkar alldeles säkert, till en viss gräns, när det svenska försäkringsbolaget inte vill betala längre. 

I mer eller mindre alla försäkringsvillkor står att man bara kan använda en "försäkring". Som thailändsk har hon vård i det statliga systemet, som i försäkringsvärden då skall användas först. 

Så jag säger inte att försäkringen inte funkar, utan att man skall vara medveten om att det inte är självklart att den gör det. Tråkigt om man då haft några dagar på dyrt privatsjukhus som plötsligt skall betalas ur egen ficka. 

Försäkringsvillkor är en djungel, finns massor av undantag osv... krocka med moppen som man kört på fyllan utan körkort t.ex... Då kan mycket väl räkningen bli din att betala. 

Skönt att det funkade för sambon, men ta det inte för givet. 

Dela på andra sajter

dansa med siv
4 minutes ago, samet said:

Ja, det funkar alldeles säkert, till en viss gräns, när det svenska försäkringsbolaget inte vill betala längre. 

I mer eller mindre alla försäkringsvillkor står att man bara kan använda en "försäkring". Som thailändsk har hon vård i det statliga systemet, som i försäkringsvärden då skall användas först. 

Så jag säger inte att försäkringen inte funkar, utan att man skall vara medveten om att det inte är självklart att den gör det. Tråkigt om man då haft några dagar på dyrt privatsjukhus som plötsligt skall betalas ur egen ficka. 

Försäkringsvillkor är en djungel, finns massor av undantag osv... krocka med moppen som man kört på fyllan utan körkort t.ex... Då kan mycket väl räkningen bli din att betala. 

Kan man få ett exempel från den verkliga världen och inte ifrån din låtsas värld. Ge oss ett exempel på det du säger och då gärna ett exempel som går att verifiera. Tack på förhand.

Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev samet:

Om man är Svensk medborjare gäller väl Svenska försäkringar samma som för du och jag

Vi måste byta tråd

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Boa52:

Om man är Svensk medborjare gäller väl Svenska försäkringar samma som för du och jag

Vi måste byta tråd

Jäpp, in med bilbilder nu!

Typ som min första bil!

Inte samma som på bilden dock!

image.png.8fa9732c7b270b5af13b0398d7246238.png

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Boa52:

Vi måste byta tråd

Är man svensk medborgare behöver man inte ens ifrågasätta det??

Har inget med Thai eller annat medborgarskap att göra.

Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev samet:

Satt en kvinna rulltrappan upp till höger som var svensk /finnlänska och representerade nordiska bolag och hade kontakt med sos Köpenhamn. 

1 timme sedan, skrev Boa52:

Då åkte hon in i Thai på det svenska passet, eller hur

Nope, thai passet. 

Pattaya

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev samet:

Har jag aldrig ens reflekterat över. Brukar förlänga hemförsäkring en även för min fru, menar du att den då inte skulle gälla?

Dela på andra sajter

Saknar kjelle med handväskan från Uppsala.

Kungligt arrangerad träff av honom i Uppsala en sommar. 

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev gst:

Har jag aldrig ens reflekterat över. Brukar förlänga hemförsäkring en även för min fru, menar du att den då inte skulle gälla?

Det är detta som är lurigt. Den gäller, men bara för att försäkringsbolaget inte bråkar.

Som thailändsk medborgare i Thailand så är man alltid thailändsk först, inte svensk turist. Vilket innebär enligt försäkringsvillkoren att de kan hänvisa dig till den thailändska vården. 

SOS Köpenhamn, som hanterar akuta ärenden för svenskar på semester ser till att allt funkar. 

När det sedan skall regleras med det svenska försäkringsbolaget, så brukar det i regle fungera fint.

Dock vet jag personer som nekats ersättning då de varit thailändsk medborgare, det gällde dock inte akut skada utan eftervård. 

Försäkringar är business, de vill betala så lite som möjligt om villkoren medger det. Dock aldrig hört någon ha problem med akut skada, bara mindre skador, eftervård och ej akuta ärenden. 

Så jag vill inte skrämma upp folk, bara påpeka att i Thailand är thailändsk medborgare alltid i första hand thailändska, i myndigheters ögon och i försäkringsbolagens ögon. 

Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev samet:

Varför skulle en thailändsk medborgare inte kunna använda sin svenska hemförsäkring?

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev samet:

Det är detta som är lurigt. Den gäller, men bara för att försäkringsbolaget inte bråkar.

Som thailändsk medborgare i Thailand så är man alltid thailändsk först, inte svensk turist. Vilket innebär enligt försäkringsvillkoren att de kan hänvisa dig till den thailändska vården. 

SOS Köpenhamn, som hanterar akuta ärenden för svenskar på semester ser till att allt funkar. 

När det sedan skall regleras med det svenska försäkringsbolaget, så brukar det i regle fungera fint.

Dock vet jag personer som nekats ersättning då de varit thailändsk medborgare, det gällde dock inte akut skada utan eftervård. 

Försäkringar är business, de vill betala så lite som möjligt om villkoren medger det. Dock aldrig hört någon ha problem med akut skada, bara mindre skador, eftervård och ej akuta ärenden. 

Så jag vill inte skrämma upp folk, bara påpeka att i Thailand är thailändsk medborgare alltid i första hand thailändska, i myndigheters ögon och i försäkringsbolagens ögon. 

Varför skall det svenska försäkringsbolaget ens veta att min fru har dubbla medborgarskap?

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev samet:

Och du är helt säker på att dom nekades berodde på deras etnicitet och inte på försäkringsvillkoren ?

En vanlig reseförsäkring täcker "bara" akut sjukvård och olyckor och det förvånar inte mig att eftervård inte automatiskt då ingår.

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev samet:

Hej samet med flera.

Detta var en intressant diskussion i ett ämne som jag inte tidigare har reflekterat över.

För att ställa frågan på sin spets.

Kan ett svenskt försäkringsbolag vägra att betala för en ambulansflygning från Thailand till Sverige med hänvisning till att den försäkrade personen är Thailändsk medborgare och får vård på plats genom Thailands sjukvårdssystem?

Kort sagt. Ett Thaisvenskt par där båda är bosatta och skrivna i Sverige råkar ut för en trafikolycka i Thailand med likartade skador. Kan då försäkringsbolaget bekosta en ambulansflygning till Sverige för den svenska medborgaren, men inte för den Thailändska medborgaren!

Med Vänlig Hälsning.

Luttrad.

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Skickade frågan till Folksam där vi har våra försäkringar. Fick svar inom 5 minuter 

Min fru har dubbla medborgarskap Thailand och Sverige Hon är skriven i Sverige och bor och arbetar här. Gäller reseförsäkringen i hemförsäkringen även henne när vi besöker Thailand? Mvh Kenneth

Hej och tack för ditt mejl.

Ja det gör den.

Viktigt då att ni angett korrekt antal personer i hushållet i hemförsäkringen så att ni båda är försäkrade.

Mvh Markus

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...