Jump to content
IGNORERAD

Medlemmar som man saknar.

Krafta

Recommended Posts

Vill man inte ha FB så ska man inte klaga på att man missar all den info som finns där.

Kommer nyss från Udon-träffen och vi var 21 st fick jag det till, 4 st vet jag har skrivit på MPR tidigare. Numera är jag nog den ende av kvällens deltagare.

Samtliga är dock med i FB och en Udon grupp utom jag.

Ligger felet hos FB eller MPR.

Var och en är väl med där man själv finner viss nytta av sitt internet.

Har stor nytta av att vara med i en Hua Hin grupp på FB som har mycket nyttigheter för mig.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

• Svar 1,8k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• audirs2

126

• Soengsang

108

• Enis

72

• Kenneth4618

67

4 minuter sedan, skrev leifen:

Ligger felet hos FB eller MPR.

Felet, tjurgubbar ? ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev wUThai:

Nej, Udongänget! :)

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Svårt att tycka att Udongänget är en ryggdunkarklubb på MPR då nästan ingen från Udon är med på MPR, de som är medlemmar har tröttnat, skriver inte alls och läser knappt numera. Inget för karmaälskare :) 

Av kanske 500 svenskar i regionen är kanske 10 registrerade medlemmar här.

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
10 minuter sedan, skrev leifen:

Svårt att tycka att Udongänget är en ryggdunkarklubb på MPR då nästan ingen från Udon är med på MPR, de som är medlemmar har tröttnat, skriver inte alls och läser knappt numera. Inget för karmaälskare :) 

Av kanske 500 svenskar i regionen är kanske 10 registrerade medlemmar här.

Då får du se till att dom blir medlemmar då så du kan briljera lite med dina kundskaper

Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Då får du se till att dom blir medlemmar då så du kan briljera lite med dina kundskaper

Checkar ut och drar från Udon i morgon. Kan bli mycket lång tid till nästa chans att få briljera där uppe...

Tror gubbsen där uppe har det för bra och inte har tid att tillbringa sin tid vid ett tangentbord och därmed svårvärvade.

Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Nemo:

Ja, men nu undrade ju Fritz varför de inte skulle kunna lägga ut det här på MPR. Fb är ju varken han och många med honom inte intresserade av. Om Baa (som verkar vara den som skriver mest om händelser i Udonområdet) nu blev så stött av att få en liten avstängning att han ska tjura resten av livet över det, så hindrar det väl inte övriga i Udonområdet att skriva nånting om sjukvården. Eller har de fått tillsägelse av "ledarna" att hålla sådan information hemlig från MPR?   :blink:

Så jag fick inte skriva om vad som sker eller ska ske i Udon med bl.a Ambassadmötet. Vilka är ledare där? Varje person är nog sin egen ledare. Men det finns några som

hakat på vad som börjat i Phuket med bl.a sjukvårdsfrågan.

Mvh. SWED THAI

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev leifen:

Checkar ut och drar från Udon i morgon. Kan bli mycket lång tid till nästa chans att få briljera där uppe...

Tror gubbsen där uppe har det för bra och inte har tid att tillbringa sin tid vid ett tangentbord och därmed svårvärvade.

Men dom använder FB.

Jag trodde FB fanns på internet,då brukar man väl använda tangentbord.;-)

Pattaya

Dela på andra sajter

Vist är det konstigt att svenskgubbar i Thai inte kan samsas om hur dom ska lägga fram sina tankar och ideer om sjukförsäkring

utan surar och gnäller om vem som är och inte vill vara med i MPR eller facebook. Tjockskallar eller små pojkar välj själv. En massa ego gamm gubbar är ni

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Vist är det konstigt att svenskgubbar i Thai inte kan samsas om hur dom ska lägga fram sina tankar och ideer om sjukförsäkring

utan surar och gnäller om vem som är och inte vill vara med i MPR eller facebook. Tjockskallar eller små pojkar välj själv. En massa ego gamm gubbar är ni

Här kan du läsa vad som var inlagt på Mpr.

Vi här i Udon Thani med omnejd har nu bildat föreningen Svenskar I Udon. Förra året tog Skandinaver på Phuket (SpP) initiativet att kontakta svenska regeringen angående utökning av svensk sjukvårdsförsäkring till att även gälla Thailand. Redan idag har Sverige avtal med ett antal s.k. konventionsländer utanför EU, till exempel Australien, Israel och Algeriet. 

Länk till SpP förslag: http://www.skandphuk.dinstudio.se/empty_91.html

Magasinet ScandAsia har haft artiklar i ämnet. Ytterligare svenskar kommer att berätta i kommande artiklar om sina problem, erfarenheter, kostnader i samband med sjukdom.

http://scandasia.com/swedes-in-Thailand-are-battling-for-health-insurance/  

Vi här i Udon har nu skickat ett brev till Socialministern i Sverige där vi uttalar vårt fulla stöd till förslaget från SpP.

Enligt en färsk undersökning utförd av Svenskar i Världen har antalet fast boende svenskar i Thailand ökat lavinartat, från 10.000 år 2011 till 20.000 iår.

En fördubbling! 

Som jämförelse: I Australien bor 11.000 svenskar, Algeriet 20 och i Israel 4.000

Vi uppmanar nu flera svenskar i Thailand att göra samma sak, bilda en förening och skriv ett brev. Det gäller att skapa opinion. 

Udon Thani 2016-05-20

Brevet skrivet av Kjell Nyström och Sven Arne Hedell till:

Sjukvårdsministern

Socialdepartementet

103 33 Stockholm

e-post: socialdepartementet.registrator@gov.se

Uttalande av Föreningen Svenskar i Udon:

Vi stöder till alla delar den begäran som Föreningen Skandinaver på Phuket (SpP)

och Svenskföreningen i Hua Hin (SFHH) skickade till er i Januari 2016 angående

sjukvårdskostnader för svenskar boende i Thailand skall ersättas via den svenska

sjukförsäkringen i likhet med med pensionärer inom EU eller ett konventionsland

som t.ex. Australien.

Bakgrund

Vi utflyttade svenska pensionärer i Thailand betalar skatt i Sverige, minst SINK 20%, i

likhet med svenska pensionärer boende inom EU eller i ett konventionsland som till

exempel Australien. Skillnaden är dock att svenska pensionärer i Thailand måste betala

sina sjukvårdskostnader ur egen ficka eller i undantagsfall genom en dyr försäkring. Att

teckna en försäkring i Thailand för en pensionär är inte möjligt eller i undantagsfall till en

mycket hög årligen stigande kostnad.

Det finns flera exempel på svenskar, skrivna i Thailand, vilka valt att ”flytta hem” tillfälligt

för att få nödvändig vård betald genom svenska sjukförsäkringen. Motsvarande sjukvård

finns dock tillgänglig i Thailand och det till en mycket lägre kostnad jämfört med det

svenska sjukvårdskostnadsläget.

Om svenska pensionärer skrivna i Thailand skulle få sina sjukvårdskostnader betalda

genom den svenska sjukförsäkringen skulle det inte bara vara en lättnad och trygghet för

pensionärerna utan också en ekonomisk vinst för svenska staten och dessutom avlasta

den svenska sjukvården.

Begäran

Vi i föreningen Svenskar i Udon, SiU, ber om uppdatering av status på den begäran om

betald sjukvård för svenskar i Thailand som tidigare framställts av föreningarna på Phuket

och i Hua Hin och som vi i föreningen Svenskar i Udon nu också ställer oss bakom.

Svenskar i Udon (SiU)

I Udon Thani distriktet med närliggande distrikt i nordöstra Thailand (ofta kallat Isaan) bor

uppskattningsvis flera hundra svenska medborgare, de flesta utflyttade och betalar SINK

skatt.

Några svenskar i Udon Thani tog för ett par månader sedan initiativet till att bilda en

svenskförening i Udon Thani för att bland annat stöda den begäran som SpP och SFHH

framställt till er. Nu, efter bara några veckor, har föreningen snart 40 medlemmar och växer

stadigt. Facebooksidan med samma namn har efter några månader snart 70 medlemmar.

Magasinet ScandAsia har haft en artikel om att ytterligare en svenskförening i Thailand

bildats, nu i Udon Thani.

Kontaktpersoner för SiU

Sven Arne Hedell,

svenhedell@hotmail.com

(+66) 08-0070 5977

Kjell Nyström,

kjell.nystrom@gmail.com

(+66) 08-1686 9931

Med vänlig hälsning

Föreningen Svenskar i Udon

Detta brev till sjukvårdsministern, idag Gabriel Wikström,

skickas även i pappersform som

rekommenderat brev till adressen ovan.

Kopia via e-post till:

Barn-, äldre- och jämställdhetsministern

Åsa Regner,

asa.regner@gov.se

Socialförsäkringsministern Annika Strandhäll,

annika.strandhall@gov.se

Sveriges ambassad i Bangkok,

ambassaden.Bangkok

@gov.se

,

(+66) 02-263 7200

SpP: Bo Jonsson,

bojon75@gmail.com

, (+66) 09 8860 7285

SFHH: Lars Olof Fagerström,

larsolof50@gmail.com

, (+46) 070-492 0463

ScandAsia,

news@scandmedia.com

, (+66) 02-943 7166-8

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Här kan du läsa vad som var inlagt på Mpr.

Vi här i Udon Thani med omnejd har nu bildat föreningen Svenskar I Udon. Förra året tog Skandinaver på Phuket (SpP) initiativet att kontakta svenska regeringen angående utökning av svensk sjukvårdsförsäkring till att även gälla Thailand. Redan idag har Sverige avtal med ett antal s.k. konventionsländer utanför EU, till exempel Australien, Israel och Algeriet. 

Länk till SpP förslag: http://www.skandphuk.dinstudio.se/empty_91.html

Magasinet ScandAsia har haft artiklar i ämnet. Ytterligare svenskar kommer att berätta i kommande artiklar om sina problem, erfarenheter, kostnader i samband med sjukdom.

http://scandasia.com/swedes-in-Thailand-are-battling-for-health-insurance/  

Vi här i Udon har nu skickat ett brev till Socialministern i Sverige där vi uttalar vårt fulla stöd till förslaget från SpP.

Enligt en färsk undersökning utförd av Svenskar i Världen har antalet fast boende svenskar i Thailand ökat lavinartat, från 10.000 år 2011 till 20.000 iår.

En fördubbling! 

Som jämförelse: I Australien bor 11.000 svenskar, Algeriet 20 och i Israel 4.000

Vi uppmanar nu flera svenskar i Thailand att göra samma sak, bilda en förening och skriv ett brev. Det gäller att skapa opinion. 

Udon Thani 2016-05-20

Brevet skrivet av Kjell Nyström och Sven Arne Hedell till:

Sjukvårdsministern

Socialdepartementet

103 33 Stockholm

e-post: socialdepartementet.registrator@gov.se

Uttalande av Föreningen Svenskar i Udon:

Vi stöder till alla delar den begäran som Föreningen Skandinaver på Phuket (SpP)

och Svenskföreningen i Hua Hin (SFHH) skickade till er i Januari 2016 angående

sjukvårdskostnader för svenskar boende i Thailand skall ersättas via den svenska

sjukförsäkringen i likhet med med pensionärer inom EU eller ett konventionsland

som t.ex. Australien.

Bakgrund

Vi utflyttade svenska pensionärer i Thailand betalar skatt i Sverige, minst SINK 20%, i

likhet med svenska pensionärer boende inom EU eller i ett konventionsland som till

exempel Australien. Skillnaden är dock att svenska pensionärer i Thailand måste betala

sina sjukvårdskostnader ur egen ficka eller i undantagsfall genom en dyr försäkring. Att

teckna en försäkring i Thailand för en pensionär är inte möjligt eller i undantagsfall till en

mycket hög årligen stigande kostnad.

Det finns flera exempel på svenskar, skrivna i Thailand, vilka valt att ”flytta hem” tillfälligt

för att få nödvändig vård betald genom svenska sjukförsäkringen. Motsvarande sjukvård

finns dock tillgänglig i Thailand och det till en mycket lägre kostnad jämfört med det

svenska sjukvårdskostnadsläget.

Om svenska pensionärer skrivna i Thailand skulle få sina sjukvårdskostnader betalda

genom den svenska sjukförsäkringen skulle det inte bara vara en lättnad och trygghet för

pensionärerna utan också en ekonomisk vinst för svenska staten och dessutom avlasta

den svenska sjukvården.

Begäran

Vi i föreningen Svenskar i Udon, SiU, ber om uppdatering av status på den begäran om

betald sjukvård för svenskar i Thailand som tidigare framställts av föreningarna på Phuket

och i Hua Hin och som vi i föreningen Svenskar i Udon nu också ställer oss bakom.

Svenskar i Udon (SiU)

I Udon Thani distriktet med närliggande distrikt i nordöstra Thailand (ofta kallat Isaan) bor

uppskattningsvis flera hundra svenska medborgare, de flesta utflyttade och betalar SINK

skatt.

Några svenskar i Udon Thani tog för ett par månader sedan initiativet till att bilda en

svenskförening i Udon Thani för att bland annat stöda den begäran som SpP och SFHH

framställt till er. Nu, efter bara några veckor, har föreningen snart 40 medlemmar och växer

stadigt. Facebooksidan med samma namn har efter några månader snart 70 medlemmar.

Magasinet ScandAsia har haft en artikel om att ytterligare en svenskförening i Thailand

bildats, nu i Udon Thani.

Kontaktpersoner för SiU

Sven Arne Hedell,

svenhedell@hotmail.com

(+66) 08-0070 5977

Kjell Nyström,

kjell.nystrom@gmail.com

(+66) 08-1686 9931

Med vänlig hälsning

Föreningen Svenskar i Udon

Detta brev till sjukvårdsministern, idag Gabriel Wikström,

skickas även i pappersform som

rekommenderat brev till adressen ovan.

Kopia via e-post till:

Barn-, äldre- och jämställdhetsministern

Åsa Regner,

asa.regner@gov.se

Socialförsäkringsministern Annika Strandhäll,

annika.strandhall@gov.se

Sveriges ambassad i Bangkok,

ambassaden.Bangkok

@gov.se

,

(+66) 02-263 7200

SpP: Bo Jonsson,

bojon75@gmail.com

, (+66) 09 8860 7285

SFHH: Lars Olof Fagerström,

larsolof50@gmail.com

, (+46) 070-492 0463

ScandAsia,

news@scandmedia.com

, (+66) 02-943 7166-8

Det här har jag helt missat... väldigt bra, minst sagt .

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Naam jai:

Det här har jag helt missat... väldigt bra, minst sagt .

Finns under hälsa och sjukvård på Mpr.

Mvh. SWED THAI

Dela på andra sajter

On 6 september 2016 at 11:00, skrev Boa52:

Oj, har du sett BTT trodde det bara var clion som sett och träffat honom eller skriver du smörja

On 6 september 2016 at 11:05, skrev Boa52:

Nog kan du läsa vad jag skrev, blev bara mera smörja från dej. Har du sett BTT som du skriver ??

BTT har sovit två gånger i min lägenhet. Han existerar.

On 6 september 2016 at 12:50, skrev Boa52:

Mera smörja, du kan och har läst vad jag skrev men vill inte förstå, slutar här

Ja, det blir nog bäst så.

14 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Det är ju bara att gå med FB. Svårare än så är det inte. Han har väll ingen skyldighet att skriva här

Skickat från min GT-I9300

Det finns finns mycket goda skäl att inte vara med på Facebook. Vilket du säkert är medveten om. Men, gratis är gott, och det visar samtidigt vilket värde användarna sätter på sitt privatliv. Det vill säga, inget alls...

Herr Chang har talat från Irland.

Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev SWED THAI:

Så jag fick inte skriva om vad som sker eller ska ske i Udon med bl.a Ambassadmötet.

Mvh. SWED THAI

Tvärtom.  :)  

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Det finns finns mycket goda skäl att inte vara med på Facebook. Vilket du säkert är medveten om. Men, gratis är gott, och det visar samtidigt vilket värde användarna sätter på sitt privatliv. Det vill säga, inget alls...

Herr Chang har talat från Irland.

Så är det nog, men är man lyckligt ovetande så lider man inte, tydligen......

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Herr Chang:

BTT har sovit två gånger i min lägenhet. Han existerar.

Jodå han existera allt,hämtade upp honom på bussterminalen för vidare befodran till den lägenheten,hans resebagage var en domuskasse med lite förnödenheter. 

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Drivern:

hans resebagage var en domuskasse med lite förnödenheter. 

Tyder ju på en rutinerad globetrotter.  Släpa på halva hushållet vid resor är för amatörer/charterturister.  :)

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Drivern:

Jodå han existera allt,hämtade upp honom på bussterminalen för vidare befodran till den lägenheten,hans resebagage var en domuskasse med lite förnödenheter. 

Aha!

Det är Sven Melander/Berra som är BTT!

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nemo:

Så är det nog, men är man lyckligt ovetande så lider man inte, tydligen......

Lider man av förföljelsemani eller har något att dölja så ska man nog inte hålla till på internet överhuvudtaget.

För övrigt så vet nog ingen mer om privatlivet än vad man själv valt att bjuda på förutom att de har koll på vilka sidor man besöker

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Drivern:

Det är ju ett godkänt bevis att han besökt Göteborg i alla fall för många år sedan. 

Dela på andra sajter

Tror dom som vägrar fb helt enkelt inte vet hur man gör. hehe  Fb har iallafall gett mig glädje . Antingen följer man med i utvecklingen eller så låter man bli.

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev flebbe:

Tror dom som vägrar fb helt enkelt inte vet hur man gör. hehe  Fb har iallafall gett mig glädje . Antingen följer man med i utvecklingen eller så låter man bli.

Naturligtvis är det delvis så.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev flebbe:

Så är det ju. Det går att använda fejjan bara för att hålla kontakt. Utan att lämna ut speciellt mycket. Eller om man så vill inget. 

Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev flebbe:

Vilken utveckling tappar man om man inte är med i Fb

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Vilken utveckling tappar man om man inte är med i Fb

Eftersom du inte vet det så stämmer det jag skrev. Sociala medier är dagens sätt för stressade människor att kommunicera, hålla kontakt med människor och få information. Att sedan möjligheten finns att träffas när man har tid och möjlighet gör ju livet fyllt av trevliga möjligheter. 

Hur man kan vara negativ till något man aldrig upplevt är för mig en gåta. Men det okända skrämmer väl. :-)

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev flebbe:

Jag följer inte utvecklingen. 

Jag leder den.;-)

Pattaya

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...