MPR Nyheter Inlagd November 20, 2015 Dela Inlagd November 20, 2015 Thailands Landsvägsmyndighet planerar att täcka de kvarvarande 2,700 kilometerna av grusvägar i landet inom de kommande fyra åren.Generaldirektör Pisak Jitviriyavasin sade att myndigheten är ansvarig för totalt 47,000 km landsvägar. Av dessa är 2,700 km fortfarande grusvägar, vilket man vill råda bot på inom fyra år. För finansåret 2016, som startar 1:a oktober, har myndigheten fått en budget för att förbättra 700 km grusvägar till en kostnad på 6-7 miljoner baht per km.Myndigheten förväntar sig att bli tilldelad budgetar på totalt 12-14 miljarder baht för de kvarvarande 2,000 kilometerna under finansåren 2017-2019. Av de vägar som fortfarande inte asfalterats ligger runt 35% i nordöstra Thailand, 25% i norra, 20% i centrala och 20% i södra. Källa: http://www.bangkokpost.com/news/general/771324/all-gravel-rural-roads-to-be-paved-by-2019 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd December 13, 2015 Dela Inlagd December 13, 2015 Ja man tar sig för pannan, även här i byn i obygden har det tydligen tilldelats pengar för att förbättra en väg till grannbyn, rätt så att det finns en hyfsat bra väg redan, så vägarna kommer nästan att gå parallelt, i alla fall i början. Vilken idi*ti, varför inte lägga pengarna på de befintliga vägarna och förbättra dem. De leker ju med pengar, ingen verkar att ha förstånd och begripa det. Asfaltsvägen till höger går till grannbyn och åkervägen som syns till vänster ska också gå till grannbyn. Och här blir den nya vägen. BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kitung Inlagd December 13, 2015 Dela Inlagd December 13, 2015 Tycker de skulle underhålla de asfaltsvägar som finns till att börja medHär har potthålen övergått till slukhål som ibland lagas med halm och grusVissa avsnitt så är det krypfart som gäller för att ta sig framTITKitung Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd December 13, 2015 Dela Inlagd December 13, 2015 Tycker de skulle underhålla de asfaltsvägar som finns till att börja medHär har potthålen övergått till slukhål som ibland lagas med halm och grusVissa avsnitt så är det krypfart som gäller för att ta sig framTITKitungJa med snö och is så hade många vägar varit perfekta till puckelpistar. BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd December 13, 2015 Dela Inlagd December 13, 2015 Verkar vara dåligt med underhåll i byar och inne i städerna, och rejäla satsningar på riksvägarna. Väg 201 får ett jättelyft inom något år.Svinnet av pengar och material misstänker jag. 1 cm asfalt som vanligt. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd December 13, 2015 Dela Inlagd December 13, 2015 Vansinne, det är lättare att underhålla en grusväg än att lappa en dålig asfaltväg. Dom har kört det experimentet på vägen vi har till stugan i Sverige och jag kan bara konstatera att om hyveln kör lite då och då så föredrar jag grusvägen framför potthålsasfalteländet.Sista biten (5 km) har vi hand om själva och sladdar när det behövs - fan så mycket bättre än den så kallade asfaltvägen. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd December 13, 2015 Dela Inlagd December 13, 2015 I södra Thailand har nästan varenda ko stig blivit asfaltväg.Behöver knappt underhållas då det inte finns bilar som kör på dem. Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd December 14, 2015 Dela Inlagd December 14, 2015 Vansinne, det är lättare att underhålla en grusväg än att lappa en dålig asfaltväg. Dom har kört det experimentet på vägen vi har till stugan i Sverige och jag kan bara konstatera att om hyveln kör lite då och då så föredrar jag grusvägen framför potthålsasfalteländet.Sista biten (5 km) har vi hand om själva och sladdar när det behövs - fan så mycket bättre än den så kallade asfaltvägen.Kan så vara men de går knappt att köra på när det regnar “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
shell Inlagd December 14, 2015 Dela Inlagd December 14, 2015 Verkar vara dåligt med underhåll i byar och inne i städerna, och rejäla satsningar på riksvägarna. Väg 201 får ett jättelyft inom något år.Svinnet av pengar och material misstänker jag. 1 cm asfalt som vanligt. Oj, då är det precis tvärtom på Sukhumvit söderut från PttFörst börjar man ett underhåll med att fräsa gammal asfalt, det är ju bra.Efter ca 2 mån med spårig väg börjar sedan återställandetett grus/sandlager som vältasTjära som sandas.Därefter två lager asfalt på ca 5cm varderaTotal produktionstid/km ca 3månaderTill saken hör att man gjorde norrgående först, det har väl inte blivit hål men det börjar bli spårigt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd December 14, 2015 Dela Inlagd December 14, 2015 Tror inte de lyckas enligt tidsplan. Man kan ju undra om antalet trafikolyckor ökar under de kommande 4 åren? Om man idag tycker det är förvirrande i trafiken blir det kanske inte lättare med koner, avspärrningar och plastband kort och tvärs? Vem vet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd December 14, 2015 Dela Inlagd December 14, 2015 Kan så vara men de går knappt att köra på när det regnar Då är det sand- och inte grus-väg. En riktig grusväg pallar med ganska bra skyfall utan att få andra egenheter är "tvättbräda". Nu talar jag ifrån hur våra vägar ser ut i Sverige, men det borde inte vara nån större skillnad. Tja, förutom tjälskott och sånt som gör sakerna värre där jag bor. Byvägen är byggd på ganska grovt underlag och sen lite finare material ovanpå och den håller för det mesta - skall sladdas ibland för att behålla formen men vi har en skogsbilväg åxå som vi byggt med finare material (nästan som sand, som fanns i närheten) och den är ett elände när det blir blött. Så det är nog lite skillnad på hur man bygger vägen åxå - men en underhållen grusväg är fan så mycket trevligare än en asfalterad sträcka som inte fixas. Tja även när dom fixar till den så blir det ju en puckelpist som nån skrev tidigare. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd December 14, 2015 Dela Inlagd December 14, 2015 Då är det sand- och inte grus-väg. En riktig grusväg pallar med ganska bra skyfall utan att få andra egenheter är "tvättbräda". Nu talar jag ifrån hur våra vägar ser ut i Sverige, men det borde inte vara nån större skillnad. Tja, förutom tjälskott och sånt som gör sakerna värre där jag bor. Byvägen är byggd på ganska grovt underlag och sen lite finare material ovanpå och den håller för det mesta - skall sladdas ibland för att behålla formen men vi har en skogsbilväg åxå som vi byggt med finare material (nästan som sand, som fanns i närheten) och den är ett elände när det blir blött. Så det är nog lite skillnad på hur man bygger vägen åxå - men en underhållen grusväg är fan så mycket trevligare än en asfalterad sträcka som inte fixas. Tja även när dom fixar till den så blir det ju en puckelpist som nån skrev tidigare.Trodde vi pratade om Thailand och då grusväg lika mer lervälling vid regn. Tror aldrig jag sett en grusväg a lá Sverige i Thailand vid alla mina bilresor där “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd December 14, 2015 Dela Inlagd December 14, 2015 Trodde vi pratade om Thailand och då grusväg lika mer lervälling vid regn. Tror aldrig jag sett en grusväg a lá Sverige i Thailand vid alla mina bilresor därNä, här är det mer sand vilket blir till lera som du skriver - men jag har inte varit överallt så när man skriver grusväg så antog jag att det fanns sådana åxå.Har ju hittat nåt som liknar cementvägar åxå - får tankarna att gå till Tysklands vägar faktiskt. Dom verkar bättre än asfalten i alla fall - tja förutom att det finns några skarvar. Borde ju nästan vara bättre att köra på det i så fall - sanden verkar ju finnas på plats redan. Men vad vet jag... Är inte direkt nån expert på vägbyggnad. Men en bomberad grusväg (kan ha enkelsidigt tvärfall i kurvorna om man så vill för det blir lite obehagligt att köra ytterkurva annars) står sig ganska bra om man underhåller den lite. Fan vet om det inte skulle vara vettigare att göra så istället för nån fuskasfalt. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evert 1 Inlagd December 14, 2015 Dela Inlagd December 14, 2015 Stefan, myndigheterna är nog förutseende. i.o.m. att det blir 2 vägar till grannbyn kan de enkelrikta dem, vilket i sin tur innebär att olycksriskerna minskar när folk ska förflytta sig i mörkret och på fyllan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd December 14, 2015 Dela Inlagd December 14, 2015 Stefan, myndigheterna är nog förutseende. i.o.m. att det blir 2 vägar till grannbyn kan de enkelrikta dem, vilket i sin tur innebär att olycksriskerna minskar när folk ska förflytta sig i mörkret och på fyllan. Sen när har enkelriktat haft någon betydelse för vägval i Thailand ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd December 15, 2015 Dela Inlagd December 15, 2015 Då är det sand- och inte grus-väg. En riktig grusväg pallar med ganska bra skyfall utan att få andra egenheter är "tvättbräda". Nu talar jag ifrån hur våra vägar ser ut i Sverige, men det borde inte vara nån större skillnad. Tja, förutom tjälskott och sånt som gör sakerna värre där jag bor. Byvägen är byggd på ganska grovt underlag och sen lite finare material ovanpå och den håller för det mesta - skall sladdas ibland för att behålla formen men vi har en skogsbilväg åxå som vi byggt med finare material (nästan som sand, som fanns i närheten) och den är ett elände när det blir blött. Så det är nog lite skillnad på hur man bygger vägen åxå - men en underhållen grusväg är fan så mycket trevligare än en asfalterad sträcka som inte fixas. Tja även när dom fixar till den så blir det ju en puckelpist som nån skrev tidigare.Riktig grusväg i Thailand?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd December 19, 2015 Dela Inlagd December 19, 2015 Ja man tar sig för pannan, även här i byn i obygden har det tydligen tilldelats pengar för att förbättra en väg till grannbyn, rätt så att det finns en hyfsat bra väg redan, så vägarna kommer nästan att gå parallelt, i alla fall i början. Vilken idi*ti, varför inte lägga pengarna på de befintliga vägarna och förbättra dem. De leker ju med pengar, ingen verkar att ha förstånd och begripa det. Asfaltsvägen till höger går till grannbyn och åkervägen som syns till vänster ska också gå till grannbyn. Och här blir den nya vägen. Nu borjar det att likna en väg men det blir bara en grus/sandväg ingen asfalts/oljegrusväg alltså, så efter ett antal regn blir det väl en puckelpist till grannbyn om den inte sladdas några gånger i månaden. Men ta mig tusan det blir även omläggning av Hiway 3017 som går genom byn, for igår kom det stora artilleriet till obygden. BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd December 19, 2015 Dela Inlagd December 19, 2015 En sladd modell mindre borde ju gå att hänga bakpå isaan traktorerna (sånadär tvåhjulingar) som för tex bränslekostnad och lite till så sladdar dom vägen vägen lite pengar nästan dagligen. Eller bufflarna, passerar en jäkla drös med sådana (traktorer, inte så många bufflar) här i alla fall. Körde med det på snöskoterföreningen - åker man ändå så dra sladden åxå. Fast vi fick ju betala för nöjet dessutom. Medlemsavgift som gick till lederna oavkortat.Passar nog inte att ha en sladd som tar för djupt dock för dom kör lite som dom vill. En fyrskärig med extra vikt på som knappt BM400 ville dra utan att gå upp i motortemp är nog lite för mycket. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.