Jump to content
IGNORERAD

Thailand vill minska behovet av utländska lärare


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailands Utbildningsdepartement planerar att samla ihop en första vända med 500 lärare som undervisar i engelska vid statliga skolor, så de kan genomgå det sex veckor långa programmet "utbilda utbildaren".
Planen är att minska behovet av förhållandevis dyra utländska lärare. De som kommer träna engelsklärarna är experter från den brittiska organisationen British Council. Vice utbildningsminister Teerakiat Jareonsettasin sade att de utvalda lärarna kommer motta avancerade instruktioner i att lära ut engelska i skrift och tal, samt få nya metoder för att lära ut engelska effektivt.
"En grupp lärare som ska gå med i programmet kommer väljs ut från hela landet. De måste vara väldigt bra på engelska, för efter det sex veckor långa utbildningsprogrammet måste de vara förebilder och utbildare för andra engelsklärare i deras skolor eller skolor i närområdet," sade han. I en nyligen genomförd undersökning fann man att endast 6 av 43,000 thailändska engelsklärare kunde tala engelska som om det vore deras modersmål.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/general/763348/ministry-aims-to-cut-foreign-english-tutors

c1_763348_151113042841_620x413.thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    9

  • broder tuk tuk

    8

  • Baa

    8

  • Wangthong

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

En sex veckors utbildning kommer naturligtvis inte att räcka för att utbilda Thailändska lärare i engelska så att dessa kan ersätta  utländska lärare, tiden är alldeles för kort.

Sex veckors utbildning årligen under tio år skulle nog snarare behövas.

Är själv inte förvånad över att en nyligen utförd undersökning påvisade att endast 6 av 43 000 lärare ansågs kunna tala engelska som om det vore deras modersmål.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

En sex veckors utbildning kommer naturligtvis inte att räcka för att utbilda Thailändska lärare i engelska så att dessa kan ersätta  utländska lärare, tiden är alldeles för kort.

Sex veckors utbildning årligen under tio år skulle nog snarare behövas.

Är själv inte förvånad över att en nyligen utförd undersökning påvisade att endast 6 av 43 000 lärare ansågs kunna tala engelska som om det vore deras modersmål.

Mvh isan lover

Vore intresantare att veta hur många som kan tala flera fullständiga meningar på engelska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vore intresantare att veta hur många som kan tala flera fullständiga meningar på engelska.

Hej

Det kanske hade blivit ett hundratal av 43 000 som hade kunnat bilda några fullständiga och korrekta meningar?

Engelska utbildningen i Thailand är ett jättestort problem och det skulle nog behövas 10 000 tals fler utländska lärare i landet.

Jag har ju en del utländska bekanta som är engelska lärare och dom går in för jobbet stenhårt, lär ut grammatik och lär barnen uttala orden korrekt, jag har närvarat på både deras privatlektioner efter jobbet och på lektioner på skoltid i statliga skolor.

Men sen har jag tyvärr under åren stött på vissa avarter också, där lärarna mest verkar ta jobbet för att kunna stanna i landet, kröka och träffa unga tjejer, men dom är absolut inte representativa för gruppen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

7 st.

Vem är den sjunde?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Men sen har jag tyvärr under åren stött på vissa avarter också, där lärarna mest verkar ta jobbet för att kunna stanna i landet, men dom är absolut inte representativa för gruppen.

Mvh isan lover

Tvärtom skulle jag vilja säga. Backpackerstyper (vanligtvis utan WP, som gör visaruns stup i kvarten) som tycker att det är värt att jobba för 20-30 000 bht i månaden, finns gott om dem i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

... att de utvalda lärarna kommer motta avancerade instruktioner ...

Det är snarare i detta (typiskt asiatiska) tankesätt som själva problemet ligger.

Frånvaron av adekvat kompetens och professionell ledarskap tycks bara öka ju högre man kommer.

Inte så konstigt när man med blotta ögat kan se vilken tankes barn som numera befolkar pyramidens top i detta så plågade land...

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att dom tar ett steg framåt i alla fall. Och lärarna skall väl inte lära sig Engelska som jag fattar utan hur man lär ut detta. Mentorer som sen kan sprida kunskaperna vidare till andra lärare i Thailand.

Men jag fattar väl trögt som vanligt...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bra att dom tar ett steg framåt i alla fall. Och lärarna skall väl inte lära sig Engelska som jag fattar utan hur man lär ut detta. Mentorer som sen kan sprida kunskaperna vidare till andra lärare i Thailand.

Men jag fattar väl trögt som vanligt...

Hej

Enligt mig är det nog nödvändigt att själv behärska det språk som man ska lära ut hyfsat, det räcker nog inte bara med att bli informerad om hur man ska lära ut det.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt mig är det nog nödvändigt att själv behärska det språk som man ska lära ut hyfsat, det räcker nog inte bara med att bli informerad om hur man ska lära ut det.

Mvh isan lover

Tja, jag läste bara "En grupp lärare som ska gå med i programmet kommer väljs ut från hela landet. De måste vara väldigt bra på engelska, för efter det sex veckor långa utbildningsprogrammet måste de vara förebilder och utbildare för andra engelsklärare i deras skolor eller skolor i närområdet," och drog mina slutsatser efter det.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tja, jag läste bara "En grupp lärare som ska gå med i programmet kommer väljs ut från hela landet. De måste vara väldigt bra på engelska, för efter det sex veckor långa utbildningsprogrammet måste de vara förebilder och utbildare för andra engelsklärare i deras skolor eller skolor i närområdet," och drog mina slutsatser efter det.

Hej

Låter ju bra men undrar var dom ska hitta alla dessa om bara 6 av 43 000 anses hålla måttet?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att dom tar ett steg framåt i alla fall. Och lärarna skall väl inte lära sig Engelska som jag fattar utan hur man lär ut detta. Mentorer som sen kan sprida kunskaperna vidare till andra lärare i Thailand.

Men jag fattar väl trögt som vanligt...

Ett rätt av två möjliga, grattis!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Låter ju bra men undrar var dom ska hitta alla dessa om bara 6 av 43 000 anses hålla måttet?

Mvh isan lover

Tja, det var en marigare fråga. Det finns ju bartjejer som är hyfsade på engelska om inte annat ;)

Men så jäkla illa kan det ju inte vara ställt om det inte experter på Engelska dom söker ändå - trots vad dom skriver.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Engelsmän brukar vara hysfade på engelska, måste det vara thai som ska utbilda första gruppen?

Sen att vara pedagog är lika viktigt som uttal och grammatik.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Engelsmän brukar vara hysfade på engelska, måste det vara thai som ska utbilda första gruppen?

 

Vad jag förstår, så är det engelsmän som utbildar den första gruppen.

De som kommer träna engelsklärarna är experter från den brittiska organisationen British Council.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte påstå att jag har någon större erfarenhet av engelskalärare i vanliga thailändska skolor men de få jag har träffat har varit urusla, åtminstone på engelska. För ett antal år sedan när vi bodde i Chachoengsao så var det någon i byn som pluggade till lärare på lokala universitet och då en kompis som pluggade till engelskalärare hade fått i uppdrag att intervjua en livs levande Farang för något grupparbete så fick jag chansen att hjälpa till i den viktiga utbildningen av thailändska engelskalärare. Det gick inget bra. Eller, det gick till slut jättebra med deras skolarbete, men inte förrän vi bytt intervjuspråk till thailändska och jag skrivit ned både frågor och svar på engelska. Trots att de läste sista året på universitet samt spenderat flera veckor på att skriva ned frågor samt träna in vad de skulle säga så var de så hopplöst dåliga att det bara inte fungerade. Tanken på att de ett halvår senare skulle utbilda thailändska barn i engelska känns rätt absurd, lite som om jag med min bar-kinesiska på hundra dåligt uttalade glosor skulle undervisa svenska barn i kinesiska.

Med det sagt så finns det givetvis betydligt fler än 7 thailändska lärare som pratar riktigt bra engelska, problemet är bara att de inte undervisar i engelska för thailändska barn. På alla internationella skolor så finns det mängder med assisterande lärare i de lägre årskurserna och de flesta av dessa lärare har en examen från Väst och pratar bättre engelska än de flesta engelskalärare i Sverige. Bara på dotterns skola är de nog runt 40 stycken och totalt i Thailand är de säkert minst 500; inte tillräckligt men vore en bra början. Givetvis tjänar de dock alldeles för bra och har alldeles för bra arbetsförhållanden för att vilja byta till en byskola i Nakorn Nowhere men om viljan verkligen funnes hos högre ort så skulle det givetvis kunna ordnas.

Det är dock långt ifrån bara kvaliteten på engelskalärare som avgör hur duktiga barn blir på engelska. Frun till en av mina kompisar i Tibro undervisar Engelska på gymnasiet och hon är inte särskilt duktig på engelska, jag skulle vilja påstå att många av mina gamla polare med 2-årigt gymnasium har ett bättre ordförråd och uttal, men hon är förhoppningsvis en duktig pedagog. Att se mycket TV/filmer på engelska utan dubbning samt lyssna på mycket engelsk musik är nog väl så viktigt för en bra praktisk engelska. Inte minst viktig är nog motivationen; i Sverige så vet alla barn att de kommer använda engelska i sitt jobb och på semestrar. För de flesta thailändska barn på landsbyggden framstår engelska som lika onödig som Pythagoras Sats; varför skulle de någonsin behöva använda engelska när ens att besöka Bangkok framstår som en närmast ouppnåelig dröm och något annat jobb än risodlare eller moppemekare inte ens existerar?        

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag upplevt av engelskaundervisningen i thailändska skolor är att ungarna lär sig rabbla glosor utantill tills det ringer ut. Men inte en enda gång har jag varit med om att någon konversation på engelska mellan elever och lärare skett. Frågar läraren något räcker det att eleven svarar med ett eller ett par ord. Att lära sig att bygga meningar på det främmande språket tycks vara helt oviktigt - eller så behärskar inte läraren den konsten själv. Om skolan skulle råka ha både faranger och thailändare anställda som engelsklärare så är det "naturligtvis" de thailändska lärarnas sätt att undervisa som gäller.

Det här blev kanske negativt i överkant, men jag har varit i åtskilliga skolor på olika nivåer genom åren och så här har jag upplevt att det är och har varit under drygt 15 år - tyvärr.

Livet är som en påse - tomt och innehållslöst tills man fyller det med något.

/Pastor Jansson

Link to comment
Dela på andra sajter

Den person som snackar bäst engelska i min by inklusive engelskläraren är en tjej som jag första gången

mötte för sisådär 10 år sedan. Jag kom ut från badrummet efter en dusch och där i vardagsrummet stod

en för mej obekant skapelse som babblade något (för mej) osammanhangande. Jag svarade något förmodligen

för henne lika babbligt typ "aoy baan mä" varpå hon replikerade "I am a book " och försvann sen som en

taskig avlöning. Efter ett par timmar uppenbarade hon  sej  i vardagsrummet igen och sa " I am not a book  I am

a girl"  Tjejen var då ungefär 10-12 år och är aningen efterbliven, något som gör att det finns inga dumma spärrar

som tex rädsla för att göra bort sej.  Hon är idag lika rättfram och utan spärrar och som sagt den med bästa

engelskan

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Thailands Utbildningsdepartement planerar att samla ihop en första vända med 500 lärare som undervisar i engelska vid statliga skolor, så de kan genomgå det sex veckor långa programmet "utbilda utbildaren".
Planen är att minska behovet av förhållandevis dyra utländska lärare. De som kommer träna engelsklärarna är experter från den brittiska organisationen British Council. Vice utbildningsminister Teerakiat Jareonsettasin sade att de utvalda lärarna kommer motta avancerade instruktioner i att lära ut engelska i skrift och tal, samt få nya metoder för att lära ut engelska effektivt.
"En grupp lärare som ska gå med i programmet kommer väljs ut från hela landet. De måste vara väldigt bra på engelska, för efter det sex veckor långa utbildningsprogrammet måste de vara förebilder och utbildare för andra engelsklärare i deras skolor eller skolor i närområdet," sade han. I en nyligen genomförd undersökning fann man att endast 6 av 43,000 thailändska engelsklärare kunde tala engelska som om det vore deras modersmål.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/general/763348/ministry-aims-to-cut-foreign-english-tutors

c1_763348_151113042841_620x413.thumb.jpg

Undras hur många av svenska engelskalärare som jobbar på svenska skolor som kan räknas som att dom kan prata som en infödd engelsman?

Troligen inte en enda så vad är så konstigt med thailändska lärare som undervisar i engelska?

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
 

Vad jag förstår, så är det engelsmän som utbildar den första gruppen.

 

Problemet med infödda engelsmän som undervisar är att väldigt många har en helt obegriplig dialekt som gör att endast nära och kära begriper vad som sägs.

Jag jobbade med en engelsk lärare en gång från Chelsea och jag fattade ungefär 50% av vad han sa och då är jag ändå väldigt duktig på engelska.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med infödda engelsmän som undervisar är att väldigt många har en helt obegriplig dialekt som gör att endast nära och kära begriper vad som sägs.

Jag jobbade med en engelsk lärare en gång från Chelsea och jag fattade ungefär 50% av vad han sa och då är jag ändå väldigt duktig på engelska.

BTT

Var ligger Chelsea? 

 

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Undras hur många av svenska engelskalärare som jobbar på svenska skolor som kan räknas som att dom kan prata som en infödd engelsman?

Troligen inte en enda så vad är så konstigt med thailändska lärare som undervisar i engelska?

BTT

Det torde finnas en och annan .

MEN att jämföra svenska engelsklärare och thailändska engelsklärare är som att jämföra 

Usain Bolt och mig i ett hundrameterslopp ...  

Jag kommer till målet men inte mycket mer .

 

Mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...