Jump to content
IGNORERAD

Thailand vill minska behovet av utländska lärare


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

Det kanske hade blivit ett hundratal av 43 000 som hade kunnat bilda några fullständiga och korrekta meningar?

Engelska utbildningen i Thailand är ett jättestort problem och det skulle nog behövas 10 000 tals fler utländska lärare i landet.

Jag har ju en del utländska bekanta som är engelska lärare och dom går in för jobbet stenhårt, lär ut grammatik och lär barnen uttala orden korrekt, jag har närvarat på både deras privatlektioner efter jobbet och på lektioner på skoltid i statliga skolor.

Men sen har jag tyvärr under åren stött på vissa avarter också, där lärarna mest verkar ta jobbet för att kunna stanna i landet, kröka och träffa unga tjejer, men dom är absolut inte representativa för gruppen.

Mvh isan lover

Är du representativ för gruppen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    9

  • broder tuk tuk

    8

  • Baa

    8

  • Wangthong

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Thailändares fattiga engelska ligger naturligtvis i hur man lever sin vardag. man pratar Thai Man tittar på ThaiTV och kömmer överhuvudtaget knappt i närheten av engelska i det dagliga livet. Därav så är det knappast förvånande att Thailändare ute i landet talar dålig engelska.

Kan ju bara gå till mig själv. I Thailand är jag tvungen att prata Thai för att kunna sköta mitt arbete bland annat. Då varken kunder eller anställda kan engelska nåt vidare.

När jag är i Sverige så utvecklas naturligtvis inte min Thai något nämvärt. Då jag mest föär mig på svenska och tittar på svensk TV.

Och man behöver knappast vara någon Einstein för att förstå att saknas det träningsmöjligheter för att praktisera språket. Så kan man ju knappast begära att det utvecklas. Blir lite som att förvänta sig att Thailand skulle kvalificera sig i ishockey i OS.

Regeringen kan naturligtvis satsa på att få TV kanaler att visa mera odubbad engelsk TV. Men den thailändska nationalismen kommer nog att sätta stopp för det för ett bra tag framöver.

 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Är du representativ för gruppen?

Dom lärarna som enbart undervisar för att kunna fortsätta kröka och pippa runt bland barerna brukar sålla bort sig själva efter ett tag.

Finns ingen normal människa som orkar kröka för att sen gå upp klockan 0500 för att ta sig till en skola i någon bangkokförort och undervisa kanske 6 timmar per dag.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Chelsea är en stadsdel i London

BTT

Ja, det vet jag, men säg mig, förutom de som talar queens english, som är att betrakta som icke talande Londondialekt, Chelsea har mig veterligen inget eget språk! 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom lärarna som enbart undervisar för att kunna fortsätta kröka och pippa runt bland barerna brukar sålla bort sig själva efter ett tag.

Finns ingen normal människa som orkar kröka för att sen gå upp klockan 0500 för att ta sig till en skola i någon bangkokförort och undervisa kanske 6 timmar per dag.

BTT

Som man känner sig själv tror man sig känna andra, men som tur är gäller det ju bara FIB Aktuelltromantik för din del!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag upplevt av engelskaundervisningen i thailändska skolor är att ungarna lär sig rabbla glosor utantill tills det ringer ut. Men inte en enda gång har jag varit med om att någon konversation på engelska mellan elever och lärare skett. Frågar läraren något räcker det att eleven svarar med ett eller ett par ord. Att lära sig att bygga meningar på det främmande språket tycks vara helt oviktigt - eller så behärskar inte läraren den konsten själv. Om skolan skulle råka ha både faranger och thailändare anställda som engelsklärare så är det "naturligtvis" de thailändska lärarnas sätt att undervisa som gäller.

Det här blev kanske negativt i överkant, men jag har varit i åtskilliga skolor på olika nivåer genom åren och så här har jag upplevt att det är och har varit under drygt 15 år - tyvärr.

 Men inte en enda gång har jag varit med om att någon konversation på engelska mellan elever och lärare skett. 

Dom thailändska lärarna har inte tillräckliga språkkunskaper för  att kunna föra konversation på engelska. Det kommer inte att hjälpa att lära sig "avancerade instruktioner i att lära ut engelska i skrift och tal, samt få nya metoder för att lära ut engelska effektivt" dom har för dåliga grundkunskaper i engelska för det....tyvärr.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Tyvärr så är det nog så att många äldre thailändare inte kan läsa thailändska, därför tror jag dom dubbar. 

Det jag upplevt av engelskaundervisningen i thailändska skolor är att ungarna lär sig rabbla glosor utantill tills det ringer ut. Men inte en enda gång har jag varit med om att någon konversation på engelska mellan elever och lärare skett. Frågar läraren något räcker det att eleven svarar med ett eller ett par ord. Att lära sig att bygga meningar på det främmande språket tycks vara helt oviktigt - eller så behärskar inte läraren den konsten själv. Om skolan skulle råka ha både faranger och thailändare anställda som engelsklärare så är det "naturligtvis" de thailändska lärarnas sätt att undervisa som gäller.

Det här blev kanske negativt i överkant, men jag har varit i åtskilliga skolor på olika nivåer genom åren och så här har jag upplevt att det är och har varit under drygt 15 år - tyvärr.

 Men inte en enda gång har jag varit med om att någon konversation på engelska mellan elever och lärare skett. 

Dubbelpost. 

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det vet jag, men säg mig, förutom de som talar queens english, som är att betrakta som icke talande Londondialekt, Chelsea har mig veterligen inget eget språk! 

Tagga ned lite i din kritik av BTT. Han har aldrig påstått att Chelsea har ett eget språk utan bara påpekat att de talade en svårförståelig dialekt. Arbetarklassen i London pratar traditionellt Cockney och även om det inte är ett eget språk så är det nästintill oförståeligt även för en person med goda engelskakunskaper så i detta fall är jag 100% på BTTs sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Ja, det vet jag, men säg mig, förutom de som talar queens english, som är att betrakta som icke talande Londondialekt, Chelsea har mig veterligen inget eget språk! 

Nej men dom har en särpräglad dialekt som få utanför förstår.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
 

Dom thailändska lärarna har inte tillräckliga språkkunskaper för  att kunna konversation på engelska. Det kommer inte att hjälpa att lära sig "avancerade instruktioner i att lära ut engelska i skrift och tal, samt få nya metoder för att lära ut engelska effektivt" dom har för dåliga grundkunskaper i engelska för det....tyvärr.

Kan bero på felaktig metodik med.

Om man enbart lär ut fraser och ord så kan inte eleverna lära sig att sätta ihop korrekta meningar.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag upplevt av engelskaundervisningen i thailändska skolor är att ungarna lär sig rabbla glosor utantill tills det ringer ut. Men inte en enda gång har jag varit med om att någon konversation på engelska mellan elever och lärare skett. Frågar läraren något räcker det att eleven svarar med ett eller ett par ord. Att lära sig att bygga meningar på det främmande språket tycks vara helt oviktigt - eller så behärskar inte läraren den konsten själv. Om skolan skulle råka ha både faranger och thailändare anställda som engelsklärare så är det "naturligtvis" de thailändska lärarnas sätt att undervisa som gäller.

Det här blev kanske negativt i överkant, men jag har varit i åtskilliga skolor på olika nivåer genom åren och så här har jag upplevt att det är och har varit under drygt 15 år - tyvärr.

 

Det är nog Cockney engelska som åsyftas.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Som man känner sig själv tror man sig känna andra, men som tur är gäller det ju bara FIB Aktuelltromantik för din del!

Har man själv undervisat på större och mindre skolor runt om i Thailand vet man att lyckosökare inte är något ovanligt fenomen.

Men du har ju ingen erfarenhet av detta.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det kanske hade blivit ett hundratal av 43 000 som hade kunnat bilda några fullständiga och korrekta meningar?

Engelska utbildningen i Thailand är ett jättestort problem och det skulle nog behövas 10 000 tals fler utländska lärare i landet.

Jag har ju en del utländska bekanta som är engelska lärare och dom går in för jobbet stenhårt, lär ut grammatik och lär barnen uttala orden korrekt, jag har närvarat på både deras privatlektioner efter jobbet och på lektioner på skoltid i statliga skolor.

Men sen har jag tyvärr under åren stött på vissa avarter också, där lärarna mest verkar ta jobbet för att kunna stanna i landet, kröka och träffa unga tjejer, men dom är absolut inte representativa för gruppen.

Mvh isan lover

Jag tycker att initiativet med att utbilda thailändska engelsklärare är bra. Sedan om de kommer hela vägen återstår väl att se. Helt klart är väl att ska de lyckas behövs en väldigt seriös inställning till uppdraget och att de som ska bli engelsklärare tar det på allvar. Att ta in 10000 tals utlänningar som engelsklärare är inte riktigt rätt väg att gå, tror jag nog att vi är ense om. Lösningen måste vara att utbilda inhemska lärare. 

Kanske juntan kan få de thailändska tilltänkta engelsklärarna att ta det hela på allvar. En attitydjustering är väl vad som behövs!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jag tycker att initiativet med att utbilda thailändska engelsklärare är bra. Sedan om de kommer hela vägen återstår väl att se. Helt klart är väl att ska de lyckas behövs en väldigt seriös inställning till uppdraget och att de som ska bli engelsklärare tar det på allvar. Att ta in 10000 tals utlänningar som engelsklärare är inte riktigt rätt väg att gå, tror jag nog att vi är ense om. Lösningen måste vara att utbilda inhemska lärare. 

Kanske juntan kan få de thailändska tilltänkta engelsklärarna att ta det hela på allvar. En attitydjustering är väl vad som behövs!

Eller en rejäl löneökning.

En normal lärare på en grundskola i Bangkok tjänar ca 12000 baht i månaden.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Dom thailändska lärarna har inte tillräckliga språkkunskaper för  att kunna föra konversation på engelska. Det kommer inte att hjälpa att lära sig "avancerade instruktioner i att lära ut engelska i skrift och tal, samt få nya metoder för att lära ut engelska effektivt" dom har för dåliga grundkunskaper i engelska för det....tyvärr.

Håller med dig. Trots det är det ett bra initiativ att samla ihop ett gäng thailändare som är duktiga på engelska och entusiastiska inför uppgiften att förbättra engelskundervisningen i landet. Om detta följ upp med kampanjer för att få thailändarna att förstå hur viktigt detta är så att engelskundervisningen tas på allvar. Utan kampanjer för att höja engelskans status i landet så tror jag ej på projektet. 

Används de sexveckor som de har på sig att lära en passande metodik för att implementera att vettigt redan framtaget engelskprogram ute i skolorna tror jag att de kommer att höja standarden på engelskundervisningen flera hundra ggr. Svårigheten är som du säger att de lärare som i nästa steg ska läras upp har för dåliga grundkunskaper. 

Eftersom de inte talat om hur nästa steg ska gå till så finns ju en möjlighet att de tar till en längre period för att lära upp dessa. Då finns det hopp att de kan höja kunskapsnivån ute i skolorna. Det är naturligtvis många saker som behöver klaffa för att det ska bli ett lyft för engelskundervisningen i skolorna. Och det kommer inte att gå med enstaka punktinsatser hur omfattande de än är. Utan detta måste vara ett fortgående kvalitetsarbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller en rejäl löneökning.

En normal lärare på en grundskola i Bangkok tjänar ca 12000 baht i månaden.

BTT

Min svåger i thai undervisar i Engelska" kan inte mycket engelska" har elever 12 - 14 år mån lön 30,000 bath i mån så där har du fel. Vad är det som säger att det är Engelskan som är bäst för thaibarnen att studera, kinesiska borde väl nästan vara bättre och det finns i skolorna, det är bara barflickorna som MÅSTE kunna Engelska

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänkte du nu?

Thailand har mycket affärer ihop med kina och kina är stort och nära så varför just Engelska, som jag skrev finns kinesiska på schemat. Barflickor kommer att måste lära sig kinesiska också

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Problemet med infödda engelsmän som undervisar är att väldigt många har en helt obegriplig dialekt som gör att endast nära och kära begriper vad som sägs.

Jag jobbade med en engelsk lärare en gång från Chelsea och jag fattade ungefär 50% av vad han sa och då är jag ändå väldigt duktig på engelska.

BTT

Det är inte det enda problemet kan jag säga dig. Jag har genom åren med flygplatsarbete haft förmånen att prata med kaptener från alla världens hörn och bland det värsta man kan råka ut för som en svensk white trash som förstört både sin engelska grammatik och uttal efter snart 20 års besökande av Thailand är en native engelskspråkig kapten som babblar fortare än vad VHF-vågorna hinner förmedla. Dessvärre gäller det även många med bättre utbildning med oförstörd engelska också ;)

De flesta här måste ju ha hört när Thai Airways-kaptener stakar sig fram på knagglig engelska när han presenterar sig och gör sina announcements, det är ingenting kan jag säga er mot när man har kontakt med vissa irakiska, iranska, turkiska etc etc kaptener. Det är som att jag skulle framstå som professor i engelska i jämförelse men lik förbannat så ter sig konversationerna oftast smidigare med dessa än när man har med native english att göra. Det blir väldigt mycket -Can you repeat that sir, med dessa då det babblar så snabbt att det är omöjligt för en trög WT-svensk att hänga med.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller en rejäl löneökning.

En normal lärare på en grundskola i Bangkok tjänar ca 12000 baht i månaden.

BTT

I sämsta byskolan i "min by" drar lärarna in från 23.000 så dina 12k i Bangkok verkar aningen borta

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

 

I sämsta byskolan i "min by" drar lärarna in från 23.000 så dina 12k i Bangkok verkar aningen borta

Google var väl inte uppdaterat!

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand har mycket affärer ihop med kina och kina är stort och nära så varför just Engelska, som jag skrev finns kinesiska på schemat. Barflickor kommer att måste lära sig kinesiska också

Så Thailand ska stänga ner 70% av sin exporthandel enligt dig (den icke-kinesiska)?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så Thailand ska stänga ner 70% av sin exporthandel enligt dig (den icke-kinesiska)?

eller bli en kinesik förort :sFduh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Så Thailand ska stänga ner 70% av sin exporthandel enligt dig (den icke-kinesiska)?

Du menar att 70 % av deras export sker på engelska, vem köper deras ris. Helt klart är det bra om eleverna lär sej Engelska men det är inte optimalt

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...