Tallviking Inlagd Januari 7, 2016 Dela Inlagd Januari 7, 2016 Lite mer om Galaxy-tabben med Windows 10:http://m3.idg.se/2.1022/1.646872/intryck-samsung-galaxy-tab-pro-s?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=Första intrycket%3A Kan Samsung&utm_campaign=M3 nyhetsbrev 2016-01-07 10%3A42 Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Januari 8, 2016 Dela Inlagd Januari 8, 2016 Nu är jag inte hemma med W10an (W7 på resan) så jag vet inte vilka överraskningar jag får men börjar den avinstallera program utan att fråga så blir det nån version av unix/linux för mig ganska kvickt. Skiter i spel i alla fall och allt annat finns ju redan där så varför hålla på och fjanta med M$ om dom börjar styra och ställa över vilka program jag vill ha på min dator.Har laddat ner Makululinux och provkör den just nu. Påminner ganska mycket om Windows 7. http://makululinux.com/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Januari 8, 2016 Dela Inlagd Januari 8, 2016 Har laddat ner Makululinux och provkör den just nu. Påminner ganska mycket om Windows 7. http://makululinux.com/Har man flera burkar som jag har så är det ju alltid kul att testa i alla fall, det är väl bankid och lite sånt som strular men det skall ju gå via mobilen med mobilt bankid så sånt går ju att komma runt. Men är man spelfantast och skall spela dom senaste spelen så är det antingen en spelkonsol eller en PC med windows som gäller om jag fattat det rätt. Sen kan ju skolan ha lite krav på mig åxå - men dom problemen lär ju inte du ha. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Januari 8, 2016 Dela Inlagd Januari 8, 2016 Har man flera burkar som jag har så är det ju alltid kul att testa i alla fall, det är väl bankid och lite sånt som strular men det skall ju gå via mobilen med mobilt bankid så sånt går ju att komma runt. Men är man spelfantast och skall spela dom senaste spelen så är det antingen en spelkonsol eller en PC med windows som gäller om jag fattat det rätt. Sen kan ju skolan ha lite krav på mig åxå - men dom problemen lär ju inte du ha. Blev en kort provkörning.... Kraschade för 2 timmar sen.... Tror den fortfarande är på beta stadiet, får väl avvakta ett tag till och ladda ner en stabilare version. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Januari 8, 2016 Dela Inlagd Januari 8, 2016 Blev en kort provkörning.... Kraschade för 2 timmar sen.... Tror den fortfarande är på beta stadiet, får väl avvakta ett tag till och ladda ner en stabilare version. Prova nån ubuntuversion, lekte med dom på jobbet och dom var stabila i alla fall. http://www.ubuntu.com/download Finns kloner eller moddade versioner med allt färdigt åxå, för skola, barn och tja bara roligare versioner med annat skrivbord osv. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Januari 8, 2016 Dela Inlagd Januari 8, 2016 Har nu kört W10 i över 2 månader och är ytterst nöjd.Inte ett enda tillbud eller tillstymmelse till komplikation. Allt har funkat utmärkt och då kör jag datorn i princip dygnet runt med en mycket varierande arbetslast och mängder med helautomatiserade processer under natten.Man ser tydligt att Microsoft har lagt ner mycket arbete på att hantera datorns resurser (processor, minne, disk) betydligt effektivare än tidigare os-versioner och mycket av 'renhållning' och automatiskt undererhåll sker i bakgrunden så att det inte stör eller medför irriterande väntetid.Snart skall jag testa pro-versionen, tyvärr inte gratis.Mvh//Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Januari 8, 2016 Dela Inlagd Januari 8, 2016 Är väl just det där automagiska jag oroade mig för - speciellt på resa om jag står för datakostnaden.Börjar den sen rensa ut program som M$ inte gillar så har dom passerat gränsen för vad jag gillar. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Januari 8, 2016 Dela Inlagd Januari 8, 2016 Har nu kört W10 i över 2 månader och är ytterst nöjd.Inte ett enda tillbud eller tillstymmelse till komplikation. Allt har funkat utmärkt och då kör jag datorn i princip dygnet runt med en mycket varierande arbetslast och mängder med helautomatiserade processer under natten.Man ser tydligt att Microsoft har lagt ner mycket arbete på att hantera datorns resurser (processor, minne, disk) betydligt effektivare än tidigare os-versioner och mycket av 'renhållning' och automatiskt undererhåll sker i bakgrunden så att det inte stör eller medför irriterande väntetid.Snart skall jag testa pro-versionen, tyvärr inte gratis.Mvh//Singha711Det är ju gott och väl om Microsoft lyckats få till ett stabilt OS. Det är bara att gratulera!Jag noterar dock att du inte skriver något om den övervakning av användaren som Microsoft tycks ägna sig åt i Windows 10? Du har inte märkt något av det, eller har du lyckats spärra alla sådana försök från Microsoft?Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Januari 8, 2016 Dela Inlagd Januari 8, 2016 Kan bli en intressant lösning för internetanslutning till datorer och pekplattor "on the go" när man är ute och reserEtt SIM-kort från Microsoft som funkar i många länderMicrosoft släpper sim-kort – börjar sälja mobildata i Windows 10http://computersweden.idg.se/2.2683/1.647022/sim-microsoft Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
OlofB Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 hej alla!Har ett problem med min mailfunktion i mitt nya Windows 10. Har fått uppmaningen att "ominstallera mailklienten".... Är inte speciellt kunnig på datorer, så... Är det ngn vänlig själ som kan beskriva hur man gör det?Med vänlig hälsning OlofB Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
OlofB Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Inte någon som kan/vet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 hej alla!Har ett problem med min mailfunktion i mitt nya Windows 10. Har fått uppmaningen att "ominstallera mailklienten".... Är inte speciellt kunnig på datorer, så... Är det ngn vänlig själ som kan beskriva hur man gör det?Med vänlig hälsning OlofBInte någon som kan/vet?Vad är det för mail-program?När du högerklickar på Windows-Start-knapp (längst ner till vänster) och sedan väljer 'Program och funktioner': Syns mail-programmet i listan?Mvh//Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
OlofB Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Vad är det för mail-program?När du högerklickar på Windows-Start-knapp (längst ner till vänster) och sedan väljer 'Program och funktioner': Syns mail-programmet i listan?Mvh//Singha711Hej!Sitter på jobbet just nu- så kan inte svara dig än, tyvärr.Har Hotmail/Outlook. Inga problem med att skicka mail normalt. Det är när jag försöker kopiera( t ex ett V-75 spelkvitto) och maila andra, som det blir problem. Den vill inte kopiera/kan inte klistra in eller automatiskt lägga i ett mail.Funkade bra på W 7.På ATG sa man det jag skrev inledningsvis.Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Hej! Sitter på jobbet just nu- så kan inte svara dig än, tyvärr. Har Hotmail/Outlook. Inga problem med att skicka mail normalt. Det är när jag försöker kopiera( t ex ett V-75 spelkvitto) och maila andra, som det blir problem. Den vill inte kopiera/kan inte klistra in eller automatiskt lägga i ett mail. Funkade bra på W 7. På ATG sa man det jag skrev inledningsvis. Mvh Använd infoga bild/fil istället. Lite mer jobb och tar en sekund längre men det skall fungera. Sen skulle jag bli orolig om nåt program automatiskt lägger till saker i mailen. Men det är ju bara jag... ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 (ändrad) Hej!Sitter på jobbet just nu- så kan inte svara dig än, tyvärr.Har Hotmail/Outlook. Inga problem med att skicka mail normalt. Det är när jag försöker kopiera( t ex ett V-75 spelkvitto) och maila andra, som det blir problem. Den vill inte kopiera/kan inte klistra in eller automatiskt lägga i ett mail.Funkade bra på W 7.På ATG sa man det jag skrev inledningsvis.Mvh Klippa&Klistra&Kopiera kan utföras på 2 olika sätt som även kan blandas (i nästan alla sammanhang, inte bara i mail-programmet):Genom kommandon i menyer (knappar eller högerklick)Genom kortkommandon: Ctrl+x = Klippa, Ctrl+v = Klistra, Ctrl+c = KopieraMisslyckas du med bägge metoderna?Mvh//Singha711 Ändrades Januari 12, 2016 av Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
OlofB Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Vad är det för mail-program?När du högerklickar på Windows-Start-knapp (längst ner till vänster) och sedan väljer 'Program och funktioner': Syns mail-programmet i listan?Mvh//Singha711Kollat nu: Kopiera fungerar nu.Men på den nämnda sidan nämns möjligheten att :Maila el kopiera. När ja klickar på maila, händer ingenting.....? : Nej-jag kan faktiskt inte hitta ngt "mailprogram"..?? Men jag har ju ändå på startsidan en ikon: OUTLOOK ( min Hotmailadress ) som jag sänder o får email på?Med vänlig hälsning OlofB Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Januari 13, 2016 Dela Inlagd Januari 13, 2016 Kollat nu: Kopiera fungerar nu.Men på den nämnda sidan nämns möjligheten att :Maila el kopiera. När ja klickar på maila, händer ingenting.....? : Nej-jag kan faktiskt inte hitta ngt "mailprogram"..?? Men jag har ju ändå på startsidan en ikon: OUTLOOK ( min Hotmailadress ) som jag sänder o får email på?Med vänlig hälsning OlofB Ok, bra att det ordnade sig.Syftet med min fråga i första inlägget var att ta reda på om det var ett externt mail-program, dvs seperat installerat, typ Outlook i Microsoft Office.Nu använder du tydligen Outlook-versionen som är inbyggt i W10. Alltså är denna fråga (och svaret) inte relevant längre.Mvh//Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Januari 13, 2016 Dela Inlagd Januari 13, 2016 (ändrad) Jag har Windows 7 och föll för frestelsen och klickade ok i popuprutan "uppgradera till Windows 10". Fick problem och åkte till serviceverkstan med min desktop för att få hjälp.Fick svar av ett stolpskott där att Win 10 inte var lämplig för min dator (ca 4 år gammal) och det bästa är att vi formaterar hårddisken och lägger in Win 7 igen. Ok gör så, men spara så mycket ni kan. Efter 3 dagar hämtar jag datorn. Upptäcker en del konstiga US- och thaifiler och har fortfarande problem att använda datorn. Han har uppenbarligen använt en Win7 kopia med en massa skit.Kommer då att tänka på att jag har ju en disk med original Win 7 som följde med då jag köpte datorn på detta stället (Wattana mitt emot Foodland). Åkte tillbaka med burken, snackade med chefen och lämnade datorn med min Win 7 disc. De frågade om jag vill ha Win7 eller Win10. Vet ej, svarade jag, vad tycker ni? Tycker nog att Win7 funkar bättre än Win10 blev deras svar. Hämtade datorn på nytt efter 3 dagar efter att de hade formaterat på nytt och lagt in Win 7 med min disc och allt mitt gamla material fanns där.Nu funkar allt ok.Jag har en annan dator, Lenovo Q 190 med Win10, som jag har kopplat till en TV och kör Internet med och kan alltså jämföra Win7 med Win 10. Kan inte se något positivt med Win10 i den jämförelsen. Ändrades Januari 13, 2016 av Jive Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
OlofB Inlagd Januari 13, 2016 Dela Inlagd Januari 13, 2016 Ok, bra att det ordnade sig.Syftet med min fråga i första inlägget var att ta reda på om det var ett externt mail-program, dvs seperat installerat, typ Outlook i Microsoft Office.Nu använder du tydligen Outlook-versionen som är inbyggt i W10. Alltså är denna fråga (och svaret) inte relevant längre.Mvh//Singha711Ok,,, jo kopiera fungerar ju men inte möjligheten att skicka "direkt" i mail...?Det fungerade bra i W 7....? Ngt man kan fixa?Tack för ditt engagemang! : ) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LookMoo Inlagd Januari 13, 2016 Dela Inlagd Januari 13, 2016 (ändrad) Själv kör jag en version av Linux som kallas Unbuntu 14.04 LTS (long term support) Fördelar är: Inga virus Inga pop-up eller annat trams Alla program finns som gratisversioner Program laddas precis som Mac ned från Programcentralen (för utom program som t.ex. Skype som laddas ned från Skype.com) Går att test-köra utan att avinstallera windows. Datorn startar på mindre än 60 sekunder (min 43). Inga blå-skärmar eller andra krascher (eftersom program inte får skriva i registret)... en av Orsakerna till att Windows har stor problem och blir långsamt efter ett tags på-och-av installerande av program Windows program kan köras via Crossover, Playonlinux eller Virtualbox Nackdelar Som nybörjare bör man endast använda HP skrivare (HPLIP ger plugg-and-play av HP-skrivare) Grundinstallationen har bara basprogrammen, man bör ladda ned ytterligare program via program-centralen vilket kräver internet uppkoppling. Nästan alla Windows program har linux motsvarigheter.. men vad heter de..??.. Chrome heter Chromium på Linux osv. Utan denna kunskap kan det vara svårt att fixa till datorn så att den blir exakt (funktionalitet) som windows. För de som är Windows beroende går Linux att ändra så att det ser ut och känns som Windows. Original Ändrades Januari 13, 2016 av LookMoo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Januari 13, 2016 Dela Inlagd Januari 13, 2016 Man kanske skall skippa Outlook och köra Windows live mail, det funkar bra för mig i alla fall! Eller kanske hot mail? Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Januari 13, 2016 Dela Inlagd Januari 13, 2016 Själv kör jag en version av Linux som kallas Unbuntu 14.04 LTS (long term support) Fördelar är: Inga virus Inga pop-up eller annat trams Alla program finns som gratisversioner Program laddas precis som Mac ned från Programcentralen (för utom program som t.ex. Skype som laddas ned från Skype.com) Går att test-köra utan att avinstallera windows. Datorn startar på mindre än 60 sekunder (min 43). Inga blå-skärmar eller andra krascher (eftersom program inte får skriva i registret)... en av Orsakerna till att Windows har stor problem och blir långsamt efter ett tags av på-och-av installerande av program Windows program kan köras via Crossover, Playonlinux eller Virtualbox Nackdelar Som nybörjare bör man endast använda HP skrivare (HPLIP ger plugg-and-play av HP-skrivare) Grundinstallationen har bara basprogrammen, man bör ladda ned ytterligare program via program-centralen vilket kräver internet uppkoppling. Nästan alla Windows program har linux motsvarigheter.. men vad heter de..??.. Chrome heter Chromium på Linux osv. Utan denna kunskap kan det vara svårt att fixa till datorn så att den blir exakt (funktionalitet) som windows. För de som är Windows beroende går Linux att ändra så att det ser ut och känns som Windows. Jo, börjar M$ trassla till det mycket mer så går jag nog åxå över och testar på en burk i alla fall. GUIt skiter jag i hur det ser ut bara det fungerar faktiskt. Finns väl inget som är perfekt för alla. Men jag är lite nyfiken, bankID, har du fått det att fungera från burken? ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Januari 13, 2016 Dela Inlagd Januari 13, 2016 Ok,,, jo kopiera fungerar ju men inte möjligheten att skicka "direkt" i mail...?Det fungerade bra i W 7....? Ngt man kan fixa?Tack för ditt engagemang! : )Eftersom du inledningsvis talar om V75-spelkvitto antar att det rör sig om ett grafiskt objekt (bild, ikon etc) som du vill maila till dina spel-kompisar tex. I så fall skulle det vara möjligt att högerklicka på bilden och få upp ett antal alternativ där även 'Email image' eller liknande på svenska ingår.Om detta alternativ inte visas då har förmodligen din W10-version problem med den filtypen som bilden levereras i. Samma sak gäller när alternativet 'Email image' visas men inget email-formulär kommer upp när du väljer detta alternativ.Om så är fallet (enl. ovan) är nästa steg att kolla vilken filtyp bilden har levererats i, dvs bokstäverna efter punkten i bildens (fullstandiga) namn.Lycka till!//Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LookMoo Inlagd Januari 13, 2016 Dela Inlagd Januari 13, 2016 Jo, börjar M$ trassla till det mycket mer så går jag nog åxå över och testar på en burk i alla fall. GUIt skiter jag i hur det ser ut bara det fungerar faktiskt. Finns väl inget som är perfekt för alla. Men jag är lite nyfiken, bankID, har du fått det att fungera från burken?Jag använder mobilt bank-ID app på min Telefon. Funkar med Linux utan problem. Detta gör det möjligt att använda alla typer av webbtjänster. Jag använder Firefox, Chromium (Chrome för linux) och Opera utan problem. Anledningen till att Skype och bank-ID inte går att ladda ned från programcentralen är att t.ex Ubuntu kräver att man publicerar koden (kör med öppna kort).Mitt intresse för Linux startade just för att min Thai-tjej lyckades installera 10 virus i veckan. Vilket gjorde att vi inte kunde besöka/använda online banken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest jlh66 Inlagd Januari 14, 2016 Dela Inlagd Januari 14, 2016 (ändrad) Själv kör jag en version av Linux som kallas Unbuntu 14.04 LTS (long term support) Fördelar är: Inga virus Inga pop-up eller annat trams Alla program finns som gratisversioner Program laddas precis som Mac ned från Programcentralen (för utom program som t.ex. Skype som laddas ned från Skype.com) Går att test-köra utan att avinstallera windows. Datorn startar på mindre än 60 sekunder (min 43). Inga blå-skärmar eller andra krascher (eftersom program inte får skriva i registret)... en av Orsakerna till att Windows har stor problem och blir långsamt efter ett tags på-och-av installerande av program Windows program kan köras via Crossover, Playonlinux eller Virtualbox Nackdelar Som nybörjare bör man endast använda HP skrivare (HPLIP ger plugg-and-play av HP-skrivare) Grundinstallationen har bara basprogrammen, man bör ladda ned ytterligare program via program-centralen vilket kräver internet uppkoppling. Nästan alla Windows program har linux motsvarigheter.. men vad heter de..??.. Chrome heter Chromium på Linux osv. Utan denna kunskap kan det vara svårt att fixa till datorn så att den blir exakt (funktionalitet) som windows. För de som är Windows beroende går Linux att ändra så att det ser ut och känns som Windows. Original Jag har kört Ubuntu,Kubuntu,Lubuntu men nu kör jag Mint och trivs riktigt bra med det.det är en del uppdateringar men man behöver inte reeboota varje gång.Dom flesta grejer som jag behöver funkar,bank-id kör jag mobil.Kör firefox,men för att se viaplay kör jag chrome. Ändrades Januari 14, 2016 av jlh66 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu