Jump to content
IGNORERAD

window 10 vs 7an

soi covboy

Recommended Posts

Har nu kört W10 i över 2 månader och är ytterst nöjd.

Inte ett enda tillbud eller tillstymmelse till komplikation. Allt har funkat utmärkt och då kör jag datorn i princip dygnet runt med en mycket varierande arbetslast och mängder med helautomatiserade processer under natten.

Man ser tydligt att Microsoft har lagt ner mycket arbete på att hantera datorns resurser (processor, minne, disk) betydligt effektivare än tidigare os-versioner och mycket av 'renhållning' och automatiskt undererhåll sker i bakgrunden så att det inte stör eller medför irriterande väntetid.

Snart skall jag testa pro-versionen, tyvärr inte gratis.

Mvh

//Singha711

Köpte en ny HP i somras, den gick hyfsat på W8 i 2 månader, sedan installerade jag W10. Efter 2 månader började den krångla med startmenyn, intermittent. Nu kör jag med min gamla dator för att jag tappar min profil, kommer ej åt några program öht för det mesta. Ibland kommer jag åt startmenyn så pass att jag kan stänga av. Fast oftast får jag gå via aktivitetshanteraren för att kunna stänga av eller utföra något kommando.

Dela på andra sajter

• Svar 135
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Tallviking

24

• Nemo

19

• kitungmakmak

12

• audirs2

8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har kört Ubuntu,Kubuntu,Lubuntu men nu kör jag Mint och trivs riktigt bra med det.det är en del uppdateringar men man behöver inte reeboota varje gång.Dom flesta grejer som jag behöver funkar,bank-id kör jag mobil.Kör firefox,men för att se viaplay kör jag chrome.

Har precis fått igång Mint idag. Lite bök med senaste versionen (17.3) kraschade vid installation och fick ladda ner en äldre version först och sedan uppgradera den till 17.3. Funkar bra än så länge och håller det i sig, så kommer jag att skippa Windows helt.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Har windows 10. Återkommande problem med att ljudet försvinner plötsligt försvinner, måste då starta om för att få igång ljudet igen. Åtgärd?

Dela på andra sajter

Har windows 10. Återkommande problem med att ljudet försvinner plötsligt försvinner, måste då starta om för att få igång ljudet igen. Åtgärd?

Senaste modell på drivrutinerna är väl det första jag kommer att tänka på.

ทีรัก

Dela på andra sajter

Tja tog ju inte många minuter tills man fick sin första Blåskärm i Windows 10

image.thumb.jpeg.0457a6fdf41c3380ba8473f

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Tja tog ju inte många minuter tills man fick sin första Blåskärm i Windows 10

image.thumb.jpeg.0457a6fdf41c3380ba8473f

enis

Ser ut som en intel grafikdrivrutin (inte säker dock) som behöver uppdateras, tricket var väl att uppdatera alla drivrutiner innan om man inte gör en clean install förstås. Polaren säger att W8 drivarna duger om man inte hittar nåt till W10, men jag hade inga problem så jag har inte testat.

ทีรัก

Dela på andra sajter

Följande gäller generellt för alla Windows-versioner och är inte unik för W10:

Får man 'blåskärm' upprepade gånger, dvs när det inte handlar om ett en enskild tillfälle under mycket ovanliga omständigheter, då får man i regel 'backa ur' den senaste hårdvaruförändring/-uppdatering.

Testa därför innan om det verkligen handlar om ett hårdvarufel eller en felaktig hårdvaruinstallation genom att starta Windows i 'felsäker läge'.

Om datorn startar klanderfritt i 'felsäker läge' och därefter vid normal start visar 'blåskärm' igen indikerar detta med stor sannolikhet att felet är relaterat till en felaktig installation (inkompatibel drivrutin etc) av en hårdvaruenhet eller att själva hårdvaruenheten är defekt.

I detta fall behöver man backa systemet till ett tidigare skede genom 'systemåterställning'. En förutsättning är dock systemet förfogar över 'återställningspunkter' som normal skapas automatiskt inför varje kritisk system- eller hårdvaruuppdatering. Systemet måste därför vara konfigurerat för denna automatik.

Mvh

//Singha711

Dela på andra sajter

Följande gäller generellt för alla Windows-versioner och är inte unik för W10:

Får man 'blåskärm' upprepade gånger, dvs när det inte handlar om ett en enskild tillfälle under mycket ovanliga omständigheter, då får man i regel 'backa ur' den senaste hårdvaruförändring/-uppdatering.

Testa därför innan om det verkligen handlar om ett hårdvarufel eller en felaktig hårdvaruinstallation genom att starta Windows i 'felsäker läge'.

Om datorn startar klanderfritt i 'felsäker läge' och därefter vid normal start visar 'blåskärm' igen indikerar detta med stor sannolikhet att felet är relaterat till en felaktig installation (inkompatibel drivrutin etc) av en hårdvaruenhet eller att själva hårdvaruenheten är defekt.

I detta fall behöver man backa systemet till ett tidigare skede genom 'systemåterställning'. En förutsättning är dock systemet förfogar över 'återställningspunkter' som normal skapas automatiskt inför varje kritisk system- eller hårdvaruuppdatering. Systemet måste därför vara konfigurerat för denna automatik.

Mvh

//Singha711

Tjoho 

Den har bara dykt upp en gång och dessutom på Microsofts egen hårdvara surface 3. Datorn är dessutom helt omblåst och nyinstallerad när det hände.

/enis

Dela på andra sajter

Tjoho 

Den har bara dykt upp en gång och dessutom på Microsofts egen hårdvara surface 3. Datorn är dessutom helt omblåst och nyinstallerad när det hände.

/enis

Det finns firmvare-uppdateringar till Surface 3:an på microsofts supportsida (Är det Surface 3 eller Surface Pro 3 ?)

Dom får du inte inkluderat i vanliga uppdateringarna så du måste köra dom manuellt

Har fixat en hel del problem på den modellen

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Det finns firmvare-uppdateringar till Surface 3:an på microsofts supportsida (Är det Surface 3 eller Surface Pro 3 ?)

Dom får du inte inkluderat i vanliga uppdateringarna så du måste köra dom manuellt

Har fixat en hel del problem på den modellen

Är en Pro, för höra vad bror min gjort med den. Han har en 4:a nu

/Micke

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...