Jump to content
IGNORERAD

window 10 vs 7an


soi covboy

Recommended Posts

Hej ölgubben! Går planeringen för nästa års  Bästgöta träff för fullt? Mvh Tysk bil!:party1:

Det finns ingen planering just nu... fast lite idéer finns det, bland annat inspirerade av Clion ;)

Så varför sänka dig till "klickhora-nivån" som du själv spyr galla över när andra gör då ?

Är inte det som att skjuta sig själv i foten med ett hagelgevär ?

Ähum... jag bara framförde min åsikt att jag inte tror mycket på Microsofts koncept med ett universellt Windows 10 som passar till allting. Det är enligt min mening en stort misstag att tro att dramatiskt olika användargränssnitt ska kunna samsas i ett program under ett OS. Jag kan ha fel, det får tiden utvisa.

Men vad har det med klickhoror att göra?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    24

  • Nemo

    19

  • kitungmakmak

    12

  • audirs2

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det finns ingen planering just nu... fast lite idéer finns det, bland annat inspirerade av Clion ;)

Ähum... jag bara framförde min åsikt att jag inte tror mycket på Microsofts koncept med ett universellt Windows 10 som passar till allting. Det är enligt min mening en stort misstag att tro att dramatiskt olika användargränssnitt ska kunna samsas i ett program under ett OS. Jag kan ha fel, det får tiden utvisa.

Men vad har det med klickhoror att göra?

Herr Chang har talat.

Så när någon inte gillar det Apple gör är man en "klickhora" men när någon inte gillar det Microsoft gör är det "normalt"

Ibland är din dubbelmoral lägre än IL:s

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så när någon inte gillar det Apple gör är man en "klickhora" men när någon inte gillar det Microsoft gör är det "normalt"

Ibland är din dubbelmoral lägre än IL:s

Du verkar vara väldigt fokuserad på klickhoror... hur skulle det vara om du istället diskuterade Microsofts strategi med Windows 10? Det är liksom trådens ämne...

Kanske rentav uttrycka en helt egen åsikt om Windows 10? Istället för att bara bifoga länkar till vad andra tycker?

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar vara väldigt fokuserad på klickhoror... hur skulle det vara om du istället diskuterade Microsofts strategi med Windows 10? Det är liksom trådens ämne...

Kanske rentav uttrycka en helt egen åsikt om Windows 10? Istället för att bara bifoga länkar till vad andra tycker?

Herr Chang har talat.

Jag pratade om ditt ständiga tjafsande om "klickhoror" som du ständigt kommer med då någon säger något negativt om Apple

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratade om ditt ständiga tjafsande om "klickhoror" som du ständigt kommer med då någon säger något negativt om Apple

Jaha. Och du kan fortfarande inte uttrycka en åsikt om Windows 10?

Herr Chang har talat.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer sir Chang att kikna av skratt! :startade datorn i morse på kontoret, meddelande från m-soft, vi har städat lite på din burk med W10! Jaha, tack då, tänkte man, skulle sedan dra igång cc cleaner, = borta! Tack m-soft!:sure:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inte hemma med W10an (W7 på resan) så jag vet inte vilka överraskningar jag får men börjar den avinstallera program utan att fråga så blir det nån version av unix/linux för mig ganska kvickt. Skiter i spel i alla fall och allt annat finns ju redan där så varför hålla på och fjanta med M$ om dom börjar styra och ställa över vilka program jag vill ha på min dator.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi skulle återgå till lite mera seriösa inlägg i tråden så kommer ett försök till sådant här.

Installerade Windows 10 en dag när jag hade lust med det, har alltid haft Windows 7 innan så länge det funnits,

det har aldrig krånglat eller varit några som helst problem med det. Valde ändå att installera W10 pga nyfiknehet.

 

Det första som hände när den installerat klart var att min Logitech Bluetooth mus inte funkade länge, bytte till min andra mus, det funkade bra.

Ganska snart märktes att mina standardprogram blivit väldigt trögstartade, vissa åtgärder behövde datorn "tänka" länge innan den utförde, så var det aldrig innan.

Efter cirka 3 veckor så slutade ljudet plötsligt att funka utan att jag ändrat på något.

Gick då in på inställningar för att kontrollera om det var något fel med ljudet där men allt såg ut som det skulle, hittade istället en funktion för återställning till Windows 7.

 

Det var den bästa funktionen jag hittat hittills på Windows 10, efter cirka 10 minuter så hade jag mitt fullt fungerande Windows 7 tillbaka igen, ljudet finns förståss där och min andra mus funkar.

Varför finns det då en sådan funktion i Windows av typen "Ångerätt inom 30 dagar" vilket var kravet för att få tillbaka W7, hade Microsoft från början räknat med att många kommer att vilja gå tilbaka

till Windows 7 och ville förenkla för alla genom denna "ångerrättsfunktion" eller vad var tanken med den från början, och att den möjligheten bara finns inom 30 dagar.

 

Nu behövs det inte några inlägg om att med Windows är det alltid bara en massa fel och problem, så är det inte Windows 7 som jag nämnde ovan har funkat hur bra som helst i flera år.

En del personer här skriver att det till vissa produkter inte släpps uppdateringar särskilt ofta, som t.ex mobiltelefoner med mera. Var glad för det istället, kommer det ingen uppdatering så betyder

det att programvaran i din mobil eller dator fungerar alldeles utmärkt och man behöver inte uppdatera allt bara för att det går. Tänk på det Apple t.ex :)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv väntar man på W11! Kör 8 ttan hemma med 7 ans start å stäng, hur bra som helst!:thumbsup:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Microsoft rekommenderar att uppdatera alla drivrutiner till diverse enheter (interna och externa) INNAN man uppdaterar till Windows 10

Orsaken är att många av dom drivrutiner man installerat för ofta flera år sedan (när man köpte sin Windows 7-dator) inte är tillräckligt bra och kan strula till det i Windows 10

Prova med att uppdatera drivrutinerna till musen och grafikkortet, ljudkortet etc

Du får bara gratis uppdatering till Windows 10 ett år från den 22/7 2015 (då Windows 10 släpptes)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Du får bara gratis uppdatering till Windows 10 ett år från den 22/7 2015 (då Windows 10 släpptes)

Nån länk till detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Microsoft rekommenderar att uppdatera alla drivrutiner till diverse enheter (interna och externa) INNAN man uppdaterar till Windows 10

Orsaken är att många av dom drivrutiner man installerat för ofta flera år sedan (när man köpte sin Windows 7-dator) inte är tillräckligt bra och kan strula till det i Windows 10

Prova med att uppdatera drivrutinerna till musen och grafikkortet, ljudkortet etc

Du får bara gratis uppdatering till Windows 10 ett år från den 22/7 2015 (då Windows 10 släpptes)

Jag har Windows 7 och får popups stup i kvarten att uppdatera gratis till 10, men där står inget om att problem kan uppstå om man inte uppdaterrar vissa drivrutiner innan. Där står heller inget om gratiserbjudandets varaktighet.

Om det är som du säger, så tycker jag det är oseriöst av Michrosoft och stärker min uppfattning att ge fan i 10:an.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Windows 7 och får popups stup i kvarten att uppdatera gratis till 10, men där står inget om att problem kan uppstå om man inte uppdaterrar vissa drivrutiner innan. Där står heller inget om gratiserbjudandets varaktighet.

Om det är som du säger, så tycker jag det är oseriöst av Michrosoft och stärker min uppfattning att ge fan i 10:an.

Microsoft ser till att din dator har de senaste drivrutinerna för microsofts delar automatiskt om du har "Windows Update" påslaget

Dom kan tyvärr inte se till att drivrutiner för andra hårdvarudelar som skrivare, möss, grafikkort etc som kommer med sina egna drivrutiner uppdaterade

Så här står det i appen som uppdaterar till Windows 10:

Windows 10 är kompatibelt med de flesta enheter och appar.

Mer information om specifika enheter och appar finns i kompatibilitetsrapporten som ingår i appen Skaffa Windows 10. Om du vill köra rapporten öppnar du appen Skaffa Windows 10, väljer menyn längst upp till vänster i appen och väljer sedan Kontrollera datorn (eller meddelandet om att datorn är redo) för att visa kända kompatibilitetsproblem och rekommenderade lösningar.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Microsoft ser till att din dator har de senaste drivrutinerna för microsofts delar automatiskt om du har "Windows Update" påslaget

Dom kan tyvärr inte se till att drivrutiner för andra hårdvarudelar som skrivare, möss, grafikkort etc som kommer med sina egna drivrutiner uppdaterade

Så här står det i appen som uppdaterar till Windows 10:

Windows 10 är kompatibelt med de flesta enheter och appar.

Mer information om specifika enheter och appar finns i kompatibilitetsrapporten som ingår i appen Skaffa Windows 10. Om du vill köra rapporten öppnar du appen Skaffa Windows 10, väljer menyn längst upp till vänster i appen och väljer sedan Kontrollera datorn (eller meddelandet om att datorn är redo) för att visa kända kompatibilitetsproblem och rekommenderade lösningar.

Tack för det!

Varför kan jag inte bara köra vidare med 7:an som jag har vant mej vid och som funkar bra enl. mina krav?

Jag undrar också. Har Apple samma system, att de föreslår sina användare att med jämna mellanrum uppdatera sina operativsystem (eller vad det heter)?

 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag misstog mig ang ditt inlägg "Du får bara gratis uppdatering till Windows 10 ett år".   Tydde det som om att man inte skulle få gratis update på befintlig 10:a, mer än ett år. Men det stämmer som du säger, att man kan bara få gratis uppgradering till 10:an till 29/7-2016.

Däremot så är ju uppdateringar gratis så länge man vill ha kvar systemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Windows 7 och får popups stup i kvarten att uppdatera gratis till 10

Om du avinstallerar KB3035583, så slipper du att se "popupsen".   Ställ även in uppdateringar till manuellt. Dvs att windows kollar om det finns nya uppdateringar, men du väljer själv vilka du vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det!

Varför kan jag inte bara köra vidare med 7:an som jag har vant mej vid och som funkar bra enl. mina krav?

Jag undrar också. Har Apple samma system, att de föreslår sina användare att med jämna mellanrum uppdatera sina operativsystem (eller vad det heter)?

 

Ingen tvingar dig naturligtvis. Finns många som lever kvar i gamla ouppdaterade osäkra operativsystem och bryr sig inte om utveckling och säkerhet

Apple har samma system

Microsoft byter nu sätt att uppgradera så från och med Windows 10 kommer dom aldrig mer uppgradera till Windows 11, 12 etc. Enbart skicka ut rättningar och nya funktioner inom Windows 10 som med andra ord sakta men säkert inte bara rättas med fel utan även ges nya funktioner. Dom räknar med 2-3 större uppdateringar per år och har ganska nyligen kört ut en större uppdatering av Windows 10

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag misstog mig ang ditt inlägg "Du får bara gratis uppdatering till Windows 10 ett år".   Tydde det som om att man inte skulle få gratis update på befintlig 10:a, mer än ett år. Men det stämmer som du säger, att man kan bara få gratis uppgradering till 10:an till 29/7-2016.

Däremot så är ju uppdateringar gratis så länge man vill ha kvar systemet.

Den dan någon börjar ta betalt för det så får dom nog lägga ner

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen tvingar dig naturligtvis. Finns många som lever kvar i gamla ouppdaterade osäkra operativsystem och bryr sig inte om utveckling och säkerhet

Apple har samma system

Microsoft byter nu sätt att uppgradera så från och med Windows 10 kommer dom aldrig mer uppgradera till Windows 11, 12 etc. Enbart skicka ut rättningar och nya funktioner inom Windows 10 som med andra ord sakta men säkert inte bara rättas med fel utan även ges nya funktioner. Dom räknar med 2-3 större uppdateringar per år och har ganska nyligen kört ut en större uppdatering av Windows 10

Vad tycker/rekommenderar du? Skall jag haka på uppdateringen till 10? Vilka problem kan jag stöta på. Har t ex Handelsbanken som flaggar för problem vid uppdatering till 10.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker/rekommenderar du? Skall jag haka på uppdateringen till 10? Vilka problem kan jag stöta på. Har t ex Handelsbanken som flaggar för problem vid uppdatering till 10.

Jag tycker du skall uppdatera dig för Microsoft slutar supporta windows 7 snart

Jag har Handelsbanken och har inga problem. Se bara till att ha senaste versionen av bankid installerat

Är du osäker så håll an till påsk och ta en tur till Rayong så hjälper jag dig

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Windows 7 och får popups stup i kvarten att uppdatera gratis till 10, men där står inget om att problem kan uppstå om man inte uppdaterrar vissa drivrutiner innan. Där står heller inget om gratiserbjudandets varaktighet.

Om det är som du säger, så tycker jag det är oseriöst av Michrosoft och stärker min uppfattning att ge fan i 10:an.

Samma här, jag hann väl ha W 8  några veckor och det kom hela tiden popups, så jag hakade på W 10 för ca, en månad sedan och det gick förvånansvärt bra från 8-10.  Men det tog tid, kanske för att jag har en massa foton och dokument sparade. C. 4 timmar om jag minns rätt.

Sedan dess har allt funkat perfekt,   jag tror till och med att Bank-Id fanns kvar.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här, jag hann väl ha W 8  några veckor och det kom hela tiden popups, så jag hakade på W 10 för ca, en månad sedan och det gick förvånansvärt bra från 8-10.  Men det tog tid, kanske för att jag har en massa foton och dokument sparade. C. 4 timmar om jag minns rätt.

Sedan dess har allt funkat perfekt,   jag tror till och med att Bank-Id fanns kvar.

Tiden det tar beror i huvudsak på två saker

- Kapaciteten på internetlinan för att tanka ner uppdateringen

- Datorns prestanda (processor, minne, hårddiskhastighet etc)

Om man har väldigt lite ledigt utrymme på hårddisken kan det påverka en hel del också

Hur mycket filer som bilder och dokument man har påverkar inte eftersom dessa inte berörs av bytet

Inte heller andra program som inte ingår i Microsofts Windows delar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...