Jump to content
IGNORERAD

Strul på immigration, Suvarnabhumi


biker

Recommended Posts

Jag tycker det är bra med den typ av info som TS startade tråden med men man ska komma ihåg att har man med myndigheter i allmänhet och thailändska diton i synnerhet att göra så är ens information alltid en ögonblicksbild som är giltig där och då men dessvärre sällan här och nu.

Jag landade på Suvarnabhumi igår och jag hade, som vanligt, bara skrivit "Parkland, Bangkok", vilket är en både ofullständig och oriktig adress, och inget telefonnummer. Jag kom smidigt igenom och överlag flöt köerna ovanligt bra trots att jag landade vid en tid då jag ibland blivit stående i över en timme. Jag var i Kina när Erawanbombningen smällde av och då fick jag uppge telefonnummer samt skriva ut fullständig adress när jag landade men sedan dess har jag landat på Suvvan ytterligare 6-7 gånger utan några problem. Det kanske kan hjälpa att jag har visum men det borde uppvägas av att mitt pass ser rätt märkligt ut; dels har jag bara Thaistämplar då jag använder ett annat pass för andra länder, men framförallt för att min passbild ser ut som en ondsint Jihadist.

Regler runt immigration har nog egentligen aldrig ändrats under mina snart 20 år i Thailand men tillämpningarna ändrades med jämna mellanrum; ibland på grund av interna eller externa kriser, och ibland på grund av politiska nycker, men ganska snart går det tillbaka till ett normaltillstånd som trots allt får anses som ganska avslappnat.

Med detta sagt är det dock givetvis bättre att alltid göra allt enligt konstens alla regler än att chansa.   

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 233
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • biker

    20

  • kitungmakmak

    13

  • stefan5300

    12

  • Soengsang

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vafan, går det att fixa +30dar redan på suvvan... Hade jag inte en aning om, skulle ju vara smidigt faktiskt. så har man sina 60+30 på en gång.

Nya regler varje dag och ny information, man ska nog inte ta det så allvarligt oftas stämmer det inte. Som någon sa det är olika från Tjänstemenen som tolkar reglerna olika det är bahten som gäller, vilka regler som ska följas.

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra av Ts  o informera, Själv när jag reste ner senast, hade jag fixat visa genom visa service i Göteborg. Då de hade använt rödpenna i visat i passet så gävlar vilken tid det tog ,, Vad tjänstemannen tyckte var att rött e inte bra. Men allt löste sig ,, Visst bler man lite svett i pannan när man fick vänta .

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på "arrival card" står det "telephone number"? Ditt svar gör att man undrar om du någonsin varit i Thailand!

Håller ett "arrival card" i min hand just nu visserligen är detta kort från i våras men då fanns det ingen plats för att skriva telenr.

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är bra med den typ av info som TS startade tråden med men man ska komma ihåg att har man med myndigheter i allmänhet och thailändska diton i synnerhet att göra så är ens information alltid en ögonblicksbild som är giltig där och då men dessvärre sällan här och nu.

Jag landade på Suvarnabhumi igår och jag hade, som vanligt, bara skrivit "Parkland, Bangkok", vilket är en både ofullständig och oriktig adress, och inget telefonnummer. Jag kom smidigt igenom och överlag flöt köerna ovanligt bra trots att jag landade vid en tid då jag ibland blivit stående i över en timme. Jag var i Kina när Erawanbombningen smällde av och då fick jag uppge telefonnummer samt skriva ut fullständig adress när jag landade men sedan dess har jag landat på Suvvan ytterligare 6-7 gånger utan några problem. Det kanske kan hjälpa att jag har visum men det borde uppvägas av att mitt pass ser rätt märkligt ut; dels har jag bara Thaistämplar då jag använder ett annat pass för andra länder, men framförallt för att min passbild ser ut som en ondsint Jihadist.

Regler runt immigration har nog egentligen aldrig ändrats under mina snart 20 år i Thailand men tillämpningarna ändrades med jämna mellanrum; ibland på grund av interna eller externa kriser, och ibland på grund av politiska nycker, men ganska snart går det tillbaka till ett normaltillstånd som trots allt får anses som ganska avslappnat.

Med detta sagt är det dock givetvis bättre att alltid göra allt enligt konstens alla regler än att chansa.   

Landade ikväll, lyckligtvis inga långa köer, eftersom det trots allt tar längre tid att processa varje besökare just nu för Immigration. Skrev hotell i BKK som adress, och det funkade som vanligt. Krattade dock dit telnumret  för säkerhets skull. Dribblar liksom du med dubbla pass, men inga frågor uppstod  heller denna gång kring detta. Ingen anledning till oro således, dock kan det ju för de som har bråttom vara idè att handla "fast track lösningen", som det berättats om i denna tråd nu när högsäsongen inträder.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi Svenskar är visumbefriade och behöver således inget "Via on arrival" om nu det skulle vara någon anledning till att nekas Fast track

Man kan ju skippa Golfbilen och bara använda Fast track genom att köpa kuponger http://fasttrackcoupon.blog.fc2.com/blog-entry-1.html

 

Tjena!
Har du provat det själv eller känner du någon som provat det, fungerar det bra?
//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo dom fungerar. Jag köpte några stycken för ett par år sedan via sidan och dom trillade ner i brevlådan efter någon vecka. Jag lyckades använda samma kupong flera gånger då jag inte behövde lämna ifrån mig biljetten. Senaste gångerna har jag dock varit tvungen att lämna biljetten till passkontrollanten.

Tjena!Har du provat det själv eller känner du någon som provat det, fungerar det bra?
//S

Ja det verkar så läs översta citeringen:Yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ja det verkar så läs översta citeringen:Yes:

Ha ha, jag har tydligen lite problem med läsförståelsen ikväll!
//S 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha, jag har tydligen lite problem med läsförståelsen ikväll!//S 

Det är du inte ensam om hi hi

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man åker med thai air från Arlanda så anländer man så tidigt på suvvan att man rinner igenom immigration lika lätt som en djurgårdare i ett motståndarförsvar.

Då behövs inget fast track.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Flög med Thai från Arlanda för ett par veckor sedan och det tog mig nästan två timmar i "labyrinten" till immigration då endast tre-fyra kontroller var bemannade.

Nu är det ju inte bara Thai från Stockholm som landar tidigt på morgonen, tvärtom, så är det en jäkla massa flyg från övriga  Europa som har ungefär samma tidtabell.

Så fyll i immigration-kortet korrekt, ha tålamod och var inte allt för jävla bakis är mitt tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Flög med Thai från Arlanda för ett par veckor sedan och det tog mig nästan två timmar i "labyrinten" till immigration då endast tre-fyra kontroller var bemannade.

Nu är det ju inte bara Thai från Stockholm som landar tidigt på morgonen, tvärtom, så är det en jäkla massa flyg från övriga  Europa som har ungefär samma tidtabell.

Så fyll i immigration-kortet korrekt, ha tålamod och var inte allt för jävla bakis är mitt tips.

Idag landade sthlms planet över en timma tidigare än övriga europa plan och dom ggr jag åkt har det gått smidigt på morgonen max 15 minuter 

men det betyder ju inte att det alltid är så

 

 

(TG) Thai Airways International 961
(ARN) Stockholm, SE to (BKK) Bangkok, TH
Status:
Landed
Last change to status 15 minutes ago
DEPARTUREARRIVAL
Scheduled Departure:Scheduled Arrival:
1:30 PM - Fri Nov-6-20155:45 AM - Sat Nov-7-2015
Actual Departure:Actual Arrival:
1:26 PM - Fri Nov-6-2015                           4:57 AM - Sat Nov-7-2015 (runway)
Arrival Terminal:Baggage Claim: 

 

 

TG 945Thai Airways International(FCO) Rome6:05 AMEn Route
TG 925Thai Airways International(MUC) Munich6:10 AMEn Route
TG 971Thai Airways International(ZRH) Zurich6:10 AMEn Route
LX 4300 ^SWISS(ZRH) Zurich6:10 AMEn Route
TP 8391 ^TAP Portugal(ZRH) Zurich6:10 AMEn Route
TG 911Thai Airways International(LHR) London6:15 AMEn Route
TG 326Thai Airways International(BLR) Bangalore6:15 AMEn Route
NH 5972 ^ANA(BLR) Bangalore6:15 AMEn Route
TG 955Thai Airways International(OSL) Oslo6:20 AMEn Route
SK 8635 ^SAS(OSL) Oslo6:20 AMEn Route
TG 921Thai Airways International(FRA) Frankfurt6:20 AMEn Route
TP 8379 ^TAP Portugal(FRA) Frankfurt6:20 AMEn Route
TG 350Thai Airways International(ISB) Islamabad6:20 AMEn Route
TG 931Thai Airways International 
Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag landade sthlms planet över en timma tidigare än övriga europa plan och dom ggr jag åkt har det gått smidigt på morgonen max 15 minuter 

men det betyder ju inte att det alltid är så

 

 

(TG) Thai Airways International 961
(ARN) Stockholm, SE to (BKK) Bangkok, TH
Status:
Landed
Last change to status 15 minutes ago
DEPARTUREARRIVAL
Scheduled Departure:Scheduled Arrival:
1:30 PM - Fri Nov-6-20155:45 AM - Sat Nov-7-2015
Actual Departure:Actual Arrival:
1:26 PM - Fri Nov-6-2015                           4:57 AM - Sat Nov-7-2015 (runway)
Arrival Terminal:Baggage Claim: 

 

 

TG 945Thai Airways International(FCO) Rome6:05 AMEn Route
TG 925Thai Airways International(MUC) Munich6:10 AMEn Route
TG 971Thai Airways International(ZRH) Zurich6:10 AMEn Route
LX 4300 ^SWISS(ZRH) Zurich6:10 AMEn Route
TP 8391 ^TAP Portugal(ZRH) Zurich6:10 AMEn Route
TG 911Thai Airways International(LHR) London6:15 AMEn Route
TG 326Thai Airways International(BLR) Bangalore6:15 AMEn Route
NH 5972 ^ANA(BLR) Bangalore6:15 AMEn Route
TG 955Thai Airways International(OSL) Oslo6:20 AMEn Route
SK 8635 ^SAS(OSL) Oslo6:20 AMEn Route
TG 921Thai Airways International(FRA) Frankfurt6:20 AMEn Route
TP 8379 ^TAP Portugal(FRA) Frankfurt6:20 AMEn Route
TG 350Thai Airways International(ISB) Islamabad6:20 AMEn Route
TG 931Thai Airways International 

Jo det händer, men då får jag strul med resten av transporten om jag är för tidig åxå.... Bussfan började ju gå 8:30 enligt skylten vid biljettdisken på bussen till pattis. Märkligt för tidigare började den gå tidigare - kanske nåt haveri eller trassel... Orkade inte vänta så det fick bli taxi.

Men det är ganska duktig medvind om dom kan köra in en timme ändå.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Vi får ju visa exemption i 30 dagar. Men sen hur dom tolkar reglerna är ju en helt annan femma. http://www.thaiembassy.com/Thailand/changes-visa-exempt.php

Att likställa "Visa on arrival" och Visa Exemption 30 dagar är något som många gör. Men detta är 2 helt olika saker. 

Vi får Visa exemption 30 dagar om vi är svenskar och kommer utan visum. 

Visa on arrival är ett speciellt visa som man söker på ett speciellt kontor på flygplatsen. Och detta krävs för ex personer från Ukaina, Polen mm. För dom kan inte få Exemption.  Så med andra ord. Polacker utan visa kan inte använda Fast Track. 

hf

Ändrades av hasseigöteborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Att likställa "Visa on arrival" och Visa Exemption 30 dagar är något som många gör. Men detta är 2 helt olika saker. 

Vi får Visa exemption 30 dagar om vi är svenskar och kommer utan visum. 

Visa on arrival är ett speciellt visa som man söker på ett speciellt kontor på flygplatsen. Och detta krävs för ex personer från Ukaina, Polen mm. För dom kan inte få Exemption.  Så med andra ord. Polacker utan visa kan inte använda Fast Track. 

hf

Off topic.

Fan va bra det var innan Sverige gick med i EU, då fick vi 90 dagars visum på flygplatsen.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Off topic.

Fan va bra det var innan Sverige gick med i EU, då fick vi 90 dagars visum på flygplatsen.

Eller så fick man 14 dagar instämplat utan visa. Första resan 1990 blev rätt kort p.g.a detta....

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Eller så fick man 14 dagar instämplat utan visa. Första resan 1990 blev rätt kort p.g.a detta....

Var aldrig jag drabbad av, fick alltid 90 dagar utan visum.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig (varför vet jag såklart inte, eller hur jag har fått för mig det) att tex finnar (inom EU så samma regler gäller kanske inte) och Amerikaner får längre exemtion än vi svennar.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter


Jodå, visst var det 14 dagars på jobbresor, behövdes ingen mer tid, in/jobba/ut. T.o.m. kortare än den här

Samma år och med 'Jul-och-Nyårs' var det 90-dagars. På sista bilden kan ses när omkring det ändrades till 30-dagars.

IMG1.thumb.jpg.1b6cd28162e7c901cfbfb062d

IMG2.thumb.jpg.a476193ebc97c3e382cb35175

IMG3.thumb.jpg.499d8685287df5500697492ed

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en fråga om Fast Track på flygplatsen i Bangkok. Den ligger ju till vänster. På Arlanda kan man gå genom Fast Track om man har guldkort. Gäller guldkortet även i Bangkok ?

Arne B

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ligger till höger och ingenting annat

he he det beror väl på vilket håll du kommer ifrån :)

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Var aldrig jag drabbad av, fick alltid 90 dagar utan visum.

Fick alltid 90 dagar. alla Scandinaviska länder fick 90 dagar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar gå med familjen, alla utom jag har Thai pass, i Thai kontrollerna. Kontrollanterna kan bli lite små sura ibland men oftast har det fungerat utan problem. Lämna bara in passen samtidigt.

Fungerar så länge det finns en kontroll bemannad för Thai Pass. Annars går dom (Thai) igenom elektronisk kontroll och där kan ju inte vi gå. Senast vi åkte ner fick jag stå i kö och tjejen försvann igenom elektronisk koll på mindre än 1 min.

Ändrades av Chomphoo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i år kommit till Bankok från Australien, Finland, Singapore, USA både öst och väst kust.

Senaste sju veckorna har jag rest in från Sverige, Korea och Malaysia. Inte en enda gång har det behövts fyllas i något telefon nummer. Adressen fyller jag i vad som får plats.
 
Från Malaysia i förrgår kollade jag in några backpacker som bara angett Chiangmai som adress och de kom igenom utan problem.
 
För övrigt tycker jag inte att Suvanahbom är en speciellt krånglig flygplats. Många gånger när jag bodde i centrala Bangkok kunde jag vara hemma två timmar efter att planet landat.
Att komma in i Australien eller Usa kan var mycket besvärligare.
Link to comment
Dela på andra sajter

Landade igår med TG961. I passkontroll kön stog 3-4 immigrations tjejer och kollade allas arrival cards och dom som inte fyllt i ett telefon nummer ombads direkt att göra det efter att dom fått en stämpel på kortet typ "Tel:". Jag hade redan fyllt i mitt så jag bara viftades framåt. Ombord anvisades alla att fylla i en fullständig adress, men det sades inget om telefon nummer. Jag såg ett flertal som stog och skrev på sina kort för brinnande livet framme vid passkontroll disken. Om det var för otillräcklig adress låter jag vara osagt, men det ligger nära tillhands.

Samma sak när jag flög in från Jakarta för 2 veckor sen och Singapore för 3 veckor sen. Konstigt att det är så olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...