Guest Isan Lover Inlagd Oktober 29, 2015 Dela Inlagd Oktober 29, 2015 Tidigare ordförande i Frölunda hockey.HejEn bra kille med andra ord eller kanske snarare go gubbe.Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Oktober 29, 2015 Dela Inlagd Oktober 29, 2015 Kollade upp visum från Kambodja nu, 383 SEK (45$) för ett single-entry, och double går tydligen inte (inte vad jag hittat i alla fall hos nån som verkar pålitlig) att skaffa.Exakt vilka regler som gäller verkar dom vara lite osäkra på för den första jag frågade ville inte ens fixa visum till Thailand längre - tja det är väl bara testa. Jag tror inte ens Kambodjanerna vet vad Thailändarna vid gränsen tycker och tänker (IM officers). Men denna verkade seriös och talade även om att jag kan göra det själv om jag vill. Vilket jag såklart hade klurat ut på egen hand åxå.Får bli morgondagens eller måndagens pyssel. Tja, jag kan göra det i morgon men då blir jag av med passet lite längre tid bara.Skall bara kolla på regeländringarna en gång till - påverkar dom inte single före den 13e så får jag väl köra på och hoppas att det håller. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 29, 2015 Dela Inlagd Oktober 29, 2015 http://www.thaiembassy.org/phnompenh/th/services/1435/21868-Tourist.htmlMETV fås inte i Kambodja. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Oktober 29, 2015 Dela Inlagd Oktober 29, 2015 Lite förtydligande av vad som går att söka i Göteborg.Non Im O-A går bara att söka i Stockholm, det många kallar ettårs visum. Dock finns inget som heter ettårs visum.Massor av varianter av Non Im O Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd Oktober 30, 2015 Dela Inlagd Oktober 30, 2015 (ändrad) Lite förtydligande av vad som går att söka i Göteborg.Non Im O-A går bara att söka i Stockholm, det många kallar ettårs visum. Dock finns inget som heter ettårs visum.Massor av varianter av Non Im O Det jag skrev om är ett visum baserat på att jag som Svensk är gift i Thailand. Eftersom det gäller i ETT år så omnäms det som ettårsvisa även av personalen på konsulatet i GBG. Det gäller i ett år med möjlighet att få 3 månader extra om jag passerar en gränsstation innan visat gått ut. Därefter kan jag få ytterligare 2 mån. Men det sker på Immigrationskontor i Thailand. Så totalt kan jag vistas 17 månader i Thailand. Åker till MaeSot var tredje månad,knallar över bron,betalar 500 Baht,får en stämpel i passet. Samma väg tbx! Ändrades Oktober 30, 2015 av thomas001 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Oktober 30, 2015 Dela Inlagd Oktober 30, 2015 (ändrad) Lite förtydligande av vad som går att söka i Göteborg.Non Im O-A går bara att söka i Stockholm, det många kallar ettårs visum. Dock finns inget som heter ettårs visum.Massor av varianter av Non Im O Här är de visum du kan söka i GBG, allt såt klart och tydligt på konsulatets respektive ambassadens hemsidaTourist Visa (TR) Non-Immigrant Visa category "O" (Over 50 years old and Retired) Non-Immigrant Visa category "O" (Spouse/Family) Non-Immigrant Visa category "B" (Business) Non-Immigrant Visa category "ED" (Internship) Non-Immigrant Visa category "ED" (Education / studying) Non-Immigrant Visa category "O" (Volunteering Work) Och här är de visum du kan söka i Sthlm Tourist Visa ( TR ) Non-Immigrant Visa category “O” (Over 50years old and Retired) Non-Immigrant Visa category “O” (Spouse/Family) Non-Immigrant Visa category “O-A” (Long Stay) Non-Immigrant Visa category “B” (Business) Non-Immigrant Visa category "ED" (Internship) Non-Immigrant Visa category “ED” (Education / studying) Non-Immigrant Visa category “O” (Volunteering Work) Transit Visa Non-Immigrant Visa category "RS" (Reserch) Non-Immigrant Visa category "M" (Media, filming in Thailand)Non-immigrant Visa category "F" (Official)Non-immigrant Visa category "R" (Buddhism study/Religious function/Missionary purpose) Ändrades Oktober 30, 2015 av tomurdoc Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Oktober 30, 2015 Dela Inlagd Oktober 30, 2015 Non-immigrant Visa category "R" (Buddhism study/Religious function/Missionary purpose)Denna kanske skulle kunna användas av någon, undrar hur lång tid den gäler?Träffade ett par missionärer som pappa kände sen länge när jag kom till Thailand. Verkade ju vara rena drömtillvaron för dem, fri bostad med tjänstefolk och uppehälle plus lön. Farsan rekommenderade mig att ansöka om detta i Svenka Kyrkan. Dessvärre så hade jag redan gått ur Svenska Kyrkan, så det sket sig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Oktober 30, 2015 Dela Inlagd Oktober 30, 2015 http://www.thaiembassy.org/phnompenh/th/services/1435/21868-Tourist.html METV fås inte i Kambodja. Precis vad dom säger här åxå... Men kan jag inte göra en extension på 30 dagar heller så är det ju lite surt... Single-Entry Tourist Visa: valid for entering Thailand once within 3 months from the date of application. The period of stay is 60 days maximum.Från din länk... Skall jag ta bussen in i Thailand så hade ju ett visum varit bra å ha, och sen kunna förlänga det på sedvanligt sätt i 30 dagar. Måste jag flyga in så kan jag lika gärna förlänga mina 30 dagar exemtion med 30 till för 1900B (samma kostnad) och slipper fixa visum om jag inte kan fixa 60+30. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Oktober 30, 2015 Dela Inlagd Oktober 30, 2015 (ändrad) Det jag skrev om är ett visum baserat på att jag som Svensk är gift i Thailand. Eftersom det gäller i ETT år så omnäms det som ettårsvisa även av personalen på konsulatet i GBG. Det gäller i ett år med möjlighet att få 3 månader extra om jag passerar en gränsstation innan visat gått ut. Därefter kan jag få ytterligare 2 mån. Men det sker på Immigrationskontor i Thailand. Så totalt kan jag vistas 17 månader i Thailand. Åker till MaeSot var tredje månad,knallar över bron,betalar 500 Baht,får en stämpel i passet. Samma väg tbx!HejStämmer precis och jag fick mitt nya 1 års multiple visa helt nyligen och jag var aldrig i Stockholm, men kanske vidarebefordrar personalen i Gbg passet till Stockholm?Själv har jag som sagt inte varit i Stockholm för ett visa sedan 80 talet.Fördelen med denna typ av visum är enligt mig att jag kan åka in och ut ur landet hur många gånger som helst på ett år, t.ex över gränsen till grannländerna, kan resa ifrån Sverige till Thailand snabbt utan att söka nytt visa t.ex vid någons död, sjukdom eller liknande, alternativt om det uppstår det något annat problem.Även när det gäller förnyelse av körkort är 1 års visum egentligen ett krav.Mvh isan lover Ändrades Oktober 30, 2015 av Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Oktober 30, 2015 Dela Inlagd Oktober 30, 2015 HejStämmer precis och jag fick mitt nya 1 års multiple visa helt nyligen och jag var aldrig i Stockholm, men kanske vidarebefordrar personalen i Gbg passet till Stockholm?Själv har jag som sagt inte varit i Stockholm för ett visa sedan 80 talet.Fördelen med denna typ av visum är enligt mig att jag kan åka in och ut ur landet hur många gånger som helst på ett år, t.ex över gränsen till grannländerna, kan resa ifrån Sverige till Thailand snabbt utan att söka nytt visa t.ex vid någons död, sjukdom eller liknande, alternativt om det uppstår det något annat problem.Även när det gäller förnyelse av körkort är 1 års visum egentligen ett krav.Mvh isan loverDetta med visum är förvirrande, så varför inte skriva vilket visum du nyligen fått.'1 års multible visa finns i flera varianter av eller finns egentligen inte alls, bara ett uttryck..Gissar att du sökt Non IM O-Spouse.Behöver du rapportera till IM varje 90 dagar eller resa ut efter varje 90 dagar? Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Oktober 30, 2015 Dela Inlagd Oktober 30, 2015 Detta med visum är förvirrande, så varför inte skriva vilket visum du nyligen fått.'1 års multible visa finns i flera varianter av eller finns egentligen inte alls, bara ett uttryck..Gissar att du sökt Non IM O-Spouse.Behöver du rapportera till IM varje 90 dagar eller resa ut efter varje 90 dagar?HejAtt ni förstod att det handlade om ett O-visa utfärdat på grund av familjeanknytning tog jag för givet som gift med en Thai och far till gemensamt barn.Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Oktober 30, 2015 Dela Inlagd Oktober 30, 2015 HejAtt ni förstod att det handlade om ett O-visa utfärdat på grund av familjeanknytning tog jag för givet som gift med en Thai och far till gemensamt barn.Mvh isan loverNyfiken hur rapportering fungerar med ditt visa? Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hasseigöteborg Inlagd Oktober 30, 2015 Dela Inlagd Oktober 30, 2015 Vad gäller visum och förlängt uppehållstillstånd så verkar det bara pratas och pratas. När det gäller Non Imigrant O visum (familj eller pensionär) så kan man få alla dessa i Göteborg. Dessa finns i singel eller multi version. För singel måste inresan ske inom 90 dagar från utfärdandet. Och multi så måste sista inresan sken inom ett år från utfärdandet (därför kallas av många för 1 årsvisum) . Varje inresa ger ett upphållstillstånd på 90 dagar. Så här krävs ingen 90dagars rapportering. (Det är ett sådant IL skriver om) När det gäller O-A så kan detta endast sökas i Stockholm och ansökan kräver en del papper som utdrag ur brottsregistret + ett läkarintyg att man inte har vissa sjukdomar som idag endast kan analyseras på ett lab i Sverige. . Och varje inresa ger ett uppehållstilstånd på 1 år. Sista inresan måste ske inom 1 år från utfärdandet. Här krävs altså 90dagars rapporteringen. När det sista uppehållstillståndet håller på att gå ut så kan man när det är en månad kvar ansöka om en "extension" som då ger ett förlängt uppehållstillstånd 1 år. Detta gäller altså både O och O-A. Och med detta krävs altså 90dagars rapporteringen. hf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Oktober 30, 2015 Dela Inlagd Oktober 30, 2015 Nyfiken hur rapportering fungerar med ditt visa? Hej Ännu så länge har jag inte behövt rapportera något bara visa passet vid in och utresa över gränsen, samt att körkortsmyndigheten uppger att ett 1 års visum är nödvändigt för att förlänga körkortet och i år är det dags för det igen. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 30, 2015 Dela Inlagd Oktober 30, 2015 HejÄnnu så länge har jag inte behövt rapportera något bara visa passet vid in och utresa över gränsen, samt att körkortsmyndigheten uppger att ett 1 års visum är nödvändigt för att förlänga körkortet och i år är det dags för det igen. Mvh isan lover Beroende på att du inte är mer än 90dagar i obruten följd i Thailand? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 30, 2015 Dela Inlagd Oktober 30, 2015 Gammal skåpmat från Thailands svenska ambassad hemsida för dom som säger att saker ändrar sig hipp som happ http://www.thaiembassy.se/minmapp/news%20from%20the%20consular/translation_visa%20runners%20announcement.pdf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Oktober 30, 2015 Dela Inlagd Oktober 30, 2015 Hej Ännu så länge har jag inte behövt rapportera något Och du kommer aldrig att behöva göra det heller. Däremot får du inte stanna i landet mer än 90 dagar i sträck. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Oktober 30, 2015 Dela Inlagd Oktober 30, 2015 Haha. Det är samma person ser jag som är konsul som vars fru äger visumservice. Skickat från min LG-D855 via Tapatalk http://www.merinfo.se/search?ae6=Lilla+Torget+1+lgh+1102&ae4=Göteborg&d=p Troligen är det dottern som med sin man driver firman http://www.merinfo.se/search?ae6=Södra+Hamngatan+7+lgh+1101&ae4=Göteborg&d=p Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Oktober 30, 2015 Dela Inlagd Oktober 30, 2015 Fick ett sms nu att jag kan åka till posten och hämta mitt pass med (förhoppningsvis) visum. Skickade i måndags em till alla visum i sthlm Inte alltför lång väntetid tycker jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Oktober 30, 2015 Dela Inlagd Oktober 30, 2015 http://www.merinfo.se/search?ae6=Lilla+Torget+1+lgh+1102&ae4=Göteborg&d=p Troligen är det dottern som med sin man driver firman http://www.merinfo.se/search?ae6=Södra+Hamngatan+7+lgh+1101&ae4=Göteborg&d=p Oavsett, inom familjen ändå.......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Oktober 30, 2015 Dela Inlagd Oktober 30, 2015 Oavsett, inom familjen ändå.......... Absolut inom familjen. Skickat från min LG-D855 via Tapatalk Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Oktober 30, 2015 Dela Inlagd Oktober 30, 2015 Gammal skåpmat från Thailands svenska ambassad hemsida för dom som säger att saker ändrar sig hipp som happ http://www.thaiembassy.se/minmapp/news%20from%20the%20consular/translation_visa%20runners%20announcement.pdf Får väl ge mig, ids inte käbbla. Men när jag får höra i Jomtien (rykten) just innan resan till Kambodja att man inte ens kommer in med turistvisum landvängen och sen upptäcker i Kambodja att första visumagencyn vägrar hjälpa till pga att det blivit hårdare regler så känns det lite bistert. Nu väntar jag på lite svar och skall försöka med en annan som kanske kan fixa visum åt mig. Men hipp som happ är ju att dom ändrar under en kort tid - eller förutsättningarna för mig ändrar sig under en 2-3 månaders resa... Att sen formuleringen är typ "at the discresion of th IM officer" eller vad det nu står (och stått så länge) dvs att det beror på vad dom tycker - oavsett vad jag har för papper, visum eller annat så kan dom säga "nähä... dra åt pipsvängen - in kommer du inte här". gör att jag formulerade mig så. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 30, 2015 Dela Inlagd Oktober 30, 2015 Får väl ge mig, ids inte käbbla. Men när jag får höra i Jomtien (rykten) just innan resan till Kambodja att man inte ens kommer in med turistvisum landvängen och sen upptäcker i Kambodja att första visumagencyn vägrar hjälpa till pga att det blivit hårdare regler så känns det lite bistert. Nu väntar jag på lite svar och skall försöka med en annan som kanske kan fixa visum åt mig. Men hipp som happ är ju att dom ändrar under en kort tid - eller förutsättningarna för mig ändrar sig under en 2-3 månaders resa... Att sen formuleringen är typ "at the discresion of th IM officer" eller vad det nu står (och stått så länge) dvs att det beror på vad dom tycker - oavsett vad jag har för papper, visum eller annat så kan dom säga "nähä... dra åt pipsvängen - in kommer du inte här". gör att jag formulerade mig så. Varför skulle du behöva en agency? På giltigt visa kommer du givetvis in. Möjligen syftar du till att du vill ha ett nytt single entry visa. Det kommer du sannolikt inte ha några problem att få, då du varit hemma i Sverige en längre period i år. Efter det skulle jag inte hoppas på mer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L200 Inlagd Oktober 30, 2015 Dela Inlagd Oktober 30, 2015 Det jag skrev om är ett visum baserat på att jag som Svensk är gift i Thailand. Eftersom det gäller i ETT år så omnäms det som ettårsvisa även av personalen på konsulatet i GBG. Det gäller i ett år med möjlighet att få 3 månader extra om jag passerar en gränsstation innan visat gått ut. Därefter kan jag få ytterligare 2 mån. Men det sker på Immigrationskontor i Thailand. Så totalt kan jag vistas 17 månader i Thailand. Åker till MaeSot var tredje månad,knallar över bron,betalar 500 Baht,får en stämpel i passet. Samma väg tbx! Tog ett tag att fatta ditt visum!,eller kanske inte?.Du har inga pengar pa banken 400,000bath/eller pansion. Och allt ar skrivet pa frugan??. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Oktober 30, 2015 Dela Inlagd Oktober 30, 2015 Får väl ge mig, ids inte käbbla. Men när jag får höra i Jomtien (rykten) just innan resan till Kambodja att man inte ens kommer in med turistvisum landvängen och sen upptäcker i Kambodja att första visumagencyn vägrar hjälpa till pga att det blivit hårdare regler så känns det lite bistert. Nu väntar jag på lite svar och skall försöka med en annan som kanske kan fixa visum åt mig. Men hipp som happ är ju att dom ändrar under en kort tid - eller förutsättningarna för mig ändrar sig under en 2-3 månaders resa... Att sen formuleringen är typ "at the discresion of th IM officer" eller vad det nu står (och stått så länge) dvs att det beror på vad dom tycker - oavsett vad jag har för papper, visum eller annat så kan dom säga "nähä... dra åt pipsvängen - in kommer du inte här". gör att jag formulerade mig så. Nu ska väl inte singel turistvisa försvinna. Vad jag tror är att dubbel och trippel upphör med det nya multi turistviumet. Det är väl bara att åka och söka/köpa ett singel (60dagars) på ambassaden i PP. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu