Jump to content
IGNORERAD

Nya visumregler publicerade på Thai Embassy Norway

WAXO

Recommended Posts

och bara via ambassaden, inte konsulat.

Tur 33an finns ;)

Vart hittar du den infon att det inte går att söka på konsulat, Gbs Thai-konsulat har annars den nya infon på sin hemsida, och där nämns inget nytt ang O-visum och att man inte kan söka det där efter då de nya sakerna börjar gälla?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

• Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• kitungmakmak

15

• leifen

14

• Soengsang

10

• Nicholas

9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Så om jag fattat det hela rätt så kan man fortfarande stanna 6 månader innan man måste återvända till Sverige?

BTT

Före 13 november kan du få ut även längre dock max 60 dagar per entry, 90 dagar med en förlängning.(finns double och triple)

Efter 13 november kommer visst double och triple turistvisa att upphöra. Sen blir det visst 60 dagar utan möjlighet till förlängning om 30 dagar men obegränsat med entry under turistvisumet giltighetstid om 6 månader efter utfärdandet. Tre entry kan med god planering ge 8 månader.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Enligt jag läst på ett annat forum, så försvinner möjligheten att förlänga med 30 dagar för 1900b på IM.

Har du någon källa på det,

Dela på andra sajter

Vart hittar du den infon att det inte går att söka på konsulat, Gbs Thai-konsulat har annars den nya infon på sin hemsida, och där nämns inget nytt ang O-visum och att man inte kan söka det där efter då de nya sakerna börjar gälla?

Från andra forum att G-bg endast  beviljar visum av typ O-visum om max 90 dagar, förlängningar/uppgraderingar görs på IM i Thaiand.

Alla 1 års visa bara via ambassaden.  Jag kommer inte att vittna i domstol i frågan :D

Dock är allt detta en svårtolkad djungel som ingen begriper till fullo. O-med tillägg finns bara minst ett dussin av.

Vissa hamnar inför en trevlig utredare på suvvan när tveksamheter finns.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Från andra forum att G-bg endast  beviljar visum av typ O-visum om max 90 dagar, förlängningar/uppgraderingar görs på IM i Thaiand.

Alla 1 års visa bara via ambassaden.  Jag kommer inte att vittna i domstol i frågan :D

Dock är allt detta en svårtolkad djungel som ingen begriper till fullo. O-med tillägg finns bara minst ett dussin av.

Vissa hamnar inför en trevlig utredare på suvvan när tveksamheter finns.

Men har du någon källa på det, väldigt underligt om det inte ska gå att söka på ett konsulat?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Långliggare slösar kanske inte så mycket men dom är ju kvar kanske under lågperioden åxå, så bara 2WM som dom kanske vill ha skulle vara ett problem för turistnäringen. Det finns andra länder än Thailand - men Thailändarna verkar inte inse det ibland.

Dom skall nog vara lite mer rädda om turistnäringen, det kan vända jäkligt fort. Tjorvas det för mycket så blir andra länder mer intressanta. Men den insikten verkar inte ha slagit in ännu.

Snackade med en Amerikan för några dar sen och han förklarade det ganska enkelt: 2 veckors semester och det tar ett dygn att komma till Thailand och ett dygn till att komma hem - dessutom är tidsomställningen inte att leka med. Så att det finns Amerikaner i Thailand öht är fan ett under om dom inte stannar lite längre. Hans åsikt - och jag förstår precis vad han menar. Ändrar dom dessutom på reglerna lite hipp som happ så blir det ju inte mer lockande.

Hipp som happ?

Man får aldrig ändra alltså för då är det hipp som happ?

För amerikaner med 3 veckors semester kan det nog kvitta att dom inte kan göra oändligt med visa runs.

Dela på andra sajter

Så om jag fattat det hela rätt så kan man fortfarande stanna 6 månader innan man måste återvända till Sverige?

BTT

Ja.

Dela på andra sajter

Före 13 november kan du få ut även längre dock max 60 dagar per entry, 90 dagar med en förlängning.(finns double och triple)

Efter 13 november kommer visst double och triple turistvisa att upphöra. Sen blir det visst 60 dagar utan möjlighet till förlängning om 30 dagar men obegränsat med entry under turistvisumet giltighetstid om 6 månader efter utfärdandet. Tre entry kan med god planering ge 8 månader.

Jag tror det är 180 dagar max oavsett hur du gör.

Men vi får se.

Förmodligen kan man söka även METV i Laos etc, men knappast back to back.

Och då kvittar det ju.

Dela på andra sajter

Fattar inte Visa problemet, tycker det är ganska enkelt att gå in på sitt hemlands Thai ambassad´s

hemsida och läsa, Gör sedan en ansökan om det visa du behöver och är berättigad till , om du nu skall stanna längre

än 30 dagar.  Klart

Läsa runt på alla världens ambassad sidor och olika forum ? Varför ? Har aldrig hatt några problem

med varken turist eller o-visa. Håller man på och trixar med ljuskugga visa-runs och köpte visa

så ja då skall man ha problem.

Min mening o inget annat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

De med turistvisum anses inte jobba svart eller är kriminella, det är de som kommer till landet utan visum och får 30 dagar "permit to stay" ( är inget visa) och förlänger med upprepade visarun som anses jobba svart och vara kriminella.

Ett turistvisum måste ansökas på ambassader eller konsulat, med redovisning av returbiljett och även biljetter för utresor vid flera entry.

Som gift med barn får du ditt visa enligt ambassadens regler, ett år med multy entry är det visst bara Stockholm som får utfärda sådant visa så boka in en resa till stora staden.

Vanliga krav på pengar som för andra sökande, samt barnet ska vara registrerat i Thailand och även äktenskapet i Thailand..

Ett turistvisum är enklare för vistelser under 8 månader, fast det kräver utresor.

Hej

Man behöver inte alls åka till Stockholm för att få ett 1 års visum med multiple entry, själv har jag inte besökt Stockholm sedan 80 talet för att få ett visum.

Med vänlig hälsning isan lover 

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Inga krav på pengar för single/multiple  visa "O" family

http://thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/50

Hej

Stämmer det är väldigt enkelt och problemfritt att få dom visum man behöver som gift med barn,  man behöver vare sig styrka pengar på banken, redovisa inkomst ifrån lön eller bevis på pension.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

I Gbg hänvisar man numera till ett privat visaföretag som ordnar allt på bara en vecka utan någon kontakt eller besök med ambassaden i Stockholm.

Fick mitt pass med nya visum därifrån nyligen.

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Hipp som happ?

Man får aldrig ändra alltså för då är det hipp som happ?

För amerikaner med 3 veckors semester kan det nog kvitta att dom inte kan göra oändligt med visa runs.

Om jag sticker på en resa under några månader så vill jag ha lite framförhållning. Nu har jag till 13/11 på mig. Jag tycker det känns som "hipp som happ". Vissa kommer in med visum eller får exemption (om dom flyger in) men andra med visum (inte självupplevt, utan hörsägen från Jomtien) släpps inte in landvägen efter Erawan bomberna.

Jag personligen upplever det som står på sidorna jag läst (från ambassader och konsulat) att det i slutändan är upp till IM officer att avgöra om jag kommer in eller inte och sen lär det vara beroende på vart man hamnar på IM dessutom som hipp och happ.

Men jag kanske är lite för trög i skallen, skall jag vara glad om jag nekas inträde till ett land trots att jag inte gjort nåt fel och eventuellt redan har ett visum.

ทีรัก

Dela på andra sajter

Om jag sticker på en resa under några månader så vill jag ha lite framförhållning. Nu har jag till 13/11 på mig. Jag tycker det känns som "hipp som happ". Vissa kommer in med visum eller får exemption (om dom flyger in) men andra med visum (inte självupplevt, utan hörsägen från Jomtien) släpps inte in landvägen efter Erawan bomberna.

Jag personligen upplever det som står på sidorna jag läst (från ambassader och konsulat) att det i slutändan är upp till IM officer att avgöra om jag kommer in eller inte och sen lär det vara beroende på vart man hamnar på IM dessutom som hipp och happ.

Men jag kanske är lite för trög i skallen, skall jag vara glad om jag nekas inträde till ett land trots att jag inte gjort nåt fel och eventuellt redan har ett visum.

Enbart folk som lever non-stop i Thailand på turistvisum ligger pyrt till.

Mig veterligen gör inte du det.

Dela på andra sajter

Stämmer nog, men dock en hel del dokument som skall med för ansökan.

Inget visa man får per automatik för man är gift med en thai och har barn.

Allt skall verifieras i både kopior och ibland i original.

Inte bara att ta gräddfilen på Suvvan utan förberedelser.

Inget visum går att söka i Thailand , bara förlängningar.

Thailands konsulat i GBG fixar ettårsvisa utan problem om man är gift med Thai. En enkel blankett att fylla i. Kopia på Thailändskt vigselbevis,kopia på fruns ID plus ditt eget pass. Inget mer. 

Dela på andra sajter

Thailands konsulat i GBG fixar ettårsvisa utan problem om man är gift med Thai. En enkel blankett att fylla i. Kopia på Thailändskt vigselbevis,kopia på fruns ID plus ditt eget pass. Inget mer. 

Två foton på ditt vackra tryne också ;)

Dela på andra sajter

Hej

I Gbg hänvisar man numera till ett privat visaföretag som ordnar allt på bara en vecka utan någon kontakt eller besök med ambassaden i Stockholm.

Fick mitt pass med nya visum därifrån nyligen.

Läste nånstans att det företaget ägs av konsulns fru.    :P

Dela på andra sajter

Nog rent svammel!

Möjligt, hittade inlägget och försökte göra en länk men det gick unte. Gjorde en copy/paste istället.

Visumservice funkar bra trots att det är ett företag som finns i samma lokaler på samma adress som konsulatet och drivs av en kvinna med samma efternamn som konsuln..

Ändrades 21 mars av UglyFarang

Dela på andra sajter

Möjligt, hittade inlägget och försökte göra en länk men det gick unte. Gjorde en copy/paste istället.

Haha.

Det är samma person ser jag som är konsul som vars fru äger visumservice.

aca7e68f65bbf6e5ddb9e59a525d9a0b.jpg

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Läste nånstans att det företaget ägs av konsulns fru.    :P

Hej

Det har jag också hört, bra och snabb service har dom i vart fall, jag kan verkligen rekommendera detta företag.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Det är samma person ser jag som är konsul som vars fru äger visumservice.

Det är riktigt Pia Orrgren är en väldigt trevlig kvinna, men så bor dom ju i Partille också.:Yes:

Christer/Arunee/Tawan

Dela på andra sajter

Tja lite nepotism är ju bara i sedvanlig Thailändsk anda, men jag gillar inte det ändå. Funkar inte REK-brev till nån ambassad eller konsulat i Sverige så struntar jag i att använda den andra möjligheten - att skicka REK (som tydligen var osäkert) till en firma som har kopplingar till konsulatet.

ทีรัก

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...