Jump to content
IGNORERAD

Nya visumregler publicerade på Thai Embassy Norway

WAXO

Recommended Posts

Announcement on new visa application fees

In accordance to the Ministry of Interior’s Ministerial Order Number 29, B.E. 2558 (2015) dated 28 July B.E. 2558 (2015), introducing Tourist Visa with  Multiple Entry as the new type of visa issued by Thai authorities, the Royal Thai Embassy therefore wishes to announce the new visa application fees effective from 13 November 2015 as follows:

Type of Visa Visa fee (NOK)
Transit Visa
(valid for 3 or 6 months / duration of stay up to 30 days per entry)
200 per entry
Tourist Visa / Single Entry
(valid for 3 months / duration of stay up to 60 days)
250
Tourist Visa / Multiple Entry
(valid for 6 months / duration of stay up to 60 days per entry) 
1,250
Non Immigrant Visa / Single Entry
(valid for 3 months / duration of stay up to 90 day) 
500
Non Immigrant Visa / Multiple Entry
(valid for 1 year / duration of stay up to 90 days per entry)
1,250

Further details on requirement for visa application can be found on the Embassy’s website at www.thaiembassy.no 

Verkar vara slut med duble & triple entry samtidigt som de stramar åt för möjligheterna till Visa run med 15-30 dagars förlängning. Jag har även hört att nytt visum skall sökas i hemlandet, någon som kan bekräfta detta ? Skulle ju innebära en hel del problem för de som vill stanna lite längre men inte kan få VISA O eller annat långtidsvisa.

WAXO

Dela på andra sajter

• Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• kitungmakmak

15

• leifen

14

• Soengsang

10

• Nicholas

9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Korrekt, nya METV måste ansökas i hemlandet eller det land man permanent bor i.

Dubbel och trippel visa försvinner.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Dela på andra sajter

Jag tolkar informationen om METV som att man får 60 dagar i Thailand vid varje inresa under maximalt 6mån. Detta skulle ju då kunna maximalt 3x60 dagar. Om man fortsätter med de gamla förlängningsreglerna kan de ev ge en möjlig förlängning, hos immigration i Thailand efter sista inresan med 30 dagar . Sedan måste man hem till Sverige för att kunna söka ett nytt visum som beviljas först efter en viss tid hemma i Sverige. För att få beviljat METV måste man dessutom visa att man har ekonomi för uppehället i Thailand. Är det någon som har mer information?

WAXO

Dela på andra sajter

Enligt jag läst på ett annat forum, så försvinner möjligheten att förlänga med 30 dagar för 1900b på IM.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Menar du att man efter sina 30 dagar inte längre har möjlighet att gå in på IM och fixa 30 dagar till? Någon som har fakta på det??

Dela på andra sajter

Menar du att man efter sina 30 dagar inte längre har möjlighet att gå in på IM och fixa 30 dagar till? Någon som har fakta på det??

På det nya multi ska det visst inte gå att fixa 30 nya (60+30) som det nuvarande turistivisat.

60 dagar och utresa för nya 60 dagar.

Ändrades av leifen

Dela på andra sajter

Typiskt att dom börjar tjorva med visumregler nu, innan visste jag knappt vad som gällde och nu verkar den lilla delen som jag visste om vara borta åxå.

Måste jag söka från Sverige så blir det en kortare tripp än vad jag förväntat mig. Hade ju tänkt mig ett single eller double från PP men tja... Den som lever får se.

ทีรัก

Dela på andra sajter

Typiskt att dom börjar tjorva med visumregler nu, innan visste jag knappt vad som gällde och nu verkar den lilla delen som jag visste om vara borta åxå.

Måste jag söka från Sverige så blir det en kortare tripp än vad jag förväntat mig. Hade ju tänkt mig ett single eller double från PP men tja... Den som lever får se.

Detta gäller väl Norge, än så länge. Behöver ju inte betyda att det är likadant i övriga länder ännu.

Dela på andra sajter

Dom verkar ställa till det på en hel rad områden för oss stackars Faranger. Snart är kanske måttet rågat.

IL for president

WAXO

Dela på andra sajter

Detta gäller väl Norge, än så länge. Behöver ju inte betyda att det är likadant i övriga länder ännu.

Får väl hoppas det, men med min sedvanliga otur så kanske jag borde skynda innan dom stänger dörren till Thai helt.

Frågade ju på hotellet (som skyltade med visum till Thailand) om pris och dom sa att dom inte gjorde detta längre - varför vete katten, så duktig var jag inte på att luska. Det vart nåt tjatter på khmer innan - men detta språket är ju totalt obegripligt.

ทีรัก

Dela på andra sajter

Får väl hoppas det, men med min sedvanliga otur så kanske jag borde skynda innan dom stänger dörren till Thai helt.

Frågade ju på hotellet (som skyltade med visum till Thailand) om pris och dom sa att dom inte gjorde detta längre - varför vete katten, så duktig var jag inte på att luska. Det vart nåt tjatter på khmer innan - men detta språket är ju totalt obegripligt.

Fram till 13 november kan du söka som vanligt i PP.

Dela på andra sajter

Fram till 13 november kan du söka som vanligt i PP.

Kanon, då har jag ju gott om tid - skall bara hitta (tror jag har ett nu) hotell som jag kan stanna i medan passet är på vift. Kan ju inte byta hotell utan pass...

EDIT: Kollar jag på fagers inlägg så stänger dom ju inte dörrn i alla fall. Single i värsta fall men utan möjlighet till extension så hamnar jag mitt i värsta vintern i Sverige. Double får jag försöka få.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Dela på andra sajter

Kanon, då har jag ju gott om tid - skall bara hitta (tror jag har ett nu) hotell som jag kan stanna i medan passet är på vift. Kan ju inte byta hotell utan pass...

EDIT: Kollar jag på fagers inlägg så stänger dom ju inte dörrn i alla fall. Single i värsta fall men utan möjlighet till extension så hamnar jag mitt i värsta vintern i Sverige. Double får jag försöka få.

Annars får du väl dra dig mot Filipinerna.

Dela på andra sajter

Annars får du väl dra dig mot Filipinerna.

Hade nån alternativplan på att ta Vietnam och Laos på vägen vilket ger mig lite extra tid i alla fall, men visst skulle en sväng till  kompisen åxå vara trevligt.

Fast jag vet inte, efter att ha jobbat ihop i över 20 år så kanske han inte blir så glad att se mig igen ;)

ทีรัก

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Som gift med barn får man väl 1 års visum med multipel entry som vanligt.

Man har ju under flera års tid försökt minska turisters möjligheter att stanna länge i landet genom att förlänga sina visum på olika sätt, så i detta fallet är ju faktiskt inte juntan unik.

Man tror ju uppenbarligen att många med turistvisum jobbar svart och är kriminella på olika sätt, samt att man har haft en vilja att satsa mer på lite penningstarkare typer av turister, övervintrande lågbudget longstay turister anses ju ge för små inkomster till landet.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Hej

Som gift med barn får man väl 1 års visum med multipel entry som vanligt.

Man har ju under flera års tid försökt minska turisters möjligheter att stanna länge i landet genom att förlänga sina visum på olika sätt, så i detta fallet är ju faktiskt inte juntan unik.

Man tror ju uppenbarligen att många med turistvisum jobbar svart och är kriminella på olika sätt, samt att man har haft en vilja att satsa mer på lite penningstarkare typer av turister, övervintrande lågbudget longstay turister anses ju ge för små inkomster till landet.

Mvh isan lover

De med turistvisum anses inte jobba svart eller är kriminella, det är de som kommer till landet utan visum och får 30 dagar "permit to stay" ( är inget visa) och förlänger med upprepade visarun som anses jobba svart och vara kriminella.

Ett turistvisum måste ansökas på ambassader eller konsulat, med redovisning av returbiljett och även biljetter för utresor vid flera entry.

Som gift med barn får du ditt visa enligt ambassadens regler, ett år med multy entry är det visst bara Stockholm som får utfärda sådant visa så boka in en resa till stora staden.

Vanliga krav på pengar som för andra sökande, samt barnet ska vara registrerat i Thailand och även äktenskapet i Thailand..

Ett turistvisum är enklare för vistelser under 8 månader, fast det kräver utresor.

Dela på andra sajter

Långliggare slösar kanske inte så mycket men dom är ju kvar kanske under lågperioden åxå, så bara 2WM som dom kanske vill ha skulle vara ett problem för turistnäringen. Det finns andra länder än Thailand - men Thailändarna verkar inte inse det ibland.

Dom skall nog vara lite mer rädda om turistnäringen, det kan vända jäkligt fort. Tjorvas det för mycket så blir andra länder mer intressanta. Men den insikten verkar inte ha slagit in ännu.

Snackade med en Amerikan för några dar sen och han förklarade det ganska enkelt: 2 veckors semester och det tar ett dygn att komma till Thailand och ett dygn till att komma hem - dessutom är tidsomställningen inte att leka med. Så att det finns Amerikaner i Thailand öht är fan ett under om dom inte stannar lite längre. Hans åsikt - och jag förstår precis vad han menar. Ändrar dom dessutom på reglerna lite hipp som happ så blir det ju inte mer lockande.

ทีรัก

Dela på andra sajter

De med turistvisum anses inte jobba svart eller är kriminella, det är de som kommer till landet utan visum och får 30 dagar "permit to stay" ( är inget visa) och förlänger med upprepade visarun som anses jobba svart och vara kriminella.

Ett turistvisum måste ansökas på ambassader eller konsulat, med redovisning av returbiljett och även biljetter för utresor vid flera entry.

Som gift med barn får du ditt visa enligt ambassadens regler, ett år med multy entry är det visst bara Stockholm som får utfärda sådant visa så boka in en resa till stora staden.

Vanliga krav på pengar som för andra sökande, samt barnet ska vara registrerat i Thailand och även äktenskapet i Thailand..

Ett turistvisum är enklare för vistelser under 8 månader, fast det kräver utresor.

Inga krav på pengar för single/multiple  visa "O" family

http://thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/50

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

Inga krav på pengar för single/multiple  visa "O" family

http://thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/50

Stämmer nog, men dock en hel del dokument som skall med för ansökan.

Inget visa man får per automatik för man är gift med en thai och har barn.

Allt skall verifieras i både kopior och ibland i original.

Inte bara att ta gräddfilen på Suvvan utan förberedelser.

Inget visum går att söka i Thailand , bara förlängningar.

Ändrades av leifen

Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Så om jag fattat det hela rätt så kan man fortfarande stanna 6 månader innan man måste återvända till Sverige?

BTT

Soi 7

Dela på andra sajter

Stämmer nog, men dock en hel del dokument som skall med för ansökan.

Inget visa man får per automatik för man är gift med en thai och har barn.

Allt skall verifieras i både kopior och ibland i original.

Inte bara att ta gräddfilen på Suvvan utan förberedelser.

Inget visum går att söka i Thailand , bara förlängningar.

Men inte är det särskilt märkvärdigt att söka, några kopior, ifyllda doc och foton....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Så om jag fattat det hela rätt så kan man fortfarande stanna 6 månader innan man måste återvända till Sverige?

BTT

Dom skiter nog i vart du återvänder till, eller vart du åker om jag har fattat det rätt.

ทีรัก

Dela på andra sajter

Men inte är det särskilt märkvärdigt att söka, några kopior, ifyllda doc och foton....

och bara via ambassaden, inte konsulat.

Tur 33an finns ;)

Dela på andra sajter

och bara via ambassaden, inte konsulat.

Tur 33an finns ;)

Ok, ska de ta bort möjligheten att söka O-visa på konsulatet, iofs spelar det ingen roll numera när man inte kan skicka ansökan dit, och vem fan vill åka till Sveriges baksida i onödan ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...