Jump to content
IGNORERAD

Yingluck besökte Nong Khai!


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Jag inkluderade inte dig i gruppen. Det är helt rätt !

Hej

Självklart inte och skulle du ha gjort det hade jag protesterat vilt, jag har samma uppfattning som UD och Sveriges regering angående kupper, juntor och diktatur samt dom länder och organisationer jag räknade upp i mitt tidigare inlägg.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    12

  • Boa52

    6

  • Scandinaviancorner

    5

  • turisten

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har varit bofast i Thailand sedan 1978

Det ger ju lite tyngd åt åsikterna. Vi andra är nog mer turister jämfört med vissa på MPR.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det ger ju lite tyngd åt åsikterna. Vi andra är nog mer turister jämfört med vissa på MPR.

Hej

Han är ju inte ensam om att anse att Thailand mår bäst av s.k "ordning och reda" samt av militären påtvingad "stabilitet" , den uppfattningen delar han väl med drygt 20% av befolkningen och minst en 10-12 personer på detta forum.

Själv har jag träffat utlänningar med uppfattningen att Thailändare i princip inte är kapabla att klara av någonting lika bra som en "vit" enda sedan jag besökte landet första gången 1985 och då inte minst i barerna i ex.vis Pattaya.

Det ställningstagandet bygger ju ungefär på samma resonemang som adel och borgare använde i om Sveriges fattiga och då till stor del helt outbildade befolkning på 1700 och 1800 talet, kolonialmakterna i Syd Amerika, Asien och Afrika när det begavs sig, man ansåg dessa vara mindre vetande och totalt hopplösa fall som mådde bäst av att styras av en fast hand och överhet.

Men själv är jag helt övertygad om att Thailändare i stort sett är som andra människor på jorden och absolut skulle klara av ökad frihet och demokrati samt att efterlevnad av mänskliga rättigheter inte nödvändigtvis skulle leda till kaos och instabilitet, med bättre utbildning, rätt reformer och ökad rättvisa skulle säkert allt kunna se annorlunda ut.

Åsikter som att Thailändare är minst lika smarta, duktiga, ärliga, trevliga och intelligenta som oss ex.vis oss Svenskar är säkerligen lite kontroversiell bland dom som förespråkar kupper, diktatur och att landets befolkning behöver en fast militär hand för att utvecklas och må bra, folk vet helt enkelt sitt eget bästa, dom klarar inte av att välja "rätt" parti i ett val o.s.v.

Problemet enligt mig är att dom traditionella makthavarna inte vill släppa greppet och att dom vill ha full kontroll trots att befolkningen ibland får välja egna regeringar, dom som står för det som kallas "ordning och reda" och "stabilitet" är ju faktiskt dom som ligger bakom och finansierar upplopp, oroligheter och skapar motsättningar för att få en anledning att hindra en demokratiska utveckling.

Enligt mig finns det inga hopplösa länder eller människor som är födda till behov av militärt påtvingad"stabilitet" och "ordning och reda" , ges det förutsättningar så är allt möjligt.

Att just militärkupper och diktatur skulle vara lösningen på Thailands problem motsägs väl dessutom av att detta bara är ännu en i raden av ytterligare ca 20 militära kupper och kuppförsök, enligt mig tyder detta på att kupper inte fungerar och att man borde prova andra vägar att uppnå demokrati, ökad rättvisa och jämlikare samhälle med mindre klyftor t.ex genom bättre allmän utbildning, minskad nationalism, minskad rojalism, minskat militärt inflytande och minskad patriotism uppnå ett stabilt samhälle där t.o.m mänskliga rättigheter kan respekteras utan att det leder till kaos.

Mvh isan lover

 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Självklart inte och skulle du ha gjort det hade jag protesterat vilt, jag har samma uppfattning som UD och Sveriges regering angående kupper, juntor och diktatur samt dom länder och organisationer jag räknade upp i mitt tidigare inlägg.

Mvh isan lover

Vad UD och Regeringen säger officiellt är det dom måste säga som demokratiskt land men ta inte allt för allvarligt på det

Titta istället på vad dom gör i det dagliga livet tillsammans med och i Thailand så får du en helt annan bild

Flera av mina kollegor jobbar tillsammans med UD i just Thailand med flera samverkansprojekt bl.a

Det var i koppling till detta som Thailands ambassadör var på mitt jobb

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad UD och Regeringen säger officiellt är det dom måste säga som demokratiskt land men ta inte allt för allvarligt på det

Titta istället på vad dom gör i det dagliga livet tillsammans med och i Thailand så får du en helt annan bild

Flera av mina kollegor jobbar tillsammans med UD i just Thailand med flera samverkansprojekt bl.a

Det var i koppling till detta som Thailands ambassadör var på mitt jobb

Hej

Det du påstår är att regeringen och UD går bakom ryggen på det Svenska folket och att deras fördömande av kuppen, juntan och diktaturen bara är tomma ord?

Själv hoppas jag naturligtvis att du har fel och att Sverige förblir sin tradition trogen att stå uppför demokrati, rättvisa och mänskliga rättigheter runt om i världen i Palmes anda.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand blev det -order out of kaos. 

Högsta eliten i världen kör med tekniken    Problem - Reaction - Solution

Man skapar kaos

 befolkningen kräver att armen eller politikerna gör något.

Man tillsätter armeen.

Det är så folket förlorar frihet varje gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det du påstår är att regeringen och UD går bakom ryggen på det Svenska folket och att deras fördömande av kuppen, juntan och diktaturen bara är tomma ord?

Själv hoppas jag naturligtvis att du har fel och att Sverige förblir sin tradition trogen att stå uppför demokrati, rättvisa och mänskliga rättigheter runt om i världen i Palmes anda.

Mvh isan lover

Du lever i en liten drömvärld. Verkligheten är inte alltid som dina förutfattade meningar !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I Thailand blev det -order out of kaos. 

Högsta eliten i världen kör med tekniken    Problem - Reaction - Solution

Man skapar kaos

 befolkningen kräver att armen eller politikerna gör något.

Man tillsätter armeen.

Det är så folket förlorar frihet varje gång.

Hej

Precis så är det i Thailand anser jag, inget sker av en slump, allt är noga planerat, organiserat och finansierat, konstigt att inte fler genomskådar detta.

När demonstrationer och organiserade upplopp som påstås vara spontana kostar 20 miljoner om dagen skulle man gärna vilja ha namnen på finansiärerna.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Precis så är det i Thailand anser jag, inget sker av en slump, allt är noga planerat, organiserat och finansierat, konstigt att inte fler genomskådar detta.

När demonstrationer och organiserade upplopp som påstås vara spontana kostar 20 miljoner om dagen skulle man gärna vilja ha namnen på finansiärerna.

Mvh isan lover

Det stämmer exakt Isaan!

Allt är planerat långt i förväg. Follow the money.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det du påstår är att regeringen och UD går bakom ryggen på det Svenska folket och att deras fördömande av kuppen, juntan och diktaturen bara är tomma ord?

Själv hoppas jag naturligtvis att du har fel och att Sverige förblir sin tradition trogen att stå uppför demokrati, rättvisa och mänskliga rättigheter runt om i världen i Palmes anda.

Mvh isan lover

Du borde som gammal fackman organisera en bojkott av Thailand-likt med Franco´s Spanien för regeringen verkar helat ha missat den grymma diktaturen i Thailand då de tillsammans med näringslivet snarare verkar utöka sitt samarbete med Thailand. Inte ens det Svenska folket verkar vilja bojkotta Thailand då besökssiffrorna går uppåt igen.

Det är dags att du skrider till verket, men du bör ju "practice what you preach" och inte åka till Thailand själv, för risken är att du som aktivist fastnar på bild görandes vad du uppmanar andra att inte göra...

Unknown-35.thumb.jpeg.7ee2b6fcc6c7c19cbc

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du borde som gammal fackman organisera en bojkott av Thailand-likt med Franco´s Spanien för regeringen verkar helat ha missat den grymma diktaturen i Thailand då de tillsammans med näringslivet snarare verkar utöka sitt samarbete med Thailand. Inte ens det Svenska folket verkar vilja bojkotta Thailand då besökssiffrorna går uppåt igen.

Det är dags att du skrider till verket, men du bör ju "practice what you preach" och inte åka till Thailand själv, för risken är att du som aktivist fastnar på bild görandes vad du uppmanar andra att inte göra...

Unknown-35.thumb.jpeg.7ee2b6fcc6c7c19cbc

Hej

Varken Sverige, EU, USA, FN eller människorätts organisationerna ha missat att fördöma vare sig kuppen, juntan och diktaturen i Thailand, alla har varit väldigt tydliga med detta och dessutom krävt att demokrati återinförs och mänskliga rättigheter efterlevs.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Varken Sverige, EU, USA, FN eller människorätts organisationerna ha missat att fördöma vare sig kuppen, juntan och diktaturen i Thailand, alla har varit väldigt tydliga med detta och dessutom krävt att demokrati återinförs och mänskliga rättigheter efterlevs.

Mvh isan lover

Det är dom tvungna att göra för det förväntas av demokratiska stater

Men ord och handling stämmer inte alltid överens i verkligheten

Den verklighet du lever i i din lilla by eller ute på ön är inte riktigt överens med verkligheten på lite större sikt !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Varken Sverige, EU, USA, FN eller människorätts organisationerna ha missat att fördöma vare sig kuppen, juntan och diktaturen i Thailand, alla har varit väldigt tydliga med detta och dessutom krävt att demokrati återinförs och mänskliga rättigheter efterlevs.

Mvh isan lover

Det hör till spelets regler men i verkliga livet betyder det absolut ingenting. Hur många gånger har inte Fn stått och sett på när folk slaktats. 

Befälen väntade på order för att beskydda befolkningen som aldrig kom.

Kommer först att tänka på i Balkan och var det var i Afrika. Har inte tid att kolla upp exakt nu.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Han är ju inte ensam om att anse att Thailand mår bäst av s.k "ordning och reda" samt av militären påtvingad "stabilitet" , den uppfattningen delar han väl med drygt 20% av befolkningen och minst en 10-12 personer på detta forum.

Själv har jag träffat utlänningar med uppfattningen att Thailändare i princip inte är kapabla att klara av någonting lika bra som en "vit" enda sedan jag besökte landet första gången 1985 och då inte minst i barerna i ex.vis Pattaya.

Det ställningstagandet bygger ju ungefär på samma resonemang som adel och borgare använde i om Sveriges fattiga och då till stor del helt outbildade befolkning på 1700 och 1800 talet, kolonialmakterna i Syd Amerika, Asien och Afrika när det begavs sig, man ansåg dessa vara mindre vetande och totalt hopplösa fall som mådde bäst av att styras av en fast hand och överhet.

Men själv är jag helt övertygad om att Thailändare i stort sett är som andra människor på jorden och absolut skulle klara av ökad frihet och demokrati samt att efterlevnad av mänskliga rättigheter inte nödvändigtvis skulle leda till kaos och instabilitet, med bättre utbildning, rätt reformer och ökad rättvisa skulle säkert allt kunna se annorlunda ut.

Åsikter som att Thailändare är minst lika smarta, duktiga, ärliga, trevliga och intelligenta som oss ex.vis oss Svenskar är säkerligen lite kontroversiell bland dom som förespråkar kupper, diktatur och att landets befolkning behöver en fast militär hand för att utvecklas och må bra, folk vet helt enkelt sitt eget bästa, dom klarar inte av att välja "rätt" parti i ett val o.s.v.

Problemet enligt mig är att dom traditionella makthavarna inte vill släppa greppet och att dom vill ha full kontroll trots att befolkningen ibland får välja egna regeringar, dom som står för det som kallas "ordning och reda" och "stabilitet" är ju faktiskt dom som ligger bakom och finansierar upplopp, oroligheter och skapar motsättningar för att få en anledning att hindra en demokratiska utveckling.

Enligt mig finns det inga hopplösa länder eller människor som är födda till behov av militärt påtvingad"stabilitet" och "ordning och reda" , ges det förutsättningar så är allt möjligt.

Att just militärkupper och diktatur skulle vara lösningen på Thailands problem motsägs väl dessutom av att detta bara är ännu en i raden av ytterligare ca 20 militära kupper och kuppförsök, enligt mig tyder detta på att kupper inte fungerar och att man borde prova andra vägar att uppnå demokrati, ökad rättvisa och jämlikare samhälle med mindre klyftor t.ex genom bättre allmän utbildning, minskad nationalism, minskad rojalism, minskat militärt inflytande och minskad patriotism uppnå ett stabilt samhälle där t.o.m mänskliga rättigheter kan respekteras utan att det leder till kaos.

Mvh isan lover

 

Visst skulle dom det. Dock inte 99% av de styrande, så nä kompis det får nog dröja ett tag.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Han är ju inte ensam om att anse att Thailand mår bäst av s.k "ordning och reda" samt av militären påtvingad "stabilitet" , den uppfattningen delar han väl med drygt 20% av befolkningen och minst en 10-12 personer på detta forum.

Själv har jag träffat utlänningar med uppfattningen att Thailändare i princip inte är kapabla att klara av någonting lika bra som en "vit" enda sedan jag besökte landet första gången 1985 och då inte minst i barerna i ex.vis Pattaya.

Det ställningstagandet bygger ju ungefär på samma resonemang som adel och borgare använde i om Sveriges fattiga och då till stor del helt outbildade befolkning på 1700 och 1800 talet, kolonialmakterna i Syd Amerika, Asien och Afrika när det begavs sig, man ansåg dessa vara mindre vetande och totalt hopplösa fall som mådde bäst av att styras av en fast hand och överhet.

Men själv är jag helt övertygad om att Thailändare i stort sett är som andra människor på jorden och absolut skulle klara av ökad frihet och demokrati samt att efterlevnad av mänskliga rättigheter inte nödvändigtvis skulle leda till kaos och instabilitet, med bättre utbildning, rätt reformer och ökad rättvisa skulle säkert allt kunna se annorlunda ut.

Åsikter som att Thailändare är minst lika smarta, duktiga, ärliga, trevliga och intelligenta som oss ex.vis oss Svenskar är säkerligen lite kontroversiell bland dom som förespråkar kupper, diktatur och att landets befolkning behöver en fast militär hand för att utvecklas och må bra, folk vet helt enkelt sitt eget bästa, dom klarar inte av att välja "rätt" parti i ett val o.s.v.

Problemet enligt mig är att dom traditionella makthavarna inte vill släppa greppet och att dom vill ha full kontroll trots att befolkningen ibland får välja egna regeringar, dom som står för det som kallas "ordning och reda" och "stabilitet" är ju faktiskt dom som ligger bakom och finansierar upplopp, oroligheter och skapar motsättningar för att få en anledning att hindra en demokratiska utveckling.

Enligt mig finns det inga hopplösa länder eller människor som är födda till behov av militärt påtvingad"stabilitet" och "ordning och reda" , ges det förutsättningar så är allt möjligt.

Att just militärkupper och diktatur skulle vara lösningen på Thailands problem motsägs väl dessutom av att detta bara är ännu en i raden av ytterligare ca 20 militära kupper och kuppförsök, enligt mig tyder detta på att kupper inte fungerar och att man borde prova andra vägar att uppnå demokrati, ökad rättvisa och jämlikare samhälle med mindre klyftor t.ex genom bättre allmän utbildning, minskad nationalism, minskad rojalism, minskat militärt inflytande och minskad patriotism uppnå ett stabilt samhälle där t.o.m mänskliga rättigheter kan respekteras utan att det leder till kaos.

Mvh isan lover

 

Det var ett långt svar på ett konstaterande (från min sida) att Anders varit längre i Thailand än dom flesta av oss andra. Och personen som frågade blev aningen [valfritt ord här] om jag gissar rätt.

Men visst, jag gillar stabilitet och ser helst att den inte sker genom militärkupper. Men när suthep stängde Bangkok utan några större protester och jag såg orosmoln gällande strider igen som skulle påverka mig (flygplatsen tex) så tyckte jag (och tycker det fortfarande) att lugn och ro är att föredra framför vilda protester och barrikaderingar av städer och/eller om jag inte kommer ihåg fel även vallokaler efter att ett nyval utlysts.

Av två onda ting väljer jag (av egoistiska skäl) det som påverkar mig minst - fast nu skiter dom [thailändarna] fullständigt i vad jag väljer eller tycker så det är egentligen ointressant vad jag tycker eller tänker.

Har aldrig sagt tänkt eller uttryckt att Thailändare inte är vettiga för det mesta som alla andra människor, men nog finns det väl nåt skäl till att det sker fler militärkupper i Thailand än i Sverige. Sen när jag försöker diskutera vissa saker med dom så möts jag av argumentet "you not Thai, you not understand"... Tja, då ger jag faktiskt upp.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det du påstår är att regeringen och UD går bakom ryggen på det Svenska folket och att deras fördömande av kuppen, juntan och diktaturen bara är tomma ord?

Själv hoppas jag naturligtvis att du har fel och att Sverige förblir sin tradition trogen att stå uppför demokrati, rättvisa och mänskliga rättigheter runt om i världen i Palmes anda.

Mvh isan lover

Vad gäller demokrati så hoppas jag verkligen att det där med "Palmes anda" var någon form av dåligt skämt. Eller anser du också att Kuba, Iran, Palestina, Nordvietnam, Kambodja etc. är goda exempel på demokrati?

Link to comment
Dela på andra sajter

Demokratin gäller nog bara i Thailand om man tycker att Syriska män är fega som inte stannar och försvarar sitt fosterland. 

 Menas nog inte att slåss på IS sida då och då gissar jag på diktatorn Assad.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Demokratin gäller nog bara i Thailand om man tycker att Syriska män är fega som inte stannar och försvarar sitt fosterland.

 Menas nog inte att slåss på IS sida då och då gissar jag på diktatorn Assad.

Assad eller militärjunta är inte det  nästan samma sak

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde som gammal fackman organisera en bojkott av Thailand-likt med Franco´s Spanien för regeringen verkar helat ha missat den grymma diktaturen i Thailand då de tillsammans med näringslivet snarare verkar utöka sitt samarbete med Thailand. Inte ens det Svenska folket verkar vilja bojkotta Thailand då besökssiffrorna går uppåt igen.

Det är dags att du skrider till verket, men du bör ju "practice what you preach" och inte åka till Thailand själv, för risken är att du som aktivist fastnar på bild görandes vad du uppmanar andra att inte göra...

Unknown-35.thumb.jpeg.7ee2b6fcc6c7c19cbc

Konstigt att en så "fin" man fick avgå? :big_smile:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

En intressant reaktion ifrån UDD:s sida vad gäller den hastgt avdomnade solidaritetskampanjen för Yingluck:

But in a YouTube clip on Friday, red-shirt leader Jatuporn Prompan gave the campaign the cold shoulder, saying the UDD was not behind the planned event. He said any call from the UDD would come from him.

The Nov 1 activity was groundless aimed at discrediting the UDD, added Mr Jatuporn.

Börjar UDD försöka distansera sig från Yingluck?

http://www.bangkokpost.com/news/politics/741272/yingluck-jatuporn-shoot-down-red-wearing-day-campaign

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är dom tvungna att göra för det förväntas av demokratiska stater

Men ord och handling stämmer inte alltid överens i verkligheten

Den verklighet du lever i i din lilla by eller ute på ön är inte riktigt överens med verkligheten på lite större sikt !

Jobbar du efter det mottot, ord och handling stämmer inte alltid överens. Tur att du inte är min chef eller arbetskamrat

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar du efter det mottot, ord och handling stämmer inte alltid överens. Tur att du inte är min chef eller arbetskamrat

Jag beskriver hur regeringen skiljer på vad som förväntas av dom att säga för att det skall vara PK mot omvärlden och vad dom gör i praktiken

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beskriver hur regeringen skiljer på vad som förväntas av dom att säga för att det skall vara PK mot omvärlden och vad dom gör i praktiken

Har du jobbat i regeringen också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du jobbat i regeringen också?

Nä men han kan och vet allt .......................

 

Mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...