Jump to content
IGNORERAD

Inget mer Maipenrai!


noBuzz

Recommended Posts

Quote

Då statistik visar att Thailand lägger en väldigt stor av skattepengarna på skolväsendet, så borde ju utbildningskvaliteten vara lite högre kan man tycka.

Men där har vi nog "Po Jai" problematiken igen som spökar eftersom det i samhället inte vågas ställa öppna och tillräckliga krav på lärarnas kunskaper, fortbildning och förmåga att lära ut saker.

Ett stort problem som jag har uppfattat det i den Thailändska skolan är att eleverna i klassrummet förväntas att inte fråga om något som de inte förstår. Att göra så inför klasskamraterna skulle försätta läraren i en pinsam situation för då det blir uppenbart att läraren har misslyckats med att förklara så att alla begriper, och att öppet tala om att man inte begriper ett sammanhang innebär ju också för eleven att hon eller han förlorar ansiktet. Frågor och djupare förklaringar skall istället klaras av vid sidan av den ordinarie skoldagen för då skall dessa elever erbjudas extraundervisning (mot betalning) av läraren. Ibland sker denna undervisning i lärarens hem eller i skolan när de andra eleverna har gått hem.

Vilka har råd att läsa extra (rien piset), de fattiga eller de som har föräldrar med pengar?

Mycket bra inlägg, Siam-Nilsson, jag tror att detta problem tillsammans med att man inte har , (eller har ytterst få), några referenspunkter med omvärlden är de största hindren att överbygga.

Jag märker ofta när jag talar med Thai personer, (högutbildade som streetsmart lågutbildade), att man har svårt att ta mycket till sig då man inte har något att referera till. Hur kan man förstå concept så som exempelvis socialt ansvar i ett land där man blandar ut gratismjölken till barnen för att tjäna extra pengar, politiker ansvar i ett land där mer eller mindre alla politiker är korrumperade, fri press i ett land där fri press inte existerar, människors lika värde i ett land där höga politiker officiellt går ut och säger att de fattigas röster i eventuella framtida val borde vara mindre värda då de är för dumma och inte förstår hur de ska rösta osv.

Lägg där till denna långa Thailänska tradition av att alltid rätta in sig i ledet och aldrig ifrågasätta överhögheten, (trots att man vet att dom har fel), och man har tyvärr stora svår-övervinerliga problem för lång tid framåt! :wacko:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    6

  • Jive

    2

  • Odin

    2

  • mancon

    1

Mest aktiva i denna tråd

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...