Tallviking Inlagd Oktober 27, 2018 Dela Inlagd Oktober 27, 2018 28 minuter sedan, skrev apknug: Ja jag begär ju inte att du skall ha svaret på frågan, det har inte jag heller, men ditt svar på frågan om kommunernas upplåning genom kommuninvest redovisas vilket var frågan är något diffus. Eftersom kommunerna både är ägare och kunder till kommuninvest så uppstår den intrikata problematiken, hur redovisas upplåning genom kommuninvest i statsskulden? Hur redovisas själva kommuninvest i statsskulden? Och slutligen hur redovisas kommunernas ägande av kommuninvest i statsskulden? Jag tycker det skulle kunna lukta lite Grekland o Italien redovisning av statsskulden här....... Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk Statsskulden är just statens skulder och därmed är ganska uppenbart kommunernas egen investmentbank inte med i den eftersom det är en helt annan form av finansieringstyp Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Oktober 28, 2018 Dela Inlagd Oktober 28, 2018 (ändrad) 7 timmar sedan, skrev apknug: Word! då ökade statsskulden med 600 miljarder på ett bräde då! Eller med nästan 50%. Enligt siffrorna ovan. Coolt att ingen har genomskådat denna kreativa redovisning tidigare. Ja blir det ett extra val så har väl Magdalena Andersson en hel del att förklara........ Hehe. Fast troligen är den "rätta" siffran att ta hänsyn till och jämföra den offentliga bruttoskulden när.man snackar statsskuld. vilket är hela den offentliga sektorns skuld: statens, landstingskommunernas, kommunernas och pensionssystemets skulder. Sen har kommunerna, som arbetsgivare, egna pensionsskulder vars redovisning inte skulle passera i något börsnoterat bolag...... Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk Finns mycket mer "dolda skulder" i dagens samhälle eftersom mycket av dom lån som tas för investeringar idag tas av privata företag i olika projekt Ett exempel är NKS (Nya Karolinska Sjukhuset) som inte köps utan "hyrs" genom ett OPS-savtal (Offentligt Privat Samverkan) Det är byggföretaget som lånar upp hela investeringen (genom mycket tveksamma låneupplägg i utlandet av egna "finansiärer" med hög ränta) och sedan hyr ut hela sjukhuset som en "tjänst" i 25 år till Landstinget så i landstingets budget finns bara en driftkostnad och ingen investering Samma upplägg finns i många andra stora projekt t.ex Bottniabanan Även privata skolor och sjukhus hamnar utanför den officiella skulden när dom byggs och lånas upp till byggnationen Detta är dock inget unikt för Sverige på något sätt. Det är väldigt vanligt i många länder i världen idag. Titta t.ex på USA där alla sjukvård är privat I Kina byggs enormt mycket nya fina sjukhus och alla som OPS-projekt Ändrades Oktober 28, 2018 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Oktober 28, 2018 Dela Inlagd Oktober 28, 2018 1 timme sedan, skrev apknug: Mmmm detta är rätt intressant. Landstinget äger redan nu sjukhuset iom att de betalat 9 miljarder i samband med överlämnandet av byggnaderna. Landstinget skall nu årligen betala ca 1,6 miljarder för "drift o underhåll" fram till 2039. Man kan hävda att de 1,6 är just löpande kostnader och ingen skuld. Eller att det är avbetalning för en dold skuld då man förbjudit sig att betala och att det faktiskt är betalning för "sjukhuset". Då proportionerna är 43 miljarder för drift o underhåll samt 9 miljarder "för" byggnader så menar nog jag också att det till stor del är en dold avbetalning. Vid avbetalningsköp skall skulden bokföras som just skuld..... Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk Man köper inte ett sjukhus utan man hyr det som en tjänst och där blir det en hyreskostnad samma gör de flesta företag som t.ex outsourcas sin IT och inte köper datorerna utan hyr dom som en tjänst per månad. Där är det IT-bolaget som köper datorerna och äger dom Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Oktober 28, 2018 Dela Inlagd Oktober 28, 2018 5 timmar sedan, skrev apknug: Nu talar vi nog förbi varandra. Landstinget har "köpt" byggnaderna för 9 miljarder och "hyr" eller betalar 43 miljarder för drift och underhåll. Avsikten är dock att landstinget skall vara ägare till hela altet efter avtalstidens utgång. Då talar man per definition om ett avbetalningsköp.Då skall hela skulden bokföras. enligt GAAP och IFRS. Jag menar att man måste titta på vad som är det huvudsakliga innehållet i denna affär. Man har här kallat rena avbetalningar för drift och underhåll. Inte fasen kostar det 9 miljarder att bygga nya Karolinska och 43 miljarder att underhålla sjukhuset under 20 år. En proportionering mellan kostnad och investering bör göras. Jämförelsen med leasing av datorer haltar då dessa lämnas tillbaka vid hyrestidens utgång. (Finns ofta en rätt att köpa loss dem men ingen skyldighet och då är det ett leasingavtal och inte ett avbetalningsköp) Det är ett smart sätt att slimma balansräkning, hade jag gjort samma sak med en av mina kunder hade revisorn gått i taket men är man tillräckligt stor går det bra. Hur som helst så måste landstinget betala 53 miljarder för NKS. Utan att bokföra en tillgång på mer än 9 miljarder. Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk Med tanke på att det kostade 18.5 miljarder att bygga byggnaderna (22,8 miljarder inklusive utrustning) och en total kostnad inklusive drift på 61 miljarder fram till 2040 är ju 9 miljarder ett extremt lågt pris att betala för något som kostat en bit över det dubbla att bygga ! Var får du uppgiften från att de 9 miljarderna är för att få byggnaderna levererade och ägda av NKS ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Oktober 28, 2018 Dela Inlagd Oktober 28, 2018 6 minuter sedan, skrev apknug: Jaha rena rean då att köpa ett sjukhus för upp till 60 millar via resultaträkning då. Skanska verkar ha gjort en skit dålig affär. Fast det är inte detta som diskuteras. Nä grundproblemet kvarstår. Enligt mitt förmenande bör stora delar av betalningarna aktiveras i balansräkningen och inte kostnadsföras direkt som ditt exempel med hyrdatorer. Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk Du får kontakta Landstingsdirektören och lära henne hur bokföring skall gå till..... Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest JJC Inlagd Oktober 28, 2018 Dela Inlagd Oktober 28, 2018 Sverige har dubbelt så många hemlösa än USA Share of population that is homeless, 2017 Venezuela: 6.7% Canada: 0.9% UK: 0.5% Sweden: 0.4% India: 0.2% China: 0.2% US: 0.2% Germany: 0.1% Spain: 0.09% Italy: 0.08% Norway: 0.07% France: 0.07% Brazil: 0.04% Mexico: 0.04% Israel: 0.02% Japan: 0.004% Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GreenValley Inlagd Oktober 28, 2018 Dela Inlagd Oktober 28, 2018 (ändrad) 1 timme sedan, skrev JJC: Sverige har dubbelt så många hemlösa än USA Nja, 0,2 % av USA:s befolkning är väl fler än 0,4% av Sveriges? Ändrades Oktober 28, 2018 av GreenValley Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Oktober 28, 2018 Dela Inlagd Oktober 28, 2018 3 minuter sedan, skrev GreenValley: Nja, 0,2 % av USA:s befolkning är väl fler än 0,4% av Sveriges? Hur är det med Tyskland då? Har de fler än Sveriges 0,4% Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest JJC Inlagd Oktober 29, 2018 Dela Inlagd Oktober 29, 2018 (ändrad) 6 timmar sedan, skrev GreenValley: Nja, 0,2 % av USA:s befolkning är väl fler än 0,4% av Sveriges? Per Capita. Vet du vem han är? Statistik känner du henne? Ändrades Oktober 29, 2018 av JJC Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest JJC Inlagd Oktober 29, 2018 Dela Inlagd Oktober 29, 2018 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Oktober 29, 2018 Dela Inlagd Oktober 29, 2018 2 timmar sedan, skrev JJC: Det där måste vara Afghanistan, eller?3333😆 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Luttrad Inlagd Oktober 29, 2018 Dela Inlagd Oktober 29, 2018 (ändrad) 13 timmar sedan, skrev Tallviking: Du får kontakta Landstingsdirektören och lära henne hur bokföring skall gå till..... Hej Tallviking. Tror du verkligen att Landstingdirektören inte redan är fullärd när det gäller kreativ bokföring? Med Vänlig Hälsning. Luttrad. Ändrades Oktober 29, 2018 av Luttrad Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Oktober 29, 2018 Dela Inlagd Oktober 29, 2018 17 minuter sedan, skrev Luttrad: Hej Tallviking. Tror du verkligen att Landstingdirektören inte redan är fullärd när det gäller kreativ bokföring? Med Vänlig Hälsning. Luttrad. Hej! Tror du hen e med i facket?😆 "Årkar" fan inte hälsa, nä! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 20, 2018 Dela Inlagd November 20, 2018 Med risk för att låta pessimistisk... Om man år 1961 smällde världens största atombomb (storlek ungefär 1500 ggr större än Hiroshima och Nagasaki tillsammans) så borde man väl idag (minst) ha en bomb någonstans som kan klyva jorden i två? http://www.bbc.com/future/story/20170816-the-monster-atomic-bomb-that-was-too-big-to-use Orealistiskt, omöjligt eller .... bara otrevligt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd November 21, 2018 Dela Inlagd November 21, 2018 (ändrad) On 2018-11-20 at 18:59, skrev Naam kaeng: Med risk för att låta pessimistisk... Om man år 1961 smällde världens största atombomb (storlek ungefär 1500 ggr större än Hiroshima och Nagasaki tillsammans) så borde man väl idag (minst) ha en bomb någonstans som kan klyva jorden i två? http://www.bbc.com/future/story/20170816-the-monster-atomic-bomb-that-was-too-big-to-use Orealistiskt, omöjligt eller .... bara otrevligt? Kanske kan det vara klyftigt att separera muslimerna från övriga världen när de anser stå över oss så kan de leva med sin Muhammed på sin del! Ah, nu inser jag att det redan skett, förlåt! Citat Ändrades November 21, 2018 av Wanchai Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GreenValley Inlagd November 21, 2018 Dela Inlagd November 21, 2018 On 2018-10-29 at 05:47, skrev JJC: Per Capita. Vet du vem han är? Statistik känner du henne? Per capita så har Sverige och USA lika många innevånare, så mycket vet jag! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 22, 2018 Dela Inlagd November 22, 2018 13 timmar sedan, skrev Wanchai: Ah, nu inser jag att det redan skett, förlåt! Du fick till en konstig citering, det ser ut som det som du skrivit kommer från mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu