Jump to content
IGNORERAD

Det tredje världskriget

Oregistrerad

Recommended Posts

25 minuter sedan, skrev Batting:

Hur stor fordran har vi då?

Det är bara som en pink i Nilen jämfört med skulderna

https://www.metro.se/artikel/lista-här-är-länderna-med-störst-skulder-till-sverige

Och Nordkorea kommer aldrig att betala sin skuld

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

• Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• audirs2

12

• Fritz

10

• Tallviking

8

• Khonis

7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Statsskulden som andel av bruttonationalprodukten, BNP, uppgick till 29 procent i slutet av 2017. Genom att sätta skulden i relation till BNP kan man jämföra statsskuldens storlek med landets totala ekonomi. Sedan 1990-talskrisen har statsfinanserna blivit betydligt starkare och den statliga skuldsättningen har gått ner. Som mest uppgick statsskulden till nära 75 procent av BNP under den tidiga delen av 1990-talet. Bakom nedgången ligger besparingar som gjordes i mitten av 90-talet och en relativt stark ekonomisk tillväxt. Staten har också fört över pengar från AP-fonderna till statskassan och sålt aktier i bland annat Telia. Tillsammans har dessa saker gjort att statsskulden, mätt som andel av BNP, sjunkit relativt snabbt.

Internationellt sett är den svenska statsskulden låg. Vi hör till de EU-länder som har allra lägst offentlig skuldsättning. Detta framgår om man jämför den så kallade Maastrichtskulden.

image.png.5255cb6592a31ffff0260e83819c7c43.png

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudget/Statsskulden/

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Tallviking:

Statsskulden som andel av bruttonationalprodukten, BNP, uppgick till 29 procent i slutet av 2017. Genom att sätta skulden i relation till BNP kan man jämföra statsskuldens storlek med landets totala ekonomi. Sedan 1990-talskrisen har statsfinanserna blivit betydligt starkare och den statliga skuldsättningen har gått ner. Som mest uppgick statsskulden till nära 75 procent av BNP under den tidiga delen av 1990-talet. Bakom nedgången ligger besparingar som gjordes i mitten av 90-talet och en relativt stark ekonomisk tillväxt. Staten har också fört över pengar från AP-fonderna till statskassan och sålt aktier i bland annat Telia. Tillsammans har dessa saker gjort att statsskulden, mätt som andel av BNP, sjunkit relativt snabbt.

Internationellt sett är den svenska statsskulden låg. Vi hör till de EU-länder som har allra lägst offentlig skuldsättning. Detta framgår om man jämför den så kallade Maastrichtskulden.

image.png.5255cb6592a31ffff0260e83819c7c43.png

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudget/Statsskulden/

Det fattas 256 miljarder som Göran Persson och resten snodde från löntagarfonder för att finansiera underskott i statsfinanser.

De pengar är den svenska staten skyldig till svenska löntagare och det skall aldrig glömmas.

Magdalen Andersson tog ut 300 miljarder ur valuta reserv och det syns inte heller i statsskuldsredovisning.

Det är mycket tragisk att man bara snor pengar från svenska folket och ljuger om det eller håller tyst om det.

Samt vänsterblivna försvarar stölden.

Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev JJC:

Det fattas 256 miljarder som Göran Persson och resten snodde från löntagarfonder för att finansiera underskott i statsfinanser.

De pengar är den svenska staten skyldig till svenska löntagare och det skall aldrig glömmas.

Magdalen Andersson tog ut 300 miljarder ur valuta reserv och det syns inte heller i statsskuldsredovisning.

Det är mycket tragisk att man bara snor pengar från svenska folket och ljuger om det eller håller tyst om det.

Samt vänsterblivna försvarar stölden.

https://www.na.se/artikel/opinion/ledare/nej-han-snodde-inte-258-miljarder

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Ni kan älta hur mycket ni vill, men faktum är att det går skitdåligt för Sverige, trots att politiker och gråsossar här på mpr försöker med länkar påstå det ena och andra.

Tillväxten är bland(den sämsta) de sämsta i europa, bnp per capita är katastrof.... det kommer att sluta illa om inget drastiskt sker, men det mörkas i det längsta.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Ni kan älta hur mycket ni vill, men faktum är att det går skitdåligt för Sverige, trots att politiker och gråsossar här på mpr försöker med länkar påstå det ena och andra.

Tillväxten är bland(den sämsta) de sämsta i europa, bnp per capita är katastrof.... det kommer att sluta illa om inget drastiskt sker, men det mörkas i det längsta.

Det var ju argument så man baxnar. Vilka är det som ältar mest kan man ju fråga sig?

Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Fritz:

Det var ju argument så man baxnar. Vilka är det som ältar mest kan man ju fråga sig?

Ganska vanligt att inte inse sitt eget ältande och skylla på andra för att själv försöka framstå som överlägsen, rätt simpel härskartaktik faktiskt......

Och sen komma med standardsvaret "nu lämnar jag detta och denna tråd"

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Fritz:

Precis vad jag skrev men man kan tolkas som man vill. Göran som satte igång med resten av ligan använde pengarna för att fylla hål i statskassan. 

Göran sa också tillsammans med m att Det vi gör nu kommer inte att uppskattas i framtiden. 

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Jag tycker rätt beskrivning av den där s.k. stölden "Ältats" alldeles för lite. Det gör ju att offerkoftorna kan fortsätta tjata om "Sina" pengar, ja för det är ju av någon anledning alltid deras pengar. Alla bidrag är egentligen stölder från dem, t.o.m. slantarna i tiggarens mugg är egentligen offerkoftornas pengar.

Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev JJC:

Precis vad jag skrev men man kan tolkas som man vill. Göran som satte igång med resten av ligan använde pengarna för att fylla hål i statskassan. 

Göran sa också tillsammans med m att Det vi gör nu kommer inte att uppskattas i framtiden. 

NA, va e det för tidning?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev audirs2:

Nerikes Allehanda, en örebrotidning med Liberal inriktning.

Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev audirs2:

En helt vanlig lokal morgontidning i Närke.

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Soengsang:

Ganska vanligt att inte inse sitt eget ältande och skylla på andra för att själv försöka framstå som överlägsen, rätt simpel härskartaktik faktiskt......

Gjorde du ju inte.

Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Batting:

Jag tycker rätt beskrivning av den där s.k. stölden "Ältats" alldeles för lite. Det gör ju att offerkoftorna kan fortsätta tjata om "Sina" pengar, ja för det är ju av någon anledning alltid deras pengar. Alla bidrag är egentligen stölder från dem, t.o.m. slantarna i tiggarens mugg är egentligen offerkoftornas pengar.

Ja man kan ju förstå att du är rädd om dina bidrag 555555555

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

4 hours ago, Soengsang said:

Härskartaktik, ska det inte vara härskarteknik? Ett uttryck som mestadels används av feminister väl? Det hade man inte förväntat sig..... Snart kommer väl någon och gråter ut och känner sig "förminskad" också....

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Ja man kan ju förstå att du är rädd om dina bidrag 555555555

Jag har nog egentligen bara ett. Företaget jag är anställd på sponsrar gym-kortet, och ja det är jag rädd om.  :62:

Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev spooncreek:

Ett uttryck som mestadels används av feminister väl? 

Ingen aning om feminister använder det, jag tänket taktik och inte teknik.

Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Soengsang:

bnp per capita är katastrof

Om du menar att denna lista pekar på en katastrof för Sverige så håller jag inte med alls. Om du nån gång kunde styrka dina påståenden med en länk till en trovärdig källa vore jag tacksam.

https://www.indexmundi.com/map/?v=67&r=eu&l=sv

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev JJC:

Du kan inte ha läst artikeln som jag länkade till, det är omöjligt att missförstå något på det vis som du lyckats göra. Här kommer länken en gång till för säkerhets skull.https://www.na.se/artikel/opinion/ledare/nej-han-snodde-inte-258-miljarder

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev spooncreek:

Härskartaktik, ska det inte vara härskarteknik? Ett uttryck som mestadels används av feminister väl? Det hade man inte förväntat sig..... Snart kommer väl någon och gråter ut och känner sig "förminskad" också....

Jag får väl lägga till "Härskartaktiker" i mitt redan välfyllda CV på omdömen om min personlighet som jag fått här på MPR. ;)

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag får väl lägga till "Härskartaktiker" i mitt redan välfyllda CV på omdömen om min personlighet som jag fått här på MPR. ;)

Kärt barn har många namn. 😉

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Du kan inte ha läst artikeln som jag länkade till, det är omöjligt att missförstå något på det vis som du lyckats göra. Här kommer länken en gång till för säkerhets skull.https://www.na.se/artikel/opinion/ledare/nej-han-snodde-inte-258-miljarder

Jag läste och sanningen var att det var överenskommelsen över blockgränsen. Att jag skrev Persson det var därför att han började processen. Därför skrev jag Persson o resten.

Pengarna användes till att betala ökade sjukskrivningar och andra utgifter för att det fanns inte pengar i statskassan. 

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Fritz:

Om du menar att denna lista pekar på en katastrof för Sverige så håller jag inte med alls. Om du nån gång kunde styrka dina påståenden med en länk till en trovärdig källa vore jag tacksam.

https://www.indexmundi.com/map/?v=67&r=eu&l=sv

Räknat i BNP per invånare har vi näst lägst tillväxt i hela EU. Detta enligt John Hassler, professor i internationell ekonomi vid Stockholms universitet. I en intervju med tidskriften Kvartal (18/8) säger han att arbetslösheten förvisso är låg tack vare högkonjunkturen, men att det spelar mindre roll i det långa loppet. Det viktiga är att säkra en stabil tillväxt över tid i form av grundläggande och stabila förutsättningar för långsiktig ekonomisk utveckling: ett gott företagsklimat, rimliga skattenivåer och en hög anställningsbarhet i arbetskraften.

Här nedan kan du läsa mer om den historiskt låga tillväxten räknat i BNP per invånare.

https://www.di.se/debatt/john-hassler-tillvaxten-per-capita-ar-och-blir-historiskt-lag/

https://kvartal.se/artiklar/expertpanelen-gar-det-bra-for-svensk-ekonomi/

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

"Men faktum kvarstår att det beslut som S-ledaren, och en överväldigande majoritet av riksdagens ledamöter, fattade bidrog till att utarma den finansiella styrkan i pensionssystemet" 

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...