Jump to content
IGNORERAD

Priset för 244 varor sänks i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

Själv fattar jag ofta beslut vid olika inköp grundade med hänsyn till mänskliga rättigheter, arbetares villkor, barnarbete, diktatur o.s.v, men vi är ju alla olika.

Mvh isan lover

Tjeena.

Håller helt med dej där och jag stöder dej i din kamp. Om jag av någon anledning ska på semester till västkusten vet jag ett ställe där jag inte kommer hyra boende.

Där finns en person som hyr ut ett hus och han tror att tradition går före lagen och därmed är röstköp tillåtet. Sedan tror han att i en demokrati så är det helt i sin ordning att tysta oppositionen. Och är man "folkvald" så tydligen rätt att ändra lagar för egen vinning, vara korrupt och ändå sitta svar. Nä, en person som vill ha en kommunistisk enpartistat utan insyn, och tror att det är demokrati, vill jag inte ge mina pengar till.

Tjeena.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    9

  • Khun Ken

    7

  • Khonis

    7

  • Nemo

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Kan man misstänka att Somkid har ett finger med i spelet här, liknande sänkningar var ju vanliga under Thaksins tid?

Sånt här uppskattas av vanligt folk som har det svårt att få ekonomin att gå ihop.

Mvh isan lover

Ja det är väl lovligt exempel. Men Herr Lover , de flesta handlar på marknader vad de till vardags behöver

Tror du verkligen att priserna sänks på dessa arenor. Såg idag att vissa priser på Macro hade justerats. Men alla dessa marknader , låt mig tvivla

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det skulle passa mig som inte köper Singha och Leo efter det framkom att dottern till bryggeriägaren var med och sponsrade  upplppen i Bangkok 2014 och firade kuppen tillsammans med Suthep iklädd militära kläder.

Så f.r.o.m dess är det endast Chang som gäller för min del, men jag har i.o.f.s alltid föredragit Chang eftersom den inte är så söt som ex.vis Leo.

Mvh isan lover

Då ska du vara glad att du inte, som jag, har ditt barn i Beer Changs barnbarns klass för då skulle du ha vetskaper som även skulle omöjliggjort ditt Changdrickande. 

Brist på kunskap och förståelse kan ibland vara ganska befriande  men i mitt fall hade det blivit Singha i alla fall av den enkla anledningen att den smakar bäst. Om bryggeriägarens barnbarn bekämpar en form av tyranni för en annan form, eller sponsrar samma tveksamma "kamp" går väl på ett ut.   

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Själv går jag mest efter priset......:D

Hej

Det gör naturligtvis dom flesta, men själv köper jag gärna produkter som är ex.vis ekologiska, fair trade märkta och framställda under bra villkor, jag slutade köpa Franska viner när dom utsattes för en global bojkott, jag köper inte Israelisk frukt eftersom den kan vara producerad på ockuperad mark och för att jag ogillar deras behandling av Palestinierna, jag tyckte att det var bra med en bojkott mot Syd Afrika under apartheid, jag avstår gärna dom produkter som kan kopplas samman med barnarbete, global miljöförstöring, skövling av regnskog o.s.v, detta var bara några exempel, vi konsumenter kan göra många dagliga val för att visa vårt missnöje med olika saker och för att visa vårt stöd för andra.

Att sluta köpa Singha när det visar sig att familjen bakom finansierade upploppen i Bangkok och militärkuppen är självklart för mig som är emot kupper, juntor och diktatur.

Sån är jag men det är ju upp till var och en att göra som den vill i såna här frågor.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Då ska du vara glad att du inte, som jag, har ditt barn i Beer Changs barnbarns klass för då skulle du ha vetskaper som även skulle omöjliggjort ditt Changdrickande. 

Brist på kunskap och förståelse kan ibland vara ganska befriande  men i mitt fall hade det blivit Singha i alla fall av den enkla anledningen att den smakar bäst. Om bryggeriägarens barnbarn bekämpar en form av tyranni för en annan form, eller sponsrar samma tveksamma "kamp" går väl på ett ut.   

Hej

Utesluter inte alls att även familjen bakom Chang precis som ett antal andra rika familjer är inblandade i kuppen, men hittills har inte media uppmärksammat mig på detta.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ris innehåller arsenik. Hur får man bort det i Chang? Har alltid tyckt att den framkallar ett illamående.[emoji38]

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det gör naturligtvis dom flesta, men själv köper jag gärna produkter som är ex.vis ekologiska, fair trade märkta och framställda under bra villkor, jag slutade köpa Franska viner när dom utsattes för en global bojkott, jag köper inte Israelisk frukt eftersom den kan vara producerad på ockuperad mark och för att jag ogillar deras behandling av Palestinierna, jag tyckte att det var bra med en bojkott mot Syd Afrika under apartheid, jag avstår gärna dom produkter som kan kopplas samman med barnarbete, global miljöförstöring, skövling av regnskog o.s.v, detta var bara några exempel, vi konsumenter kan göra många dagliga val för att visa vårt missnöje med olika saker och för att visa vårt stöd för andra.

Att sluta köpa Singha när det visar sig att familjen bakom finansierade upploppen i Bangkok och militärkuppen är självklart för mig som är emot kupper, juntor och diktatur.

Sån är jag men det är ju upp till var och en att göra som den vill i såna här frågor.

Mvh isan lover

Körde du Lada, Trabant eller VAZ på 70-talet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det finns olika tillverkare av Chang precis som andra öl i Thailand och på våra står det åtminstone 6 eller dryga 6%. 

Jag är inte alls för sällan i Thailand och jag började ju faktiskt resa dit ca 25 år före dig så du har fortfarande mycket att ta igen.

Mvh isan lover

Hur skrivs 'dryga' 6 på flaskan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket OT men ganska kul

Jag fick köpa en Lada Från det företag jag jobbade på ca:1999

Ingen ville ha bilen när dom skulle göra sig av med den, jag bjöd 2333:-

Det var en 93 tror jag som hade gått just 2333 mil.

Det var lite strul med den, men gick ändå ganska ok.

Frun jag hade på den tiden vägrade köra pga det inte fanns servo påstod hon (det var en andra bil), men jag undrar jag

Sålde den efter något år för 6500:-

Lär aldrig göra en bättre bilaffär procentuellt sett

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Körde du Lada, Trabant eller VAZ på 70-talet?

Hej

Min första bil på 70 tslet var en Volvo 142 och sen var jag detta märke ganska troget under många år.

Men en gång köpte jag en VAZ som vinterbil och hade min riktiga bil i garage över vintern, den kostade bara någon 1000 lapp och gick att veva igång när det var över 20 grader kallt och dom flesta med nya bilar behövde starthjälp.

Men min VAZ tappade ena framhjulet i en kurva vilket fick till följd att jag höll på att köra in i ett staket och trädgård, därifrån blev det bärgningsbil till skroten.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket OT men ganska kul

Jag fick köpa en Lada Från det företag jag jobbade på ca:1999

Ingen ville ha bilen när dom skulle göra sig av med den, jag bjöd 2333:-

Det var en 93 tror jag som hade gått just 2333 mil.

Det var lite strul med den, men gick ändå ganska ok.

Frun jag hade på den tiden vägrade köra pga det inte fanns servo påstod hon (det var en andra bil), men jag undrar jag

Sålde den efter något år för 6500:-

Lär aldrig göra en bättre bilaffär procentuellt sett

Ännu mer offtopic. Detta var när jag var ca 18 år, kompisen jobbade på en bensinmack och han hade en kollega av motsatta könet. Hon behövde bil för att kunna ta sig till jobbet så hennes man köpte en Volvo 240 till henne. Problemet var att den var brun, hon vägrade att köra med den, så efter någon månad så var den utbytt :o

 

OT betyder  både On Topic och Off Topic, men jag förstod vad du menade :haha:

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu mer offtopic. Detta var när jag var ca 18 år, kompisen jobbade på en bensinmack och han hade en kollega av motsatta könet. Hon behövde bil för att kunna ta sig till jobbet så hennes man köpte en Volvo 240 till henne. Problemet var att den var brun, hon vägrade att köra med den, så efter någon månad så var den utbytt :o

 

OT betyder  både On Topic och Off Topic, men jag förstod vad du menade :haha:

555 ok, då lärde jag mig det också. tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv fattar jag ofta beslut vid olika inköp grundade med hänsyn till mänskliga rättigheter, arbetares villkor, barnarbete, diktatur o.s.v, men vi är ju alla olika.

Mvh isan lover

Tjeena.

Kom på att det finns ett företag till som du måste bojkotta. Det är mycket nu. Kommer du ihåg att jag berättade för några månader sedan att Ikea ska öppna en ny affär i västra Bangkok trots eller tack vare det rådande politiska läget. Det nya köpcentret är nästan lika stort som Suvvan och heter Central Plaza West Gate. Det ligger bara 10 minuter ifrån där min fru har hus. Ska bli kul att kolla in det när vi kommer dit om någon dryg månad.

Nu har det visat sig att även HM har öppnat en butik där. Är det så att dessa företag struntar i att det är militärt styre eller är förklaringen så enkel att läget är bättre nu och att det inte är lika mycket korruption inblandat. Jag förutsätter att du redan tidigare slängt ut alla ikeamöbler. Nu är det även dags att rensa i familjens garderober. Du som självutnämnd demokratikämpe kan ju inte ha något hemma från förestag som expanderar i dagens Thailand. Eller?

Tjeena.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjeena.

Kom på att det finns ett företag till som du måste bojkotta. Det är mycket nu. Kommer du ihåg att jag berättade för några månader sedan att Ikea ska öppna en ny affär i västra Bangkok trots eller tack vare det rådande politiska läget. Det nya köpcentret är nästan lika stort som Suvvan och heter Central Plaza West Gate. Det ligger bara 10 minuter ifrån där min fru har hus. Ska bli kul att kolla in det när vi kommer dit om någon dryg månad.

Nu har det visat sig att även HM har öppnat en butik där. Är det så att dessa företag struntar i att det är militärt styre eller är förklaringen så enkel att läget är bättre nu och att det inte är lika mycket korruption inblandat. Jag förutsätter att du redan tidigare slängt ut alla ikeamöbler. Nu är det även dags att rensa i familjens garderober. Du som självutnämnd demokratikämpe kan ju inte ha något hemma från förestag som expanderar i dagens Thailand. Eller?

Tjeena.

Berätta gärna om den nya IKEA butiken har bättre sortiment på matvaror än den i Bang Na. 

PS. HM finns även på Fasion Island i Bangkok.

https://foursquare.com/v/hm/52fd8f3911d261bce852ec47

Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta gärna om den nya IKEA butiken har bättre sortiment på matvaror än den i Bang Na. 

PS. HM finns även på Fasion Island i Bangkok.

https://foursquare.com/v/hm/52fd8f3911d261bce852ec47

Jag var på HM i... Heter det Gate 21? på Sukumwiht tidigare i år. Nya köpcentret ligger bara 10 min bort och dessutom kommer nya Skytrain göra att det bara är 3 stationer dit. Nu har jag bara varit i Bang Na en gång när dom precis hade öppnat så jag har ingen bra referens där. Vi kommer dit några veckor före jul så det blir en resetråd. Det blir nog några dagar när jag inte har nåt speciellt för mej som jag bara åker dit. Om inte annat för julmat. Inte för att jag bryr mej speciellt men för att det finns.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker detta pekar på att Thailändska företag inte riktigt förstått vad en marknadsekonomi är för något utan kör "thai style - skit i andra, jag vill ha allt för mig själv"

Att sänka priserna så man får större marknadsandel, kan sälja mer och den vägen öka vinsterna är inte något som de thailändska företagen insett alltid

Nu är det väl så att du precis som oss andra farranger inte förstår Thailand, när affärerna går dåligt höjer man priset, säljer mindre med högre profit. Varför det funkar i Thailand förstår varken du eller jag då vi endast är enkla utlänningar.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det gör naturligtvis dom flesta, men själv köper jag gärna produkter som är ex.vis ekologiska, fair trade märkta och framställda under bra villkor, jag slutade köpa Franska viner när dom utsattes för en global bojkott, jag köper inte Israelisk frukt eftersom den kan vara producerad på ockuperad mark och för att jag ogillar deras behandling av Palestinierna, jag tyckte att det var bra med en bojkott mot Syd Afrika under apartheid, jag avstår gärna dom produkter som kan kopplas samman med barnarbete, global miljöförstöring, skövling av regnskog o.s.v, detta var bara några exempel, vi konsumenter kan göra många dagliga val för att visa vårt missnöje med olika saker och för att visa vårt stöd för andra.

Att sluta köpa Singha när det visar sig att familjen bakom finansierade upploppen i Bangkok och militärkuppen är självklart för mig som är emot kupper, juntor och diktatur.

Sån är jag men det är ju upp till var och en att göra som den vill i såna här frågor.

Mvh isan lover

Hej. Låter bra men är det inte svårt att hitta bara bra produkter att köpa? Till exempel H&M tillsammans med konkurrenterna har tvivelaktiga produkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tjeena.

Kom på att det finns ett företag till som du måste bojkotta. Det är mycket nu. Kommer du ihåg att jag berättade för några månader sedan att Ikea ska öppna en ny affär i västra Bangkok trots eller tack vare det rådande politiska läget. Det nya köpcentret är nästan lika stort som Suvvan och heter Central Plaza West Gate. Det ligger bara 10 minuter ifrån där min fru har hus. Ska bli kul att kolla in det när vi kommer dit om någon dryg månad.

Nu har det visat sig att även HM har öppnat en butik där. Är det så att dessa företag struntar i att det är militärt styre eller är förklaringen så enkel att läget är bättre nu och att det inte är lika mycket korruption inblandat. Jag förutsätter att du redan tidigare slängt ut alla ikeamöbler. Nu är det även dags att rensa i familjens garderober. Du som självutnämnd demokratikämpe kan ju inte ha något hemma från förestag som expanderar i dagens Thailand. Eller?

Tjeena.

Hej

HM har väl inte direkt gjort sig känt för att vara på dom fattigas sida, låga löner, dåliga villkor och t.o.m barnarbete har väl tidigare avslöjats i deras affärer med olika leverantörer.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tjeena.

Kom på att det finns ett företag till som du måste bojkotta. Det är mycket nu. Kommer du ihåg att jag berättade för några månader sedan att Ikea ska öppna en ny affär i västra Bangkok trots eller tack vare det rådande politiska läget. Det nya köpcentret är nästan lika stort som Suvvan och heter Central Plaza West Gate. Det ligger bara 10 minuter ifrån där min fru har hus. Ska bli kul att kolla in det när vi kommer dit om någon dryg månad.

Nu har det visat sig att även HM har öppnat en butik där. Är det så att dessa företag struntar i att det är militärt styre eller är förklaringen så enkel att läget är bättre nu och att det inte är lika mycket korruption inblandat. Jag förutsätter att du redan tidigare slängt ut alla ikeamöbler. Nu är det även dags att rensa i familjens garderober. Du som självutnämnd demokratikämpe kan ju inte ha något hemma från förestag som expanderar i dagens Thailand. Eller?

Tjeena.

Hej

Jag har inget i min garderob som är ifrån HM, men frugan har det nog.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har inget i min garderob som är ifrån HM, men frugan har det nog.

Mvh isan lover

Går den nya fiskebåten på el?Har för mig att du eldar bastun med ved,vet hur skadligt det är för miljön,bojkottar du även Thai Air?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Går den nya fiskebåten på el?Har för mig att du eldar bastun med ved,vet hur skadligt det är för miljön,bojkottar du även Thai Air?

Hej

Fiskebåten går på diesel men den kommer mig veterligen inte ifrån HM.

Jag eldar med ved både i köket och i pannan, billigt och bra, dessutom blir man ju varm när man tar ned träden och hugger veden, dessutom får man ju motion.

Thai Air har vi åkt med många gånger genom åren, men på senare tid har det blivit allt mer ovanligt, men då inte så mycket för deras politiska ställningstagande utan mer p.g.a högre pris och äldre flygplan än sina konkurrenter.

I år blir det Lufthansa.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...