Jump to content
IGNORERAD

Bärplockande Thailändskor på Gotland

Tekkor

Recommended Posts

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6269580

P4 radio men också en lång intressant artikel för den som vill läsa.

Om Thailändska kvinnor som plocka bär på Gotland och lite om deras gubbar, nån härifrån kanske?

"Männen jag möter visar stolt upp sina kvinnor, pratar om hur mycket de har plockat. Många av männen verkar tack vare sina kvinnor ha fått ett mer aktivt liv med fler kontakter, både i Sverige och i Thailand."

"Kanjana har levt halva sitt liv i Thailand och andra halvan på Gotland. Hon funderar över varför thailändska kvinnor ofta flyttar ihop och gifter sig med äldre män.

- Äldre killar är snälla, till slut binder, de älskar och har trygghet. Mycket tryggare än yngre man. En äldre man är mer klok. Jag har träffat en tjej, hon säger att han är 65 år och hon bara 28. Hon älskar honom jättemycket. Jag tror det är trygghet. Jag har hört i förrgår en tjej som lever med en man som är 60 år men hon är bara 30 år. Han har inga barn eller förhållanden tidigare och han var jättesnäll mot henne och till och med skickade pengar till hennes föräldrar varje månad."

Dela på andra sajter

Den skulle du sparat till fredag :D

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Jag vill veta hur mycket de plockade. Min fru plockade nog 10kg igår.

Finns det salambär i menlösa?

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Finns det salambär i menlösa?

/Enis

Hmm... jag vill nog upplysa herrn från den stora staden om att det ibland finns salmbär i menlösa. Men då är det gotländska sådana. Salmabär däremot är ni storstadsbor i norrland ensamma om. :)

Dela på andra sajter

Jag bodde på Gotland i Visby. Känner de flesta som var med i reportaget.

En av de är min förre detta. Det som sägs om kvinnor som tog betald av thaikvinnor för att komma till Sverige 

det stämmer en satt i finkan ett par månader just för detta. Vi satte ditt henne.

Vi hjälpte några kvinnor från att bryta ut från dåliga förhållande samt som vi varnade svenska män för visa kvinnor.

Det de talade i programmet om  att damerna fick gå dans till Borgen stämmer inte riktig

De blev tvingade av mammasan att sälja sina kroppar för att finansiera sin vistelse i Sverige till de hittar en man

eller att manen betalar deras skuld till mammasan.

En tragisk historia.

En av kvinnor fick inte stanna i Sverige så hennes gubbe gick till Migration och frågade varför.

Som argument att få kvinna och stanna hade han den summa han har betalat till mammasan ca 100 tusen sek .

""" varför får hon inte stanna jag har betalat hundra tusen för henne """

Besök Kanjanas restaurang i Visby om ni har vägarna förbi.

Riktig bra mat, bara färska råvaror bra kök.

Kanjanas.se

Dela på andra sajter

Hmm... jag vill nog upplysa herrn från den stora staden om att det ibland finns salmbär i menlösa. Men då är det gotländska sådana. Salmabär däremot är ni storstadsbor i norrland ensamma om. :)

Vi har ju på ett ställe på västkusten där det finns blåhallon, och det lär ju vara samma som på Gotland.

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...