Jump to content
IGNORERAD

Falang priser.

Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hur går det till?

Hej

Alla i byn är inskrivna i närmaste mindre sjukvårdsinrättning (typ vårdcentral), varje familj (hus) har en pärm med samtliga boendes namn i och denna tas fram när man behöver vård av någon anledning, i pärmen finns i vårt fall frugan, jag och pojken skrivna i vårt hus, här noteras vad vi söker hjälp för och vilken vård, mediciner o.s.v vi får.

När vårdcentralen anser att vi behöver vård på Phonphisai sjukhus skriver dom en remiss dit och då är även denna vård gratis, men besöker vi andra sjukhus utan remiss så får vi betala en liten avgift.

På vår närmaste "vårdcentral" har man även en kvinnlig tandläkare som drar ut tänder, lagar hål och utför vad vi i Sverige normalt får hjälp med hos en tandhygienist, rensar tandsten o.s.v, även detta är gratis för oss alla.

Med vänlig hälsning isan lover

Dela på andra sajter

• Svar 159
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Benriach

28

• M33

13

• frason

12

• Sangwal

10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

I Isaan har vi gratis sjukvård och tandvård även som utlänningar på dom statliga sjukhusen.

Så du slipper tom att betala 30 bath. Strålande

Resten av världen har något att lära av Isaan, Thailand

Persistant

Dela på andra sajter

Hej

Alla i byn är inskrivna i närmaste mindre sjukvårdsinrättning (typ vårdcentral), varje familj (hus) har en pärm med samtliga boendes namn i och denna tas fram när man behöver vård av någon anledning, i pärmen finns i vårt fall frugan, jag och pojken skrivna i vårt hus, här noteras vad vi söker hjälp för och vilken vård, mediciner o.s.v vi får.

När vårdcentralen anser att vi behöver vård på Phonphisai sjukhus skriver dom en remiss dit och då är även denna vård gratis, men besöker vi andra sjukhus utan remiss så får vi betala en liten avgift.

På vår närmaste "vårdcentral" har man även en kvinnlig tandläkare som drar ut tänder, lagar hål och utför vad vi i Sverige normalt får hjälp med hos en tandhygienist, rensar tandsten o.s.v, även detta är gratis för oss alla.

Har inte hört talas om detta förut, men det verkar ju bra.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Persistant

Hej

Dom 30 bathen i betalt tar man inte längre, men det får vi nog tacka Demokraterna för tror jag.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har inte hört talas om detta förut, men det verkar ju bra.

Hej

Jag har ingen aning om det fungerar så här överallt men så funkar det hos oss.

Dela på andra sajter

Persistant

Vet inte varför jag kommer att tänka på Stina i Saltkråkan, kan det vara: Hemma på våran gata i stan .....?

Dela på andra sajter

Varför är några så upprörda över olika priser i Thailand?

Vi har ju olika priser i Sverige med men ingen reagerar eller blir upprörd över det.

En papperslös i Sverige betalar 50 för tandläkarbesök, Hur mycket betalar ni?

att gå till doktor kostar 100-150 kanske mer i olika kommuner en papperslös betalar 50 Sek

Några skrikiga invandrare har fått månadskort gratis till kollektiv trafik lite varstans i landet vad betalar ni?

Anhörig invandring? Hur mycket har det kostat er att a hem till Sverige era fruar, Fråga en somalier vad han hade för utgifter 

för att ta till Sverige sin familj.

Klart vi har olika priser i Sverige med det finns mängder med exempel 

Ändrades av JJC
Dela på andra sajter

Vi har ju olika priser i Sverige med men ingen reagerar eller blir upprörd över det.

att gå till doktor kostar 100-150 kanske mer i olika kommuner en papperslös betalar 50 Sek

Några skrikiga invandrare har fått månadskort gratis till kollektiv trafik lite varstans i landet vad betalar ni?

Anhörig invandring? Hur mycket har det kostat er att a hem till Sverige era fruar, Fråga en somalier vad han hade för utgifter 

Väldigt bra skrivet. Jag tycker det är förjävligt.

Våra kära politiker har ett eget pensionssystem. Dom ville inte tula på vårat system eftersom det var så bra.

Våra lågavlönade pensionärer kommer inte upp I existensminimun medans våra nya svenskar får det utan att arbetat en dag.

Dela på andra sajter

Våra kära politiker har ett eget pensionssystem. Dom ville inte tula på vårat system eftersom det var så bra.

Våra lågavlönade pensionärer kommer inte upp I existensminimun medans våra nya svenskar får det utan att arbetat en dag.

Kan du inte föra detta i eran egna gnälltråd?

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Hej

Ja man är faktiskt lite förvånad över hur bra vården fungerar även på dom statliga sjukhusen och det blev ju en bonus att även vi utlänningar omfattas av reformen.

Både fruga, jag själv och pojken har använt oss av den fria vården vid några tillfällen, pojken när han var med i en moppeolycka, blev hundbiten i ansiktet och vid influensa, själv har jag sökt hjälp vid gikt, spik i foten och influensa, frugan har klämt en finger så den fick sys, varit hos tandläkare på sjukhuset och vanliga åkommor typ influensa eller magont, alltid snabb och bra service.

Hej

Dom 30 bathen i betalt tar man inte längre, men det får vi nog tacka Demokraterna för tror jag.

Demokrati är viktigt  som vi har i Sverige men inte fan slipper du betala för 

läkarbesök . 

Men den typen av reformer är mer angelägna än att höja lnerna utan produktivitets prestation

Om man hade beskattat fastigheter och förmögenheter i TH så hade många sociala reformer kunnat 

införas i Landet. Men kom nu inte dragande med de vanliga flosklerna. Demokraterna hade kunnat 

löst detta istället för att tex subventionera riset

Persistant

Hej

Jag har ingen aning om det fungerar så här överallt men så funkar det hos oss.

Ingen aning , men undertecknad kan upplysa IL att fungerar inte söder om BKK

Persistant

Dela på andra sajter

Själv tycker jag att svensk politik kan avhandlas i älgtråden och låta denna tråd handla om Falangpriser i Thailand !

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Demokrati är viktigt  som vi har i Sverige men inte fan slipper du betala för 

läkarbesök . 

Men den typen av reformer är mer angelägna än att höja lnerna utan produktivitets prestation

Om man hade beskattat fastigheter och förmögenheter i TH så hade många sociala reformer kunnat 

införas i Landet. Men kom nu inte dragande med de vanliga flosklerna. Demokraterna hade kunnat 

löst detta istället för att tex subventionera riset

Persistant

Ingen aning , men undertecknad kan upplysa IL att fungerar inte söder om BKK

Persistant

Hej

Misstänkte att den fria vården fungerar olika bra och på olika sätt runt om i landet.

Dela på andra sajter

Om vi nu skall ta upp nysvenskarna i den här tråden så har du fullständigt rätt

Men ser du våra duktiga politiker har sett detta ur demografiskt synvinkel.

Nysvenskarna behövs då vi andra blir så förbannat gamla och behöver omsorg

Persistant

Dela på andra sajter

Hej

Misstänkte att den fria vården fungerar olika bra och på olika sätt runt om i landet.

Misstänkte , är ett värdeladdat ord . Du har väl hört om Thaksins 30 baths reform ??

En thai väninna till oss kunde inte få vård här utan skickades till BKK , där allting avlöpte bra med en slutnota på

700 000 bath. 

Persistant

Dela på andra sajter

Alldeles på tok naturligtvis ! Jag tycker likadant om att du får gratis tand- och sjukvård här i Thailand, den kan du gott betala för själv. Om jag accepterar falangpriser i ett fall behöver naturligtvis inte betyda att jag gillar det i samtliga fall.

Fritz..

Ja tyvärr är det så . Men jag undviker detta i möjligaste mån. Skickar min tjej när det gäller tex marknaden

På Macro är det samma för alla och där gör vi de flesta inköp.

Vad jag konstaterade vid de försök att hitta ett hus var att om försäljaren såg mig så var priset upptrissat

När jag gjorde affär så blev av en farang som fått hemlängtan , tyckte det blev en bra affär

Men visst finns det många faranger som blir lurade vid Tuk TUK körningar mmm

Men som den kloke säger vi får ta seden  där vi lever

Persistant

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Misstänkte , är ett värdeladdat ord . Du har väl hört om Thaksins 30 baths reform ??

En thai väninna till oss kunde inte få vård här utan skickades till BKK , där allting avlöpte bra med en slutnota på

700 000 bath. 

Persistant

Hej

Märkligt minst sagt, med remiss ifrån sitt lokala sjukhus borde det ha varit gratis om det var ett statligt sjukhus?

I vårt område skickas man till provinsens största sjukhus i Nong Khai på remiss och det är fortfarande gratis, men vill man ha vård på privatsjukhus i t.ex Udon Thani får man betala själv 

Dela på andra sajter

Hej

Märkligt minst sagt, med remiss ifrån sitt lokala sjukhus borde det ha varit gratis om det var ett statligt sjukhus?

I vårt område skickas man till provinsens största sjukhus i Nong Khai på remiss och det är fortfarande gratis, men vill man ha vård på privatsjukhus i t.ex Udon Thani får man betala själv 

Skall inte bli långrandig, men det statliga kunde inte utföra ingreppet

Skickades till ett med resurser

Persistant

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skall inte bli långrandig, men det statliga kunde inte utföra ingreppet

Skickades till ett med resurser

Persistant

Hej

Såna situationer uppstår ju faktiskt, vi har haft några såna fall i släkten också t.ex vid avancerad vård efter trafikolyckor men då har vi lyckats få hjälp av försäkringsbolag med räkningarna, någon släkting betalade också extra för eget rum på Nong Khai sjukhus.

Dela på andra sajter

Själv tycker jag att svensk politik kan avhandlas i älgtråden och låta denna tråd handla om Falangpriser i Thailand !

Fritz..

Förlåt miss av mig. Ville bara tala om som några andra att även sverige har olikheter. Inget konstigt I det eller

Dela på andra sajter

Och det tycker du är bra och rättvist?

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

Och det tycker du är bra och rättvist?

/ SatanG

Det gör jag INTE. Jag protesterar högt överallt jag kan. tex hos vårdcentralen. 

Dela på andra sajter

jag tycker vi ska införa liknande i Sverige.

Alla som inte har ett svenskt pass betalar 100-500 % mer.

några exempel på saker jag tycker passar att starta med....

Biljetter på tåg / bussar

All sorts mat

Skor

Kläder

ÖL/Vin /Sprit

Inträden till Museum / teatrar / sportevenemang

Jag undrar hur många turister som kommer att komma till Sverige om vi gör så?

Sverige är ju omvänt. Så här betalar svenskar och utlänningar åker gratis. Varför inte införa det rakt av?

Dela på andra sajter

Guest Fredman

Om vi börjar att blanda in det vi betalar via skattsedeln så har vi det ju hur olika som helst här i Sverige. En betalar knappt 100.000/år och en annan 400.000/ år och inte får han som betalar in mer ut något mer.

Dela på andra sajter

Det gör jag INTE. Jag protesterar högt överallt jag kan. tex hos vårdcentralen. 

Men du kan inte förstå problemet när vi svenskar får betala upp till 10 ggr mer i Thailand?

Knepig logik måste jag isf säga.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...