Jump to content
IGNORERAD

Falang priser.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Kanhända, bybutiken har nog inte hört talas om kvitto. Men hon går ju med min plånbok och vad jag kan se så försvinner det inte mer än det jag får...

Jag kanske är lite korkad, men jag litar på tjejen.

Det tycker jag är en bra inställning, så tänker jag oxå. Vi har snart varit gifta i 8 år, och hon sköter pengerna har i Thailand. Har aldrig haft skäl att misstro älsklingen

Kitung

Exakt. Så gjorde jag redan första dagen jag träffade tjejen. Hon fick sköta allt med pengar i Thailand. Jag litade på henne då och litar på henne till 100% idag också.

Idag vet jag att det går inte att hitta en ärligare människa.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 161
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Benriach

    28

  • M33

    13

  • frason

    12

  • Sangwal

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

För längesen bodde jag och mitt X på isgatan ( Soi Namkaeng) i Pattis.

hon fick ett skapligt jobb som hon absolut ville ha, så det låg på mig att handla råvaror för dagen. Jag var endast betrodd att koka ris trots mångårig erfarenhet som kock i swe o thai.

Vi hade gått ihop till lilla foodmarket bakom nightmarket  vid S-kurvan på Soi buakao för dom som vet....

Frsta gången jag var där ensam skulle jag enl, listan köpa för  10bht vitlök....fick en 5bht påse och påpekade det. Lite sura miner, men fick iaf rätt storlek. Nästa anhalt var fiskdisken där jag skulle ha en fin Tilapia som var satt till 18bht/kg med thainummer och 45 med "våra" siffror.

När jag talade om att jag endast tänkte betala domestic price, så skrek fisktanten så alla säljare hörde: Ge den här falangen riktiga priser för han vet vad det kostar! hehe

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, där har vi kärnfrågan. Får thailändarna rabatt på ett rimligt pris, eller betalar besökare överpris?

Jag lutar åt det sistnämnda.

Herr Chang har talat.

Här blev det ombytta roller.

 

Thai man massively overcharged at national park because he looks like a farang

krabi.jpg
Image: Mr Grittapohn Chattreesagoon

KRABI: A Thai man has revealed his disappointment at being told he would have to pay ten times the regular ticket price in order to visit a popular tourist attraction in Krabi - all because he looks like a westerner.

On Saturday, Mr Grittapohn Chattreesagoon, who is from Phuket, tried to enter the Emerald Pool in Krabi when a park attendant told him he would have to pay an entrance fee of 200 Baht, rather than 20 Baht, as advertised for Thai nationals.

However, despite Mr Grittapohn, who has a Thai ID card, explaining to the attendant he was in fact Thai the attendant insisted on him paying the 200 Baht.

According to Sanook.com, Mr Grittapohn, who has a combined total of more than 5,000 friends and followers on Facebook, took to the social network to express his anger at the situation and the unfairness of the dual pricing policy.

Within hours, Mr Grittapohn’s post had gone viral and at the time of writing, has now been ‘liked’ by more than 34,000 people and shared over 3,500 times.

Similar controversial dual pricing policies are in place at many popular tourist attractions throughout Thailand and often result in foreign visitors being forced to pay considerably more than their Thai counterparts.

In 2012, Thailand based travel blogger Richard Barrow made national headlines after he was blocked from posting on the Facebook page of the Asiatique shopping complex after he questioned why foreigners were charged 250 Baht to go on its ferris wheel, when Thai nationals only had to pay 200 Baht.

Earlier this year, the Department of National Parks, Wildlife and Plant Conservation, announced that entrance fees for foreign visitors to many of Thailand’s national parks would increase further from February 1st 2015.

Foreign visitors wishing to visit the national parks at Similan and Ko Surin are forced to pay the highest entrance fee of 500 Baht, whereas Thai visitors need only pay 100 Baht.

First time foreign visitors to attractions which operate a dual pricing policy often do not realise that such policy is in place as the operators of many attractions often only provide information of entrance fees in Thai script.

thaivisa-news.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som min dotter sa... Sug min K#K!  

Betalar inte 1 baht mer än Taj. Eller så får det vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Här blev det ombytta roller.

 

Thai man massively overcharged at national park because he looks like a farang

krabi.jpg
Image: Mr Grittapohn Chattreesagoon

KRABI: A Thai man has revealed his disappointment at being told he would have to pay ten times the regular ticket price in order to visit a popular tourist attraction in Krabi - all because he looks like a westerner.

On Saturday, Mr Grittapohn Chattreesagoon, who is from Phuket, tried to enter the Emerald Pool in Krabi when a park attendant told him he would have to pay an entrance fee of 200 Baht, rather than 20 Baht, as advertised for Thai nationals.

However, despite Mr Grittapohn, who has a Thai ID card, explaining to the attendant he was in fact Thai the attendant insisted on him paying the 200 Baht.

According to Sanook.com, Mr Grittapohn, who has a combined total of more than 5,000 friends and followers on Facebook, took to the social network to express his anger at the situation and the unfairness of the dual pricing policy.

Within hours, Mr Grittapohn’s post had gone viral and at the time of writing, has now been ‘liked’ by more than 34,000 people and shared over 3,500 times.

Similar controversial dual pricing policies are in place at many popular tourist attractions throughout Thailand and often result in foreign visitors being forced to pay considerably more than their Thai counterparts.

In 2012, Thailand based travel blogger Richard Barrow made national headlines after he was blocked from posting on the Facebook page of the Asiatique shopping complex after he questioned why foreigners were charged 250 Baht to go on its ferris wheel, when Thai nationals only had to pay 200 Baht.

Earlier this year, the Department of National Parks, Wildlife and Plant Conservation, announced that entrance fees for foreign visitors to many of Thailand’s national parks would increase further from February 1st 2015.

Foreign visitors wishing to visit the national parks at Similan and Ko Surin are forced to pay the highest entrance fee of 500 Baht, whereas Thai visitors need only pay 100 Baht.

First time foreign visitors to attractions which operate a dual pricing policy often do not realise that such policy is in place as the operators of many attractions often only provide information of entrance fees in Thai script.

thaivisa-news.png

Hej

Ett bra exempel på hur dåligt detta system med olika priser grundat på hudfärg och etnicitet är.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, bara en dumskalle betalar mer än vad som behövs. Särskilt då pengarna går till korrupta stater eller rika individer för de lär knappast komma landets fattiga till dels ändå. Bättre då att donera pengar till välgörenhet om man vill hjälpa socialt utsatta.

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, bara en dumskalle betalar mer än vad som behövs. Särskilt då pengarna går till korrupta stater eller rika individer för de lär knappast komma landets fattiga till dels ändå. Bättre då att donera pengar till välgörenhet om man vill hjälpa socialt utsatta.

/ SatanG 

Det är ytterst få välgörighetsföreningar som är bra, jag vet bara 1.

Om man inte är 100 på att den är bra, så kan man göra något bättre för pengarna som på sprit, kvinnor och sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ytterst få välgörighetsföreningar som är bra, jag vet bara 1.

Om man inte är 100 på att den är bra, så kan man göra något bättre för pengarna som på sprit, kvinnor och sång.

Ja sprit, kvinnor och sång har jag redan investerat betydande summor i :haha:

Vad det gäller välgörenhet tror jag på http://www.mercycentre.org/

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som min dotter sa... Sug min K#K!  

Betalar inte 1 baht mer än Taj. Eller så får det vara.

Hmmm, dotter thinking-smiley-face-clip-art-448755.thuemoticonblog.thumb.jpeg.bf7708fb6d6638f0

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja sprit, kvinnor och sång har jag redan investerat betydande summor i :haha:

Vad det gäller välgörenhet tror jag på http://www.mercycentre.org/

 

/ SatanG

Samma här, vågar inte att tänka på hur många årslöner men fy tusan vad kul det har varit, ångrar inte 1 "investerad" kronaladda_ned.thumb.jpg.71557a55a5f08e308604.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här, vågar inte att tänka på hur många årslöner men fy tusan vad kul det har varit, ångrar inte 1 "investerad" kronaladda_ned.thumb.jpg.71557a55a5f08e308604.

Jag tror dig, skulle jag bli sugen på ett kvalificerat race i framtiden hade jag gärna sett dig som wingman. Är det seriöst kanske jag inte alltid krökar mest men oftast längst :haha:

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...