Jump to content
IGNORERAD

Vilka konstiga krav för ettårsvisum


Kitung

Recommended Posts

Jag har inte hört nåt om några förändringar angående krav på ekonomi när man är gift utan jag tror att det är detsamma som förr. http://www.Thailand-immigration.org/Thailand-marriage-visa

Det som jag upplever som konstigt i det hela är att kraven halveras när man gifter sig. Inte tusan blev det då billigare för mig att leva bara för att jag gifte mig, nix pix. ;)

Fritz..

Dom räknar med att frugan skall bidra till försörjningen,

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kitung

    8

  • Nemo

    7

  • Fritz

    5

  • Surin P3

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Dom räknar med att frugan skall bidra till försörjningen,

Kanske det. Men om det hade varit omvända förhållanden, att en farangkvinna gifter sig med en thailändare, då behöver ju inte kvinnan ha några pengar alls att visa upp. Då räknar de tydligen med att mannen skall ensam bidra till försörjningen.    :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det. Men om det hade varit omvända förhållanden, att en farangkvinna gifter sig med en thailändare, då behöver ju inte kvinnan ha några pengar alls att visa upp. Då räknar de tydligen med att mannen skall ensam bidra till försörjningen.    :rolleyes:

Tänkte du göra en operation eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det. Men om det hade varit omvända förhållanden, att en farangkvinna gifter sig med en thailändare, då behöver ju inte kvinnan ha några pengar alls att visa upp. Då räknar de tydligen med att mannen skall ensam bidra till försörjningen.    :rolleyes:

och hon inte behover hålla på och krångla med visum , hon får det på sin Thai-man

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.

På Singapore ambassadens hemsida nämns en summa vid ansökan om O-visa "family", inte extension.

 

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

 

 

Men inte sverige och det var det busiga buzzen skrev 

Link to comment
Dela på andra sajter

och hon inte behover hålla på och krångla med visum , hon får det på sin Thai-man

Jävligt orättvist tycker jag. Undrar om det funkar med en operation som MR atm nämnde?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, nu har vi varit till immigration med alla dokument och kopior för att söka extension to stay baserat på äktenskap. En otäck mängd papper blev det. Men allt gick bra med ett undantag, banken hade skriv fel typ av intyg om behållning på kontot, så vi fick leta upp ett nytt kontor och få ut det rätta intyget. Tjänstemannen var dryg och tjatade på min fru att han ville ha presenter, ville ha hennes Ray Ban solglasögon, men fick inte en bath. Det har skrivits att det skulle ta en månad att få ut visat, men för mig tar det mer än två månader. Jag ska infinna mig på plats den 28 december, inte en dag före eller senare, kolla stämpeln:

IMG_1182.thumb.JPG.96d9d6eed63c81f5e5840

Dessutom blev vi tillsagda att hålla oss hemma hela nästa vecka, för då ska de komma och göra utredningen. De uppgifterna ska dessutom styrkas av två grannar som vi ska lämna kopior på deras ID-kort, puh...........

Värre än att söka PUT till frugan i Sverige

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

 Tjänstemannen var dryg och tjatade på min fru att han ville ha presenter, ville ha hennes Ray Ban solglasögon, men fick inte en bath.

Försök att spela in samtalet med honom nästa gång, sen anmäler du aset till högre ort.    :police:

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, nu har vi varit till immigration med alla dokument och kopior för att söka extension to stay baserat på äktenskap. En otäck mängd papper blev det. Men allt gick bra med ett undantag, banken hade skriv fel typ av intyg om behållning på kontot, så vi fick leta upp ett nytt kontor och få ut det rätta intyget. Tjänstemannen var dryg och tjatade på min fru att han ville ha presenter, ville ha hennes Ray Ban solglasögon, men fick inte en bath. Det har skrivits att det skulle ta en månad att få ut visat, men för mig tar det mer än två månader. Jag ska infinna mig på plats den 28 december, inte en dag före eller senare, kolla stämpeln:

IMG_1182.thumb.JPG.96d9d6eed63c81f5e5840

Dessutom blev vi tillsagda att hålla oss hemma hela nästa vecka, för då ska de komma och göra utredningen. De uppgifterna ska dessutom styrkas av två grannar som vi ska lämna kopior på deras ID-kort, puh...........

Värre än att söka PUT till frugan i Sverige

Kitung

Jisses !! Det krävs alltså inte bara att man har grannar för att kunna få ett " äktenskapsvisum " dom måste dessutom vara goda. :ahh:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK du har säkert rätt, jag glömde bort att det var "family" det handlade om. Däremot för dom som söker "pensionärsvisa" tycker jag att det är både enklare och billigare att söka förlängning här i Thailand. Med ett vanligt "O" från Sverige så måste man lämna landet var 90:e dag vilket man inte behöver om man fixat det här i Thailand, det räcker att visa upp sig på Immigration.....om man nu inte nyligen ändrat på reglerna vill säga.

Fritz..

Möjligen att ni blandar ihop O med O-A

Link to comment
Dela på andra sajter

Jisses !! Det krävs alltså inte bara att man har grannar för att kunna få ett " äktenskapsvisum " dom måste dessutom vara goda. :ahh:

Fritz..

Nja, det sa han inget om att de måste vara goda, men de måste tydligen vara innehavare av ID-kort

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det sa han inget om att de måste vara goda, men de måste tydligen vara innehavare av ID-kort

Kitung

Men om nu grannarna inte är goda utan ogillar att få dig som granne och vägrar att styrka dina uppgifter, vad händer då ? Väldigt konstiga krav som du och din hustru utsätts för tycker jag.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om nu grannarna inte är goda utan ogillar att få dig som granne och vägrar att styrka dina uppgifter, vad händer då ? Väldigt konstiga krav som du och din hustru utsätts för tycker jag.

Fritz..

Tjänstemannen fick ju inga Ray Ban solglasögon, så detta blir då hämnden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag upplever som konstigt i det hela är att kraven halveras när man gifter sig. Inte tusan blev det då billigare för mig att leva bara för att jag gifte mig, nix pix.

;)

De räknar med att pensionärer spenderar 400.000 baht per år på fagra damer. :want:

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du  läst inlägget så hade du sett att det banktjänstemannen som ville ha solglasögon

Jodå jag har läst det en andra gång nu och jag får fortfarande den uppfattningen att det är Immi-tjänstemannen som vi pratar om. Jag kan ju ha fel men vi får väl vänta och se om TS kommer med domen.    :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå jag har läst det en andra gång nu och jag får fortfarande den uppfattningen att det är Immi-tjänstemannen som vi pratar om. Jag kan ju ha fel men vi får väl vänta och se om TS kommer med domen.    :)

Jag avsåg immigration tjänstemannen som Nemo helt rätt påpekade. Men man kan även tolka det till en tjänsteman på banken vilket jag inte hade tänkt mig ?.

Så det kan bli ......

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om nu grannarna inte är goda utan ogillar att få dig som granne och vägrar att styrka dina uppgifter, vad händer då ? Väldigt konstiga krav som du och din hustru utsätts för tycker jag.

Fritz..

Ok det var så du tänkte, ja då är det ju bra om de är goda ☺️

Har hört att många är avundsjuka på oss och vår familj, så vi får välja "rätt" grannar för denna uppgift

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har vi haft besök av två tjänstemän från Immigration. De kom på kvällen i en vit bil där det stod POLICE i stora tecken på bilen, inte diskreta precis. Frugan hade frågat två grannar som gått med på att svara på immigrations frågor. På dessa två hade det tagits kopior på husboken och ID-korten. Utöver detta så fotograferades dessa två "vittnen" utanför sina hus. Tjänstemännen frågade varken mig eller min fru något, utan det var grannarna som fick frågor om vi levde ihop, hur länge vi varit gifta, om vi hade barn osv.

Tror inte det ska vara några problem, och som jag tidigare skrivit ska visat hämtas ut den 28/12 för de behöver tydligen tid att fundera ..........

Nästa år ska jag söka Retiredment istället tror jag

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hoj

Igår åkte vi till immigration och hämtade ut mitt ettårsvisum (extension of stay)

IMG_1409small.thumb.jpg.10cd8e5985c636c4

Så, slutet gott, allting gott

Hälsningar

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...