Jump to content
IGNORERAD

Thailändska trafikkontroller kritiseras


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

En bot på drygt 30 års resor till Thailand trots att jag aldrig bär hjälm när jag kör moppe och ofta tar en öl framåt kvällen, men jag kör ju å andra sidan mest bil, mc och Rod Thai på landet och dom närmaste städerna som Phonphisai och Nong Khai.

Min enda bot på 200 baht fick jag i Hua Hin centrum på moppe med frugan och lillpojken bakpå, då hade ingen av oss hjälm och jag körde mot rött ljus, inte så mycket att säga om.

Då sa polisen dessutom att jag kunde fortsätta köra utan hjälm resten av dagen om jag sparade den bot han skrev ut, den skulle jag visa om jag blev stoppad igen sa han.

Mvh isan lover

Hej 

Här har vi demokratins riddare som inför sin familj kör utan hjälm.

Man baxnar , vilken förebild för sina familjemedlemmar

Du var rädd för att Thailand skulle bli som Noedkorea, ja frågan är

om det inte blir nödvändigt när en farang av din dignitet inte vill rätta dig efter lagar

Det finns en del oskrivna lagar också , men du står tydligen över allt i samhället

Kasta skit på militär , poliser mmm , rimmar dåligt med din inställning till hur du skall

agera i samhället

Jag är grymt besviken på en som i alla sammanhang hänger ut kreti och pleti

Min inställning är  kan man inte följa de enklaste lagar , hur fan skall det då bli 

när vi diskutera väsentligheter i det Thailändska samhället.

Min uppfattning om Herr Isan Lover har fått sig en törn

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    11

  • Nemo

    11

  • Nicholas

    11

  • Persistant

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag tolkar det som att ni som aldrig blir stoppade med fordon inte rör er speciellt långt utanför de närmsta omgivningarna. Annars är ni födda med en helt osannolik tur.

Själv har jag blivit stoppad och kontrollerad minst 150 ggr av polis i Thailand, betalat böter på polisstationer säkert 6-7 ggr och mutor på plats i kontrollen ungefär lika många ggr eller fler.

Fast då rör vi oss också mycket genom landet på våra resor och ligger därför ute på vägarna i himla många provinser. Runt byn hemma i Surin har jag nog aldrig någonsin bötat och kan inte påminna mig om att jag ens stoppats i någon kontroll. Så hade jag bara rört mig i de närmsta omgivningarna hade min erfarenhet antagligen varit mer lik er.

Vad gäller turistprovins eller inte så stoppas jag nog lika ofta utanför som nära turistcentran.

Har åkt igenom större delen av Thailand flera gånger, inkl Bangkok.

Tusentals mil.

Stoppad en gång i phuket för dom ville ha pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta kontroller är utanför städerna vid större vägar. Sällan man numera inte ser en kontroll per 50km eller när man kommer in i ett nytt distrikt.

I Korat hade en fast plats för kontroller fram till midnatt som alla i stan kände till. Ingen passerade den förstås.

Vid en större kontroll i Chaiyaphum vek många hjälmlösa av och körde in på sidovägar och genom byar, men där fanns ytterligare kontroller och ett bord placerat för att skriva ut böter på plats.

Dom kan om dom vill.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv blivit kontrollerad hundratals gånger och fått böter kanske 20-25 gånger. Alla böter har varit befogade, utom möjligen en gång utanför Pattaya då jag tydligen legat för länge i högerfilen. 

De flesta böterna har jag fått på senare år för att jag kört med vårt släp och det är inte helt 100% lagligt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

 

Har åkt igenom större delen av Thailand flera gånger, inkl Bangkok.

 

Tusentals mil.

 

Stoppad en gång i phuket för dom ville ha pengar.

Jag har blivit stoppad flera gånger per tur när jag åker mellan Pattaya och byhålan. Det är ungefär 640 km. Skälet till det är väl att mätaren brukar oftast visa 140-150 km i timmen och att jag genar på dubbelfilerna upp mot bergen då det inte brukar finnas andra bilar.

Samtidigt tar jag det lugnt där jag ser att det är mer riskabelt och kräver att alla i bilen alltid har bilbälte.

Sedan så är jag inte så mycket för auktoritet och lagar alltid. Vi är samtidigt hjärntvättade att allting skulle kollapsa utan politiker och alla jävla lagar, från att gurkan ska vara rak till att du inte skulle äga din kropp. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Men jag menar det skall inte behövas en trafik kontroll för att bötfälla ngn

Persistant

Jag har hört någonstans att det måste vara en beodrad kontroll för att kunna bötfälla någon. En ensam polis skulle med andra ord inte kunna bötfälla någon. Nu vet jag inte om detta stämmer eller inte. Någon som håller på med google eller har bekanta som är poliser, skulle kanske kunna ge ett svar på detta.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Har åkt igenom större delen av Thailand flera gånger, inkl Bangkok.

 

Tusentals mil.

 

Stoppad en gång i phuket för dom ville ha pengar.

Betvivlar inte att du talar sanning och då återstår väl bara att konstatera att du antagligen är född med en osannolik tur.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Betvivlar inte att du talar sanning och då återstår väl bara att konstatera att du antagligen är född med en osannolik tur.

Min gamla Peugeot marschar ca 125km /h

Min L300 marschar inte heller mer.

Det gäller att åka runt i gamla skorvar och se fattig ut, 555

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

 

Min gamla Peugeot marschar ca 125km /h

 

Min L300 marschar inte heller mer.

 

Det gäller att åka runt i gamla skorvar och se fattig ut, 555

 

Ja, mycket man göra för att spara in några hundra baht per år. Hoppas att du har en tjock toalettdörr så att dom inte hör när du gråter. Eller förresten, man kanske borde ha en tunn dörr.

Falang Khinok eller Hahah.  Det är smart Nicholas, att inte visa om att man har balubas. Tvärtemot Thai där man gör allt för att verka tät

uuno.thumb.jpg.6bf27f3d257083faee6672afb

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Min gamla Peugeot marschar ca 125km /h

 

Min L300 marschar inte heller mer.

 

Det gäller att åka runt i gamla skorvar och se fattig ut, 555

 

Ja, det gäller att hålla en "låg profil".    :D

PS.    Marschfart för min Toyota pick up ligger på 79 km/h, över det blir den bullrig som satan.   :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, mycket man göra för att spara in några hundra baht per år. Hoppas att du har en tjock toalettdörr så att dom inte hör när du gråter. Eller förresten, man kanske borde ha en tunn dörr.

Falang Khinok eller Hahah.  Det är smart Nicholas, att inte visa om att man har balubas. Tvärtemot Thai där man gör allt för att verka tät

 

Jag har ägt så många bilar att jag känner att jag har lagt min beskärda del av pengar på det och mer därtill.

Min Peugeot köpte jag 2007 som slit och släng eftersom jag inte hade någon aning om vart Thailands-äventyret skulle ta vägen, sedan så har den hängt med.

L300 är för när släkten är på besök eller man ska flytta något stort.

Den tar alla långresor också.

Väldigt praktisk.

Nästa investering blir en till moppe.

Yamaha exciter 150.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det verkar bero på om det är turistort, byhåla eller landsväg. BKK har jag ingen erfarenhet av eftersom jag inte brukar ta bilen eller moppen dit.

Ex. i Pattaya verkar dom hellre plocka turister. Byhåla så verkar polisen skydda folk som bor på området och landsväg tror jag att jag kommer undan lättare än thai.

Det är min lilla erfarenhet.

Hej

Upplever också detta precis på det sätt du beskriver det.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tolkar det som att ni som aldrig blir stoppade med fordon inte rör er speciellt långt utanför de närmsta omgivningarna. Annars är ni födda med en helt osannolik tur.
Själv har jag blivit stoppad och kontrollerad minst 150 ggr av polis i Thailand, betalat böter på polisstationer säkert 6-7 ggr och mutor på plats i kontrollen ungefär lika många ggr eller fler.
Fast då rör vi oss också mycket genom landet på våra resor och ligger därför ute på vägarna i himla många provinser. Runt byn hemma i Surin har jag nog aldrig någonsin bötat och kan inte påminna mig om att jag ens stoppats i någon kontroll. Så hade jag bara rört mig i de närmsta omgivningarna hade min erfarenhet antagligen varit mer lik er.
Vad gäller turistprovins eller inte så stoppas jag nog lika ofta utanför som nära turistcentran.

Hej

Var i Thailand man vistas spelar naturligtvis roll och själv kör jag ju mest på landet runt bland byarna där och ganska sällan i städerna, men jag tycker ändå att en bot på 200 baht är väldigt lite på drygt 30 års resor, jag håller med om att det till viss del säkert beror på tur men jag tror även att man har en viss fördel av att tala Lao i Isan, detta verkar uppskattas av alla där t.o.m polisen.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört någonstans att det måste vara en beodrad kontroll för att kunna bötfälla någon. En ensam polis skulle med andra ord inte kunna bötfälla någon. Nu vet jag inte om detta stämmer eller inte. Någon som håller på med google eller har bekanta som är poliser, skulle kanske kunna ge ett svar på detta.

Hej

Om du har rätt så är det dumheter eftersom folk då inte behöver lyda några regler

endast kolla om kontroller förekommer

Skall fråga en bekant till mig

Persistant

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om du har rätt så är det dumheter eftersom folk då inte behöver lyda några regler

endast kolla om kontroller förekommer

Skall fråga en bekant till mig

Persistant

 

Du har rätt. Och det är ju precis det som sker dagligen (vi pratar trafikkontroller nu). Ingenting händer ju förrän det är en riktig kontroll på vägen, kör du om eller möter en polis och du inte har hjälm på dig, så händer ju ingenting.

Det jag hörde om beodrade kontroller var också att det skulle finnas en polis med en högre rangordning (vilken grad vet jag inte) på plats vid kontrollen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft bil i Thailand mer än 10 år. 25.000 mil har man bränt i detta land. Kan snart tapetsera en fondvägg med alla böter som har kommit med posten. Snyggt tagna i Snutens uppmonterade fartkameror. Ska jag lägga till alla bidrag som jag har gett till diverse olika kaffekassor som snuten har så blir man nästa mörkrädd. Skyller inte på en käft.gillar att köra fort.

fort.thumb.jpg.2012d07de4e803aed1ef5a22b

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej 

Här har vi demokratins riddare som inför sin familj kör utan hjälm.

Man baxnar , vilken förebild för sina familjemedlemmar

Du var rädd för att Thailand skulle bli som Noedkorea, ja frågan är

om det inte blir nödvändigt när en farang av din dignitet inte vill rätta dig efter lagar

Det finns en del oskrivna lagar också , men du står tydligen över allt i samhället

Kasta skit på militär , poliser mmm , rimmar dåligt med din inställning till hur du skall

agera i samhället

Jag är grymt besviken på en som i alla sammanhang hänger ut kreti och pleti

Min inställning är  kan man inte följa de enklaste lagar , hur fan skall det då bli 

när vi diskutera väsentligheter i det Thailändska samhället.

Min uppfattning om Herr Isan Lover har fått sig en törn

Persistant

Din uppfatt om Herr Isan Lover har INTE alls fått en törn pga det citerade inlägget .  Du ville bara ytterligare en gång gnälla på han din mobbare . Känns det bättre nu din pajas? Du är patetiskheten personifierad ...

Jävla fjant .

 

Mvh Hobbe 

Ändrades av hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Din uppfatt om Herr Isan Lover har INTE alls fått en törn pga det citerade inlägget .  Du ville bara ytterligare en gång gnälla på han din mobbare . Känns det bättre nu din pajas? Du är patetiskheten personifierad ...

Jävla fjant .

 

Mvh Hobbe 

Vadå ytterligare EN gång?

Här gnäller vi både en och 10 gånger när möjlighet ges.

:);)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Var i Thailand man vistas spelar naturligtvis roll och själv kör jag ju mest på landet runt bland byarna där och ganska sällan i städerna, men jag tycker ändå att en bot på 200 baht är väldigt lite på drygt 30 års resor, jag håller med om att det till viss del säkert beror på tur men jag tror även att man har en viss fördel av att tala Lao i Isan, detta verkar uppskattas av alla där t.o.m polisen.

Med vänlig hälsning isan lover

Hej

Ta på hjälmen för nu skjuter vi skarpt

Du skryter här på forumet att du kör utan hjälm , har du ingen tanke på dina närmaste

Jag bryr mig inte om dig men en LITEN tanke på din son , skulle vara bra,

med tanke på att föräldrar skall vara ett FÖREDÖME .

Men du vill väl ha ett samhälle där du lämnar över ansvaret till dina partikolleger

Att du inte svarat på mitt tidigare inlägg visar bara att du är feg också

Lagar skall följas och respekteras det gäller alla även Herr Isan Lover

Persistant

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 

 

 

 

Så här skrev du herr Persistant

Ta på hjälmen för nu skjuter vi skarpt

Du skryter här på forumet att du kör utan hjälm , har du ingen tanke på dina närmaste

Jag bryr mig inte om dig men en LITEN tanke på din son , skulle vara bra,

med tanke på att föräldrar skall vara ett FÖREDÖME .

Men du vill väl ha ett samhälle där du lämnar över ansvaret till dina partikolleger

Att du inte svarat på mitt tidigare inlägg visar bara att du är feg också

Lagar skall följas och respekteras det gäller alla även Herr Isan Lover

 

Du har möjligtvis inte tänkt tanken att han har annat att göra än pladdra på MPR?

I sak håller jag dock med dig!

 

Osså blir det bara skit i citeringarna IGEN! 

 

 

 

 

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ta på hjälmen för nu skjuter vi skarpt

Du skryter här på forumet att du kör utan hjälm , har du ingen tanke på dina närmaste

Jag bryr mig inte om dig men en LITEN tanke på din son , skulle vara bra,

med tanke på att föräldrar skall vara ett FÖREDÖME .

Men du vill väl ha ett samhälle där du lämnar över ansvaret till dina partikolleger

Att du inte svarat på mitt tidigare inlägg visar bara att du är feg också

Lagar skall följas och respekteras det gäller alla även Herr Isan Lover

Persistant

 

Hej

Då får du övertala den Thailändska polisen att börja upprätthålla denna lag, ett problem är väl att polisen själva nästan aldrig bär hjälm.

Själv tycker jag att det är både obehagligt och varmt med hjälm samt trafikfarligt eftersom man inte hör fordon som närmar sig bakifrån.

Jag tar som sagt seden dit jag kommer och just Thailändska seder och bruk passar mig ganska bra, kanske därför man har åkt dit i över 30 år.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Då får du övertala den Thailändska polisen att börja upprätthålla denna lag, ett problem är väl att polisen själva nästan aldrig bär hjälm.

Själv tycker jag att det är både obehagligt och varmt med hjälm samt trafikfarligt eftersom man inte hör fordon som närmar sig bakifrån.

Jag tar som sagt seden dit jag kommer och just Thailändska seder och bruk passar mig ganska bra, kanske därför man har åkt dit i över 30 år.

Med vänlig hälsning isan lover

Har du inga backspeglar på moppen? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Då får du övertala den Thailändska polisen att börja upprätthålla denna lag, ett problem är väl att polisen själva nästan aldrig bär hjälm.

Själv tycker jag att det är både obehagligt och varmt med hjälm samt trafikfarligt eftersom man inte hör fordon som närmar sig bakifrån.

Jag tar som sagt seden dit jag kommer och just Thailändska seder och bruk passar mig ganska bra, kanske därför man har åkt dit i över 30 år.

Med vänlig hälsning isan lover

Herregud människa... En dåres försvarstal. Var kommer polisen in i det hela. Är det deras ansvar att du ska bära hjälm?

Kör själv med en 650 CBR i Bangkok trafiken med integralhjälm. Och jag har inga som helst problem att höra trafiken runt omkring. Har du problem med hörseln ska du avhålla dig från att köra fordon tills du varit hos en läkare som kurerat dig från ditt hörselproblem.

Ta seden dit man kommer jisses......

Du kanske missat att det är en ny sedvänja bland thailändare i storstäderna, Nämligen att använda hjälm.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud människa... En dåres försvarstal. Var kommer polisen in i det hela. Är det deras ansvar att du ska bära hjälm?

Kör själv med en 650 CBR i Bangkok trafiken med integralhjälm. Och jag har inga som helst problem att höra trafiken runt omkring. Har du problem med hörseln ska du avhålla dig från att köra fordon tills du varit hos en läkare som kurerat dig från ditt hörselproblem.

Ta seden dit man kommer jisses......

Du kanske missat att det är en ny sedvänja bland thailändare i storstäderna, Nämligen att använda hjälm.

Med tanke på inaktiviteten i närområdet så är ett eventuellt hörselproblem att betrakta som en bagatell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...