Jump to content
IGNORERAD

Misstänkt militär korruption i JAS Gripen affär.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Men jösses då! herregud vilka taffliga journalister!

Utbildningsutbyte mellan länder eller att erbjuda utbildning som del av en affär är inte alls ovanligt . Det är väl bara bra att Thailändsk militär får utbildning i Sverige! Då lär dom sig en hel del om vårt svenska sätt och demokrati. Dessa influenser tar dom sedan med sig hem.

Det har förstås inte ett dugg att göra med hur nära de personer som fått utbildningarna står juntan, som avgör om det kan klassas som mutbrott. Detta kan mycket väl vara en del i ett utbytesprogram. Av artikeln framgår inte vilken utbildning som avses. Tänk om det är en flygteknisk utbildning?? Den är då direkt kopplad till kompetens som kanske är viktig för att upprätthålla flygkompetens.

Under mina år i Thailand har jag träffat en Thailändsk amiral som på 70-talet genomförde 6 års militär utbildning i Sverige samt en vice president vid ToT som gått "Teleskolan" i Kalmar. Inget konstigt alls...utom för okunniga journalister och likasinnade här på forumet.'

Sådant här trams kan bara en löjeväckande journalist skriva "Enligt Blank spot project vill FXM inte uppge några närmare detaljer kring hur mycket pengar det handlar om eftersom uppgifterna är hemligstämplade." Det är inte konstigt att affärsavtal är hemliga i alla sina delar.

I den militära flygindustrin kämpar man mot främst amerikaner, fransmän och ryssar. Därför är allt som avtalas belagt med sekretess.

Idag lyckas IL vaska fram sämre journalistiskt underlag än vanligt.

 

Kan så vara , det utbildades Thailändska militärer på Sotenäs för att köra jordfräsJas. De åt faktisk Svensk mat... Men så klart de hade med egna kryddor så det blev lite fart på maten. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    25

  • Tallviking

    19

  • Khun Ken

    16

  • turisten

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Med tanke på att avtalet slöts med Samaks regering (försvarsdepartementet) så är det väl en förbindelse mellan de militärer som utbildades i Sverige och denna regering som bör fastställas innan det kan bli tal om något mutbrott?

Hej

Visst står det att det då kan handla om korruption och det är väl den benämningen man brukar ha på personliga fördelar anställda kan skaffa sig själva eller anhöriga vid olika större affärer och upphandlingar, hur det ligger till lär väl framtiden utvisa.

Ytterligare ett hemligt avtal lär ju finnas, undrar vad det innehåller?

Sen kan man ju undra varför dessa "studier" hemlighölls om man hade rent mjöl i påsen?

Om allt har gått rätt till behöver man väl inte hemlighålla sånt här?

Med vänlig hälsning isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Står det någonstans exakt vilken typ av utbildning det var och vilken funktion de som fick utbildningen hade ?

Det kanske var så enkelt att studenterna var tvungna att gå denna utbildning, för att klara av att senare vara mottagliga för den information om Gripensystemet som ingick i affären.

Vilket jag tror. Om det var så, har artikelförfattaren verkligen gjort bort sig (som vanligt). Detta gäller ju då även Isan Lover.

Hej

Det stod att det handlade om universitetsutbildning på 4 år och mig veterligen finns det väl inget vanligt universitet som bedriver en utbildning helt inriktad på JAS Gripen, även det faktum att avtalet hemlighölls gör ju saken än märkligare.

Med vänlig hälsning isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det stod att det handlade om universitetsutbildning på 4 år och mig veterligen finns det väl inget vanligt universitet som bedriver en utbildning helt inriktad på JAS Gripen, även det faktum att avtalet hemlighölls gör ju saken än märkligare.

Med vänlig hälsning isan lover 

Om du backar lite i tråden och läser det Anders skrev, så kanske det går upp ett liljeholmens.

Affärsavtal av dylik art är av sin natur alltid hemligstämplade. Då dessa ej bör komma i konkurrenternas händer då av konkurrensskäl.

Om dom är där med Thailändska statens goda minne. Så är det ju upp till Thailändska staten hur dom utbildar sin personal och varför.

Dom kunde ju lika gärna utbilda sig på ett Thailändskt universitet om utbildningen ifråga finns där. Och handlar utbildningen om något som rör deras jobb.  Så kan det ju till och med vara så att det är för att öka kompetensen inom den Thailändska staten. Ungefär som om mina rörisar går en gratis utbildning hos CTC då vi säljer deras grejor. Inte ses detta som korruption. Då det inte är i första hand den enskilda personen som  drar nytta av utbildningen. Utan det gagnar företaget. Du bör nog ha lite mera kött på benen innan du så självsäkert skriker korruption! För den skull behöver det ju inte betyda att utbildningen strikt handlar om att flyga JAS. Det kan ju faktiskt handla om ren kompetensutveckling?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det stod att det handlade om universitetsutbildning på 4 år och mig veterligen finns det väl inget vanligt universitet som bedriver en utbildning helt inriktad på JAS Gripen, även det faktum att avtalet hemlighölls gör ju saken än märkligare.

Med vänlig hälsning isan lover 

Fel, det stod att det handlade studier på universitet och högskolor. Någon längd är inte specificerad. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst står det att det då kan handla om korruption och det är väl den benämningen man brukar ha på personliga fördelar anställda kan skaffa sig själva eller anhöriga vid olika större affärer och upphandlingar, hur det ligger till lär väl framtiden utvisa.

Ytterligare ett hemligt avtal lär ju finnas, undrar vad det innehåller?

Sen kan man ju undra varför dessa "studier" hemlighölls om man hade rent mjöl i påsen?

Om allt har gått rätt till behöver man väl inte hemlighålla sånt här?

Med vänlig hälsning isan lover 

Med andra ord, ditt tidigare självsäkra inlägg om att juntan "berikat" sig hade den trovärdighet man kan förvänta sig från ditt håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt DN så kan detta hemliga avtal innebära att 37 officerare har fått studier för mellan 280. 000 kronor och 800.000 kronor per person för en fyraårig utbildning "gratis", detta kan i så fall handla om korruption, men jag är inte direkt förvånad över att du lyckas missa detta i DN,s artikel.

Med vänlig hälsning isan lover

IL minns du detta?

Thailand wants to swop chickens for Swedish jets.

Om du orkar öppna länken kan du se att det är från nyhetssajten taipeitimes om du sedan kollar datumet (Sun, Sep 26, 2004) så kanske du kan tala om för mig vem som styrde Thailand då?

Thaksin var på besök i Sverige (och Italien)

"Thaksin said earlier this week that the country has a huge inventory of raw chicken meat stored in warehouses.

"I told them I don't want to buy using cash. If we barter -- if they take our chickens, our tapioca, our shrimp -- I'll take them," Thaksin said. "They produce from their factories, we produce from the earth."

On Thursday, Swedish Prime Minister Goeran Persson said Thaksin should not expect the Swedish government to negotiate the deal with Saab.

Persson said he would love to see the JAS 39 Gripen jet fighter sold to Thailand, but that it was up to Saab, the aircraft maker, to negotiate the terms.

Thaksin has also tried to trade chickens for arms with Russia"

http://www.taipeitimes.com/News/biz/archives/2004/09/26/2003204444

 

 

 

 

 

 

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige hade Indiska militärer på utbildning av Bofors kanonerna innan kontraktet var underskrivit. Undrar hur det kom sig. Det måste ju den svenska regeringen ha vetat.

Kan det bero på att korruption var inblandat ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl flera reportage om dessa thailändare som var här på utbildning(har jag för mig)Det är väl vedertaget när man säljer en specifik vara att utbildning på produkten ingår,även inom thailändska produkter.Man kan ju inte gå från att köra bil till att styra ett plan.Krävs väl certifikat på varje flygplanstyp och vem är väl då bättre att lära ut än den som tillverkat planet ?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl flera reportage om dessa thailändare som var här på utbildning(har jag för mig)Det är väl vedertaget när man säljer en specifik vara att utbildning på produkten ingår,även inom thailändska produkter.Man kan ju inte gå från att köra bil till att styra ett plan.Krävs väl certifikat på varje flygplanstyp och vem är väl då bättre att lära ut än den som tillverkat planet ?

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/thailandare-studerar-jas-i-umea

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/halland/halmstad-thailandska-flygtekniker-ska-utbildas-pa-jas

Link to comment
Dela på andra sajter

IL minns du detta?

Thailand wants to swop chickens for Swedish jets.

Om du orkar öppna länken kan du se att det är från nyhetssajten taipeitimes om du sedan kollar datumet (Sun, Sep 26, 2004) så kanske du kan tala om för mig vem som styrde Thailand då?

Thaksin var på besök i Sverige (och Italien)

"Thaksin said earlier this week that the country has a huge inventory of raw chicken meat stored in warehouses.

"I told them I don't want to buy using cash. If we barter -- if they take our chickens, our tapioca, our shrimp -- I'll take them," Thaksin said. "They produce from their factories, we produce from the earth."

On Thursday, Swedish Prime Minister Goeran Persson said Thaksin should not expect the Swedish government to negotiate the deal with Saab.

Persson said he would love to see the JAS 39 Gripen jet fighter sold to Thailand, but that it was up to Saab, the aircraft maker, to negotiate the terms.

Thaksin has also tried to trade chickens for arms with Russia"

http://www.taipeitimes.com/News/biz/archives/2004/09/26/2003204444

 

 

 

 

 

 

"Thaksin said earlier this week that the country has a huge inventory of raw chicken meat stored in warehouses.

Hade det varit idag så hade det varit ris som gällt.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Visst står det att det då kan handla om korruption och det är väl den benämningen man brukar ha på personliga fördelar anställda kan skaffa sig själva eller anhöriga vid olika större affärer och upphandlingar, hur det ligger till lär väl framtiden utvisa.

Ytterligare ett hemligt avtal lär ju finnas, undrar vad det innehåller?

Sen kan man ju undra varför dessa "studier" hemlighölls om man hade rent mjöl i påsen?

Om allt har gått rätt till behöver man väl inte hemlighålla sånt här?

Med vänlig hälsning isan lover 

Det där är ett patetiskt resonemang! Affärsavtal är ofta hemliga av skälen att man inte vill presentera avtalets omfattning för konkurrenter och blivande kunder.

Det är okunnigt att tro att bara för att något omfattas av sekretess så är det något konstigt. Ni kanske gör så i hummer-branschen men i mer omfattande affärssammanhang så är det legio att dessa avtal är hemliga.

Det är inte bara studierna som är hemliga utan HELA avtalet.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Med andra ord, ditt tidigare självsäkra inlägg om att juntan "berikat" sig hade den trovärdighet man kan förvänta sig från ditt håll.

Hej

Visst berikar man sig om man får dyra 4 åriga universitets utbildningar i utlandet betalda i en statlig upphandling via ett hemligt avtal, det råder det väl ingen tvekan om.

Sen är ju frågan om detta kommer att utredas för korruption överhuvudtaget, normalt utreds inte korruption i militära affärer, inte ens på begäran ifrån utlandet, så var ju fallet med dom värdelösa och icke fungerande Bombdetektorerna, här uppmanade England Thailand att agera angående misstänkt korruptionen.

Detta i samband med att skandalen avslöjades i England efter kriget i Irak där dom värdelösa detektorerna misstänktes för att ha orsakat många människors död, men Thailand avböjde.

Med vänlig hälsning isan lover   

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Har juntan "berikat sig" ? Ja eller nej?

Vem har påstått att det rörde sig om 4-åriga utbildningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

När Kockum sålde begagnade ubåtar till Singapore (tidigare Sjöormen-klassen i svenska flottan) ingick att svenska flottan utbildade ett stort antal singaporeanska officerare, underofficerare och sjömän i hur man hanterar ubåtar eftersom Singapore aldrig tidigare haft ubåtar i sin flotta.

Är det korruption enligt IL-logik ?

Skickat från min Nokia Lumia 930

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har juntan "berikat sig" ? Ja eller nej?

Vem har påstått att det rörde sig om 4-åriga utbildningar?

IL tänkte nog inte på att det redan var utbildade piloter och mekaniker. Man kan inte sälja denna typen av produkter utan att utbilda personalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

När Kockum sålde begagnade ubåtar till Singapore (tidigare Sjöormen-klassen i svenska flottan) ingick att svenska flottan utbildade ett stort antal singaporeanska officerare, underofficerare och sjömän i hur man hanterar ubåtar eftersom Singapore aldrig tidigare haft ubåtar i sin flotta.

 

Är det korruption enligt IL-logik ?

Skickat från min Nokia Lumia 930

Det beror på vilka som satt i regeringsställning vid det aktuella tillfället, antingen var det korruption eller så var det "små gåvor".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst berikar man sig om man får dyra 4 åriga universitets utbildningar i utlandet betalda i en statlig upphandling via ett hemligt avtal, det råder det väl ingen tvekan om.

Sen är ju frågan om detta kommer att utredas för korruption överhuvudtaget, normalt utreds inte korruption i militära affärer, inte ens på begäran ifrån utlandet, så var ju fallet med dom värdelösa och icke fungerande Bombdetektorerna, här uppmanade England Thailand att agera angående misstänkt korruptionen.

Detta i samband med att skandalen avslöjades i England efter kriget i Irak där dom värdelösa detektorerna misstänktes för att ha orsakat många människors död, men Thailand avböjde.

Med vänlig hälsning isan lover   

Nu var det ju så om du läser bakåt i tråden. Att utbildningen handlade om flygmekaniker som utbildades på flygplanstypen.

Med din typ av resonemang så skulle all utbildning som du under åren mottagit från din arbetsgivare kunna klassas som korruption.

Allra helst då du inte deklarerade när du gick med på MPR vilka utbildningar du genomgått. :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Dit inlägg är konstigt.H

Handlar väl om vem som betalar och för vad, ingår det i köpeavtalet att utbildning ingår så kan det väl inte vara korruption

Nu var det ju så om du läser bakåt i tråden. Att utbildningen handlade om flygmekaniker som utbildades på flygplanstypen.

Med din typ av resonemang så skulle all utbildning som du under åren mottagit från din arbetsgivare kunna klassas som korruption.

Allra helst då du inte deklarerade när du gick med på MPR vilka utbildningar du genomgått. :)

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg det till IL. Han hävdar ju att det är korruption.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

När Kockum sålde begagnade ubåtar till Singapore (tidigare Sjöormen-klassen i svenska flottan) ingick att svenska flottan utbildade ett stort antal singaporeanska officerare, underofficerare och sjömän i hur man hanterar ubåtar eftersom Singapore aldrig tidigare haft ubåtar i sin flotta.

 

Är det korruption enligt IL-logik ?

Skickat från min Nokia Lumia 930

Hej

En officer som deltar i en utbildning i hur man hanterar den utrustning som militären köper blir knappast beskylld för korruption och därför gjorde nog inte DN någon artikel om detta, i detta fallet var förmodligen inte ens utbildningen hemlig på något vis.

Men denna utbildning tillhandahöll nog Kockums själva och inte något universitet?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

 

Säg det till IL. Han hävdar ju att det är korruption.

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

Hej

Nu ljuger du igen, det var i en artikel i DN som man påstod att detta hemliga avtal om gratis universitets utbildning för 37 officerare skulle kunna vara korruption och inte jag.

Jag startade bara en tråd i ämnet och länkade till DN artikeln, men stämmer uppgifterna i DN så skulle det absolut kunna vara fråga om mutor och korruption.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nu ljuger du igen, det var i en artikel i DN som man påstod att detta hemliga avtal om gratis universitets utbildning för 37 officerare skulle kunna vara korruption och inte jag.

Jag startade bara en tråd i ämnet och länkade till DN artikeln, men stämmer uppgifterna i DN så skulle det absolut kunna vara fråga om mutor och korruption.

Mvh isan lover

Där har du rätt du bara visade en artikel i DN. Men fort hugger dom fredlösa och ändrar allt till ????

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...