Jump to content
IGNORERAD

Ett självmord varannan timme i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Nja- en sanning med modifikation... bedöms man farlig för sig själv(eller andra)... så kan man inledningsvis tas in med tvång. För att vara ett skydd mot sig sjäv och få hjälp påbörja ngn typ av behandling.... Fast förutsättningen är ju då att man uttrycker sådana tankar- alternativt att anhöriga anmäler...

Lättare sagt än gjort.

Har upplevt detta på nära håll så jag vet hur dåligt det funkar

Var tråkigt att höra, vid den situation jag känner till så fungerade det mycket bra. Anhörig anmälde att denne måste stanna kvar efter akutbesök då det var fara för liv, tvångsintagen direkt.

 

/enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    4

  • OlofB

    4

  • Enis

    3

  • frogfish

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 

Var tråkigt att höra, vid den situation jag känner till så fungerade det mycket bra. Anhörig anmälde att denne måste stanna kvar efter akutbesök då det var fara för liv, tvångsintagen direkt.

 

/enis

Här i Uppsala var det ambulans in och ute igen efter en till två dagar.

Men tack å lov så har han numera ett bättre liv med fast jobb och flickvän och inte sådana tankar längre

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

En utveckling som knappast förvånar och inte heller är det någon överraskning att det är norra Thailand som toppar statistiken, en gissning är väl att Isaan kanske ligger på andra plats, det är ju statistiskt sett landets två minst utvecklade och fattigaste områden.

Hopplösheten och den ekonomiska pressen är nog stor på sina håll efter indraget risstöd, prisras på gummi, halverade priser på jordbruksmark, kanske problem med att betala av skulder i bank och finansiera sina barns studier, juntan sitter ju nu kvar tills minst 2017 så ingen förändring är heller i sikte.

Med vänlig hälsning isan lover 

OK herr Lover

Om man nu läser den utredning som analyserar siffrorna så har du rätt på en punkt

Ekonomiskt pressade människor finns i den grupp som begår självmord

MEN andra betydligt större grupper av människor som begår självmord är Alkohol och drogberoende personer

Människor med depressioner eller kroniska sjukdomar är i riskzonen ,

likaså äldre gravida kvinnor och nyblivna mödrar.

Det är klart att gå och vänta på demokrati och jultomtens ankomst leder säkert till

en del självmord , men det är så att vi bör seriöst ibland se på anledningen att människor ta sig sitt liv av daga

Om man ser på resultaten av undersökningen så är självmordfrekvensen lika stor bland de rika som bland de fattiga . Vad säger det oss ???

 

MVH

Persistant

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lättare sagt än gjort.

Har upplevt detta på nära håll så jag vet hur dåligt det funkar

Är det så att personen suicidhotar så blir han/hon tvångsintagen..dock inte längre än till personen säger sig inte ha dom tankarna längre....Går förstås att ljuga/manipulera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett deprimerande klimat, kanske kan va en anledning.

Ja för Norge o Island har jo ett mycket bättre klimat och ligger därför längre ner på listan ?

Korkskalle, försök att någon gång hitta på något eget istället för att nedvärdera och skitsnacka andras

inlägg

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Var tråkigt att höra, vid den situation jag känner till så fungerade det mycket bra. Anhörig anmälde att denne måste stanna kvar efter akutbesök då det var fara för liv, tvångsintagen direkt.

 

/enis

Tidningarna är tyvärr fyllda med artiklar  vart det inte har fungerat så som du har upplevt det.

Våran psykvård är som jag har förstått det .mer eller mindre avvecklat.

 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så att personen suicidhotar så blir han/hon tvångsintagen..dock inte längre än till personen säger sig inte ha dom tankarna längre....Går förstås att ljuga/manipulera...

Du jobbar visst som psykolog verkar det som

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidningarna är tyvärr fyllda med artiklar  vart det inte har fungerat så som du har upplevt det.

Våran psykvård är som jag har förstått det .mer eller mindre avvecklat.

 

Och det lilla som finns kvar är överbelastade med traumatiserade flyktingar! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

En utveckling som knappast förvånar och inte heller är det någon överraskning att det är norra Thailand som toppar statistiken, en gissning är väl att Isaan kanske ligger på andra plats, det är ju statistiskt sett landets två minst utvecklade och fattigaste områden.

Hopplösheten och den ekonomiska pressen är nog stor på sina håll efter indraget risstöd, prisras på gummi, halverade priser på jordbruksmark, kanske problem med att betala av skulder i bank och finansiera sina barns studier, juntan sitter ju nu kvar tills minst 2017 så ingen förändring är heller i sikte.

Med vänlig hälsning isan lover 

LOL

Du är ju lite smått galen och samtidigt, på något sätt, ofrivilligt rolig. Men seriöst - har du ingen verklighetsförankring alls?

Link to comment
Dela på andra sajter

LOL

Du är ju lite smått galen och samtidigt, på något sätt, ofrivilligt rolig. Men seriöst - har du ingen verklighetsförankring alls?

Nähä, det är ju vi andra som är (som tjejen kallar mig) tingtong.

Men faktiskt så börjar ILs snack funka på mig - jag tror jag skall spr*nga en guling i luften när jag åker ner. Hejja dom röda !!!

Hur fan vet man om om är gula eller röda förresten? vill ju inte ta livet av nån god röd människa.... tjejen ser lite brun ut, vetefan om hon är röd eller gul.... jag tror hon var från Thailand i alla fall... kanske lika bra att göra det för säkerhetskull, bara så jag inte gör nåt fel alltså...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Och det lilla som finns kvar är överbelastade med traumatiserade flyktingar! 

Dom "flyktningar" som kommer hit är väl mest traumatiserade av den obefintliga  förekomsten

av designeraffärer utanför Stockholm,

 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja för Norge o Island har jo ett mycket bättre klimat och ligger därför längre ner på listan ?

Korkskalle, försök att någon gång hitta på något eget istället för att nedvärdera och skitsnacka andras

inlägg

Skiter väl i Island o Norge, han pratade ju om Sverige, varpå jag gav ett förslag om anledning till självmord i Sverige. Vad du menar med att "nedvärdera och skitsnacka andras inlägg" har jag ingen aning om.

Har du personliga problem på hemmafronten, så lös dem där istället för att hoppa på folk här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

 

Nu var du nog lite för ivrig att ge juntan skulden för detta också.

I Isaan är självmordsfrekvensen 10 per 100.000 enligt rapporten, i hela Thailand 6 per 100.000.

I Sverige är den 15 per 100.000. Alltså ungefär 3 ggr högre än i Thailand !!

Och här finns väl inget indraget risstöd, prisras på gummi, halverade priser på jordbruksmark ?

Vi kan möjligen skylla på ett långt sossestyre, men det blev ju inte bättre med Alliansen.

Vi får väl hoppas på Sverigedemokraterna 2018.

Hej

Man ska nog ta ökningen av självmorden i Thailand på allvar, att andra länder har ännu fler självmord är ju knappast någon tröst.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

LOL

Du är ju lite smått galen och samtidigt, på något sätt, ofrivilligt rolig. Men seriöst - har du ingen verklighetsförankring alls?

Hej

Till skillnad mot dig tror jag på den statistik som påvisar att antalet självmord även påverkas av saker som försämrad ekonomi, skuldsättning, upplevd hopplöshet, arbetslöshet, den demokratiska situationen i landet och nivån på välfärden.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Man ska nog ta ökningen av självmorden i Thailand på allvar, att andra länder har ännu fler självmord är ju knappast någon tröst.

Med vänlig hälsning isan lover

Hej

Till skillnad mot dig tror jag på den statistik som påvisar att antalet självmord även påverkas av saker som försämrad ekonomi, skuldsättning, upplevd hopplöshet, arbetslöshet, den demokratiska situationen i landet och nivån på välfärden.

Med vänlig hälsning isan lover

Jo det du räknar upp i senaste inlägget är nog ofta bidragande orsaker till begångna självmord.

Men alla thailändare jag varit i kontakt med verkar vara nöjda eller mycket nöjda med att militären tog över makten.

Det är väl den enda militärkuppen i världen som varit av godo för folket som jag kommer ihåg just nu.

Dessutom är det ju ingen ökning, utan folkhälsominister Piyasakol Saklsatayadorn  sade att självmordsfrekvensen  var på väg ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha..............då var du igång igen med din demokrati i Thailand...../den demokratiska situationen i landet/.....kommer aldrig att hända att Thailand med så många motsättningar från både gula o röda kommer o få demokrati .............kommer nog att bli ett militär styrt land ett bra tag till......både på gott o ont.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Till skillnad mot dig tror jag på den statistik som påvisar att antalet självmord även påverkas av saker som försämrad ekonomi, skuldsättning, upplevd hopplöshet, arbetslöshet, den demokratiska situationen i landet och nivån på välfärden.

Med vänlig hälsning isan lover

Tjeena.

Att det skulle finnas en enda person som har tagit självmord på grund av den demokratiska situationen i landet kan bara komma från en person med en väldigt annorlunda världsbild. Det skulle naturligtvis vara ett önskescenario för dej, men jag måste nog göra dej besviken för det kommer aldrig att hända.

Däremot har du rätt i resten av det du skrev. Det var säkert många som tog massor lån och trodde/hoppades att t.ex. risstödet skulle pågå i all oändlighet. Och med billeasing, mickrolån, bylån, och kanske ett gäng andra för man byggde ut huset så blir det naturligtvis en ohållbar situation. Och tänk alla som startade en verksamhet som inte får kunder.

Tyvärr kommer det alltid finnas människor som måste ha nya grejor istället för att ta det lilla lugna och investera en sak i taget. Att leva över sina tillgångar är alltid farligt och en svår balansgång. Detta är ju oavsett om man bor i en risby, Bangkok eller Sverige.

Tjeena.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...