Jump to content
IGNORERAD

En gripen för bombdådet vid Erawan i Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Du misslyckades ju bara sekunderna innan du skrev detta inlägg i inlägget ovan detta !

Hej

Det är som sagt mänskligt att fela och ibland tar man inte bara emot.

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 353
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    42

  • turisten

    29

  • leifen

    22

  • Tallviking

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vilket skämt

 

De visar upp bevis i nationell TV. bombväst som inte ens fanns hos den gripne och sedan varnar andra att visa upp den bilden för det skadar nationen.

 

Dingdong-landet nr 1

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är nog snarare så att vissa medlemmar känner personligt obehag och missnöje när argument och fakta som talar emot kuppen, juntan och diktaturen framförs och då tappar humöret och blir aggressiva, att då kalla budbärare av denna kuppkritiska och pro demokratiska fakta och info för lögnare är väl i princip det enda dessa kan göra i sin desperata situation.

Men dom lurar uppenbarligen inte så många som dom hade hoppats på, dom som ger medhåll och uppmuntrar ett sånt här beteende på forumet är ju nästan undantagslöst redan troende och välkända militära fans och kuppivrare.

Med vänlig hälsning isan lover   

Ok, låt oss då analysera din allra senaste lögn, nämligen att du hävdar att medlemmar på detta forum skulle vara för tortyr, censur, mötesförbud etc.

Jag hävdar att detta är en lögn. Eftersom du enligt egen utsago älskar saklighet och sanning så är ju det naturliga att  du visar upp fakta som stöder detta påstående. Så varsågod. Visa upp dina fakta! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är som sagt mänskligt att fela och ibland tar man inte bara emot.

Med vänlig hälsning isan lover

Din definition på "ibland" är nog snarare vad vi andra kallar "för det mesta"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så till avdelningen "Celsius funderar och spekulerar".

Först säger man att man fick "tips" som ledde till arresteringen, nu säger man att man "mödosamt genomsökt telefondata".

Men förutom den mystiken tycker jag nog att det ser ganska bra ut. Jag kan ha fel förstås, BIB har ju talanger när det gäller rökridåer. Men det finns en viss logik i att man kan ha fått tag på rätt gubbar.

Detta förklarar också tydligt varför man måste uppge telefonnummer när man går genom passkontrollen vid suvvan numera och att dom är noggrannare än vanligt med att kolla var man bor, vilket hände mig när jag anlände i fredags kväll. Fast hur dom skall veta att man inte bara uppger ett falskt nummer vet jag ju inte. Ingen koll görs. Eller ett nummer som är OK och sedan använder ett annat för terrorism. TIT.

Att det är thailändare som är skyldiga verkar ju nu än mer osannolikt. Den där röde bloggaren som lyckats förutse dådet på fejan hade uppenbarligen tur, eller otur, hur man nu ser på det. En slump, ser det ut som i alla fall. Thaksin är denna gången oskyldig, men en skitstövel likaväl.

Separatister från söder kunde räknas ut direkt. Fel modus operandi. Gula och röda också, förutom bloggaren. Det fanns inget att vinna för någondera sidan. Militären har f n makten ändå och har betydligt effektivare maktmedel för att ta den om man vill, än feg terrorism. Om det hade varit dom röda skulle nog de skyldiga hittas, givet dagens maktbalans i Thailand. Och i så fall skulle man kunnat hålla val i morgon och dom röda skulle förlora. Näe, inte logiskt. De "stora" terrororganisationerna, Al Q, JI, o s v, skulle nog tagit på sig dådet genast. Dom skulle heller inte slösa TNT på lilla Thailand, det är USA och vissa västländer som dom har i skottgluggen.

Den här turkiska/uighur teorin verkar därför ha en del för sig. Om det bara handlade om maximalt antal dödade kunde man slagit till på andra platser och tidpunkter och fått större utdelning, Bike for Mom, t ex. Men Erawan är en helgedom som uppfattas som buddhistisk, även om den egentligen är hinduistisk, väl? Det är väl Brahma som sitter där om jag inte har fel. Hursomhelst strök det med en stor andel kineser i bombdådet, vilket ökar sannolikheten för att uighurteorin kan stämma. Bombaren sökte kanske en plats av religiös betydelse som frekventeras av "fienden", d v s kineser, och som ligger i Thailand, landet man fördömer för utvisningen av sina fränder. Något som jag möjligen kan instämma i, för övrigt - det var inte helt rent spel det där, följde inte riktigt internationella normer för hur flyktingar skall hanteras. Men det är ju Thailand vi snackar om och flyktingar har aldrig legat högt upp på skalan. När det sedan small på just den platsen med just dom offren kanske gärningsmannen ansåg att budskapet borde gått fram, utan att man "tog på sig dådet" och förklarade varför. Alternativt kanske man väntade tills man var utom räckhåll innan man erkände. Att dom inte flyttade från dessa lägenheter kanske inte heller är så konstigt. Man hade nog planer på fler attacker, kanske till och med självmordsattacker, som den där västen verkar visa, om den är "äkta". Enligt Enis inlägg är den visst inte det. Då är frågan om resten av bombprylarna är korrekta beslag? Med så många poliser och militärer inblandade i tillslaget... kan det vara möjligt att man vågar fejka bevis? Att vara så säker på att ingen tjallar? Ett "bevis" tycks ju någon ha tjallat om redan. Betyder det att resten resten är äkta? Synd att historien gör att man måste misstro BIB.

Att flytta sin operationsbas kan jag nog hålla med om att det kan vara en större risk än att stanna. Man måste skaffa ett eget fordon och nya lägenheter. Det lämnar spår. Bära alla dessa prylar fram och åter från fordonet. Nä, det är nog logiskt att dom stannade. Åka ur landet, med denna klantiga förfalskning och immigration på alerten verkar heller inte logiskt. Man hade som sagt mer att göra verkar det som.

Så om detta håller - Grattis BIB! För en gångs skull fick man till det. Men det var ju inte sonen till byns maffiaboss, utan en utlänning. Då finns det anledning att arbeta hårt och visa verkliga resultat.

Det skall bli intressant att se vad som sker härnäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Du får gärna tycka att det är fånigt att Människorätts organisationer känner oro och reagerar när 250 000 människor i detta fallet Kambodjaner flyr hals över huvudet, själv delar jag naturligtvis inte din uppfattning i frågan.

Med vänlig hälsning isan lover 

Om du hade haft förmågan att koppla meningar i sin kontext, då hade du förstått att det inte var det jag kritiserade utan din fåniga metod att alltid försöka underbygga dina argument med "jag och människorättsorganisationerna".

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Du verkar ha vaknat på fel sida idag, ta en tupplur till och återkom pigg och glad.

Med vänlig hälsning isan lover

Det där var i alla fall ett steg i rätt riktning. Tidigare har du försvunnit några dagar när det visat sig att du haft helt fel. Nu svarar du....om än oförskämt. Kanske du i framtiden utvecklas till att t.o.m medge att du hade fel.

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingredienser för bombtillverkning har hittats i en lägenhet på Rat uthit road i Min Buri.

c1_674016_150830170608_620x413.thumb.jpg

"Urea-based fertilizer, flash powder and other items that can be used to construct improvised explosive devices were found in a room in an apartment block being searched by police investigating the Aug 17 bombings.

The owner of the apartment in Min Buri told police who searched several rooms in the building, that room number 9106 had been rented by a Thai woman.

The search of the three-storey Maimuna Garden Home apartment on Rat-uthit road in Min Buri was carried out by a team of police and military personnel..

Pol Col Kanchol Intraram, chief of Min Buri police, said a court warrant to search the building was obtained after information was gleaned from the foreign man, arrested on Saturday at Pool Anant apartment in Nong Chok district, that some of his accomplices kept belongings there.

Found in room 9106 were urea-based fertilizer, six 12x7cm bottles of flash powder, black and blue electric wiring, four wristwatches, a table clock, a pack of bolts, decorative tree lights, an empty box for a walkie-talkie, a radio controlled toy vehicle and a rucksack containing books. Police seized all items for examination.

The apartment owner said a Thai woman known only as “Mai Sa Loh” had rented the room. Police are now trying to track her down.

Pol Col Susak Prakamakul, deputy chief of Metropolitan Police Division 3 who led the search, said the force had examined nine of the apartment block's 30 rooms"

 

http://www.bangkokpost.com/news/security/674016/bomb-ingredients-found-in-apartment

Link to comment
Dela på andra sajter

"Thanakorn Wiwannakorn, 60, who has been the apartment's supervisor for over a decade, told police the 28-year-old suspect and his friend were quiet and mostly stayed inside their room on the fourth floor. 
Other apartment tenants said one of them had a dark complexion, coming and going at regular hours, while the other hardly left the room and apparently got a haircut and shaved his beard a few weeks ago"

 

http://www.nationmultimedia.com/index.php

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Flera attacker kan ha planerats.

http://www.nationmultimedia.com/national/More-attacks-may-have-been-planned-police-say-30267792.html

Link to comment
Dela på andra sajter

I början så gick det rykten i tjejens släkt att det var Australier men jag sa skitsnack vad skulle de ha för motiv.

Känns fortfarande lite fel med en turk men det kanske är pengar inblandat.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

I början så gick det rykten i tjejens släkt att det var Australier men jag sa skitsnack vad skulle de ha för motiv.

Känns fortfarande lite fel med en turk men det kanske är pengar inblandat.

"He said from the questioning of the foreign bomb suspect, the motive of the bombing was to take revenge for his friends and relatives who were deported by Thai authorities recently."

http://englishnews.thaipbs.or.th/somyot-says-personal-revenge-is-motive-to-deadly-bombing

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för thailändare du umgås med? De jag känner både förstår och bryr sig om hållbara bevis och dessutom är de överlag intelligentare och mer allmänbildade än vad du gör intryck av att vara.

Stenbordsexperter du vet dom kan och vet allt hi hi

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Så du skall sluta kalla alla som inte tycker som du för olika otrevligheter ?

Du är ju ganska duktig själv på att kalla andra för otrevligheter..

Du misslyckades ju bara sekunderna innan du skrev detta inlägg i inlägget ovan detta !

Ungefär som när du beskyller andra för otrevligheter som ingen annan sett bara för att i nästa mening beskylla folk för att vara fulla.

Din definition på "ibland" är nog snarare vad vi andra kallar "för det mesta"

Han erkänner ju iallafall att han felar, när kan vi få se ett sådant erkännade från dig? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om du hade haft förmågan att koppla meningar i sin kontext, då hade du förstått att det inte var det jag kritiserade utan din fåniga metod att alltid försöka underbygga dina argument med "jag och människorättsorganisationerna".

Hej

Jag tillhör som sagt dom på forumet som tycker att människorätts organisationerna gör ett bra och väldigt viktigt arbete jorden runt, för mig är det självklart att länka till och ta upp deras åsikter, synpunkter och rapporter som gäller Thailand och den pågående politiska konflikten där.

Men jag har som vanligt stor förståelse för att forumets gula medlemmar känner obehag och missnöje med detta p.g.a innehållet, men sorry jag kommer att fortsätta länka till och söka stöd för min negativa inställning till kupper, diktatur och juntor hos dessa organisationer.

Det är liksom inte mitt fel att forumets gula befinner sig på total kollision med dom Internationella Människorätts Organisationerna vilket jag avsiktligt påpekar så ofta som möjligt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Inte helt oväntat eftersom den Thailändska polisen tidigare har uppgett att mannens pass troligen är förfalskat.

Mvh isan lover

Herregud,han kan väl ha varit från Turkiet iallafall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Först det här med bomvästen

 

Nu delar Polischefen ut belöningspengar på tre miljoner till undersökningstemet

 

:misdoubt:

 

 

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Herregud,han kan väl ha varit från Turkiet iallafall!

Hej

Visst kan han det men användandet av ett falskt pass innebär ju i princip att han kan komma ifrån vilket land som helst, så jag väntar nog lite till med att fastställa mannens hemland.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst kan han det men användandet av ett falskt pass innebär ju i princip att han kan komma ifrån vilket land som helst, så jag väntar nog lite till med att fastställa mannens hemland.

Mvh isan lover

Visst kan han komma från vilket land som helst. Läs kompisens inlägg.

"Why would a people-smuggling gang that undoubtedly traffics Uighurs from China to terror groups in Indonesia and the Middle East attack a country that recently interrupted their operations by sending 109 men back to the authorities in China? Hmmm... Not sure on that one.

 

We know that Thailand is the major conduit for Uighur refugees from China.

 

We know that there has been numerous instances where these Uighurs have joined, or attempted to join terror groups. <Link>

 

We know that Thailand that recently sent 109 Uighur men back to China, and that this act drew international condemnation - not only from the UNHCR, which considered it "a flagrant violation of international law” - but also Turkey's Foreign Ministry, which said the deportation violated international humanitarian laws and came despite "numerous initiatives" by Turkey to prevent their repatriation.

 

We know that these deportations sparked widespread protests in Turkey on July 9, when both the Thai Embassy in Ankara and the consulate in Istanbul had to be temporarily shut after the consulate was ransacked by mostly Uighur protesters. Windows at the consulate were smashed, furnishings damaged and the sign outside pulled down and Thai flags burnt, while protests outside the Chinese embassy have seen Chinese flags burnt and police called in to fire pepper spray at demonstrators.

 

We know that, since then, Chinese citizens in Turkey are being harassed and attacked.

 

We know that both Thailand and China have issued a travel warning to its citizens travelling to Turkey.

 

It was reported (once, on 19 August, but never spoken of again) that RTP had deployed more officers to the Chinese embassy in Bangkok after it made a request two weeks earlier.

 

The same report also revealed that “Intelligence from the Special Branch also suggested there could be an attack on Chinese tourists after August 11.”

 

Now we have in custody a man who is most likely a Turkish Uighur, who was found with bomb making equipment and dozens of fake Turkish passports - and five rented apartments, four of them empty.

 

If we are to believe the RTP, it’s almost certain that he was part of the cell that orchestrated the bombing, and highly possible that he could be part of the cell trafficking, as suggested, Uighurs from China to places unknown - but they have no idea why the cell  would plant a bomb in central Bangkok"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag tillhör som sagt dom på forumet som tycker att människorätts organisationerna gör ett bra och väldigt viktigt arbete jorden runt, för mig är det självklart att länka till och ta upp deras åsikter, synpunkter och rapporter som gäller Thailand och den pågående politiska konflikten där.

Men jag har som vanligt stor förståelse för att forumets gula medlemmar känner obehag och missnöje med detta p.g.a innehållet, men sorry jag kommer att fortsätta länka till och söka stöd för min negativa inställning till kupper, diktatur och juntor hos dessa organisationer.

Det är liksom inte mitt fel att forumets gula befinner sig på total kollision med dom Internationella Människorätts Organisationerna vilket jag avsiktligt påpekar så ofta som möjligt.

Mvh isan lover

Som vanligt fattade du inte vad jag skrev. Jag provar igen: du (det vill säga DU IL) använder en argumentationsteknik som är roande enfaldig. För att försöka skapa tyngd i dina argument så skriver du ofta (så även detta inlägg) "jag och människorättsorganisationerna" med syftet att, precis som i det inlägg jag nu länkar till, försöka framstå som om du är den ende som tycker att dom är trovärdiga.

Jag argumenterade inte något kring NGO´s trovärdighet men du tar mitt inlägg som om jag kritiserade dem. Det är fel: jag kritiserade din oförmåga att argumentera.

Det är kul at du igen faller i den fällan genom att argumentera kring en icke-fråga.

Du lir nog aldrig bättre än så här men du ska veta att din enfaldiga argumentationsteknik inte imponerar.

Fattade du bättre nu??? Antagligen inte.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom misstänkta höll sig för sig själva enligt grannar.

"A convenience shop clerk working near the apartment building where the man was arrested said there are few foreigners in the area, and most are long-time customers at the store. However, it wasn't until 
around one month ago that she started to see a group of four or five men in the area, who she said looked similar to the bomb suspect in the graphs released by police. 


She couldn't tell if the group of foreigners were friends, but assumed they knew each other as they seemed to be of the same ethnicity. 

 

The clerk said the group would drop into the shop several times a week to buy water and snacks. 
They usually came late at night, she said, adding she recognised the man who is now in police custody as one of her customers. 

According to a nearby fruit vendor, the group mostly kept to themselves when they ate at food stalls and did not speak Thai" 


http://www.bangkokpost.com/news/security/674160/suspect-pals-kept-to-themselves

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...