Jump to content
IGNORERAD

Årets impulsköp på landsbygden.


thomas001

Recommended Posts

Du menar att du fick för lite luft. Oftast fyller de på så att man tror att däcken skall explodera, men det är ju bara att släppa ut efter behov.

Då blir det perfekt med Biltemas pump med manometer för 49:- :)

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • uptoyou

    11

  • thomas001

    7

  • Nemo

    7

  • Nicholas

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 runt om är vanligt, beroende på last naturligtvis.

Då var det en gniden jäkel i "vår" by :oh:

55555, jag trodde du menade 2 bath runt om :big_smile:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en liknande cykel och moppemekare i Borabue, men han tar 5 baht för två hjul.

Hur många bar ska man ha i däcken, har glömt det helt sen moppe, scooter och mc-tiden, kan det vara 2.0 fram och 2.5 bak?

2 runt om är vanligt, beroende på last naturligtvis.

Hittade det på nätet nu. Förare med en passagerare, 2 kg fram och 2.8 kg bak.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en liknande cykel och moppemekare i Borabue, men han tar 5 baht för två hjul.

Hur många bar ska man ha i däcken, har glömt det helt sen moppe, scooter och mc-tiden, kan det vara 2.0 fram och 2.5 bak?

Brukar stå på däcken - tja i Sverige i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar stå på däcken - tja i Sverige i alla fall.

Kan väl inte stämma, beror ju på belastningen?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl inte stämma, beror ju på belastningen?

Tja, det står ett spann, 2-2.8 tex. eller max 3.5 sen får man använda huvudet lite. Finns lite roliga däck som skall pumpas hårt som fan - på cyklar. Vet inte på MCs, jag fyller samma som på bilen på en väg MC. Men på enduron kör jag betydligt lägre tryck om jag skall ut och gräva. Men då har jag däcklås eller vad det nu kallas - det har jag inte på en vanlig MC.  http://www.24mx.se/dacklas-160-till-250-1

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Min båttrailer ska ha 4,5kg så visst skiljer et en hel del på däckstrycket. Står med största sanolikhet även på däcken i Thailand men om någon följer rekomendationen är en annan femma.  Står nästan alltid i psi istället för kg så man får omvandla...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Min båttrailer ska ha 4,5kg så visst skiljer et en hel del på däckstrycket. Står med största sanolikhet även på däcken i Thailand men om någon följer rekomendationen är en annan femma.  Står nästan alltid i psi istället för kg så man får omvandla...

Det som står på själva däcken är vad dom max klarar av

Vad man skall ha normalt avgörs ju på vilket fordon däcket sitter, vad det fordonet har för vikit etc etc

 

Tire Load

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Pumpning verkar vara en hel vetenskap för att få rätt tryck vid rätt tillfälle. 

Jag kör på gammal hederlig pumpning och känner efter när rätt tryck uppstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger mig lite under max (märkningen på däcket) på trampcykeln i alla fall (rullar lättare då, fast hårt som f*n när jag hittar en trottoarkant). Bilen kör jag på rek. enligt instruktionsboken.  Crossen varierar det på, beror på vad jag skall göra.

Men en sån blå (tja skiter i färgen, men min är blå) fotpump/saxpump med manometer är ju mycket trevligt att ha. Och det är nog inte alls en dum investering om man har moppe, cykel eller bil. 

Mopparna verkar lite mer avancerade än min 2011a cross i alla fall. Enda lyxen på den är elstart.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag varierar däckkvaliteten enormt. Finns däck som är så pass elastiska att med för högt tryck kryper de successivt av fälgen, gäller framförallt cykel och mopeddäck. Tänker då på s.k. Kina eller Taiwandäck.
En uppfattning om hur elastiskt däcket är får man om man med bara handkraft = utan verktyg, kan kränga av eller på däcket på fälgen.
Moped är väl annars lämpligt med ett tryck mellan 2,2kg till 2,5 kg, beroende på hur tungt moppen lastas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att däcken ska vara kalla vid pumpning ;)

 

Själv har jag 3 kg runt om

3,0 Bar  44 PSI  300 kPa

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag på morgonen tog jag min 5 år gamla Yamaha för service. Så här såg den ut ny.

mc.thumb.jpg.93a893195c79e52f8517242c795a9cb8.jpg

Kom hem med denna istället. 150 cc 5 växlad manuell. Fick 25.000 Baht för gamla hojen i byte efter mycket tjat.

011.thumb.JPG.463de491093757c1059bcfc03be9c5e8.JPG

014.thumb.JPG.09ba82470d38880f41ffd816e97785c6.JPG

029.thumb.JPG.c1831ce2cfac9f2a4e0acf501dc8ad8a.JPG

026.thumb.JPG.0b5ed46bbafb8f0be7f5cfa49954c6ff.JPG

 

Hur ligger växlarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visserligen bor jag i Pattis, men det är ju befolkat av folk med rötter i landsbygden och är ju en by, så petar in detta inlägg här.

Var på Thai Whatsadu (stavning?) Sukhumwith, Pattaya, för att köpa en duschvärmare.

När vi kom ut efter förrättat värv så stod det några soffor uppställda till reapris 12900B.

Hade inte planerat att köpa någon, men rea är ju svårt att motstå.

Provade sofforna men  tyckte dom kändes lite pluttiga, då började tjejen som sålde prata om att dom kunde göras djupare i sitsen.

Självklart blev jag intresserad, och undrade om även ryggstödet kunde göras högre?

Inga problem sa tjejen, hoppsan nu blir det dyrt tänkte jag.

Efter att ha gjort det obligatoriska liggtestet kunde jag konstatera att det även vore bra med en lite bredare soffa.

20cm extra bredd, ok tjejen slår på sin miniräknare. Dessutom ville jag ha en extra fotpall och avtagbara skydd för armstöden.

Tjejen knappar frenetiskt och kommer fram till 15600B WOOW billigt!!!

Nu har jag försökt att skicka med en bild på skapelsen men det skiter sig varje gång (typ 6ggr)

Har en skitdator som är en hybrid mellan padda och pc, men det är en annan historia

 

Link to comment
Dela på andra sajter

<...>Har en skitdator som är en hybrid mellan padda och pc, men det är en annan historia

 

Funderat lite, men jag kan fan inte klura ut vad det skulle vara för nåt...

Men grattis till soffan i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderat lite, men jag kan fan inte klura ut vad det skulle vara för nåt...

Men grattis till soffan i alla fall.

När man ska publicera en bild så ska man ''dra'' ner den, the old fashion way

det fungerade tidigare idag men inte nu

Har försökt copy-paste utan framgång

fan, soffan är ju fin och jag vill visa

Link to comment
Dela på andra sajter

Visserligen bor jag i Pattis, men det är ju befolkat av folk med rötter i landsbygden och är ju en by, så petar in detta inlägg här.

Var på Thai Whatsadu (stavning?) Sukhumwith, Pattaya, för att köpa en duschvärmare.

När vi kom ut efter förrättat värv så stod det några soffor uppställda till reapris 12900B.

Hade inte planerat att köpa någon, men rea är ju svårt att motstå.

Provade sofforna men  tyckte dom kändes lite pluttiga, då började tjejen som sålde prata om att dom kunde göras djupare i sitsen.

Självklart blev jag intresserad, och undrade om även ryggstödet kunde göras högre?

Inga problem sa tjejen, hoppsan nu blir det dyrt tänkte jag.

Efter att ha gjort det obligatoriska liggtestet kunde jag konstatera att det även vore bra med en lite bredare soffa.

20cm extra bredd, ok tjejen slår på sin miniräknare. Dessutom ville jag ha en extra fotpall och avtagbara skydd för armstöden.

Tjejen knappar frenetiskt och kommer fram till 15600B WOOW billigt!!!

Nu har jag försökt att skicka med en bild på skapelsen men det skiter sig varje gång (typ 6ggr)

Har en skitdator som är en hybrid mellan padda och pc, men det är en annan historia

 

IMG_0433.thumb.JPG.9e45e9b69dc562bc6e332

ok, inte datorns fel

kan bara skylla på %, funkar alldeles utmärkt idag att lägg in bilder hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack :) En sådan ska jag ha.

Blev en med dubbla cylindrar istället, den klarar upp till 4 bar, den med enkelcylinder klarar upp till 2 bar. 

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Pumpar/Fotpump-2000019450/

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Blev en med dubbla cylindrar istället, den klarar upp till 4 bar, den med enkelcylinder klarar upp till 2 bar. 

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Pumpar/Fotpump-2000019450/

Förvara den mörkt (inomhus) för slangen spricker sönder rätt fort annars, 1 år i sämsta fall.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvara den mörkt (inomhus) för slangen spricker sönder rätt fort annars, 1 år i sämsta fall.

Tack för rådet. Nu förstår jag varför tjejen är så noga med att cyklarna och moppens däck ska skyddas från solen :)

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...